قطعات دستگاه لیزر صنعتی شامل بخش های مختلفی است. دستگاه های لیزر فلزات و غیر فلزات و  حتی دستگاه های جوش لیزری دارای تکنولوژی و سیستم هایی مشترک هستند که البته در برخی اجزا نیز با یکدیگر  متفاوت اند. بنابراین در این مطلب می خواهیم به بررسی اجزا و قطعات اصلی دستگاه های لیزر صنعتی بپردازیم.

آشنایی با تجهیزات و قطعات مصرفی لیزر برای دارندگان این دستگاه ها بسیار مهم است و انتخاب اجزای داخلی مناسب دستگاه  لیزر بیش از هر چیز بر کارایی و کیفیت دستگاه برش تأثیر می گذارد. بنابراین قبل از خرید دستگاه برش لیزر فیبر، درک اجزای آن برای شما سازنده خواهد بود.

قطعات و اجزای دستگاه لیزر صنعتی

اجزای یک دستگاه لیزر صنعتی به طور عمده شامل ژنراتور یا سیستم تولید لیزر( تیوب)، هد دستگاه لیزر شامل، جزء انتقال پرتو( آینه)، میز ابزار ماشین، سیستم کنترل عددی CNC، کامپیوتر(سخت افزار و نرم افزار)، چیلر، سیلندر گاز محافظ، جمع کننده گرد و غبار، خشک کن هوا و دستگاه تخلیه و برخی اجزای فرعی دیگر است.

  • ژنراتور دستگاه لیزر

سیستم تولیدکننده پرتو لیزر در دستگاه های لیزر صنعتی ژنراتور یا سورس نامیده می شود. این بخش از ماشین آلات لیزری وظیفه تولید لیزر از منبع های گازهای مناسب مانند CO2 مناسب برای دستگاه لیزر غیر فلزات، لیزر فایبر ویا به صورت محدود توسط منبع های جامد مانند YAG را دارند.

گاز مولد داخل تیوب قرار دارد. تیوب لیزر از جنس شیشه و یا فلزی است که عموماً جنس شیشه ای ارزان قیمت تر و پرکاربردتر است به خصوص در تولید لیز CO2 بیشترین استفاده را دارد. با اعمال ولتاژ به دو سر تیوب و گاز داخل آن اشعه نامرئی لیزرتولید می شود. طول عمر تیوب های شیشه ای در بهترین حالت 10000 ساعت است. این قطعه جزو موارد مصرفی است. در صورتی که تیوب آسیب ندیده باشد می توان پس از افت عملکرد گاز داخلی را شارژ کرد.

  • هد دستگاه

هد دستگاه لیزر شامل یک نازل، لنز فوکوس، و سیستم ردیابی فوکوس و سایر قسمت ها است. قسمت هد دستگاه شامل یک موتور، چرخ دهنده ها و سایر قطعات است که هد را برای جابجایی در محور های Z،Y،X برای حرکت آزادانه عمودی و افقی آماده می کند. سایر بخش های این قسمت عبارتنداز:

نازل: سه نوع اصلی نازل موازی، همگرا و مخروطی که قسمت خروجی لیزر است.

لنز: پرتویی که از تیوب خارج شده و توسط آینه ها همسو و به سمت خروجی هدایت می شود بدون وجود لنز قابلیت برش را ندارد و در اینجا لنز در هد دستگاه تعبیه می شود که پرتوهای لیزر را در یک نقطه کانونی همگرا کرده و انرژی متمرکزی که قابلیت برش و یا جوش مواد را داشته باشد، ایجاد کند.

سیستم ردیابی: سیستم های ردیابی در دستگاه های برش لیزر فایبر بکاربرده می شود که از سنسورها،  اجزا خنک کننده و سایر بخش ها تشکیل شده است.

  • آینه دستگاه

آینه دستگاه لیزر با دو نوع سیلیکونی و فلزی( آلومینیوم، مس) در دسترس است. سه آینه تخت و دایره شکل، به صورت 45 درجه در مسیر لیزر قرار می گیرند که پرتو لیزر را که در تیوب تولید شده، برای خروج از دستگاه آماده کند. سطح آینه باید به صورت کامل صیقلی و کاملاً صاف بدون هر گونه آلودگی باشد تا سبب کاهش قدرت و انرژی پرتو نشده و  آن را به خوبی بازتاب و در مسیر صحیح هدایت کند.

  • میز کار

قطعات و صفحاتی که قرار است حکاکی و برش داده شوند برروی میز کار دستگاه قرار میگیرد. پایداری میز کار در دستگاه های برش و حکاکی بسیار مهم است. دقت برش و حرکت آزادانه سیستم حرکتی هد برش در میز کار حائز اهمیت است.

  • سیستم CNC

سیستم های CNC  که برنامه برش و توان خروجی لیزر را برای دستگاه های لیزر  تنظیم می کنند در ارتباط و هماهنگ با آن عمل میکند. سیستم های CNC در نقش یک مترجم عمل می کنند. یعنی زمانی که شما طرح برش و یا حکاکی را در برنامه اتوکد یا هر برنامه گرافیکی دیگری می کشید و آماده می کنید آن را به دستگاه متصل می کنید تا CNC دستورالعملی را که به آن داده شده است را به زبان ماشین، تبدیل کند. سیستم های CNC به هد برش دستور می دهند که چگونه در محورهای عمودی و افقی حرکت کند.

  • چیلر

از مهم ترین قطعات دستگاه لیزر می توان به چیلر اشاره کرد. چیلر دستگاهی است که به خنک نگه داشتن ژنراتور کمک می کند. همانگونه که می دانید پرتو لیزر به واسطه انرژی بالایی که دارد گرمای بالایی را در تیوب و سایر بخش های انتقال پرتو ایجاد می کند. این گرما می تواند به تیوب و  سایر بخش های دیگر آسیب بزند. بنابراین سیستم خنک کننده ای بنام چیلر که یک سیال و معمولاً آب مقطر در آن جریان دارد را در زمان کار دستگاه لیزر به بخش های داخلی میفرستد. این آب گرمای اضافی را جذب کرده و در چیلر دوباره خنک شده و دوباره به بخش خای داخلی برمیگردد. این کار دائماً انجام می شود تا دمای دستگاه و بخصوص تیوب که در معرض دمای شدید است متعادل شود. علاوه بر این وجود سیستم خنک کننده در کیفیت انتقال پرتو پایدار نیز مؤثر است.

  • سیلندر گاز محافظ

وجود گاز محافظ به خصوص برای عدم اکسیداسیون در دستگاه های جوش لیزری و حافظت از جوش تازه ایجاد شده مهم و ضروری است.

  • سیستم حذف گرد و غبار

لیزر برخی فلزات و غیر فلزات سبب ایجاد دودهای سمی و یا گرو غبار می شود که برای اپراتور و خود دستگاه مضر است. تخلیه گاز با استفاده از دستگاه های مکش و فیلتر آن سبب ایجاد استانداردهایی برای محیط زیست می شود.

  • فیلتر خشک کن

فیلتر خشک کن هوای برای تامین هوای تمیز و خشک برای سیستم انتقال پرتو و آینه مهم است تا به صورت عادی و استاندارد کار کنند.

موارد نام برده جزو اصلی ترین قطعات دستگاه لیزر صنعتی هستند. اما در واقع یک دستگاه لیزر متشکل از انواع قطعات ریز و درشت است که همگی با نهایت هماهنگی برای تولید لیزر و اجرای دقیق برش و حکاکی و یا جوشکاری در کنار یکدیگر کار می کنند.

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده انواع دستگاه لیزر و قطعات یدکی  این دستگاه ها در ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره خرید با استفاده از شماره تماس 02149063 با کارشناسان فروش شرکت در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *