چیلر دستگاه برش لیزر جزء قسمت‌ های اصلی و مهم ‌ترین بخش مورد استفاده در تنظیم و مدیریت دمای دستگاه ‌های لیزر صنعتی است. این سیستم به حفظ عملکرد دستگاه برای رسیدن به نتیجه ‌ای با کیفیت بالا در انجام برش و حکاکی لیزری و همچنین افزایش طول عمر ماشین کمک می ‌کند. اکثر دستگاه‌ های بر پایه لیزر اعم از دستگاه‌ های مورد استفاده در صنعت پزشکی، تجاری، صنعتی و نظامی از چیلر به‌ عنوان سیستم خنک ‌کننده استفاده می ‌کنند.

چیلر دستگاه لیزر چیست؟

چیلر یک دستگاه مستقل است که به دستگاه برش لیزر متصل می ‌شود. این دستگاه با هدایت و گردش یک مایع که می‌ تواند آب و یا موارد دیگر باشد به دو بخش اصلی دستگاه رفته و به کاهش دمای آن‌ ها کمک می ‌کند.

عملکرد اصلی این سیستم خنک ‌کننده بر روی ژنراتور یا منبع لیزر و هد دستگاه لیزر است. این دو قطعه دستگاه لیزر در حین کار دمای بالایی تولید می ‌کنند، بنابر این جهت عدم آسیب به این اجزای کلیدی و برای اطمینان از این‌ که آن ها در شرایط ایده‌ آل کار می‌ کنند نیاز به یک سیستم خنک‌ کننده ضروری است. گرمای زیاد سبب آسیب جدی به هد و تیوب می ‌شود. بنابراین برای محافظت از آن‌ ها باید دمای آن‌ ها را پایین آورد.

انواع دستگاه چیلر لیزری

سیستم‌ های خنک‌ کننده با برخی سیالات کار می‌ کنند و از گرم شدن بیش ‌از حد اجزای دستگاه لیزر جلوگیری می‌ کنند. مایعات انتقال حرارت زیادی وجود دارد که به‌ عنوان مایع خنک‌ کننده در این دستگاه استفاده می‌ شود، اما آب تا حد زیادی رایج‌ ترین مایع خنک ‌کننده مورد استفاده در دستگاه چیلر است. چنانچه طراحی سیستم چیلر آب صحیح باشد وسیله ‌ای کارآمد، مؤثر و مطمئن جهت خنک کردن سیستم ‌های لیزری پر قدرت است.

لزوم استفاده از دستگاه چیلر در دستگاه برش لیزر

پرتو های لیزر گرمای زیادی تولید می‌ کنند. زمانی ‌که دستگاه روشن و در حال کار برای مدت طولانی است یک گرمای شدید در تیوب و سایر اجزای آن ایجاد می‌ شود. این گرما منجر به ترک ‌خوردگی تیوب شیشه‌ ای می ‌شود و ممکن است آن را نابود کند. همچنین بر روی کیفیت پرتو های لیزر نیز اثر گذار است و سبب خمیدگی پرتو می‌ شود، به ‌صورت مستقیم بر روی کیفیت پرتو و در نتیجه عملکرد حکاکی و برش اثر گذار است.

 علاوه ‌بر موارد فوق ذکر این نکته ضروری است که دستگاه‌ های لیزر قیمت بالایی دارند و حفاظت از آن‌ ها حفاظت از سرمایه کار فرما است. همچنین آسیب به اجزای دستگاه همچون تیوب و هد می ‌تواند هزینه گزافی بر دوش بگذارد. حتی برای دستگاه لیزر با توان پایین استفاده از چیلر از واجبات کار است.

نحوه کار دستگاه چیلر لیزری

چیلر های آبی دارای یک واحد تبریدی (خنک ‌سازی) هستند که در این جا آب است. چیلر آب را به قسمت ‌های ژنراتور و هد دستگاه درون لوله‌ های اطراف این بخش ‌ها توسط یک کمپرسور به گردش در می ‌آورد و در طی این فرآیند آب گرما را از این قطعات جذب کرده و آن ‌ها را تا دمای بهینه خنک می‌کند. سپس به درون دستگاه چیلر هدایت ‌شده و گرمای خود را از دست می ‌دهد. در نتیجه آب و یا هر مایع دیگری که دستگاه بر پایه آن کار می‌کند چرخه جدیدی از تبادل حرارت را آغاز می‌کند و این روند تا پایان کار لیزر ادامه دارد.

 چیلر ظرفیت ‌های متفاوتی دارد و اکثر تولید کنندگان آن ظرفیتی در حدود ۶۰۰ وات تا چند کیلو وات را ارائه می ‌دهند.

نکات خرید دستگاه چیلر

در نظر گرفتن برخی ملاحظات و بررسی نکات کلیدی در هنگام خرید دستگاه چیلر به انتخابی صحیح و متناسب با دستگاه برش لیزر کمک می ‌کند. از جمله این موارد عبارت ‌اند از:

  • تناسب توان لیزر و ظرفیت چیلر

باید این فاکتور را در نظر گرفت که هر چه توان دستگاه لیزر بالاتر باشد دستگاه چیلر با ظرفیت بیشتر نیاز دارد. سیستم ‌های خنک ‌کننده با ظرفیت بیشتر راه‌ حلی مؤثرتر در حفاظت از دستگاه لیزر هستند.

  • هزینه نصب و خرید

در بین سیستم‌ های هوا خنک و خنک‌ کننده که بر پایه آب هستند، چیلر های آبی هزینه مقرون به صرفه‌ تری دارند. اگر چه نسبت‌ به هزینه دستگاه‌ های لیزر پرت وان و کم‌ توان می ‌تواند بخش کوچک و بزرگ از هزینه‌ های کل سیستم باشد اما وجود آن از الزامات است.

  • الزامات چیلر

مقدار گرمایی که دستگاه لیزر تولید می ‌کند، با مقدار گرمایی که دستگاه چیلر قادر به دفع آنست باید متناسب باشد. کاربران دستگاه لیزر صنعتی در هنگام انتخاب و خرید فاکتور بار حرارتی را باید در نظر داشته باشند.

  • امکانات چیلر

 بیشتر سازندگان دستگاه‌ های چیلر برخی ویژگی ‌ها شامل ایمنی و امکانات کنترل اختیاری را ارائه می ‌دهند. هنگام تصمیم‌ گیری در مورد خرید و انتخاب سیستم خنک ‌کننده ویژگی آن را در نظر بگیرید.

توصیه می شود راهنمای انتخاب قطعات دستگاه برش لیزر را نیز مطالعه نمایید.

مزایا و ویژگی ‌های دستگاه چیلر

انتخاب یک سیستم خنک‌ کننده با کیفیت می‌ تواند سبب طول عمر سیستم لیزر و بهبود عملکرد و دقت پردازش در حکاکی و برش لیزری شود. چند ویژگی دستگاه چیلر که سبب این عملکرد بهینه خواهد شد شامل موارد زیر است:

  • استفاده از جریان آب

آب به ‌عنوان جریانی برای دستگاه ‌های لیزر با توان متوسط تا قدرتمند کافی است. چیلرهای آب، چرخشی کارآمد برای تجهیزات لیزری اعم از هد و تیوب دارند و به ‌عنوان سیالی خنک ‌کننده عالی هستند.

  • سیستم ‌های هشداری

وجود سیستم‌ ها و آلارم‌ های هشدار برای دمای بیشتر از حد پایین و بیش ‌از حد بالا در دستگاه چیلر از هر گونه آسیب به دستگاه لیزر جلوگیری می‌ کند. وجود یک کامپیوتر و هشدار های تصویری و صوتی خطا را نشان می‌ دهد و آن را اعلام می‌ کند در نتیجه این ویژگی جریانات کم را نیز گزارش می‌ دهد واز دستگاه در برابر آسیب‌ های احتمالی و پر هزینه محافظت می‌کند.

  • نمایشگر دیجیتال

دمای آب به ‌صورت کاملاً دوره ‌ای ارائه می ‌شود و اپراتور را در جریان تغییرات دمای دستگاه قرار می‌دهد تا بتوانید سطح دمای دستگاه را کنترل کنید.

  • پنجره کنترل سطح آب

چیلرها دستگاه‌ های پلمپ ‌شده و سیستمی بسته هستند تا از تبخیر آب به ‌شدت محافظت کند. با این ‌حال قسمتی برای کنترل سطح آب در دستگاه تعبیه ‌شده است.

  • میزان صدای دستگاه

در مشخصات دستگاه میزان سر و صدای دستگاه با واحد dB دسی ‌بل تعیین‌ شده که میزان صدای دستگاه را نشان می‌دهد. چنانچه این‌ موضوع برایتان اهمیت دارد در هنگام خرید به آن دقت کنید.

  • امکان جابجایی

 دستگاه چیلر را می ‌توان به‌ راحتی با پایه ‌های چرخ‌ دار جابجا کرد. بنابراین اگر نیاز به تغییر دائمی مکان دستگاه دارید نگران این قضیه نباشید.

چیلر دستگاه لیزر CO2

کار کردن دستگاه برش لیزر CO2  در دما های بالا سبب کاهش دقت و کاهش پایداری پرتو لیزر می ‌شود. افزایش حرارت به تیوب لیزر آسیب می ‌رساند که تغییر تعمیراتی پرهزینه و یا گاهاً تعویض کامل تجهیزات لیزر را در پی دارد. دمای لیزری که کنترل‌ نشده باشد فرآیند تولید را نیز مختل می‌کند و سبب معیوب شدن قطعه کار می ‌شود.

 محدوده دمای ایمن برای دستگاه لیزر  CO2  بین ۵۹ درجه فارنهایت تا ۷۷ درجه است. تنظیم این دما توسط دستگاه چیلر امکان ‌پذیر است. تیوب دستگاه CO2  جزء قطعات حساس است و محافظت از آن برای حفظ کارایی تصمیمی عاقلانه است.

نکات استفاده از دستگاه چیلر

در هنگام استفاده از دستگاه چیلر به این نکات توجه داشته باشید:

  • هنگامی ‌که دستگاه چیلر به مدت طولانی استفاده نمی ‌شود و یا در حین جابجایی است آب دستگاه باید تخلیه شود.
  • به‌ هیچ‌ عنوان دستگاه را بدون آب روشن نکنید.
  • دستگاه باید در محیطی با تهویه مناسب بدون رطوبت و خشک و دور از هر گونه منابع تولید کننده گرما قرار بگیرد.
  • فاصله‌ی ۳۰ سانتی ‌متری دستگاه از طرفین و پشت با دیوار و یا دستگاه‌ های دیگر حفظ کنید تا جریان هوا و خروجی هوای دستگاه بسته نشود.
  • فن رادیاتور دستگاه زمانی ‌که دمای آب خیلی کم باشد از کار می ‌افتد و زمانی‌ که به محدوده قابل ‌قبول برسد دوباره شروع به کار می ‌کند.
  • در هنگام کار در فصل زمستان و یا مناطق سردسیر از ضدیخ غیر خورنده استفاده شود.

نوین تاک لیزر عرضه کننده انواع دستگاه لیزر فلزات، دستگاه لیزر غیر فلزات، دستگاه لیزر حکاکی، دستگاه جوش لیزر و همچنین تجهیزات دستگاه های لیزر صنعتی آماده همکاری با شما صنعتگران گرامی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان نوین تاک لیزر با شماره تماس پنج رقمی 02149063 در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *