دستگاه‌ های برش، حکاکی و جوش لیزری از مجموعه ‌ای از قطعات الکترونیکی، مکانیکی و اپتیکی تشکیل شده ‌اند که هرکدام وظیفه مشخصی را بر عهده دارند. یکی از این قطعات هد دستگاه لیزر نام دارد. در واقع این قطعه خروجی نهایی لیزر از دستگاه است و در نزدیکترین فاصله به صورت  مستقیم با سطح مورد برش قرار دارد.

 به وسیله هد دستگاه لیزر امکان تغییر قطر پرتو لیزر جهت برش زیبا تر وجود دارد و میتوان کیفیت برش را به وسیله این قطعه افزایش داد. به دلیل اهمیت ویژه‌ ای که این قطعه در دستگاه های برش لیزری دارد لازم است به‌ صورت ویژه و تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه این مطلب تمامی اطلاعاتی را که در مورد هد دستگاه لیزر نیاز است بدانید توضیح خواهیم داد و هر‌آنچه که نیاز است در مورد این قطعه مصرفی بیاموزید را بررسی خواهیم نمود.

ساختار هد در دستگاه لیزر

هد از یک ‌پایه مستحکم ساخته ‌شده که بر روی قسمت متحرک دستگاه (واگن) بسته می‌ شود. این پایه در قسمت فوقانی خود یک آینه را جا داده و در قسمت مخروطی ‌شکل آن لنز دستگاه قرار گرفته ‌است. وظیفه لنز همگرایی و فوکوس پرتو های لیزر جهت ایجاد نقطه ای مرکزی به منظور برش و حکاکی و جوش دادن قطعات است.

برای درک بهتر این موضوع لازم است با نحوه تولید و انتقال پرتو لیزر آشنا شویم.

فرایند تولید و انتقال پرتو در دستگاه‌ های لیزری

همان‌ طور که پیش از این در مطلب تیوب دستگاه لیزر اشاره شد وظیفه تولید پرتو به ‌عهده قطعه‌ ای به نام تیوب است. تیوب به وسیله شوک الکتریکی به ماده تولید کننده لیزر، پرتو را تولید کرده و منتشر می ‌کند. حال نوبت به انتقال این پرتو است که این انتقال پرتو در دستگاه به وسیله آیینه های تعبیه شده در آن انجام می‌شود.

 در هر دستگاه آینه هایی وجود دارد که یکی از آن ‌ها در ابتدای تیوب قرار دارد این آینه‌ پرتویی را که از تیوب خارج‌ شده دریافت کرده و آن را به آینه‌ ای که روبرویش قرار دارد ارسال می‌کند. آینه دوم هم همین کار را انجام داده و در نهایت پرتو به آینه ‌ای که در قسمت فوقانی هد دستگاه لیزر موجود است می ‌رسد. اما مشکلی که این پرتو دارد آنست که به ‌صورت موازی است اما همگرا نیست و هنوز برای اعمال بر روی ماده آماده نیست.

اگر بخواهیم یک برش با کیفیت و دقیق داشته ‌باشیم باید پرتو هم‌گرا و به‌اصطلاح نقطه  ‌ای باشد. برای این‌که به این نوع پرتو دست یابیم درون قسمت مخروطی ‌شکل هد یک عدسی هم‌گرا وجود دارد که پرتویی که از آینه بالایی دریافت کرده را به ‌صورت نقطه ‌ای به سطح موردنظر می‌تاباند.

نحوه تنظیم هد دستگاه لیزر

نسبت به میزان کارکرد دستگاه، هد آن باید کالیبره و یا به ‌اصطلاح  تنظیم شود. به‌طور میانگین انجام این کار هر ۴۵ الی ۶۰ روز جهت داشتن  یک پرتو هم‌ گرا و برش تمیز الزامی است. برای انجام این کار پیچ‌ های X و Y در پایه به ‌همین ‌منظور در قسمت هد تعبیه‌ شده است. تنظیم هد به منظور قرار گیری پرتو در فاصله کانونی مورد نظر است، جایی که پرتو بیشترین میزان همگرایی و بالاترین حد متمرکز شدن را دارد.

 برای این کار ابتدا باید آینه‌ ها را نیز تنظیم کنید که در مقالات قبل نحوه تنظیم آینه دستگاه لیزر را به‌طور کامل توضیح داده‌ شده است، در انتها به وسیله پیچ‌ هایی که در پایه هد قرار دارد پرتو باید به صورتی تنظیم شود که دقیقاً به ‌صورت کانونی و بدون داشتن سایه و هم‌گرایی کامل بر روی سطح بتابد.

نحوه تمیز کردن هد دستگاه لیزر

ازآنجایی‌ که ماشین های لیزری از قطعات متعدد اپتیکی یا آینه ‌ای تشکیل شده اند، کوچکترین آلودگی و غبار می‌تواند بر روی درصد عملکرد آن تأثیر گذار باشد. در نتیجه لازم است جهت جلوگیری از به وجود آمدن نقص در برش بعد از هر روز کاری دستگاه را کاملاً تمیز کنید. به دلیل این‌که برش توسط لیزر دارای دوده است اهمیت تمیز کردن دستگاه لیزر دو چندان می‌ شود. البته حجم عظیمی از این دوده و غبار توسط مکنده ای که به جهت همین موضوع در دستگاه تعبیه‌ شده خارج می‌ شود. اما کوچکترین مقداری از این دوده اگر بر روی آینه قرار بگیرد عملکرد دستگاه را دچار اختلال می ‌کند.

برای انجام نظافت هد دستگاه لازم است مقداری الکل طبی دستمال و سوآپ پزشکی فراهم کرد. سوآپ وسیله‌ ای است مانند گوش‌ پاک‌کن با این تفاوت که از الیافی ساخته ‌شده که اثر مخربی بر روی آینه نمی ‌گذارد و آن را دچار خش نمی کند. ابتدا دستمال و یا سوآپ را به مقداری الکل طبی آغشته کرده و سپس با دقت قسمت زیر نازل و اطراف سرامیک و مهره سرامیک را تمیز می ‌کنیم.

 در این مرحله دقت کنید سطح فشار به ‌قدری نباشد که به لنز دستگاه آسیب وارد کند و با اندک فشاری ملایم انجام شود. پس ‌از خشک شدن این قسمت ‌ها به وسیله چسب نواری محل روزنه داخل سرامیک را می‌ پوشانیم. این کار به این دلیل انجام می‌شود که آلودگی وارد نشود. حالا میتوان هد را در آب و محلول شوینده یا الکل شسته و آب بکشید و پس‌از خشک شدن آن را در جای خود قرار دهید.

انواع و بهترین برند هد دستگاه لیزر

درحال ‌حاضر برند های مختلفی برای هد دستگاه لیزر در بازار وجود دارد که اغلب این برند ها توسط کشور چین طراحی و ساخته ‌شده است. یکی از بهترین برند های موجود در بازار برای هد دستگاه، برند RayTools  (ریتولز) است.

طراحی این قطعه توسط مهندسان کشور سوییس انجام‌ گرفته است و ساخت آن توسط کشور چین انجام می‌ گیرد. در حال حاضر یکی از با کیفیت ‌ترین و با دوام ‌ترین هد دستگاه لیزر متعلق به این برند است.

 دیگر برندی که دارای کیفیت قابل ‌قبولی است برند WSX است. طراحی و ساخت قطعات این برند نیز در کشور چین انجام می‌ گیرد. محصولات این شرکت با الهام گرفتن از هد های برند Precitec  تولید می شود و جزء هد های با کیفیت و مناسب است که در بازار کشورمان نیز موجودند.

نازل هد دستگاه لیزر

در قسمت انتهایی هد دستگاه قطعه‌ ای فلزی که به شکل مخروط است وجود دارد که به آن نازل گفته می ‌شود. پرتو های لیزر پس ‌از هم‌ گرایی نیاز به حرکت به سوی سطح مورد نظر دارند که به همین منظور وارد این قطعه شده که دهانه آن دارای قطر مختلفی از 8الی 15 میلی متر است.

انواع نازل

نازل با دو نوع سینگل و دابل در بازار وجود دارد. نازل ‌های تک یا سینگل به ‌طورکلی برای برش ورق‌ های استیل و با گاز نیتروژن است و از نازل دابل برای برش ورق ‌های فولادی با گاز اکسیژنه استفاده می شود.

انواع  و بهترین برند نازل

به دلیل این‌که این قطعه فاصله بسیار کمی با محل برش دارد معمولاً نسبت ‌به دیگر اجزا زودتر نیاز به تعویض دارد. شرکت ‌های تولید کننده نازل معمولاً همان تولیدکنندگان هد دستگاه هستند پس با توجه به ‌همین موضوع دو برند Raytools و wsx از بهترین برند های موجود نازل دستگاه لیزر است.

خرید هد و نازل دستگاه لیزر

متأسفانه در سال‌ های اخیر بازار کشورم مملو از برند های تقلبی و بی‌ کیفیت شده که کار را برای خریداران سخت کرده ‌است. اگر قرار است برای دستگاه خود هد و یا نازل خریداری کنید در ابتدا با برند های معتبر آشنا شده و در مورد آن ‌ها تحقیق کنید، سپس با انتخاب نمایندگی فروش نسبت ‌به خرید قطعه مورد نظر اقدام نمایید.

 شرکت نوین تاک لیزر یکی از با سابقه ‌ترین شرکت‌ های داخلی در حوزه توزیع و تجهیز دستگاه‌ های لیزر صنعتی است. یکی از بهترین و مفیدترین خدماتی که این شرکت ارائه می‌دهد تأمین قطعات یدکی باکیفیت و اصل است.

 شرکت نوین تاک لیزر توزیع کننده محصولات شرکت Raytools و WSX در کشورمان است و کلیه قطعات یدکی این برند ها از جمله هد دستگاه لیزر، نازل، شیشه محافظ، سرامیک لیزر را با بهترین کیفیت به مشتریان ارائه می‌ دهد. جهت دریافت مشاوره و یا درخواست قیمت تنها کافی است با کارشناسان و مشاوران این شرکت با شماره تماس پنج رقمی 02149063 در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *