تیوب لیزر قلب دستگاه لیزر است که نقش تعیین کننده ای در عملکرد برش لیزری دارد. این قطعه وظیفه ایجاد پرتو برای دستگاه را بر عهده دارد، در انتخاب و خرید تیوب دستگاه لیزر باید دقت داشت که یک تیوب لیزری خوب باید دارای حالت ایده آل، قدرت پایدار و سایر عوامل دیگر باشد. تیوب لیزر در مصارف صنعتی در دستگاه های مختلفی کاربرد دارد نظیر دستگاه لیزر برش غیر فلزات و دستگاه لیزر برش فلزات و دستگاه لیزر حکاکی مارکینگ   و حتی در دستگاه های پزشکی وزیبایی نظیر لیزر پوست و مو جهت از بین بردن موهای زائد و مصارف تخصصی پزشکی که در این بحث نمیگنجد کاربرد دارد. در گذشته از روش ها سنتی، دستی یا مکانیکی و یا روش ها دیگر برای انجام این مصارف استفاده میشده است.

انواع تیوب دستگاه لیزر

تیوب دستگاه لیزر عمدتاً به دو دسته تیوب های شیشه ای (DC) و تیوب های فلزی RF تقسیم می شوند.

تیوب های شیشه ای اغلب گزینه جذابتری هستند، در درجه اول به دلیل هزینه کمتر آن ها، بعلاوه لیزر آن ها توسط گاز برانگیخته شده با جریان مستقیم (DC) تولید می شود، که یک فرآیند نسبتاً ارزانی است. تیوب های شیشه ای همچنین پرتوهایی با کیفیت خوب تولید می کنند که برای برش لیزری به خوبی کار می کنند.

تیوب های فلزی گرچه گرانتر هستند اما طول عمر بسیار بیشتری دارند و برای تیوب هایی با توان پایین نیاز به خنک کننده ای جدا نداشته و از طریق هوا خنک می شوند، در این نوع تیوب ها از فرکانس های رادیویی استفاده می شود که باعث برانگیخته شدن گاز می شود. این نوع تیوب ها برش ظریفتری نسبت به تیوب های شیشه ای دارند.

شکل ظاهری تیوب لیزر

بطور کلی تیوب های لیزر یک لوله استوانه ای شکل هستند که می توانند از جنس شیشه یا فلز باشند و درون این استوانه گاز هایی از عناصر مختلف همچون کربن دی اکسید، هلیوم و زنون پر شده است. جریان الکتریکی یا امواج رادیویی با گذشتن از داخل این گاز باعث براگیخته شدن آن می شود پس از قطع جریان الکتریکی یا امواج رادیویی گاز با از دست دادن نور و انرژی به حالت اولیه برمیگردد این نور و انرژی ساطع شده به عنوان لیزر شناخته می شود.

خرید تیوب دستگاه لیزر

برای انتخاب تیوب مناسب نیاز خود لازم است بدانید که با چه متریال و جنسی از ماده سرکار دارید و نسبت به نیاز خود تیوب مناسب خود را تهیه کنید.

آشنا بودن به نحوه تشخیص و خرید تیوب از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا تیوب یک قطعه مصرفی بوده و دارای طول عمر مشخصی است که با ساعت کارکرد آن مشخص است (مثلاً یک تیوب 80 واتی عمری معادل 9 الی 10 هزار ساعت دارد) و بعد از گذشت طول عمر آن نیاز به تعویض یا شارژ مجدد دارد که ما در این مقاله قصد داریم شما را در انتخاب تیوب مناسب راهنمایی کنیم تا راحتتر و با اطمیمنان بیشتری به خرید این قطعه مهم و گران قیمت دستگاه لیزر بپردازید.

نکات مهم در خرید تیوب لیزر

در گام نخست باید بدانید که فارغ از تمام مباحثی که گفته می شود باید تیوبی را انتخاب کنید که با دستگاه شما هماهنگ بوده و هم خوانی داشته باشد. از جمله نکات مهم و قابل توجه در خرید تیبو دستگاه لیزر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد تیوب لیزر

در هنگام خرید تیوب باید ابعاد آن را بدلیل اینکه برروی عملکرد لیزر تاثیر گذار است بررسی کنید. همانطور که اشاره شد داخل تیوب ها از گاز پر شده است و هرچه قطر این استوانه بیشتر باشد، گاز موجود در تیوب بیشتر می شود و  باعث عملکرد بهتر آن می شود.

  • توان تیوب

تیوب ها بسته به نیاز شما به انواع مختلفی تقسیم می شوند که شامل 20-40-60-80-100-120-130-150 وات می باشد که بسته به نیاز خود و جنس متریالی که می خواهید برش دهید انتخاب می شوند. بعنوان مثال یک تیوب لیزری 80 واتی برای برش یک صفحه چوب به قطر 8 میلی متر مناسب است اما نمی توان با این تیوب چوبی به قطر 15 میلی متر را برش داد.

  • برند تیوب

انواع زیادی از برندهای متفاوت تیوب ها در بازار کشور ما موجود می باشد که اگر شناخت کافی از این برندها نداشته باشید ممکن است باعث تحمیل آمدن هزینه به شما شود. اغلب برند های موجود در کشور ما ساخت کشور چین می باشد پس به دنبال برندهایی از کشور دیگر نباشید اما این نکته قابل توجه است که چین قطب تولید قطعات دستگاه لیزر می باشد و قطعات تولیدی آن از کیفیت خوبی برخوردار است. بطور عمده سه برند رسی (RECI) و ای اف ار (EFR) و یانگ لی از برندهای معتبر تیوب های خارجی می باشند که بعضی از برندهای داخلی در حال رقابت با این برند های خوش سابقه هستند.

  • تاریخ تولید تیوب

در هنگام خرید تیوب باید به تاریخ تولید آن دقت کنید. اگر بیش از 3 ماه از تاریخ تولید تیوب گذشته باشد امکان اینکه این تیوب معیوب باشد وجود دارد پس به این پارامتر هم دقت کنید.

  • نو بودن تیوب

تیوب ها دارای عمر استفاده مشخصی هستند و بعد از مدتی نیاز به شارژ شدن مجدد گازهای درون آن می باشد، شاید شما هم نگران شده باشید که تیوب شارژ شده را بعنوان تیوب نو نخریده باشید. توجه داشته باشید که از ظاهر تیوب نو یا شارژی بودن آن مشخص است بدین صورت که تیوب های شارژ شده شیشه ای کدر و دودی دارند اما تیوب های نو دارای شیشه ای شفاف و بدون دوده هستند.

  • فروشنده مطمئن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای خرید یک محصول بخصوص پیش فروشنده بخصوصی رفته باشید از این جهت که به فروشنده اعتماد کامل دارید و از اصالت و کیفیت جنس آن اطمینان خاطر دارید. سعی کنید برای خرید تیوب های خود هم از این روش استفاده کنید و از فروشنده ای مطمئن خریداری کنید زیرا نحوه نگهداری تیوب ها در انبار بسیار مهم است و باید حتماً بصورت افقی و در درمای 20 الی 30 درجه باشد در غیر اینصورت ممکن است به تیوب صدمه وارد شود.

در آخر این نکته لازم به ذکر است که اغلب کسانی که از دستگاه های برش و حاکی لیزری استفاده میکنند زمان برای آن ها جهت جلب رضایت مشتری بحثی حیاتی است، خرید تیوب  لیزری چه شیشه ای و چه فلزی امری زمان بر و تخصصی است که نیاز به سابقه و تجربه در این زمینه دارد. این مقاله سعی شد در شرایطی که متخصصی در نزدیکی شما جهت راهنمایی وجود نداشت از ضرر و زیان شما جلوگیری می کند، اما پیشنهاد ما این است که انتخاب و خرید این قطعه مهم، حیاتی و گران قیمت دستگاه خود را به متخصصین این امر بسپارید تا با خیالی آسوده از تحمیل آمدن خسارت مالی و از دست رفتن زمان خود بکاهید.

مهندسین و کارشناسان متخصص در نوین تاک لیزر راهنمای شما در انتخاب و خرید قطعات یدکی مورد نیاز شما هستند تا بتوانید بهترین قطعه مورد نیاز دستگاه خود ر ا از کاملترین بانک قطعات یدکی انواع دستگاه های لیزر یعنی مجموعه نوین تاک لیزر تهیه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02149063 تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان هستند.

2 دیدگاه

  • سلام وقت بخیر
    من همیشه قطعات یدکی دستگاه های لیزرم رو از نوین تاک لیزر تهیه مکینم. یک جای معتبر که مطمئنی قطعه نامرغوب و به دردنخور دستت نمیده. ممنون از زحمات تیم حرفه ای شما.

    • سلام و وقت بخیر
      ممنون از لطف و نظر شما دوست عزیز. رسالت این مجموعه ارائه باکیفیت ترین دستگاه ها و قطعات یدکی جهت کسب رضایت صددرصدی شما صنعتگران گرامی بوده و می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *