یک دستگاه برش و حکاکی لیزری شامل قسمت های مختلفی مانند تیوب ، پاور ، برد اصلی و سیستم انتقال و متمرکز سازی نور است. در مقاله قبل در مورد تیوب های مورد استفاده در دستگاه های لیزر توضیح داده شد، در این مقاله قصد داریم شما را با آینه دستگاه لیزر که یکی از قسمت های انتقال نور است و همچنین چگونگی تنظیم آن ها آشنا کنیم.

آینه دستگاه لیزر

همانطور که پیش از این در ارتباط با تیوب دستگاه لیزر توضیح داده شد، وظیفه تولید پرتو لیزر با تیوب می باشد، اما انتقال این پرتوها توسط آیینه ها انجام می شود. هر دستگاه لیزر در قسمت انتقال نور دارای سه آینه می باشد که تمامی این سه آینه از نوع تخت و از جنس های مختلفی همچون مس، آلومینیوم، سیلیکون و مولیبدن می باشند که باید نور را بدون هرگونه انحراف به عدسی همگرا موجود در هد دستگاه لیزر برسانند.

اولین آینه در قسمت انتهای تیوب قرارداد و پرتو را از تیوب دریافت و بازتاب می کند آینه دوم در ابتدا قسمت متحرک دستگاه قراردارد و پرتو بازتاب شده از آینه اول را دریافت و بازتاب می کند و آینه سوم بالای قست هد دستگاه قراردارد که وظیفه این آینه این است که پرتو را از آینه دوم دریافت کرده و به عدسی همگرا موجود در هد دستگاه برساند.جنس این آینه ها باید طوری باشد که توسط پرتو های لیزر آسیبی نبینند و سطح آن ها کاملاً صیقلی و یکنواخت باشد تا پرتو را بدون کوچکترین پراکندگی انتقال دهند.

نحوه عملکرد آینه دستگاه لیزر

لازم است بدانید که پرتو ساطع شده از تیوب لیزر بصورت خطوط موازی هم هستند، ما برای برش و حکاکی نیاز یه پرتو همگرا (تجمیع شده در یک نقطه) داریم، این نوع پرتو به آیینه آسیب می رساند پس باید ابتدا پرتو را تا عدسی دستگاه برسانیم سپس عدسی پرتو های موازی را به پرتو همگرا و نقطه ای که مورد نیاز ما است تبدیل می کند.

این آینه ها برای اینکه دستگاه حداکثر عملکرد خود را داشته باشد باید نسبت به محور طولی و عرضی دستگاه بصورت 45 درجه قرار داشته باشند. فراموش نکنید که آینه ها باید به خوبی تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد، کوچکترین آلودگی باعث پراکنده شدن پرتو شده و فرآیند تنظیم را مختل می کند.

دستگاه های لیزر برای برش خوب و دقیق نیاز به پرتو کانونی و نقطه ای هستند، اما پس از مدتی کارکرد دستگاه متوجه می شویم که دستگاه قدرت خود را از دست داده است یا حکاکی ها مبهم و هنگام برش خطوط سایه می افتد. در این زمان است که باید بدانید آینه ها نیاز به تنظیم مجدد دارند.

اپراتوری که با دستگاه لیزر کار میکند قطعا باید فرآیند تنظیم آینه دستگاه را بلد باشد زیرا این فرآیند باعث بهینه تر شدن کارکرد دستگاه می شود. یعنی دستگاه شما با حداکثر عملکرد خود در حال فعالیت باشد.

شاید برایتان پیش آمده باشد که دو دستگاه کاملاً یکسان دارای عملکرد و برش های ناهمسانی باشند، عمده این تفاوت مربوط به همین تنظیم نبودن آینه ها می باشد که در ادامه قصد آموزش آن را داریم. منظور ما از تنظیم بودن دستگاه اولاً تراز بودن تیوب نسبت به سطح دستگاه و دوماً قرارگیری آینه ها بصورت 45 درجه نسبت به محور طولی تیوب و محور طولی و عرضی دستگاه است.

چگونگی تنظیم آینه دستگاه لیزر

ابتدا مطمئن شوید که دستگاه شما نسبت به زمین کاملاً تراز باشد زیرا در غیر اینصورت میتواند در مراحل تنظیم اختلال ایجاد کند و نتوانید یک تنظیم خوب و دقیق داشته باشید.

لازم است که توضیحی در مورد پایه هایی که آینه ها بر روی آن قراردارد بدهیم:

اگر از سمت پشت آینه به پایه نگاه کنید متوجه می شود که سه پیچ یکی در قسمت بالا سمت راست و دوتا در قسمت پایین این پایه وجود دارد. این پیچ ها وظیفه تنظیم آینه دستگاه لیزر را برعهده دارند. شناخت این پیچ ها و نوع حرکتشان برای تنظیم کردن آینه ها الزامی است.

  • پیج تنظیم ارتفاع دستگاه لیزر

پیچ بالا سمت راست:

این پیچ جهت بالا و پایین رفتن کل آینه و در نتیجه بالا و پایین شدن پرتو می باشد، اگر این پیچ را در جهت ساعتگرد بچرخاید باعث پایین آمدن سر آینه و در نتیجه پایین آمدن پرتو می شود اما اگر در جهت پادساعتگرد بچرخانید باعث بالا رفتن سر آینه و در نتیجه بالا رفتن پرتو می شود.

  • پیچ تنظیم زاویه دستگاه لیزر

پیچ پایین سمت راست:

این پیچ جهت زاویه دادن بصورت قطری آینه می باشد بدین صورت که اگر این پیچ را درجهت ساعتگرد بچرخاید باعث زاویه گرفتن آینه بسمت بال چپ و در نتیجه بالا و چپ رفتن پرتو می شود اما اگر در جهت پادساعتگرد بچرخانید باعث زاویه گرفتن آینه به سمت راست و در نتیجه به راست رفتن پرتو می شود.

پیچ پایین سمت چپ:

این پیچ هم جهت زاویه دادن به چپ و راست آینه می باشد بدین صورت که اگر این پیچ را درجهت ساعتگرد بچرخاید باعث زاویه گرفتن آینه بسمت راست و در نتیجه به راست رفتن پرتو می شود اما اگر در جهت پادساعتگرد بچرخانید باعث زاویه گرفتن آینه بسمت چپ و در نتیجه به چپ رفتن پرتو می شود.

بعد از شناخت چگونگی عملکرد پایه آینه به ادامه مرحله تنظیم کردن می پردازیم:

ابتدا درب پنل پشتی دستگاه را باز کرده و چندلایه چسب کاغذی بر روی پنل نشانگر آینه اول بزنید سپس دکمه پالس (Pulse) را برروی پنل کاربری دستگاه را بفشارید تا یه پالس پرتو شلیک شود، پرتو ساطع شده باید نشانه ای روی چسب کاغذی بصورت کاغذی گذاشته باشد (توجه کنید در مرحله تنظیم قدرت دستگاه باید مناسب باشد زیرا قدرت زیاد باعث سوختگی زیاد و از بین بردن دقت تنظیم می شود و قدرت پایین باعث عدم وجود آوردن نشانه می شود). با تغییر و تنظیم پیچ های پایه آینه که در بالا توضیح داده شد و شلیک پالس مجدد سعی کنید محل برخورد پرتو را به مرکز آینده برسانید.

برای تنظیم کردن دومین آینه ابتدا چندلایه چسب کاغذی برروی آینه دوم بچسبانید و بوسیله پنل مادربرد دو آینه را در نزدکترین حالت خود قرارداده و یک پالس شلیک کنید. مشاهده میکنید که برروی آینه دوم نشان سوختگی بوجود می آید حالا بوسیله پنل دو آینه را به دور ترین فاصله برده و پالسی دیگر شلیک کنید و جای سوختگی جدید را مشاهده کنید. اگر دو سوختگی بر هم منطبق باشد یعنی آینه دوم تنظیم است اما اگر نباشد بوسیله پیچ ها اثر دو سوختگی از پالس را بر هم منطبق کنید. (نیازی نیست حتماً این دو نقطه مرکز آینه باشد کافی است فقط برهم منطبق باشد)

نکته ایمنی: گاهی اوقات بقدری دستگاه از تنظیم خارج می شود که اصلا به آینه دوم برخورد نمیکند پس توجه داشته باشید در مسیر احتمالی لیزر قرارنگیرید.

سپس تمام مرحله بالا را برای آینه دوم و سوم تکرار کنید یعنی باید اثر پالس در نزدیک ترین و دورترین حالت آینه ها برهم منطبق باشند.

در این مرحله نیاز است که با جابجا کردن تیوب پرتو را طوری تنظیم کنیم که دقیقاً به مرکز آینه سوم برخورد کند. این کار را می توانیم با تنظیم پیچ ها روی پایه تیوب انجام داد.

در مرحله بعد چند لایه چسب کاغذی را بر روی نوک نازل بچسبانید (توجه کنید که بعد از کندن چسب و چسباندن دوباره باید موقعیت چسب در جای قبلی خود قرار بگیرد، پیشنهاد ما این است که با نوک نازل را با ماژیک کمی رنگ بزنید تا جای آن برروی چسب بیوفتید تا بتوانید دفعه بعد در همان موقعیت قرارش دهید) سپس پالس شلیک کنید. با تنظیم پیچ های پایه آینه سوم و مشاهده اثر آن برروی کاغذ باید اثر پرتو بصورت نقطه ای تماماً گرد باشد، اگر اثرپرتو شما بیضی یا کشیده بود یعنی اینکه هنوز کار تنظیم تمام نشده است.

لازم به ذکر است این مراحل برای تنظیم مجدد آینه ها است اگر برای اولین بار قراراست آینه هارا نصب کنید یکسری مراحل جزئی به مراحل فوق اضافه میگردد.

در این مقاله اصول کلی نحوه تنظیم آینه های دستگاه لیزر ارائه شد اما چیزی که مهم است تجربه اینکار است. اینکار ممکن است از 30 دقیقه تا ساعت ها طول بکشد پس اگر برای اولین بار اینکار را انجام میدهید صبر و حوصله خودتان را افزایش دهید و سعی کنید تجربه برای دفعات بعد کسب کنید.

تمیز کردن آینه دستگاه لیزر نیز نکته مهمی است که لازم است بصورت دوره ای جهت افزایش کارآیی دستگاه انجام شود. توصیه می شود مقاله نحوه تمیز کردن دستگاه برش لیزر را مطالعه نمایید.

در پایان

نوین تاک لیزر به عنوان یکی از برترین شرکت های تأمین کننده انواع قطعات یدکی دستگاه های لیزر از جمله دستگاه برش لیزری فلزات، دستگاه برش لیزری غیر فلزات و دستگاه حکاکی لیزر مارکینگ با هدف کسب رضایت مشتریان خود و در جهت پاسخگویی به نیاز صنعتگران در حوضه لیزر اقدام به ارائه تمامی قطعات مورد نیاز انواع دستگاه های برش و حکاکی لیزر نموده است.

در صورت نیاز به هرکدام از قطعات یدکی تنها کافیست با کارشناسان این مرکز با شماره تماس ٠٢١۴٩٠۶٣ تماس حاصل نمایید.

2 دیدگاه

    • سلام و وقت بخیر
      جهت دریافت قیمت روز انواع دستگاه های لیزر حکاکی و سایر ماشین آلات لیزر این مجموعه با شماره 02149063 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *