کنده کاری و سایش بر روی سطوح فلزی به دلیل سختی که دارند به دشواری انجام می گیرد و به روش دستی علاوه بر اینکه زمان بر می باشد، کیفیت مورد انتظار را هم نخواهد داشت. به همین خاطر از دستگاه های حکاکی روی فلز استفاده می شود که این دستگاه ها قادرند هر نوع طرح، لوگو، متن و کنده کاری را بر روی سطح فلز انجام دهند اما از شیوه های متفاوتی برای این کار استفاده می کنند. برای آشنایی با انواع روش های حکاکی روی فلز، لطفاً در ادامه همراه ما باشید.

معرفی دستگاه حکاکی روی فلز

دستگاه حکاکی از تجهیزات پر کاربرد در صنعت است و مجموعه ای از تجهیزات است که با کمک گرفتن از نیروی مکانیکی، انرژی الکتریکی، الکترومغناطسیی و… حکاکی را روی سطح فلزات انجام می دهد.

دستگاه حکاکی روی فلز با توجه به شیوه عملکرد خود شامل انواع مختلفی است و کیفیت، ظرافت و سرعت کنده کاری هر کدام از این دستگاه ها تفاوت هایی دارند.

انواع روش های حکاکی روی فلز

در انواع روش های حکاکی روی فلز به طور کلی از 7 روش و یا 7 دستگاه استفاده می شود که عبارتند از:

  • حکاکی ضربه ای، کوبشی یا سوزنی
  • حکاکی اسکرایب، خراشی
  • حکاکی رول مارکینگ (نورد غلطکی)
  • حکاکی لیزری
  • حکاکی براده برداری
  • حکاکی پرسی
  • حکاکی الکترو شیمیایی

حال در ادامه هر کدام از روش های حکاکی روی فلز را با شرح جزئیات بیشتر، بررسی می کنیم:

حکاکی لیزری فلزات

حکاکی لیزری، روشی جدیدتر در میان انواع روش های حکاکی روی فلز است و از نظر قیمتی نیز دستگاه آن گران تر است. در این شیوه، از نور لیزر استفاده می شود و محدودیتی هم در چاپ نوشته، اشکال گرافیکی یا بارکد وجود ندارد.

دستگاه حکاکی لیزری روی فلز از نظر منبع تولید کننده نور شامل چند نوع لیزر فایبر، لیزر CO2 و لیزر YAG می باشد. از لیزر فایبر برای فلزات با سطح سخت استفاده می شود و روی برخی از محصولات قابلیت حک ندارد. همچنین لیزر CO2 برای سطوح نرم تری مانند کاغذ، چوب و پلاستیک مناسب است و در سطوح سخت کمتر نفوذ می کند. لیزر YAG نیز عموماً در جواهر سازی استفاده می شود.

حک مکانیکی از انواع روش های حکاکی فلزات

حکاکی روی فلز به روش مکانیکی، برای سطوح سخت نظیر انواع فلزات، چوب و… کاربرد دارد. در این روش از یک سوزن با جنس تنگستن استفاده می شود که به وسیله موتورهای الکتریکی قابلیت حرکت دارد و چاپ مورد نظر را به صورت فیزیکی با شیوه های مختلف که در ادامه شرح داده شده انجام می دهد.

حک ضربه ای 

در حکاکی مکانیکی به روش ضربه ای، سوزنی با جنس تنگستن و با فرکانس بالا بر روی سطح مورد نظر ضربه می زند و طرح دلخواه را به طور دائمی چاپ می کند.

دستگاه حکاکی ضربه ای قادر است به دو شیوه حکاکی پنوماتیک (حک به کمک باد و برق) و حکاکی مگنتیکی (حک به کمک باد) حکاکی روی فلز را انجام دهد که شیوه پنوماتیک متداول تر می باشد.

این دستگاه حکاکی در دو مدل دستگاه حکاکی ضربه ای ثابت یا رومیزی برای قطعات کوچک و قابل حمل و دستگاه حکاکی ضربه ای پرتابل یا دستی برای قطعات بزرگ و غیر قابل حمل طراحی می شود.

حک اسکرایب

دومین روش حک مکانیکی بر روی فلزات، حک اسکرایب است که در آن، سوزن به داخل سطح نفوذ می کند و با حرکت کردن بر روی آن، چاپ با کیفیت بالا را انجام می دهد. تفاوت حک اسکرایب با حک ضربه ای این است که به جای ضربه زدن، از خراشیدن استفاده می کند و به دلیل آنکه بدون سر و صداست، دارای قیمت بالا تری است.

براده برداری

براده برداری نیز در زیر مجموعه حک مکانیکی قرار دارد، در این روش حکاکی روی فلزات، سوزن با سرعت بالای روی سطح می چرخد و با براده برداری کردن، چاپ مورد نظر را انجام می دهد.

حک پرسی روی فلز

یکی دیگر از انواع روش های حکاکی روی فلزات، حک پرسی مکانیکی است. حک پرسی برای چاپ اطلاعات متغیر توانمند نیست و اساس کار آن نیز برجسته سازی با ایجاد فشار بر روی سطح مورد نظر است. حک پرسی معمولا در خودروسازی ها و یا شهرداری کاربرد دارد.

حک الکتروشیمیایی از انواع روش های حکاکی فلزات

در لیست انواع روش های حکاکی روی فلز، به حک الکتروشیمیایی نیز اشاره کردیم که در این شیوه، از قدرت خورندگی مواد شیمیایی بهره گرفته می شود. برای حک الکتروشیمیایی، اطلاعاتی که نیاز به چاپ دارند به صورت شابلون روی سطح چسبانده می شوند و با استفاده از مواد شیمیایی و پد دستگاه اکسیداسیون، چاپ انجام می شود. ظرافت حک الکتروشیمیایی بالاست اما کم عمق است همچنین برای چاپ حتماً باید شابلون داشته باشید.

روش حک پاششی 

برای حکاکی روی فلز با استفاده از روش پاششی، احتیاج به یک شابلون برای هر چاپ است و معروف ترین شیوه در این تکنیک، سند بلاست می باشد.

روش حکاکی ویل مارکینگ 

حکاکی روی فلز با استفاده از روش ویل مارکینگ ، شیوه ای خاص برای قطعاتی خاص است و دستگاه آن در انواع مختلف زنجیری، رومیزی، هیدرولیکی و… طراحی می شود.

ویل مارکینگ به عنوان سریع ترین روش حکاکی روی فلز شناخته می شود به طوری که اگر قرار باشد یک فلنج با تعداد کاراکتر 20 عددی حکاکی کنیم 4 ثانیه زمان نیاز دارد در حالی که با شیوه های دیگر حکاکی حداقل به یک دقیقه زمان نیاز داریم.

کاربردهای دستگاه های حکاکی فلزات

دستگاه های حکاکی روی فلزات برای فلزات مختلفی همچون استیل، آلومینیوم، آهن، فولاد، مس، برنج، طلا، نقره، پلاتین، تیتانیوم، چدن و… استفاده می شوند و از جمله کاربرد های حکاکی روی فلز می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاربرد در صنعت خودروسازی
  • برای محصولات تبلیغاتی از جمله بج سینه، کارت ویزیت، فلش مموری، خودکار، پاوربانک
  • برای کالای دیجیتال از جمله تبلت، لپ تاب و موبایل
  • حکاکی هدایای مناسبتی
  • برای تجهیزات پزشکی و بیمارستانی
  • کاربرد در ساخت قطعات نظامی
  • حکاکی لیزری طلا و جواهرات
  • حکاکی لیزری بدلیجات و زیورآلات
  • و…

مزایای دستگاه حکاکی روی فلز

از مهم‌ ترین مزایای دستگاه حکاکی روی فلزات، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حکاکی فلزات با استفاده از اشعه لیزر و عدم تماس ابزار با سطح فلزات
  • دقت و سرعت بسیار بالا در حک انواع فلزات
  • قابلیت تولید فلزات حکاکی شده به‌ صورت تیراژ
  • قابلیت حک انواع اشکال و طرح‌ های بسیار پیچیده و شلوغ بر روی فلزات
  • کاربری آسان دستگاه برای تکنسین‌ ها
  • عدم نیاز به هزینه‌ های هنگفت برای تعمیر و نگهداری دستگاه
  • انجام بیشتر مراحل حکاکی به‌ صورت اتومات و عدم دخالت تکنسین

اینجا بخوانید: 12 نکته مهم در حکاکی و برش لیزری

در پایان

اگر برای خرید دستگاه حکاکی روی فلزات به دنبال شرکتی معتبر و مطمئن هستید، می توانید از شرکت نوین تاک لیزر خرید کنید. این مجموعه با بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه طراحی دستگاه های حکاکی، ارائه دهنده انواع دستگاه های حکاکی و برش لیزر صنعتی می باشد و شما از سراسر کشور می توانید خرید کنید و دستگاه سفارشی را در زمانی سریع تحویل بگیرید.

خرید به صورت نقد و اقساط از شرکت نوین تاک لیزر فراهم است و خدمات نصب و راه اندازی رایگان دستگاه نیز به مشتریان عزیز ارائه می گردد. همچنین می توانید پیش از خرید، از خدمات مشاوره رایگان مجموعه استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02149063  تماس حاصل نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *