جوشکاری لیزری از روش‌های نوین و تکنولوژی‌های مدرن و به‌روز است که امروزه اهمیت بسیار زیادی در صنعت کشورمان پیدا کرده‌است. امروزه صاحبان صنایع مختلف با به‌کارگیری این تکنولوژی در کسب‌وکار خود توانسته‌اند در جهت پیشرفت خود گام های مثبت بردارند.

جوشکاری لیزری متناسب با کاربرد آن در کسب و کارهای گوناگون با روش‌های بسیار متنوع و به وسیله دستگاه‌های جوشکاری مختلف انجام می‌شود.

آشنایی با این تکنولوژی مدرن لازمه متخصصین جوشکاری همچنین کارشناسان و مهندسین صنایع مختلف می‌باشد.

درنتیجه توصیه می‌شود جهت آشنایی با این تکنولوژی جذاب و به‌روز ما را تا پایان این مقاله همراهی نمایید.

جوشکاری لیزری چیست؟

به‌طورکلی اتصال دو قطعه و یا بیشتر از دو قطعه به‌هم در سطح بین مولکولی که با ایجاد جاذبه بین اتم‌های آن‌ها همراه است را جوشکاری می‌گویند.

جوشکاری بطورکلی به دو دسته جوشکاری موقت و جوشکاری دائمی تقسیم‌بندی می‌شود.

جوشکاری موقت در مواردی به کار می‌رود که امکان برداشتن اتصال وجود داشته باشد. مثل انواع پیچ و مهره و چفت‌وبست.

جوشکاری دائمی نیز به اتصالی گفته می‌شود که امکان جدا کردن قطعات به آسانی امکان‌پذیر نباشد. مثل انواع لحیم‌کاری و جوشکاری.

در بسیاری از موارد دستگاه‌های جوش لیزر علاوه‌بر متصل کردن قطعات به یکدیگر با ایجاد دما، گرما و حرارت بسیار بالا توانایی ذوب کردن کامل قطعات را دارند. قطعات تحت فشار و دمای بسیار بالا به‌طور کامل ذوب‌شده با یکدیگر ادغام می‌شوند و درنهایت چند قطعه به یک قطعه تبدیل می‌ شود. این تعریف را میتوان ساده ترین تعریف جوشکاری با لیزر دانست.

امروزه با پیشرفت‌هایی که در تولید انواع دستگاه‌های لیزر به‌وجودآمده است، طراحی بسیاری از دستگاه‌های جوش لیزر به‌گونه‌ای است که علاوه‌بر اتصال انواع فلزات قابلیت اتصال متریال‌های غیرفلز مثل قطعات چوبی را به خوبی دارند.

تکنیک های جوشکاری لیزری

تکنیک های جوشکاری با استفاده از اشعه لیزر در انواع دستگاه های جوش لیزر عبارتند از:

انواع روش‌های جوشکاری

فرایند جوشکاری به‌طورکلی به ۲ روش جوشکاری ذوبی و جوشکاری غیر ذوبی تقسیم‌بندی می‌شود.

  • روش‌های جوشکاری ذوبی

در روش‌های جوشکاری ذوبی اتصال قطعات به وسیله ذوب شدن قطعات و ادغام شدن آن‌ها انجام می‌شود. انواع روش‌های جوشکاری ذوبی عبارت است از :

جوشکاری اکسی گاز، جوشکاری قوسی، جوشکاری الکترونی، جوشکاری لیزری

۱جوشکاری اکسی گاز

در این روش اتصال حرارت مورد نیاز از سوختن یک گاز مثل استیل برای جوش و اتصال قطعات استفاده می‌شود. در این روش شیرهای کنترل جریان گاز روی دسته‌ نازل جوشکاری نصب شده‌است که کار آن‌ها کنترل جریان گاز خروجی به سر نازل می‌باشد.

نازل‌های جوش اکسی گاز با هم‌گرا کردن انواع گرما، شعله و گاز در محل اتصال موجب تسریع ذوب کردن قطعات در محل اتصال می‌ شوند.

۲جوشکاری قوسی

جوشکاری قوسی رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع جوشکاری ذوبی می‌باشد. در این روش ذوب شدن قطعات ایجاد چاله جوش با ایجاد جریان الکتریکی بین قطعه و الکترود ایجاد می‌شود.

۳‌جوشکاری با پرتو الکترونی

این روش جوشکاری به دلیل ایجاد حرارت بسیار زیاد در چاله مذاب بسیار مناسب برای جوشکاری قطعات ضخیم با هر جنسی می‌باشد. این روش مدرن و پیشرفته از نظر قیمتی هزینه بسیار بالایی دارد درنتیجه بودجه زیادی را صرف خود می‌کند. انرژی گرمایی در این روش با پرتاب الکترون به قطعه و افزایش حرکت الکترون‌ها و انرژی جنبشی آن‌ها به وجود می‌آید. از مزایای این روش کیفیت و دقت فوق‌العاده آن و معایب آن هزینه بالای آن می‌باشد.

۴جوشکاری پرتو لیزر

جوش لیزر همان‌طور که گفته شد برای اتصال قطعات مختلف همراه با اتصالی قوی و محکم می‌باشد. لیزر اشعه‌ای پرقدرت را به‌صورت متمرکز به نقطه ‌ای می‌تاباند. پرتو متمرکز با ایجاد حرارت و گرمای بسیار بالا فرایند ذوب را اجرا خواهد کرد و قطعات را به یکدیگر متصل می‌کند.

از قابلیت دستگاه‌های جوش لیزر اتصال و جوش ۲ نوع فلز مختلف مثل مس، نیکل، برنج و فولاد کم کربن می‌باشد.

به‌طورکلی دستگاه جوش لیزر جهت جوش و اتصال انواع فلزات مثل طلا، نقره، تیتانیوم، قلع، آلومینیوم، نیوبیوم، روی، مس، نیکل و غیره استفاده می‌شود.

  • روش‌های جوشکاری غیر ذوبی

در این روش اتصال قطعات تحت اعمال فشار بالا به یکدیگر متصل می‌شوند. به صورتی که لبه‌های قطعات تحت فشار زیاد به سمت یکدیگر فشرده می‌شوند تا اتم‌های آن‌ها با هم ادغام شوند در این روش اتصال قطعات خواص اولیه خود را حفظ می‌کنند و نیاز به ماده پرکننده ندارد.

انواع روش‌های جوشکاری غیر ذوبی عبارت اند از:

جوشکاری مقاومتی ، جوشکاری اصطکاکی ، جوشکاری نورد، جوشکاری فراصوتی، جوشکاری انفجاری

۱جوشکاری مقاومتی

در این روش اتصال گرمای مورد نیاز برای رسیدن به‌نقطه ذوب با مقاومت الکتریکی جریان عبور داده شده به وجود می‌آید. از این روش اتصال برای ساخت قطعات سبک ساختمانی استفاده می‌شود.

با رسیدن فلز به دمای مناسب و فشردن دو نقطه به‌هم اتصال به وجود می‌آید.

۲جوشکاری اصطکاکی

جوشکاری اصطکاکی یک جوشکاری غیر ذوبی به حالت جامد است. در این روش جوش کاری هیچ منبع نیرویی کاربرد ندارد. زیرا فرآیند جوش در این روش از اصطکاک مکانیکی به اتصال قطعه کارهایی متحرک ایجاد می شود. همان‌طور که گفته شد قطعات تحت فشار بالا و ایجاد گرما به یکدیگر می‌چسبند.

۳جوشکاری انفجاری

در این روش اتصال، اتصال ۲ یا چند قطعه با استفاده از نیروی انفجار کنترل‌شده انجام می‌شود. در این روش انفجار قطعه رویی تحت فشار زیاد ناشی از انفجار به سمت قطعه پایین شتاب گرفته و موجب فشرده شدن قطعات همدیگر و اتصال آن‌ها می‌شود.

جهت آشنایی بیشتر با انواع روش های جوشکاری کلیک نمایید.

شرکت نوین تاک لیزر یکی از شرکت‌های بزرگ و معتبر تولیدکننده و وارد کننده انواع دستگاه های لیزر در کشورمان است که بروزترین دستگاه ‌های حکاکی و برش لیزری و دستگاه‌های جوش لیزر را به کشورمان وارد کرده و در دسترس صاحبان کسب‌وکارهای گوناگون قرار می‌دهد.

در شرکت نوین تاک لیزر دستگاه متناسب با نوع کسب‌وکار و بودجه شما عزیزان موجود می‌باشد. درصورت نیاز به دریافت مشاوره راییگان با شماره‌ پنج رقمی 49063 تماس حاصل نموده و اقدام به تهیه دستگاه موردنیاز کسب‌وکار خود نمایید.

مشخصات بدون اطلاع قبلی قابل تغییر است.

7 دیدگاه

  • سلام و خسته نباشید خدمت تیم فوق العاده نوین تاک
    مقاله هاتون خیلی عالی و کمک کننده ست
    ممنونم

    • سلام و وقت بخیر
      ممنون از لطف و نظر شما دوست عزیز، خرسندیم که توانسته ایم رضایت شما را کسب نماییم.

  • درود
    جوشکاری برخی فلزات که قابلیت انعکاس بالایی دارند، با این روش امکان پذیر است؟
    با تشکر

    • سلام و وقت بخیر
      با استفاده از دستگاه جوشکاری لیزری امکان اتصال اکثر فلزات به یکدیگر وجود دارد، هم فلزات مات و هم فلزات براق.

    • سلام و وقت بخیر
      بله دوست عزیز در دستگاه های جوش لیزری مجموعه نوین تاک لیزر دستگاه جوش لیزری تفنگی نیز موجود می باشد.

    • سلام و وقت بخیر
      بله دوست عزیز در مجموعه دستگاه های جوش لیزری نوین تاک دستگاه جوش لیزر تفنگی نیز موجود و قابل ارائه به شما مشتریان گرامی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *