شارژ تیوب لیزر یکی از روش هایی است که برای احیای گاز تیوب های شیشه ای سالم در دستگاه های برش لیزر و حکاکی لیزری بکار می رود. در صورتی که تیوب دستگاه لیزر پس از گذراندن عمر مفید خود کارایی تولید پرتو لیزر را از دست داده و مانند سابق توان و قدرت لازم را نداشته باشد و هنوز از لحاظ فیزیکی سالم است و دچار شکستگی نشده باشد، می توان آن را شارژ و دوباره مورد استفاده قرار داد.

اما شارژ تیوب لیزر به چه معناست و چرا انجام می شود؟ شارژ تیوب لیزر آیا به صرفه و مفید خواهد بود یا خیر! اینها سؤالاتی هستند که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

ابتدا بیایید به مکانیزم تولید پرتو در تیوب های شیشه ای CO2 در دستگاه های برش لیزری نگاهی دقی قتر بیندازیم چراکه برای آشنایی با شارژ تیوب لیزری مهم است.

شارژ تیوب لیزری

در تیوب لیزر صنعتی از مخلوط گازهای مختلفی مانند هلیوم He، نیتروژن N2، هیدروژن H2، زنون Xe و دی اکسید کربن CO2 به عنوان منبع تولید کننده پرتو لیزر استفاده می شود. جنس تیوب های لیزر CO2 از فلز، سرامیک و شیشه( معمول ترین تیوب مصرفی) است. طراحی تیوب به گونه ای است که با اعمال ولتاژ مناسب به دوسر آن می توان مولکول هارا به حالت برانگیخته درآورد و تابش لیزری را تولید کرد.

عمر تیوب های لیزر شیشه ای یعنی تا زمانی که هنوز دچار افت عملکرد نشده اند در حدود 10000 ساعت ذکر شده است که در عمل کمتر ازین مقدار است.

تابه اینجا یک شمای کلی از تیوب لیزر بدست آوردیم. اما شارژ تیوب نیاز به نگاهی دقیق تر دارد. نمیخواهیم زیاد وارد مباحث علمی شویم اما برای چگونگی شارژ آن خوب است بدانید که واکنش هایی که بین گازهای موجود در تیوب برای تولید اشعه لیزر اتفاق می افتد یک واکنش زنجیره ای و رفت و برگشتی است.

 یعنی با اعمال برق و ولتاژ مناسب، ترکیب مولکول های CO2 شکسته شده و در نتیجه با جداسازی آنها به مونوکسید کربن CO و O اکسیژن فوتون های نور ساطع می شود. به کمک گاز کمکی که به کاتالیزور معروف است این مولکول های جدا دوباره به یکدیگر پیوند می خورند تا این چرخه بارها تکرار شود.

گاهی اپراتور به دلیل عدم آگاهی برای دستیابی به میزان توان، قدرت و سرعت بیشتر در عملیات برش و یا حکاکی مواد ضخیم و سخت تر به صورت ناخواسته از عمر تیوب می کاهد. در عمل گاز داخل تیوب عملکرد خود در تولید اشعه لیزر با توان خروجی مناسب را از دست داده بنابراین نیاز است که یا تیوب جدید جایگزین شده و یا تیوب لیزر را مجدد شارژ کنند.

قیمت شارژ تیوب لیزر

قیمت تیوب های لیزر بسته به توان و برند شرکت سازنده متفاوت است و از آنجایی که جزو قطعات مصرفی است پس از اتمام عمر مفید خود نیاز به جایگزینی دارد. قیمت شارژ تیوب لیزر قطعاً صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به خرید مجدد آن دارد. برای انجام آن تنها نیاز است که تیوب خود را به شرکت هایی که خدمات شارژ تیوب را انجام می دهند بفرستید و در صورت سالم بودن قطعه و عدم شکستگی، گاز داخلی با ترکیب مناسب دوباره پر خواهد شد.

تعداد دفعات شارژ تیوب لیزر

ممکن است برایتان سؤال باشد که چند بار می توان تیوب لیزر را شارژ کرد؟ باید گفت که تعداد دفعات مشخصی وجود ندارد. گاهی تنها یکبار و گاهی چندین بار امکان شارژ تیوب وجود دارد. در صورتی که بهینه ترین تعداد دفعات شارژ 2 بار است. به دلیل اینکه تزریق دوباره گاز و مهر و موم آن بسیار مهم است اغلب تا دوبار می توان بدون وجود نقص اینکار را انجام داد.

نکات مهم در نگهداری از تیوب لیزر را اینجا بخوانید.

نکات مهم در شارژ تیوب دستگاه لیزر

برای اینکه شارژ تیوب لیزر به درستی انجام شود توجه به چند فاکتور که در زیر آمده است، مهم و ضروری است.

  • کاتالیزور

برای عملکرد صحیح گازهای داخل برای ترکیب دوباره استفاده از تقویت کننده یا همان کاتالیزور مهم است. چراکه همانگونه که اشاه شد برای ترکیب دوباره گاز برای انجام چرخه و زنجیره واکنش ها ضروری است.بنابراین کاتالیزور نیز یکی از مواردی است که در هنگام شارژ باید جایگزین شود تا بتواند عمر مفید خود را دوباره بدست آورد.

  • آینه تیوب

آینه های نیمه بازتابنده موجود در ابتدا و انتهای تیوب که کار تقویت و همسوسازی تابش برای تولید اشعه موسوم به لیزر را بر عهده دارد پس از گذشت 10 هزار ساعت توانایی خود در بازتاب را از دست می دهند و ممکن است شارژ تیوب بدون تعویض آینه تیوب آنچنان که باید اثر گذار نباشد.

  • ترکیب گاز تیوب

ترکیب و میزان گازی که برای شارژ تیوب استفاده می شود باید صحیح و طبق اصول باشد. در شایط عادی مخلوط گاز شامل 10٪ هلیوم، 10٪ CO2 و 80٪ نیتروژن است. در صورت عدم رعایت این ترکیب و یا اعمال ولتاژ و خروجی بیشتر نیتروژن برانگیخته باعث تولید مونوکسید کربن و اکسیژن می شود که این گازها در تولید فوتون های نور برای تولید لیزر مناسب نیستند و نمی توانند پرتو لیزر را تولید کنند.

هرچه مقدار بیشتری از ذخایر CO2 تجزیه شود مولکول های کمتری قادر به تولید لیزر هستند. بنابراین در ترکیب گاز باید دقت شود. در اصل شرکت های سازنده و برندهای معتبر ترکیب گاز بکار رفته در تیوب لیزر خود را به عنوان یک ترکیب سری نگه می دارند.

در نتیجه می توان گفت شارژ تیوب لیزر یک راه مقرون به صرفه تر برای احیای دوباره تیوب دستگاه های لیزر CO2 است که در کشورمان نیز انجام می شود.

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده دستگاه لیزر غیر فلزات و فلزات و انواع دستگاه جوش لیزر و قطعات یدکی لیزر آن در ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 02149063 با بخش کارشناسی شرکت در ارتباط باشید.

اگر تابحال شارژ تیوب دستگاه لیزر را انجام داده اید از تجربه خود و مزایا و معایب آن برای خوانندگان و مخاطبین ما بنویسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *