تیوب لیزر یکی از اجزاء اصلی دستگاه لیزر صنعتی و به خصوص دستگاه برش لیزر CO2 است. نحوه نگهداری تیوب لیزر برای حفظ عملکرد صحیح آن و برای آنکه طول عمر بیشتر و بهینه تری داشته باشد مهم است. بنابراین در این مطلب قصد داریم به مهمترین نکات حفظ و نگهداری از آن بپردازیم.

تیوب دستگاه لیزر

تیوب دستگاه های لیزر یک لوله از جنس فلز و یا شیشه است که وظیفه تولید پرتو لیزر را بر عهده دارد. در این تیوب کاتد و آند در ابتدا و انتهای لوله قرار گرفته اند که به گاز داخل آن یک ولتاژ می دهند که در نتیجه پرتو لیزر را تولید می کند. به دلیل قیمت مقرون به صرفه تر تیوب های شیشه ای اغلب دارندگان تجهیزات لیزری ترجیح می دهند که از نوع شیشه ای استفاده کنند.

✔برای آشنایی با انواع تیوب دستگاه لیزر اینجا را بخوانید.

تیوب لیزر هم در داخل کشور و هم به صورت وارداتی از برندهای معتبر وجود دارد. طول عمر این قطعه مهم از دستگاه لیزر متغیر است و به صورت تئوری از 5000 تا 10000 ساعت عنوان شده است اما به صورت عملی می توان گفت که کمتر از این مقدار است و تنها در صورتی می توان به این مقدار رسید و طول عمر آن را افزایش داد که بتوان مراقبت های روزانه و کلی را بهینه کرد.

نحوه نگهداری و مراقبت از تیوب دستگاه لیزر

بخشی از اقدامات نگهداری و مراقبت صحیح از تیوب لیزری مربوط به نکات نگهداری از خود این قطعه و بخشی دیگر مربوط به سایر قطعات است که در ارتباط با تیوب هستند. مهمترین این نکات عبارتنداز:

  • آب خنک کننده تیوب لیزر

پیش از استفاده از دستگاه لیزر، ابتدا چیلر خنک کننده را روشن کنید تا آب به خوبی در اطراف تیوب در جریان باشد و تیوب را که هیچگونه حباب هوایی در آن وجود ندارد را خنک کند. پس از اطمینان از این مسئله سپس اقدام به روشن کردن منبع تغذیه کنید.

آب مورد نظر در دستگاه چیلر آب مقطر است که باید در دمای حدودی 25 تا 30 درجه سانتیگراد باشد، نه خیلی گرم و نه خیلی خنک. حفظ دمای مناسب برای جلوگیری از ترک خوردن و شکستن تیوب مهم است. اگر دمای آب بالا رفت دمای آن را پایین آورده و یا بلافاصله دستگاه را خاموش کنید. رعایت این نکات به خصوص در فصل تابستان حائز اهمیت است. البته در فصل زمستان نیز باید از یخ زدن آب  جلوگیری کرد که توصیه می شود روش های نگهداری از دستگاه لیزرصنعتی در فصل زمستان را در این خصوص مطالعه نمایید.

برای جلوگیری از یخ زدگی آب چیلر می توانید از اسید هیدروکلریک 20% استفاده کنید.

قسمت های ورودی و خروجی آب در تیوب در هنگامی که دستگاه خاموش است وچیلر کار نمی کند باید با درپوش های پلاستیکی بسته شود.

  • نکات حین کار تیوب لیزر

سعی کنید که توان تیوب لیزر را در ماکزیموم و مینیموم قرار ندهید. یعنی استفاده از تمام توان تیوب و یا حداقل توان آن توصیه نمی شود و می تواند عمر تیوب لیزر را پایین بیاورد و این در نگهداری تیوب لیزر مهم است.

در حین کار تیوب و دستگاه لیزری باید دقت کنید که دود و گاز ناشی از سوختن مواد در سوراخی که در سر تیوب قرار دارد و خروجی لیزر در تیوب است نفوذ نکند و یا مواد زائد در روی دریچه قرار نگیرد. در صورت ایجاد آلودگی با استفاده از  یک پارچه نخی لطیف و یا ابریشمی که به الکل آغشته شده است این دریچه را پاک کنید. توجه داشته باشید که پارچه آغشته به آب نباشد.

محیط اطراف تیوب لیزر باید دارای دمای  2 ℃ تا 40 ℃ و رطوبت از 10٪ تا 60٪ باشد.

همچنین از تجمع گرد و غبار در نزدیکی الکترودهای آن باید جلوگیری شود. به همین خاطر توصیه می شود دستگاه لیزر را در محیطی با تهویه مناسب قرار دهید.

به دلیل شیشه ای بودن جنس تیوب باید در هنگام نصب و یا خارج نمودن آن نهایت دقت را بکار برد تا دچار شکستگی نشود.

مراقبت های روزانه از تیوب دستگاه لیزر

  • آب دستگاه چیلر که در تیوب برای تنظیم دمای تیوب جریان دارد باید تمیز و بدون هرگونه ناخالصی باشد. چنانچه متوجه آلودگی آب شدید آن را با آب تمیز جایگزین کنید.
  • هماگونه که اشاره شد دمای متعادل برای این آب بین 18 تا 25 درجه سانتیگراد در بهترین حالت قرار دارد و اگر تیوب لیزر در دمای بالاتر از 25 و تا 30 درجه کار کند عمر آن کاهش می یابد و به تدریح قدرت لیزر را کاهش می دهد. همچنین دمای پایین تر از حد توصیه شده سبب شکستگی تیوب خواهد شد.
  • آب خنک کننده نباید دارای هوا و حباب باشد.
  • اگر در قسمت های تیوب که آب در آن جریان دارد رسوب مشاهده شود باید تیوب را برداشته و تمیز کرده و دوباره نصب کنید.
  • تمیز نگه داشتن آینه دستگاه لیزر و لنزها نیز مهم است.
  • جریان ورودی و ولتاژ اعمالی به تیوب برای تولید لیزر باید متناسب با نیاز و توان لیزر باشد و در غیر این صورت عمر تیوب کاهش می یابد.

به طور کلی برنامه نگهداری از تیوب لیزر CO2 خود را به صورت روزانه و دوره ای باید برای حفظ عملکرد و کارایی کلی دستگاه حفظ کنید.شما نیز اگر در استفاده از تیوب لیزر تجربه دارید می توانید آن رادر بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده انواع دستگاه برش لیزر فلزات و غیر فلزات و دستگاه جوش لیزر و سایر قطعات یدکی لیزری محصولات خود را به صنعتگران گرامی ارائه می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت از طریق شماره تماس 02149063 در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *