یکی از مشکلاتی که هنگام خم کاری ورق ممکن است با آن روبرو شوید، پدیده تاجی شکل شدن (crowning) یا کراونینگ در دستگاه پرس برک است. زمانی که یک ورق فلزی با استفاده از دستگاه خم می شود تا شکل قالب را بگیرد فشار در مرکز بیشتر از لبه ها وارد شده و سبب می شود میز کار دستگاه همراه با قالب تغییر شکل دهد و سبب تورفتگی و خمیدگی میز کار و آسیب به دستگاه و قطعه کار شود.

در این صورت به مرور این مشکل به ایجاد ناهمواری در طول لبه قالب منجر می شود که به شدت بر کیفیت قطعه کار اثر گذار است. برای رفع این مشکل سیستم کراونینگ در دستگاه های پرس برک طراحی و اضافه شده اند که این انحراف در قالب را جبران و رفع کند.

دستگاه پرس برک، یکی از دستگاه‌ های بسیار ضروری و پر کاربرد در صنایع آهن و فولاد می‌ باشد. این دستگاه از تجهیزات و قطعات بسیار پیشرفته‌ ای تشکیل شده و وظیفه اصلی آن، خمکاری و انحنای فلزات است. دستگاه پرس برک همچنین دارای قطعات مکانیکی و هیدرولیکی می‌ باشد که با عملکرد آن‌ ها، تمامی ورق های فلزی به‌ ویژه ورق‌ های فولاد و آهن را به اشکال دلخواه خمکاری کرده و انحنا دادن صفحات فلزی را نسبت‌ به گذشته بسیار آسان‌ تر نموده است.

 دستگاه‌ های پرس برک دارای انواع متفاوتی هستند و برخی از آن‌ ها نیز دارای تنظیمات کراونینگ می‌ باشند. در این مقاله نیز قصد داریم تا با کراونینگ در دستگاه پرس برک آشنا شده و آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

کراونینگ در دستگاه های پرس برک 

همان‌ طور که گفته شد، دستگاه پرس برک وظیفه خمکاری و انحنای انواع ورق‌ های فلزی را بر عهده داشته و آن‌ ها را در زوایای مشخص خمکاری می‌ کند. در برخی از مواقع نیز خمکاری در این دستگاه با مشکل مواجه شده و زاویه خمکاری در برخی قسمت‌ های داخلی فلز نسبت‌ به طرفین آن متفاوت و باز تر می‌ باشد.

علت این مشکل در دستگاه‌ های پرس برک نیز، عدم فشار کافی و یکنواخت توسط فک متحرک دستگاه بر روی صفحات فلزی می‌ باشد. به این‌گونه مشکل نیز کراونینگ یا ایراد تاجی شکل گفته‌ شده و ورق‌ های فلزی در دستگاه پرس برک به‌ طور یکنواخت خمکاری نمی‌شوند.

در زمان گذشته، اپراتور ها جهت رفع چنین مشکلی در دستگاه‌ های پرس برک، از کاغذ جهت خمکاری یکنواخت صفحات فلزی استفاده کرده و تمامی بخش‌ های داخلی و خارجی فلزات را به طور کاملا یکدست خمکاری می‌ نمودند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌ های پرس برک سی ان سی با عملکرد کاملاً خودکار و اتوماتیک، از بروز پدیده تاجی شکل به‌ طور کامل جلوگیری نموده و با وارد کردن فشار یکنواخت بر روی صفحات فلزی، خمکاری آن‌ ها را کاملاً یکدست انجام می‌ دهند.

سیستم کراونینگ هیدرولیکی و مکانیکی 

سیستم کراونینگ در دستگاه پرس برک، دارای ۲ نوع هیدرولیکی و مکانیکی می‌ باشد.

کراونینگ هیدرولیکی 

در این نوع سیستم کراونینگ، در فک پایین دستگاه که قسمت ثابت پرس برک می‌ باشد، تعدادی سیلندر هیدرولیکی را جهت افزایش دقت در خمکاری دستگاه قرار می‌ دهند. در این نوع سیستم نسبت‌ به سیستم‌ های مکانیکی، دقت خمکاری فلزات بسیار کم‌ تر بوده و جهت رفع مشکلات آن نیز، باید از تعداد بیشتری از جک‌ های هیدرولیکی در قسمت زیرین میز دستگاه استفاده نمایند که این خود نیز عملکرد دستگاه را بسیار پیچیده‌ تر می‌ نماید.

کراونینگ مکانیکی 

در این نوع سیستم، میز دستگاه از ۲ بخش متحرک و ثابت تشکیل شده و بخش متحرک دستگاه بر روی بخش ثابت توسط کنترلر دستگاه، حرکت می‌ نماید. در سیستم کراونینگ مکانیکی، خمکاری و زاویه دهی به ورق‌ های فلزی با دقت و زوایای کاملاً یکسانی انجام شده و چگونگی حرکت بخش متحرک در این سیستم نیز بر اساس نوع فلز و ضخامت آن‌ ها با یکدیگر متفاوت بوده و توسط کنترلر تنظیم می‌ شود.

سخن پایانی 

شرکت نوین تاک لیزر در زمینه ارائه انواع ماشین‌آلات صنعتی دارای سال‌ ها سابقه فعالیت بوده و اکنون نیز یکی از شرکت‌ های پیشرو در این حرفه است. از جمله محصولات ارائه‌ شده در این شرکت نیز می‌ توان به انواع دستگاه‌ های جوش لیزری، دستگاه برش لیزری، دستگاه پرس برک، قطعات آن‌ ها و غیره اشاره نمود. شما می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و چگونگی خرید دستگاه پرس برک، با شماره 02149063 تماس حاصل کرده و اطلاعات لازم را از کارشناس داستان ما دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *