امروزه ایجاد حفره به اشکال مختلف در ورق‌ های فلزی دیگر با روش‌ های سنتی قابل ‌انجام نیست. طبق جدیدترین فناوری روز دنیا پانچ آهن با استفاده از دستگاه ‌های پانچینگ میزان بهره ‌وری مطلوبی را ارائه می ‌دهد.

در ادامه این مطلب هر آنچه در مورد این روش از حفاری فلزات لازم است بدانید را ارائه خواهیم داد.

پانچ آهن چیست و مراحل انجام آن چگونه است؟

پانچینگ و یا پانچ آهن یکی از تکنیک‌ های مورد استفاده در شکل‌ دهی و ایجاد اشکال مربع، دایره، مستطیل در ورق آهن است. این فرآیند توسط دستگاه پانچ انجام می ‌شود.

 قدرت این دستگاه به گونه ایست که توانایی برش، سوراخ کردن و شکل دادن  به ورق‌ های فلزی را با استفاده از پانچ به وسیله پرس دارد.

 فرآیند پانچ بدین ‌گونه است که دستگاه پانچینگ یک نیروی فشاری به پانچ اعمال کرده و آن را وارد ورق می ‌کند. سپس قطعه مورد نظر مطابق با الگوی برش بریده‌ شده و از پانچ خارج می ‌شود.

 برای درک بهتر موضوع پانچ کاغذ را در نظر بگیرید. با اعمال فشار اهرم مانند دستگاه پانچ، شکل دایره بر روی کاغذ اعمال و بریده می ‌شود.

تکنیک پانچ آهن امکان فرآیند سریع دقیق و مؤثر را برای شکل ‌دهی قطعات فلزی از بخش ‌های مختلف در تولید صنعتی را فراهم می‌ کند.

پانچ آهن با دستگاه پانچ سی ان سی

فرآیند ایجاد طرح بر روی آهن به وسیله دستگاه پرس یا همان پانچ در جدید ترین فناوری توسط دستگاه پانچ CNC نجام می‌ شود.

این ماشین دارای عملیات مکانیکی خودکار است. دستگاه پانچ سی ان سی هیدرولیک به‌ صورت تمام اتومات سوراخ‌ هایی به اشکال گوناگون را در ورقه فلزی ایجاد می ‌کند.

 برخلاف تجهیزات سنتی پانچ که توسط کنترل دستی و از طریق چرخ دستی و اهرم کار می ‌کنند و خستگی بیش ‌از حد اپراتور را به‌ همراه دارند، ماشین ‌های سی ان سی با استفاده از دستورات برنامه‌ ریزی ‌شده در برنامه ‌های ذخیره ‌سازی داده کار می‌ کنند.

 استفاده از این فناوری به شکل بسیار دقیق ‌تر و ساختارمند تری انجام می ‌شود.

سرعت پانچینگ با دستگاه سی ان سی بسیار بیشتر از روش‌ های دیگر است.

 پردازش و انعطاف ‌پذیری در ایجاد اشکال مختلف در این دستگاه ‌ها بسیار با کیفیت است و لبه‌ های مهر و موم شده ‌ای ایجاد می ‌کند. این دستگاه‌ ها مجهز به توانایی حمل قالب و ابزار های تعویض سریع نیز هستند.

با دستگاه پانچ چه اشکال را می ‌توان ایجاد کرد؟

انواع اشکال هندسی نظیر دایره، مستطیل، لوزی، مثلث توسط قالب مربوطه در دستگاه پانچ اعمال می ‌شود.

مزایای پانچ آهن

پانچ کردن به دلیل مزایای منحصر به‌ فردی که نسبت‌ به فرآیند های مشابه دارد آن را تبدیل به فرآیند حفاری محبوب در صنعت تولید کرده ‌است. مزایای آن عبارتند از:

  • امکان و توانایی ایجاد چندین حفره بر روی یک ورق
  • مقرون ‌به ‌صرفه ‌ترین فرآیند برای ایجاد سوراخ در قطعات فلزی
  • امکان تعویض قالب در دستگاه ‌های سنتی و هیدرولیک
  • فرآیند پانچ بسیار سریع است به‌ گونه‌ ای که هر بار پرس تنها در چند ثانیه انجام می ‌شود
  • علاوه‌ بر فلزات می ‌توان آن را برای ورق ‌های پلاستیکی نیز به کار برد
  • تولید اندک ضایعات به دلیل دقت و ظرافت فرآیند
  • ایجاد اشکال هندسی کامل به گونه ای که فقط یک دستگاه پانچ می ‌تواند به اشکال هندسی دقیق بدون سوراخ اضافی و یا پاشش و بدون موج و خراش برای ایجاد یک دایره کاملاً گرد و یا یک مربع کامل دست یابد
  • بسیاری از دستگاه‌ های پیشرفته و هیدرولیک پردازش همه‌ کاره انجام می‌ دهند. پانچ کردن، شکاف دادن، شکل ‌دهی، ضربه زدن، نورد کردن، علامت‌ گذاری و سوراخ زدایی همگی مراحلی هستند که یک دستگاه پانچ پیشرفته قادر به انجام آن است
  • در نمونه‌ های هوشمند این نوع دستگاه ‌ها امکان چرخش هد پانچ به ‌صورت سیصد و شصت درجه نیز فراهم است

پانچ را بر روی چه فلزاتی می‌ توان انجام داد؟

در حالی ‌که پانچینگ (punching) به پانچ آهن معروف است اما می‌ توان آن را بر روی فلزاتی از جنس آهن، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، مس، برنج و آلیاژ های خاص انجام داد.

مقایسه دستگاه پانچ با دستگاه برش لیزر فلزات

استفاده از دستگاه ‌های پانچ برای ایجاد اشکال در بسیاری از موارد کارآمد تر از دستگاه ‌های برش لیزری فلزات است. اگر چه دستگاه ‌های برش فلزات توانایی ایجاد اشکال مختلف همچون دایره و حتی اشکال پیچیده ‌تر را دارد اما سرعت انجام آن بسیار کمتر از پانچینگ است. به ‌علاوه پانچ محدودیت‌ های دستگاه لیزر در پردازش ورق‌ های با ضخامت بالاتر را کنار زده ‌است.

ویژگی ‌های دستگاه ‌های پانچ آهن

از جمله ویژگی های این دستگاه عبارتند از:

  • بدنه

بدنه دستگاه بسیار با دقت هستند و از صفحات فولادی ساخته می ‌شوند. جوشکاری آن به ‌گونه ‌ای است که پس ‌از عملیات حرارتی تنش داخلی بدنه از بین ‌رفته به‌ طوری ‌که تجهیزات می‌ تواند برای مدت طولانی بدون تغییر شکل به ‌صورت کاملاً پایدار باشند.

  • دقت بالای قسمت‌ های اصلی

 تجهیزات داخلی شامل: میل ‌لنگ، چرخ‌ دنده‌ ها، شفت انتقال بسیار سخت هستند و مقاومت سایشی بالایی دارند و عملکرد طولانی ‌مدت و دقت و ثبات بالا را تضمین می ‌کند.

  • ایمنی

دقت و ایمنی حرکت با سرعت بالا و توقف به‌ موقع را تضمین می‌ کند.

  • اتوماسیون تولید و راندمان بالا

 تمام عملیات این دستگاه از بخش ‌های تغذیه و تشخیص خطا و پیش برش و پیش شکست همگی به ‌صورت خودکار بوده و همین تولید اتومات سبب کاهش هزینه ‌های تولید و راندمان بالاتر می ‌شود.

  • دقت بالا

مکانیزم برش به ‌گونه‌ ای است که دقت برش را به میزان یک دهم میلی‌ متر می‌ رساند. همچنین بیشتر دستگاه‌ های پیشرفته کم‌ صدا با مصرف کم انرژی بدون ایجاد آلودگی هستند.

کاربرد پانچ آهن

در زندگی روزمره اغلب کاربرد پانچ را در قطعاتی همچون کلید، پریز، دستگیره درب، کیس کامپیوتر و حتی در صنایع بزرگ ‌تر همچون موشک ‌سازی و هواپیما سازی و بسیاری از لوازم جانبی می ‌توان دید.

بسیاری از دستگاه ‌های پانچ به‌ طور گسترده‌ای در مهر زنی و شکل ‌دهی قطعات سخت ‌افزاری، الکترونیک و ارتباطات، کامپیوتر و لوازم‌ خانگی، خودروسازی و تولید موتورسیکلت و دوچرخه بکار برده می ‌شوند.

معایب پانچ آهن

در کنار تمام مزایایی که با دستگاه ‌های پانچ بدست می‌ آید آن ‌ها دارای نقاط ضعفی نیز هستند.

  • پانچ ورق ‌هایی با ضخامت محدود

 دستگاه‌ های پانچ دستی را فقط می ‌توان بر روی ضخامت‌ های خاصی از مواد استفاده کرد. چنانچه ورق بیش ‌از حد ضخیم باشد و یا در بین فک ها قرار نمی‌ گیرد یا به‌ سادگی نمی‌ توان آن را سوراخ کرد.

  • محدودیت در پانچ مواد خاص

 دستگاه ‌های پانچ دستی به ایجاد سوراخ در مواد خاص محدود می ‌شوند. برخی از موادی که تراکم آن ‌ها زیاد باشد و سختی بیش ‌از حد داشته باشد نمی ‌تواند به‌ راحتی سوراخ و حفره ایجاد کند.

  • دسترسی محدود

 برخی از دستگاه‌ ها عمق محدودی دارند به‌ گونه‌ای که شما را محدود به ایجاد حفره در فاصله ‌ی معینی از لبه قطعه کار می‌ کنند. یعنی اگر نیاز به پاک کردن و ایجاد سوراخی در وسط ورق و یا قطعه کارتان داشته باشید شاید نتوانید آن را با این دستگاه‌ ها انجام دهید.

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده انواع دستگاه لیزر صنعتی و تجهیزات برش و حکاکی لیزری آماده ارائه هر مدل از تجهیزات پیشرفته در این صنعت به متقاضیان گرامی است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و کارشناسان فروش نوین تاک لیزر با شماره 02149063 در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *