زمانی که قصد دارید متن یا نوشته‌ای به وسیله‌ی دستگاه لیزر حکاکی کرده یا برشی ایجاد کنید، مطمئنا طرح حکاکی شده برایتان مهم خواهد بود. چون زیبایی و کیفیت کار شما را تضمین می‌کند. برای نوشته‌های دیجیتالی شما نیازمند قلم مناسب یا همان فونت هستید. انتخاب فونت دستگاه لیزر مناسب نه فقط برای طراحی لوگو بلکه کاربردهای متفاوت و گسترده‌ای دارد. از طرحهای حکاکی شده روی پارچه و لباس گرفته تا چاپ بنرها و … تمامی این حکاکی‌ها را شما می‌توانید با دستگاه لیزر انجام داده و نتیجه‌ی شگفت‌انگیزی بگیرید. اما اینجا یک سوال مطرح می‌شود: چگونه برای دستگاه لیزر فونت انتخاب کنیم؟ پاسخ این سوال را ما در این مقاله به شما می‌دهیم. همچنین در ادامه نرم‌افزارهایی را برای طراحی فونت دلخواه خودتان معرفی می‌کنیم.

فونت دستگاه لیزر حکاکی

نکات مهم در انتخاب فونت مناسب جهت حکاکی با لیزر

برای اینکار رعایت چند نکته ضروری می‌باشد که با توجه به آنها نتیجه‌ی کار برایتان راضی کننده خواهد بود.

  • به جنس ماده‌ای که قرار است روی آن حکاکی انجام دهید، توجه کنید.

برای نمونه اگر روی چوب می‌خواهید حکاکی انجام دهید، فونت‌هایی با وضوح بالا را انتخاب کنید. همچنین این را مد نظر قرار دهید که فاصله‌ی حروف، به خوبی رعایت شود. چون در زمان حکاکی، سطح ماده‌ی مورد نظر توسط لیزر سوزانده می‌شود. درنتیجه اگر حروف متن بیش از حد به هم نزدیک باشند، روی هم قرار گرفته و متن شما یا ناخوانا می‌شود یا تمیز در نخواهد آمد.

  • هر ماده‌ای تنظیمات قدرت متفاوتی در حکاکی با لیزر خواهد داشت.

این موضوع مکمل نکته‌ی اول می‌باشد. می‌گوید که هرچه قدر ماد‌ه‌ای که شما قرار است روی آن حکاکی انجام دهید، فشرده‌تر باشد، قدرت اشعه‌ی لیزر را باید بالاتر تنظیم کنید. همچنین سایز فونت نیز با قدرت دستگاه رابطه‌ی مستقیم دارد. هرچه تنظیمات قدرت بیشتر، سایز فونت انتخابی نیز باید بزرگتر باشد.

  • فونت انتخابی خیلی ظریف نباشد یا در قسمتهای مهم نازک نباشد.

وقتی که سطح انتخابی شما نازک و ظریف است، قدرت تنظیمات شما باید کم باشد. حال تصور کنید که از فونت نازک هم استفاده کنید. عملا نوشته‌ی شما دیده نخواهد شد. اما اگر سطح حکاکی شما کوچک و ظریف نیست، می‌توانید با خیال راحت از فونتهای ظریف استفاده کنید. از فونت‌های انگلیسی معروف و مورد استفاده‌ی بیشتر کاربرهای دستگاه لیزر میتوانیم به Time New Romans, Arial و Calibri اشاره کنیم. همچنین فونت های IranSans ، B Yekan و Irannastaliq از سری فونت های فارسی مورد استفاده بیشتر کاربران دستگاه‌های لیزر می‌باشد.

فونت مناسب دستگاه لیزر حکاکی

چطور فونت‌های دلخواهمان برای حکاکی بوسیله‌ی لیزر را پیدا کنیم؟

در این مورد باید بگوییم که جهان اینترنت بسیار گسترده است و شما با جستجویی ساده می‌توانید، فونت مورد نظرتان از اینترنت دانلود کنید. اما اگر به دنبال سایتهایی جامع می‌گردید، پیشنهاد ما به شما دو سایت معروف Dafont.com  و Google Fonts است. در این دو سایت شما به راحتی می‌توانید انواع فونت‌هایی را که برای کار با دستگاه لیزر حکاکی مناسب هستند، پیدا کرده و دانلود کنید. وب سایت fontiran.com نیز یک پایگاه بسیار خوب برای خرید فونت های فارسی رسمی می‌باشد که شما هر سبک فونتی را می‌توانید در آن پیدا کنید.

نرم‌افزارهای گرافیکی و کاربردی برای طراحی فونت دلخواه

اگر فونت‌هایی که در اینترنت طراحی شده‌اند، برای کار شما مناسب نبوده یا با سلیقه‌ی شما هماهنگ نیستند. خود می‌توانید فونت دلخواهتان را طراحی کنید. در اینجا ما چند نرم افزار گرافیکی معروف را به شما معرفی می‌کنیم. خروجی این نرم‌افزارها به راحتی روی دستگاه لیزر قابل بارگزاری هستند.

  • نرم افزار گرافیکی کورل Corel Draw

این نرم افزار یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای گرافیکی برای طراحی به صورت برداری و پیکسلی است. البته بیشتر بر روی طراحی برداری تمرکز دارد. طراحی‌های برداری با اینکه حجم کمی دارند اما کیفیت آنها با بزرگنمایی کاسته نمی‌شود. این خود دلیل بسیار خوبی برای طراحی فونت‌ها با سایزهای مختلف برای شماست. شما می‌توانید از این نرم‌افزار، فایلها را به صورت وکتور خروجی بگیرید و یا حتی فونت‌هایی چند بعدی طراحی کنید.

  • نرم افزار گرافیکی Adobe Illustrator

این نرم افزار که بسیاری از طراحان و گرافیست‌ها چه مبتدی یا حرفه‌ای به آن علاقه‌مند هستند. کاربردهای زیادی دارد که یکی از آنها طراحی فونت است. فرمت‌های مختلفی را می‌توان از این نرم‌افزار خروجی گرفت. به طور مثال EPS، Ai، SVG  و… بهترین خروجی که از این نرم‌افزار می‌توانید بگیرید به صورت SVG است. فایل‌های SVG در کنار حجم پایین خود، کیفیت بالایی برای شما به نمایش خواهند گذاشت. همچنین طراحی در این نرم‌افزار به صورت دوبعدی و سه بعدی انجام می‌شود. پس دست شما در طراحی فونت دلخواهتان باز خواهد بود.

  • نرم افزار میرعماد

اگر به فونت‌های خوشنویسی علاقه‌مند هستید. این نرم‌افزار ایرانی انواع فونتهای نستعلیق شکسته، نستعلیق، تحریری، ثلث، معلی، ریحان، پیرآموز(نوعی کوفی) را ارائه می‌دهد. البته این را در نظر داشته باشید که در داخل این نرم افزار شما قادر به طراحی نیستید. فونت‌های ارائه شده توسط این نرم‌افزار را می‌توانید به محیط نرم‌افزار کورل یا آفیس ورد برده و ویرایش و استفاده کنید.

  • نرم افزار LeoMoon ParsiNegar

اگر از نرم افزار هایی استفاده می‌کنید که امکان فارسی نویسی در آن‌ها وجود ندارد، شما می‌توانید از LeoMoon ParsiNegar استفاده کنید. این نرم افزار این امکان را به شما می‌دهد تا با استفاده از فونت‌های شخصی سازی شده اش، در ۹۹ درصد نرم افزار های گرافیکی فارسی تایپ کنید.

در این مقاله ما نحوه‌ی انتخاب فونت مناسب برای دستگاه لیزر جهت حکاکی را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین چهار نرم‌افزار کاربردی برای طراحی فونت معرفی کردیم. زیبایی محصول شما با انتخاب فونت مناسب چندین برابر خواهد شد. نوین تاک سازنده‌ی انواع دستگاه‌های لیزر حکاکی و برش، با تجربه‌ی چندین ساله در این موضوع، می‌تواند راهنمای مناسبی برای شما در خرید این دستگاه‌ها باشد.

چنانچه نظر و پیشنهادی درباره‌ی این مقاله دارید، لطفا در بخش نظرات برای ما بنویسید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *