یکی از شغل‌ هایی که امروزه بسیار پردرآمد و جذاب بوده و مورد توجه جوانان قرار گرفته است، شغل طلا سازی است. علاقه به جواهرات و زیورآلات و همچنین فلزات گران‌ بها، از زمان‌ های بسیار گذشته تا کنون وجود داشته و روش‌ های بسیار نوین و جدیدی نیز برای ساخت زیورآلات با ظرافت و کیفیت بالاتر به وجود آمده‌اند. یکی از روش‌ های ساخت و طراحی زیورآلات، هنر طلاسازی است که برای راه اندازی آن نیاز به دانستن تجهیزات طلاسازی دارید.

راه‌ اندازی کارگاه طلاسازی 

طلا سازی شغل مناسبی برای کسب درآمد بوده و جزء ۵ شغل پردرآمد جهان محسوب می‌شود. اما برای موفقیت در این شغل، باید خلاقیت و مهارت کافی را داشته و زیورآلاتی را طراحی نمایید که مورد پسند افراد واقع شوند. برای راه‌ اندازی کارگاه طلاسازی، ابتدا باید دوره‌ های ساخت زیورآلات توسط فلز طلا را گذرانده و بتوانید مهارت‌ های لازم را در این زمینه کسب کنید. همچنین باید سرمایه مورد نیاز برای راه‌ اندازی کارگاه را داشته و بتوانید تمامی تجهیزات و لوازمی که برای ساخت زیورآلات طلا مورد احتیاج هست را تهیه نمایید.

از جمله مهارت‌ هایی که یک طلاساز باید از آن بهره‌مند باشد می‌توان به توانایی تجسم سه‌ بعدی، انجام کار های زرگری، کنترل دست و بازوان به دلیل انجام کارهای حساس، داشتن چشمان قوی و همچنین توانایی هنری و خلق زیورآلات منحصر به‌ فرد اشاره نمود.

تجهیزات لازم برای راه‌ اندازی کارگاه طلاسازی 

راه‌ اندازی کارگاه طلاسازی نیاز به فضای بسیار بزرگی نداشته و شما می‌توانید تنها با فراهم کردن ابزار و تجهیزات مخصوص ساخت طلا، حتی در فضایی بسیار کوچک نیز کارگاه خصوصی خود را راه‌ اندازی نمایید.

  • جعبه ابزار ساخت طلا

برای طلاسازی شما نیاز به ابزارهای گوناگونی همچون دم باریک، سنباده و غیره داشته که می‌توانید مجموعه‌ای از این ابزارآلات را به‌ صورت یک پک و جعبه ابزار از بازار تهیه کرده و در ساخت طلا استفاده نمایید.

  • تجهیزات تقلیل حجم طلا

یکی دیگر از تجهیزات مهم در طلا سازی، داشتن دستگاهی است که بتوانید توسط آن ورق‌ های طلا را برش داده و شکل دهید. تجهیزاتی که تقلیل حجم فلزات طلا را انجام می‌دهند به ۲ صورت دستی و الکتریکی وجود داشته اما ابزاری که بسیار کاربردی بوده و بسیاری از طلاسازان از آن استفاده می‌کنند، دستگاه نورد طلا سازی است.

  • کوره برقی ذوب فلزات گرانبها

این کوره‌ ها برقی بوده و می‌توانند ورق‌ های طلا را توسط انرژی الکتریکی ذوب نمایند. همچنین کنترل دما توسط این کوره‌ ها به واسطه زرگر امکان‌ پذیر بوده و به دلیل اشغال حجم کمتر بسیار مناسب برای کارگاه‌ هایی با فضای کوچک است. جنس این نوع کوره نیز از گرافیت است تا هنگام ذوب طلا فلزات به بدنه آن نچسبند.

  • ترازوی دیجیتال

یکی از مهمترین تجهیزات یک طلاساز، داشتن ترازوی دیجیتال است. این ترازو ها می‌توانند دقت ۴ یا ۶ رقم اعشار را داشته و از جمله ویژگی‌ های شاخص آن می‌توان به طول عمر بالا، نگهداری از آن به دلیل تنظیمات حساس و همچنین کارکردن با آن در اوزان پایین اشاره نمود.

  • دستگاه اولتراسونیک

یکی از کار های مهم در هنگام ساخت زیورآلات طلا، شستشوی قطعات طلا است. به‌ همین دلیل روش‌ های بسیار زیادی برای این کار وجود داشته اما بهترین و پرکاربردترین روش آن استفاده از دستگاه اولتراسونیک است. این دستگاه دارای یک وان بوده و به‌ صورت فراصوت با آب و مواد شوینده قطعات طلا را توسط امواج فراصوتی در محدوده ۲۰ تا ۵۰ کیلوهرتزی شست‌ و شو می‌دهد.

  • دستگاه ریخته گری

ریخته‌گری در طلا سازی توسط ۴ فرایند القایی، سانتریفیوژ، مکشی و خاک ماسه انجام‌ شده و هدف از آن سرعت در تولید محصولات است. به‌ عنوان مثال شما بدون روش ریخته‌گری می‌توانید در روز ۱ یا ۲ دستبند تولید کرده اما با استفاده از ریخته‌گری می‌توانید روزانه صدها دستبند را تولید کنید.

  • موم زن

موم زن‌ ها قالب‌ هایی از جنس پلیمر هستند که در ریخته‌گری استفاده‌ شده و می‌توانند انواع مختلفی چون پارافین، کاندیلا و کارنوبا داشته باشند که از ویژگی‌ های بارز آنها خواص گرمایی مناسب و انعطاف‌پذیری آنها است.

  • بوته طلا سازی

بوته طلاسازی مخزنی است که فلز طلا درون آن قرار گرفته و توسط آن وارد کوره می‌شود و به دلیل حرارت و شوک حرارتی بسیار بالا در کوره، مخزن آن قدرت و استحکام بسیار بالایی دارد.

  • ترموکوپل یا ترمومتر

هر دو این دستگاه جهت اندازه‌گیری دمای ذوب فلزات یا دمای کوره استفاده‌ شده و توسط ترموکوپل می‌توان دمای ذوب فلزات را کم‌ و زیاد و توسط ترمومتر می‌توان دما را به نمایش داد.

  • سوهان طلا سازی

این ابزار نیز دارای انواع مختلف و در اندازه‌ های متنوعی بوده و از آن جهت برداشتن لایه‌ای بسیار نازک از روی طلا و همچنین براق کردن زیورآلات استفاده می‌شود.

  • مدل ساز رایانه‌ای

استفاده از دستگاه‌ های سی ان سی و پرینتر های سه‌ب عدی جزئی از روش مدل‌ سازی رایانه‌ای بوده و اگر قصد دارید که محصولات خود را به روشی نوین و امروزی تولید نمایید، باید به‌ جای ریخته‌گری از مدل‌ سازی‌ های رایانه‌ای استفاده کنید.

  • دستگاه آبکاری طلا

یکی از تجهیزات بسیار مهم در کارگاه طلاسازی، دستگاه آبکاری طلا است. در کارگاه طلاسازی برای آبکاری طلا از روش سیانید استفاده‌ شده و دستگاه آبکاری طلا می‌تواند رنگ طلا را به رنگ دلخواه تغییر داده و می‌تواند لایه‌ای به ضخامت ۰/۷ تا ۵٫۲ میکرون طلا را بر روی سطح مورد نظر انجام دهد.

  • میز مخصوص طلا سازی

برای تولید زیورآلات طلا شما به یک میز مخصوص در کارگاه طلا سازی نیاز خواهید داشت. این میزها بسته به نوع دارای ابعاد و اندازه های متفاوتی بوده و در هنگام خرید می‌توانید بر اساس شرایط خود آنها را خریداری نمایید.

  • قیچی طلا سازی

در ساخت زیورآلات طلا از قیچی های بسیار مخصوصی استفاده می‌شود که این قیچی ها انواع مختلفی داشته و می‌توانید بنا به مصرفتان هر کدام از آنها را خریداری نمایید.

  • قالب خوشه

این ابزار به شما کمک می‌کند که بتوانید قطعات طلا را فرم شکل‌ دهید.

  • دستگاه بخار شوی طلا

همانطور که از نام این دستگاه پیداست، در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌ گراد قطعات طلا را شستشو داده و با حرکت بر روی قطعه آلودگی‌ ها را از بین می‌برد.

  • اره مویی

اره مویی به‌ کار رفته در طلاسازی نیز با سایر انواع اره مویی تفاوت داشته و به دلیل استفاده از تیغه‌ های شکسته قابل تنظیم است. عمق این اره نیز می‌تواند بین بین ۶ تا ۲۰ سانتی‌ متر باشد.

  • کولیس

ابزار کولیس یکی از تجهیزات طلا سازی است که به‌ عنوان اندازه‌گیری دقیق قطعات طلا برای ساخت زیورآلات مورد استفاده واقع می‌شود.

  • فرز

از جمله مهارت‌ های بسیار مهمی که یک زرگر باید آن را کسب کند، مهارت استفاده از دستگاه فرز طلا سازی است. توسط این دستگاه می‌توانید برای ایجاد نقش‌ و نگارها و همچنین صیقل سطح فلز طلا استفاده کرده و این دستگاه دارای سری بسیار ظریفی است که استفاده از آن بسیار حساس است.

  • دستگاه جوش لیزر طلا

دستگاه جوش لیزر که برای جوشکاری فلزات گرانبها طراحی شده است، یکی از نوین ترین تجهیزاتی است که در صنعت جواهر و طلاسازی بکار می رود. توانایی دستگاه جوش لیزر در اتصال فلزات مختلف و انواع آلیاژهای آن، پرتو لیزر با قطر میلی متری که موجب حوضچه جوش بسیار کوچک می شود و همچنین

اتصال مستحکم و بسیار ظریف مورد توجه صنعت جواهر سازی قرار گرفته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه دستگاه جوش لیزر طلا می توانید با بخش کارشناسی فروش دستگاه لیزر شرکت نوین تاک تماس بگیرید.

سرمایه کارگاه طلا سازی 

هزینه و سرمایه مورد نیاز برای راه‌ اندازی کارگاه طلا سازی به عوامل بسیار متفاوتی بستگی داشته و نمی‌توان سرمایه‌ی دقیقی را برای آن مشخص نمود. از جمله این عوامل می‌توان به حجم تولید محصولات، تعداد افراد مشغول به کار در کارگاه، متراژ کارگاه، امنیت کارگاه، هزینه أخذ مجوزها، آموزش‌ های لازم برای طلاسازی، و همچنین استفاده از ماشین‌آلات و ابزار های طلاسازی اشاره کرد.

همچنین اگر قصد راه‌ اندازی کارگاه طلا سازی در فضایی بزرگ را دارید، باید علاوه‌ بر توجه به هزینه‌ های گفته‌ شده، به هزینه‌ هایی چون قبض آب‌ و برق و تأمین مواد اولیه و همچنین پرداخت حقوق کسانی که در کارگاه مشغول به فعالیت هستند نیز توجه نمایید.

مراحل راه‌ اندازی کارگاه طلا سازی

اولین مرحله برای راه‌ اندازی کارگاه طلا سازی، گذراندن دوره‌ های آموزشی ساخت طلا و کسب مهارت‌ ها و یادگیری‌ های لازم در صنعت جواهر سازی برای تولید انواع زیورآلات می‌ باشد. در دوره‌ های آموزشی طلا سازی، تمامی مهارت‌ ها به‌ صورت تئوری و عملی به یادگیرندگان ارائه شده و شما می‌ توانید با پشت‌ سر گذاشتن تمامی جلسات در آموزشگاه های مورد تایید، مدرک معتبر را برای راه‌ اندازی کارگاه طلا سازی دریافت نمایید.

پس‌ از تسلط کامل و آشنایی با نحوه ساخت انواع زیورآلات طلا، باید سرمایه و بودجه خود را برای خرید تجهیزات و وسایل مورد نیاز جهت راه‌اندازی کارگاه طلا سازی را در نظر بگیرید. همان‌ طور که در این مقاله به آن اشاره شد، تجهیزات و ابزار های بسیار گسترده‌ ای برای راه‌ اندازی کارگاه طلا سازی مورد نیاز هستند و بر اساس نوع کارگاه خانگی یا صنعتی، می‌ توانند سبب افزایش و یا کاهش هزینه شوند.

در مرحله بعدی اقدامات لازم را برای دریافت مجوز کار و پروانه راه‌ اندازی کارگاه طلا سازی انجام دهید. از مهم‌ ترین شرایط لازم برای دریافت پروانه راه‌ اندازی کارگاه طلا سازی نیز می‌ توان به ارائه مدرک پایان خدمت، برخورداری از سلامت کامل جسمانی، عدم اشتغال در شغل دیگر، تابعیت جمهوری اسلامی و همچنین معرفی مکان کارگاه در شهر محل سکونت اشاره نمود.

در مراحل راه‌ اندازی کارگاه طلا سازی، انتخاب مکان کارگاه جهت تاسیس یک کارگاه خانگی و یا صنعتی نیز می‌ تواند در هزینه راه‌ اندازی بسیار تاثیر گذار باشد.

درآمد ماهانه کارگاه طلا سازی

درآمد کارگاه طلا سازی، با توجه به نوع کارگاه خانگی و یا صنعتی متفاوت است و به‌ دلیل افزایش تولید جواهرات و زیورآلات طلا به‌ طور ماهیانه در کارگاه‌ های طلا سازی صنعتی، درآمد آن نسبت‌ به کارگاه‌ های خانگی بسیار بیشتر است. از دیگر عوامل تأثیر گذار در درآمد ماهیانه راه‌ اندازی کارگاه طلا سازی نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ابتکار و خلاقیت در طراحی زیورآلات طلا و جواهرات
  • نوع جواهرات تولید شده شامل جواهرات قیمتی، لوکس، ساده، مدرن و غیره
  • تعداد سازندگان، تجارب، مهارت و تخصص آن ها
  • نوع بازاریابی و تبلیغات جهت ارائه محصولات
  • میزان درخواست بازار برای فروش زیورآلات طلا

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده انواع دستگاه لیزر صنعتی بوده و از سال ۱۳۸۴ مشغول به فعالیت در این زمینه است. این مجموعه دارای تیمی بسیار با تجربه و آموزش دیده است و ارائه دهنده محصولاتی در حوزه چاپ و تبلیغات، چوب، پارچه و لیزر و انواع ماشین‌آلات است. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شرکت نوین تاک با شماره 02149063  گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *