مقایسه حکاکی لیزری و حکاکی مکانیکی که رایج ترین روش های حکاکی و حفر سطحی و عمیق برای مواد مختلف هستند، مسئله ای مهم برای اکثر تولیدکنندگان محسوب می شود. از آنجایی که هر کدام ازین روشها هدف خاص خود را دارند، تصمیم گرفتیم که به معرفی مزایا و معایب هر کدام ازین روش های حکاکی بپردازیم و آنها را از جهات مختلف مقایسه کرده و ببینیم در کدام بخش ها یکی بر دیگری برتری دارد.

ابتدا بیایید هر دو فرآیند حکاکی با دستگاه های مکانیکی و دستگاه های لیزر صنعتی را بررسی کنیم.

حکاکی مکانیکی چیست؟

در فرآیند حکاکی مکانیکی، حکاکی برروی سطوح فلزی، پلاستیکی و چوبی نتیجه مطلوبی دارد. این فرآیند با تماس و ایجاد خراش و فرو بردن سوزن الماس یا تنگستن برروی سطح و یا عمق بیشتر توسط  دستگاه هایی که به سیستم CNC مجهز هستند، انجام می شود.

یک فرز بر روی سطح قطعه کار بسته شده حرکت می کند. حرکت چرخشی کاتر فرز باعث حذف سطح مواد می شود و می توان انواع اشکال و حروف و انواع حکاکی و حفاری را برروی مواد انجام داد.

مزایا و معایب حکاکی مکانیکی

مزایا: یکی از مزایای استفاده از حکاکی مکانیکی ایجاد حکاکی و سوراخکاری های عمیقتر برروی مواد فلزی است.

معایب: روش های حکاکی با استفاده از دستگاه های مکانیکی دارای محدودیت هایی نیز هست.

  • ایجاد و اجرای طراحی هایی با جزئیات زیاد و پردازش هایی با اندازه کوچک با این دستگاه دشوار و ناممکن است.
  • سوزن حکاکی که همواره در تماس با مواد قرار دارد فرسوده و ساییده شده و باید مرتب تعویض شود.
  • به دلیل برخوردهای پیاپی و تماس سرجکاکی دستگاه با ماده قطعه کار حتما باید باگیره ثابت شود که همین امر می تواند سرعت تولید را ضعیف کند.
  • حکاکی با دستگاه های مکانیکی تنها برای برخی مواد سخت مناسب است درحالیکه نمیتوان با آن برروی مواد ظریفتر مانند چرم، کاغذ و مقوا و یا اکریلیک حکاکی انجام داد.

حکاکی لیزری چیست؟

فرآیند حکاکی لیزری، تکنولوژی وابسته به انرژی لیزر است که برروی طیف وسیعی از متریال فلزی و غیر فلزی با دستگاه های حکاکی لیزری انجام می شود. دستگاه های مارکینگ لیزری غیرفلزات عمدتاً از نوع CO2 و حکاکی فلزی با تکنولوژی فایبر کار میکنند. اساس کار این دستگاه ها برخورد اشعه لیزر برروی سطح ماده است که آن قسمت ها را سوزانده و طرح های دقیق و دائمی را ایجاد می کند.

این فرآیند یک روش متداول برای ایجاد الگو و طراحی ها، لگوها، متن و حروف برروی محصولات است.

از جمله مواد رایج جهت حکاکی انواع فلزات مانند فولاد ضد زنگ، برنج و تیتانیوم و مواد غیر فلزی مانند فایبرگلاس، چوب و تمامی فرآورده های چوبی، چرم، کاغذ و مقوا است.

مزایای حکاکی لیزری

  • حکاکی ایجاد شده با لیزر ثابت و با دوام است و استفاده از حکاکی لیزری در مورد برخی مواد که ممکن است اثر حکاکی در آن محو شود مناسب تر است
  • حکاکی های ایجاد شده با لیزر بسیار دقیق و ظریف است
  • مناسب برای بسیاری از مواد چوبی، شیشه، منسوجات، کاغذ، فلز، پلاستیک و … است
  • فرآیند بدون تماس، بنابراین بدون سایش ابزار است و نیاز به تعویض هد دستگاه نیست

مقایسه و بررسی تفاوت حکاکی مکانیکی و لیزری

برای مدت طولانی و پیش از ظهور  دستگاه های حکاکی لیزری، دستگاه های حکاکی مکانیکی تنها تجهیزات موجود در بازار بودند که توانایی محدودی داشتند. پس از مجهز کردن این دستگاه ها با سیستم های کامپیوتری CNC که امکان ایجاد طراحی های کامپیوتری و دقیق تر و سریعتر را می داد، توانایی ماشین های حکاکی مکانیکی نیز افزایش پیدا کرد.

اما با معرفی و بکارگیری دستگاه های لیزری اکثر محدودیت ها برداشته شد و می توان تقریباً هر الگو، لوگو، متن با فونت های مختلف، تصاویر گرافیکی برداری را در برنامه های طراحی گرافیکی تدوین کرد و به دستگاه داد تا مطابق با آن حکاکی هایی با خطوط بسیار ظریف ایجاد شود.

تفاوت و مقایسه حکاکی لیزری و مکانیکی را می توان در موارد زیر بررسی کرد.

  • نوع متریال

همانگونه که پیشتر گفتیم، حکاکی مکانیکی برروی مواد سخت تر مانند فلزات و چوب و برخی پلاستیک ها قابل اجرا است، در حالیکه در حکاکی لیزری طیف وسیعی از مواد قابلیت حکاکی را دارند.

توان خروجی قابل تنظیم دستگاه لیزر، آن را برای حکاکی مواد ظریف مانند کاغذ و چرم مناسب می کند.

  • نوع حکاکی

عمق حکاکی، قطر خطوط و لبه ها در حکاکی لیزری کاملاً ظریف است. در حالیکه ایجاد شیارها در حکاکی مکانیکی تنها به صورت عمودی و زاویه 90 درجه نسبت به سطح ماده ایجاد می شود در حکاکی لیزری می توان شیارهایی زاویه دار و V شکل ایجاد کرد.

  • دقت و ظرافت

دقت و ظرافت حکاکی با لیزر مثال زدنی است. همین باعث شده است که برای ایجاد بارکد ها و محصولات و ابزارآلات پزشکیو آزمایشگاهی، الکترونیکی، لوازم هنری و جواهرات مناسب باشد.

  • الگوها و طراحی های پیچیده

ایجاد الگو و طراحی های پیچیده جکاکی مانند فونت های تزئینی، عکس، لوگو و آثار هنری و کاملاً سفارشی با دستگاه های لیزری برروی پلاک ها، محصولات چوبی و هنری، شیشه، ترموپلاستیک ها و فلزات به راحتی انجام می شود.

  • حکاکی سطوح غیر صاف

حکاکی برروی سطوح غیر صاف ماند اجسام گرد، کروی و دارای زاویه تنها با حکاکی لیزری قابل انجام است. به دلیل فرآیند غیر تماسی لیزر، چرخش اشیاء ساده بوده و عدم نیاز به فیکس کردن قطعه کار در میزکار سبب می شود روند حکاکی سریعتر انجام شود.

اگرچه در بسیاری از زوایا حکاکی لیزری به واسطه دقت، سرعت و ظرافت خود توانسته است برتری خود را ثابت کند اما تجهیزات حکاکی مکانیکی هنوز هم در حکاکی برخی متریال دارای کاربردهایی هستند که توانسته اند در بین تولید کنندگان جایگاه خود را حفظ کنند.

استفاده از هر کدام این روش ها بستگی به نوع تولید و سفارشات تولید کننده دارد، اما توصیه می شود برای عقب نماندن از رقبا و وسعت بخشیدن به حرفه خود، از پتانسیل های تجهیزات لیزری بهترین استفاده را برای رسیدن به پیشرفت و موفقیت ببرید.

شرکت نوین تاک لیزر، برترین و جزو اولین ارائه دهندگان دستگاه برش لیزری فلزات و غیر فلزات و دستگاه های مارکینگ لیزری در ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش شرکت از طریق شماره 02149063 در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *