دستگاه سی ان سی، یکی از پرکاربرد ترین و پیشرفته ترین ماشین‌ آلات امروزی در صنایع گوناگون بوده و از آن جهت حکاکی و برش متریال هایی چون فلز و چوب به‌ کار برده می‌ شود. CNC مخفف عبارت Computer Numerical Control است و به‌ معنای کنترل عددی کامپیوتری می‌ باشد. این دستگاه یکی از جدید ترین و نوین‌ ترین ماشین‌ آلات صنعتی محسوب شده و تمامی مراحل برشکاری و حکاکی در این دستگاه نیز به‌ طور کاملاً خودکار و اتومات انجام می‌ شود. از دستگاه‌ های سی ان سی در تولیدات طیف وسیعی از محصولات در صنایع گوناگون به‌ کار برده می‌ شود و به‌ دلیل وجود نرم‌ افزار کامپیوتری و قابلیت برنامه‌ ریزی این دستگاه، نسبت‌ به سایر ماشین‌ آلات صنعتی از کاربرد بالاتری برخوردار می‌ باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی دستگاه CNC، کاربرد و نحوه عملکرد آن به طور کامل خواهیم پرداخت. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

بررسی دستگاه CNC

دستگاه CNC در واقع یک دستگاه قابل‌ برنامه‌ ریزی است و می‌ تواند به‌ طور کاملاً مستقل، عملیات ماشین‌ کاری CNC و همچنین انجام برش بر روی متریال‌ های گوناگون را انجام دهد. این دستگاه از فناوری کنترل عددی کامپیوتری جهت شکل دادن به مواد اولیه و یا برش بخشی از قطعه کار استفاده کرده و تا رسیدن به شکل موردنظر عملیات خود را ادامه می‌ دهد. در این دستگاه جهت کنترل نحوه حرکت و عملکرد ماشین‌ کاری، از نرم‌افزار های کامپیوتری به کار برده می شود و به‌ دلیل عملکرد این دستگاه توسط کنترل عددی کامپیوتری، دقت، کارایی، ظرافت و تطبیق‌ پذیری محصولات تولید شده در آن نسبت‌ به سایر ماشین‌ آلات صنعتی بسیار بالاتر است. از دستگاه‌ های CNC جهت انجام برش و حکاکی بر روی متریال‌ های متفاوتی همچون فلزات، آلیاژ های فلزی، سنگ، چوب و غیره به کار برده می‌ شود و ابعاد و اندازه آن‌ ها نیز با توجه به نوع تولیدات بسیار متفاوت می‌ باشد.

همان‌ طور که گفته شد تمامی عملیات‌ های برش و حکاکی در دستگاه‌ های CNC، به‌ طور کاملاً خودکار و اتومات انجام‌ شده، بنابراین دخالت اپراتور ها را در روند انجام کار تا حد چشمگیری کاهش می‌ دهد.

نحوه عملکرد دستگاه سی ان سی

تمامی دستگاه‌ های CNC به‌ صورت اتومات و توسط برنامه‌ نویسی G_COD، فرآیند های حکاکی و برشکاری را بر روی متریال ها انجام می‌ دهند. در واقع می‌ توان گفت که دستگاه‌ های CNC تنها با برنامه‌ نویسی شروع به ماشین‌ کاری نموده و با وارد نمودن کد در آن و ایجاد برنامه مناسب، می‌ توان ماشین‌ کاری توسط دستگاه‌ های CNC را آغاز نمود. زبان جی کد در دستگاه‌ های CNC، عملکرد های متفاوتی در دستگاه را همانند هماهنگی اجزا با یکدیگر، سرعت دستگاه، طرح برشکاری و غیره را کنترل کرده، بنابراین یکی از کد های بسیار پیچیده در ماشین آلات صنعتی محسوب می‌ شود.

مراحل برنامه‌ نویسی دستگاه‌ های CNC نیز امری بسیار تخصصی است و زمانی‌ که کد جی به دستگاه وارد می‌ شود، تقریباً تمامی فعالیت‌ های برشکاری توسط دستگاه به‌ صورت خودکار انجام شده و دیگر نیازی به دخالت اپراتور ها نخواهد بود.

از جمله مراحل برنامه‌ نویسی دستگاه‌ های سی ان سی نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ابتدا طرح مورد نظر جهت برش و یا حکاکی، توسط نرم‌ افزار های کامپیوتری طراحی شده و سپس طرح نهایی به جی کد جهت برنامه‌ نویسی دستگاه CNC ترجمه می‌ شود.
  • سپس اپراتور طرح ترجمه شده را به دستگاه CNC وارد نموده و جهت اطمینان از عدم اشتباه در کد نویسی، طرح را بر روی متریال به صورت آزمایشی اجرا می‌ نماید.
  • در صورت عدم خطا در برنامه‌ نویسی، طرح مورد نظر جهت برشکاری بر روی متریال استفاده‌ شده و در صورت وجود اشتباه در جی کد، اپراتور مجدداً برای رفع مشکل اقدام نموده و سپس دستگاه را مجدداً تست خواهد نمود.

در حقیقت دستگاه‌ های CNC همانند یک روبات عمل کرده و به‌ صورت سه‌ بعدی طرح مورد نظر را توسط تجهیزات و قطعات خود، با دقت و ظرافت بالا بر روی متریال پیاده‌ سازی می‌ کنند.

دستگاه‌ های CNC نیز همانند سایر ماشین‌آلات صنعتی، از قطعات بسیار گوناگونی تشکیل‌ شده‌ اند و جهت کار با این دستگاه‌ پس‌ از وارد نمودن جی کد در نرم‌ افزار آن، برنامه‌ های لازم را توسط صفحه کنترل دستگاه مشخص نموده و پس‌ از روشن کردن آن، اسپیندل دستگاه شروع به حرکت می‌ نماید و با توجه به نوع متریال فلزی یا چوبی، شروع به انجام ماشین‌ کاری آن می‌ نماید.

دستگاه لیزر صنعتیکاربرد های دستگاه CNC

دستگاه‌ های سی ان سی دارای کاربرد های فراوانی در صنایع گوناگون هستند و در تولیدات بسیاری از محصولات از آن‌ ها به‌ کار برده می‌ شود. از جمله کاربرد های دستگاه CNC نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاربرد در صنایع موشک‌ سازی و هوافضا
  • کاربرد در صنایع جواهرسازی و طلاسازی
  • کاربرد در صنایع خودروسازی
  • کاربرد در صنایع محصولات چوبی و منبت‌ کاری
  • کاربرد در صنایع حذف فلز
  • کاربرد در صنایع ساخت و تولید انواع فلزات و آلیاژ های فلزی
  • کاربرد در صنایع برشکاری و سوراخ‌ کاری سنگ
  • کاربرد در صنایع تولیدات محصولات پلاستیکی
  • کاربرد در صنایع تولیدات محصولات شیشه‌ ای
  • کاربرد در صنایع ساخت اسلحه
  • کاربرد در صنایع تولید تجهیزات الکترونیکی

مزایای دستگاه سی ان سی

دستگاه‌ های سی ان سی، یکی از محبوب‌ ترین ماشین‌ آلات صنعتی در تولیدات صنایع گوناگون هستند و از جمله مزیت‌ های این دستگاه می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عملکرد اتومات و خودکار دستگاه و بدون نیاز به دخالت اپراتور
  • ماشین‌ کاری انواع متریال با ظرافت، دقت و کیفیت بسیار بالا
  • سرعت عمل ماشین‌ کاری بسیار بالا
  • امکان انجام برش و حکاکی در طرح‌ های بسیار پیچیده و ظریف
  • قابلیت ارتباط با رایانه و برنامه‌ نویسی مجدد
  • امکان فعالیت به‌ صورت ۲۴ ساعته و عدم نیاز به اپراتور های ماهر

انواع دستگاه‌ های سی ان سی

دستگاه‌ های سی ان سی بر اساس نوع کاربرد و محور های خود دارای انواع متفاوتی هستند و از جمله انواع آن‌ ها بر اساس کاربرد می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

ماشین‌ آلات لیزر CNC

دستگاه‌ های لیزر CNC خود دارای ۲ نوع دستگاه لیزر فلزات و دستگاه لیزر غیر فلزات هستند که جهت انجام برش و حکاکی بر روی متریال‌ های فلزی و غیر فلزی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

ماشین‌ آلات فرز CNC

این نوع از دستگاه‌ های CNC نیز جهت انجام برش و حکاکی بر روی متریال هایی چون فلز، سنگ و چوب قابل‌ استفاده هستند و جهت ماشین‌ کاری بر روی متریال ها در نوع دستگاه، از نوک فرز به‌ جای لیزر به‌ کار برده می‌ شود.

فاکتور های مهم در خرید دستگاه CNC

در این قسمت از مقاله قصد داریم فاکتور های مهم هنگام خرید دستگاه CNC مناسب را بررسی کنیم. از مهم‌ ترین عواملی که لازم است در هنگام خرید دستگاه CNC به آن ها توجه نمایید، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

قطعات یدکی دستگاه سی ان سی

در زمان خرید دستگاه‌ های CNC، مطمئن شوید دستگاهی را که می‌ خرید، دارای قطعات یدکی در در دسترس باشد تا در زمان خرابی دستگاه، تولیدتان متوقف نشود.

سرعت دستگاه سی ان سی

میزان عملکرد محور های دستگاه تحت عنوان سرعت ماشین‌ های CNC شناخته می‌ شوند. بنابراین در هنگام خرید، مطمئن شوید که سرعت دستگاه شما با توجه به نوع تولیدتان مناسب است.

اندازه و وزن دستگاه سی ان سی

یکی دیگر از عوامل مورد توجه در هنگام خرید دستگاه CNC، اندازه و وزن ماشین است. دستگاهی را که خریداری می‌ نمایید، باید با فضایی که جهت نگهداری و استفاده از آن در دسترس دارید، مطابقت داشته باشد تا بتوانید از آن به‌ راحتی استفاده کنید.

دقت دستگاه سی ان سی

دقت دستگاه‌ های CNC در کیفیت تولیدات بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در هنگام خرید، به‌ دقت دستگاه نیز توجه نمایید.

ارزیابی پروژه سی ان سی

اگر آماده سرمایه‌ گذاری برای خرید دستگاه‌ های CNC هستید، باید ابتدا پروژه خود را برای استفاده از این نوع ماشین‌آلات در نظر بگیرید. زیرا دستگاه‌ های CNC از جمله ماشین‌آلات گران قیمت هستند و بنابراین بهتر است ابتدا محل کار و تولیدات خود را در نظر بگیرید.

سطح ولتاژ سی ان سی

در هنگام خرید دستگاه‌ های فرز CNC، باید سطح ولتاژ آن را مورد بررسی قرار دهید.

سیستم خنک‌ کننده سی ان سی

سیستم خنک‌ کننده در دستگاه‌ های CNC، یکی از لوازم جانبی بسیار مهم است و در هنگام انتخاب دستگاه‌ های فرز CNC، با فروشنده در رابطه با این بخش از دستگاه مشورت نمایید.

نوع موتور سی ان سی

ماشین های CNC با توجه به نوع، برند و مدل دستگاه، دارای موتور های متفاوتی هستند. هرچه موتور از کیفیت و توان بالاتری برخوردار باشد، بنابراین دقت و سرعت دستگاه نیز افزایش می یابد.

قیمت و خرید دستگاه سی ان سی

دستگاه‌ های سی ان سی بر اساس عوامل و فاکتور های گوناگونی دارای قیمت‌ های متفاوتی هستند و نمی‌ توان قیمت مشخصی را برای خرید آن‌ ها در نظر گرفت. از جمله عوامل تأثیرگذار بر قیمت دستگاه‌ های CNC نیز می‌ توان به نوع کاربرد دستگاه، امکانات دستگاه، ضمانت و گارانتی دستگاه، شرکت تولید کننده، ابعاد دستگاه و غیره اشاره نمود.

اینجا بخوانید: تفاوت برش لیزر و CNC

در پایان

شرکت نوین تاک از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را به‌ طور رسمی در ارائه انواع دستگاه لیزر صنعتی آغاز نموده و تیم حرفه‌ ای این مجموعه نیز هدف خود را به‌ طور کاملاً تخصصی بر ارائه دستگاه‌ های لیزر توان بالا، حکاکی و توان متوسط متمرکز نموده است.

مشتریان عزیز می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و چگونگی سفارش انواع دستگاه CNC، با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *