در تمامی فعالیت‌ های جوشکاری و اتصالات چسبندگی متریال ها در صنایع، وجود یک دستگاه لیزر تمیز کننده به جهت ایجاد یک سطح تمیز و یکنواخت بسیار حائز اهمیت بوده و سبب ایجاد اتصالاتی با دوام‌ تر و پایدار تر می ‌شود. زیرا اغلب متریال ها قبل‌ از فرآیند اتصال به یکدیگر، دارای سطوحی آلوده بوده و همچنین اکسید شده و یا توسط لایه‌ های بیرونی پوشانده می ‌شوند.

با استفاده از دستگاه لیزر تمیز کننده در صنایع، تمامی آلودگی‌ ها و اکسید های موجود در سطوحی همچون سطوح فلزات از بین‌ رفته و سطحی بسیار و یکنواخت و با ماندگاری بسیار بالا به وجود می ‌آید.

دستگاه لیزر تمیز کننده چیست؟

دستگاه لیزر تمیز کننده ابزاری غیر تماسی است که در بسیاری از صنایع برای از بین بردن اجزای کثیف و اکسید شده و همچنین لایه‌ های کاربردی استفاده‌ شده و آن ها را در عرض چند ثانیه از روی سطوح پاک کرده و از بین می ‌برد. از این دستگاه برای از بین بردن آلودگی‌ ها در مکانی که قرار است اتصال انجام شود به کار برده شده و در این دستگاه از یک پرتو متمرکز نور جهت حذف آلودگی‌ ها استفاده می ‌شود.

نحوه عملکرد دستگاه لیزر تمیز کننده

نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که ابتدا پرتو متمرکز نور بر روی سطح مورد نظر تابانده شده و با ایجاد موج‌ های ضربه ‌ای که به سمت بیرون منتشر می ‌شوند، سطوح اطراف را تحت تأثیر قرار می‌ دهند. زمانی‌ که انرژی لیزر بر روی سطح تابانده می ‌شود، توسط مواد سطحی جذب شده و منجر به تولید یک ستون پلاسمایی از محصولات فرسایشی می ‌شود. آستانه این فرسایش برای فلزات گوناگون متفاوت بوده و به‌ طور میانگین از ۰/۱ تا ۱۰ ژول بر سانتی متر مربع اندازه‌ گیری شده‌ است. همچنین می ‌توان گفت که این مقادیر مشخص شده به طول موج پرتو لیزر و مدت زمان پالس نیز بستگی داشته و مطابق و با آن ها تعیین می‌ شود.

از جمله عوامل کیفیت در عملکرد دستگاه لیزر تمیز کننده جهت از بین بردن آلودگی‌ ها از روی سطوح نیز می ‌توان به کیفیت سطوح و خواص آلاینده‌ های روی سطح اشاره نمود.

صنایع کاربردی دستگاه‌ های لیزر تمیز کننده

از جمله صنایع کاربردی دستگاه لیزر تمیز کننده می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. اکسید زدایی و زدودن زنگ

یکی از کاربرد های دستگاه‌ های لیزر تمیز کننده، استفاده از آن ها در صنایع فرآیند تولید و یا صنایع سنگین است. این دستگاه‌ ها به دلیل قابلیت‌ های زدودن زنگ و اکسید زدایی در بسیاری از صنایع شناخته‌ شده و از آن ها جهت اکسید زدایی متریال‌ های گوناگون به کار برده می ‌شود. با استفاده از این سیستم لیزری، ما می ‌توانیم جهت زدودن و یا اکسید زدایی ماشین‌ آلات و یا مواد کوچکی استفاده کرده و از زنگ زدگی آن ها در انبار جلوگیری نماییم.

از جمله مزایای استفاده از دستگاه لیزر تمیز کننده به‌ عنوان روشی جهت زدودن زنگ‌ زدگی ماشین ‌آلات نیز می ‌توان به تولید آلودگی بسیار کم، عدم استفاده از مواد شیمیایی و همچنین آسیب نرسیدن به سطح بستر اشاره نمود.

  1. تمیز کردن قالب

یکی دیگر از کاربرد های دستگاه‌ های لیزری تمیز کننده، تمیز کردن انواع قالب‌ ها است. به دلیل این‌ که این تجهیزات هیچ باقی‌ مانده‌ ای از خود به‌ جا نگذاشته و سبب تولید مواد انفجاری نمی ‌شوند، هر ۲ مدل دستگاه لیزر کم توان و پرتوان گزینه بسیار مناسبی جهت تمیز کردن قالب‌ های مورد استفاده برای تولید محصولات پلاستیکی، شیشه ‌ای، لاستیکی و کامپوزیتی هستند.

  1. آماده ‌سازی جوشکاری جهت فراوری فولاد

یکی از مهم‌ ترین فرآیند ها در تولید فولاد، آماده ‌سازی جوشکاری و همچنین تمیز کردن محل جوش در این صنایع است. با استفاده از دستگاه‌ های لیزر تمیز کننده به‌ راحتی و بدون زحمت می ‌توان فرآیند تولید فولاد را به‌ طور کامل انجام داده و می ‌توان با استفاده از سیستم‌ های کم‌ توان و متوسط به‌ راحتی سطوح فولادی را تمیز نمود.

تمیز کردن سطوح جوش‌ خورده در فلز های فولادی توسط دستگاه لیزر بسیار چالش‌ بر انگیز است. زیرا در هنگام جوشکاری و در قسمت جوش، قسمت‌ هایی ضخیم و برآمده به وجود می ‌آیند و به‌ همین دلیل نیز کاری بسیار حساس بوده و نیاز به‌ دقت بالایی دارد. اما روی سطوح کوچک فلز های فولادی تمیز کاری بدون هیچ مشکلی انجام می ‌شود.

  1. نظافت دیوار های ساختمانی

یکی دیگر از کاربرد های دستگاه‌ های لیزر تمیز کننده، از بین بردن آلودگی‌ ها از سطوح دیوار های بیرونی انواع ساختمان است. در این دستگاه جهت نظافت دیوار های ساختمانی از فیبر نوری در طول ۷۰ متر استفاده‌ شده و می ‌توان انواع آلودگی‌ ها بر روی سطوح سنگی، شیشه‌ ای و همچنین فلزی را از بین برد.

  1. تمیز کردن خطوط لوله نفت و گاز

لایه‌ های داخلی خطوط لوله نفت و گاز، می ‌توانند در معرض رسوبات مختلفی قرار بگیرند که باید سریعاً برطرف شوند. با استفاده از دستگاه لیزر تمیز کننده به‌ صورت خودکار، می ‌توان تمامی این رسوبات را از بین برده و از جمله مزیت‌ های استفاده از این دستگاه جهت تمیز کاری این لوله‌ ها، می ‌توان به عدم احتیاج به مواد مصرفی در طولانی‌ مدت اشاره نمود. همچنین برای تمیز کاری خطوط لوله نفت و گاز توسط دستگاه لیزر تمیز کننده تنها به انرژی الکتریکی نیاز می ‌باشد.

  1. تمیز کاری کشتی‌ ها و هواپیما ها

بدنه و قسمت‌ های بسیار خاص در کشتی‌ ها، مانند ملخ‌ ها باید به‌ طور مرتب تمیز شوند. زیرا این قسمت‌ ها به‌ شدت تحت تأثیر رسوبات موجود در آب قرار گرفته و از دستگاه‌ های لیزر تمیز کننده قدرتمند برای پاک‌ سازی آن ها استفاده می‌ شود. همچنین در هواپیما ها نیز، سطوح های بزرگ و بخش‌ های خاص بسیار متفاوتی وجود دارند که باید به‌ طور مرتب تمیز نگه‌ داشته شوند و عملیات تمیز کاری توسط دستگاه‌ های لیزری به‌ راحتی و در کمترین زمان انجام می ‌شود. در واقع می ‌توان گفت که بجز نگهداری و تعمیر کشتی‌ ها و هواپیما ها، در بسیاری از مراحل تولید قطعات آن ها نیاز به فرآیند تمیز کاری خواهند داشت.

  1. آماده‌ سازی فرآیند های بسیار حساس

بسیاری از فرایند های حساس صنعتی متفاوت مانند فرایند های جوش تنها توسط سطوحی که به‌ طور دقیق تمیز شده باشند عمل می‌ کنند. در این قسمت نیز استفاده از دستگاه‌ های لیزر تمیز کننده می ‌تواند گزینه مناسبی برای دریافت نتایج عالی باشد.

  1. مرمت آثار هنری

همانطور که ممکن است بدانید، تمامی آثار هنری و باستانی بسیار ارزشمند بوده و به دلیل قرار گیری مجسمه‌ ها، بناهای تاریخی و همچنین آثار سنگی در فضا های باز، این آثار اغلب به‌ طور قابل‌ توجهی تحت تأثیر آلودگی‌ های محیطی قرار می ‌گیرند. به‌ همین دلیل نیز رسوبات و ذرات گرد و غبار و دوده بر روی این آثار قرار گرفته و سبب کثیفی و از بین رفتن آثار باستانی می ‌شوند.

در این مورد نیز می ‌توان با استفاده از دستگاه‌ های لیزر تمیز کننده، تمامی آلودگی‌ ها را از روی سطوح آثار باستانی از بین برده و به دوام و طول عمر آن ها کمک شایانی کرد.

مزایای استفاده از دستگاه لیزر تمیز کننده

از جمله مزایای استفاده از دستگاه لیزر تمیز کننده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از این دستگاه می ‌توان نتایجی در سطح کیفی بسیار بالا در تمیز کاری به دست آورد.
  • استفاده از دستگاه لیزر تمیز کننده کاملاً کنترل‌ شده بوده و می‌ توان تا حد زیادی از حذف مواد زیر لایه جلوگیری نمود.
  • با استفاده از این دستگاه هیچ آلودگی به محیط اطراف وارد نشده و همچنین هیچ گونه مواد اضافی در آخر کار باقی نمانده و هیچ آسیبی به سطح مورد نظر وارد نمی ‌شود.
  • با استفاده از این دستگاه به دلیل حساسیت و دقت بسیار بالا می ‌توان سطوح بسیار ریز و ظریف متریال‌ های گوناگون را تمیز نمود.
  • استفاده از دستگاه لیزر پاک‌ کننده بسیار راحت بوده و بر خلاف روش‌ های دیگر پاکسازی، هیچ‌ گونه آلودگی بر روی اغلب ابزار ها باقی نگذاشته و سبب ایجاد رسوب در مکان‌ های دیگر نمی ‌شود.

اینجا بخوانید: مقایسه دستگاه لیزر تمیز کننده با سایر روش های قدیمی

در این مطلب تلاش شد به معرفی صنایع کاربردی دستگاه لیزر تمیز کننده پرداخته شود، تا اگر شما نیز در این صنایع مشغول به فعالیت بوده و به دستگاه لیزر تمیز کننده نیاز داشتید بتوانید نیاز خود را پاسخ دهید.

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر مجموعه‌ ای با سابقه و معتبر در زمینه ارائه انواع ماشین ‌آلات صنعتی بوده و از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را به‌ طور رسمی آغاز نموده است. این مجموعه دارای کارشناسان و تیمی بسیار متخصص و حرفه ‌ای در این زمینه است و انواع ماشین ‌آلات صنعتی همچون دستگاه‌ های لیزر تمیز کننده، انواع دستگاه لیزر صنعتی و همچنین انواع دستگاه‌ جوش لیزری را به مشتریان در بالا ترین کیفیت و مناسب‌ ترین قیمت عرضه می ‌کند. مشتریان عزیز می ‌توانند جهت کسب اطلاعات در رابطه با قیمت انواع ماشین ‌آلات صنعتی و همچنین چگونگی سفارش آن ها و دریافت مشاوره رایگان، با این شرکت با شماره پنج رقمی 02149063 تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *