دستگاه تمیز کننده لیزر یک فناوری مهندسی شده از انواع دستگاه لیزر صنعتی است. عملیات تمیز کردن سطح فلزات وغیر فلزات از آلودگی ‌ها و ناخالصی ها توسط خلاقیت ‌هایی که با لیزر می ‌توان ایجاد کرد در دستگاه تمیز کننده لیزر به ‌کارگرفته شده ‌است. روش‌ های مختلفی برای تمیز کردن سطوح در بسیاری از صنایع در دنیا استفاده می ‌شود، اما به‌ جرأت می‌ توان گفت هیچکدام کاربرد و مزایای استفاده از این دستگاه را ندارند.

دستگاه تمیز کننده لیزر چیست؟

دستگاه تمیزکننده لیزر یکی از انواع دستگاه های لیزر صنعتی است که برای پاک ‌سازی سطوح با استفاده از لیزر امروزه توجه صنعت لیزر را به خود جلب کرده ‌است. در فرآیند کار این دستگاه پرتوی لیزر به سطح فلزات که پوشیده از ناخالصی مانند زنگ زدگی هستند برخورد کرده و پیوند مولکولی که لایه زنگ ‌زده با سطح فلز دارد را می ‌شکند. به ‌راحتی لایه اضافی اکسید شده و یا هر ناخالصی دیگر را توسط انرژی لیزر بخار می ‌کند و مواد را از بستر فلزی جدا می‌ کند. لیزر لایه رویینی را که روی بستر ایجاد شده را با یک پالس قدرتمند هدف قرار داده این پوشش را تبخیر می ‌کند و این کار تا رسیدن به حذف کامل لایه اضافی تکرار می ‌شود.

مزایای دستگاه تمیز کننده لیزر

استفاده از سیستم تمیزکننده لیزر مشکلات کلیدی در روش‌ های تمیز کردن معمولی و سنتی را کنار زده ‌است. در روش سنتی اثرات منفی محیطی و سایش بر روی بستر اصلی ایجاد می ‌شود. سیستم‌ های سنتی ساینده مقادیر قابل ‌توجهی زباله ایجاد می‌ کنند و به سطوح فلزی آسیب می ‌رساند. استفاده از حلال ‌های شیمیایی برای حذف لایه زنگ ‌زده منجر به تولید بخارات خطرناک و مواد زائد مایع می ‌شود.

 درحالی ‌که انطباق فناوری لیزر در کاربردهای پاک ‌سازی سطوح مزایایی را به دست می ‌دهد که سبب می ‌شود آن را به ‌عنوان مؤثرترین روش برای حذف مواد ناخواسته از سطح مواد در نظر گرفت.

از دیگر مزایای آن عبارتند از:

  • تمیز کردن خودکار و غیر تصادفی
  • کاهش میزان ضایعات
  • افزایش ایمنی
  • بدون نیاز به مواد شیمیایی یا مواد انفجاری
  • فرآیند تمیز کردن غیر ساینده و بدون تماس
  • صرفه‌ جویی در زمان و هزینه
  • تمیز کردن دقیق و نقطه ای
  • دسترسی آسان به گوشه‌ ها و اجسام با طراحی‌ های پیچیده
  • عدم ترکیب مواد شیمیایی با سطح فلز
  • بدون آسیب‌ زدگی به سطوح ظریف

کاربرد دستگاه تمیز کننده لیزری

تکنولوژی تمیز کردن لیزری به ‌صورت گسترده‌ ای در تعدادی از صنایع مختلف استفاده می ‌شود. پیشتر از این فناوری، در تمیز کردن صنایع و سطوح فلزی استفاده می شد. با این ‌حال در حال حاضر با ظهور سیستم ‌های لیزری مدرن ‌تر برای مواد غیرفلزی نیز کاربرد پیدا کرده ‌است.

  • تمیز کردن سطح

اصلی ‌ترین و وسیع ‌ترین کاربرد تمیزکننده لیزری برای از بین بردن لایه‌ های زنگ ‌زده مواد است. این فعالیت تمیز کردن شامل حذف رنگ، چربی زدایی، ترمیم مواد نیز می شود. اکسید زدایی با استفاده از پاک‌کننده‌ های لیزری به ‌طور گسترده در صنعت تولید فلزات سنگین یافت می‌ شود.

 یکی دیگر از کاربردهای وسیع این سیستم حذف نقطه ‌ای لیزری است که در آن فقط لکه ‌های ناخالصی و یا لکه‌ های زنگ‌ زده باید زدوده شود. بنابراین با استفاده از این دستگاه به‌ راحتی لکه‌ های زنگ ‌زده بدون درگیر شدن با سایر قسمت‌ های دستگاه تمیز می ‌شود. معمولاً در ساخت و تعمیر قطعات مکانیکی رطوبت، کثیفی و گریس انباشته می ‌شود که برای از بین بردن قسمت ‌های چرب نیز فناوری تمیز کردن با لیزر عالی عمل می ‌کند.

  • پاک‌ سازی قالب

پاک‌ سازی قالب‌ ها در اکثر صنایع به‌ خاطر وجود گوشه و حاشیه‌ های پیچیده امری دشوار است. دسترسی به کنج ها برای از بین بردن ناخالصی با روش‌ های سنتی ممکن نیست. پاک ‌سازی قالب با لیزر به ‌طور گسترده در صنایع غذایی و مصرفی استفاده می‌ شود. به دلیل اهمیت محیط تمیز بسته ‌بندی در این صنایع تمیزکننده لیزری انتخاب ایده‌ آل با سرعت و دقت است.

 صنعت داروسازی که جزء صنایع مهم با استانداردهای بالایی بهداشتی است برای پاک ‌سازی قالب از این فناوری استفاده می ‌کند.

 پاک ‌سازی قالب‌ های لاستیکی شاید بزرگ ‌ترین چالش برای این صنایع باشد. لاستیک به دلیل ماهیت خود شل است و خاصیت جذب دارد. زدودن آن از قالب بدون آسیب به آن و بدون استفاده از ترکیبات شیمیایی تنها با پاک ‌سازی لیزری قابل‌ انجام است.

  • تمیز کردن جوشکاری

در عملیات جوشکاری رسوبات سطحی ایجاد می ‌شود که در پردازش نهایی محصول باید حذف شود. دستگاه تمیز کننده لیزر نقش مهمی در حذف ضایعات جوشکاری و پاک ‌سازی محصول دارند. دستگاه تمیزکننده لیزر برای پاک ‌سازی تمام انواع آلیاژهای فلزی و جوشکاری آن ها مناسب بوده و به‌ خصوص با آلیاژ های آلومینیومی، فولاد ضد زنگ و سایر فلزات سخت و آلیاژ های آن ها نیز سازگار است. با این دستگاه به ‌راحتی نقاط جوش را از سطح مواد می ‌توان تمیز کرد و این کار را با سرعت بالا انجام داد.

انواع دستگاه تمیز کننده لیزر

دستگاه ‌های پاک کننده لیزر برای اکسید زدایی در سه دسته بندی قرار می ‌گیرند:

  • دستی

بسیاری از دستگاه‌ های تمیزکننده در پیکربندی دستی و قابل‌ حمل تولید شده اند. این دستگاه‌ ها سبک ‌وزن تر از سایرین هستند به‌ گونه ‌ای که می ‌توان آن را به ‌راحتی جابجا کرد و اندازه کوچکی در حدود کمتر از یک چمدان دارند. این نوع دستگاه برای تمیز کردن قطعات و محصولاتی که جابجایی آن‌ها سخت و یا غیر ممکن است به کار برده می ‌شود. برای تمیز کردن گوشه ‌های تجهیزاتی و غیرقابل ‌دسترس ایده ‌آل هستند.

  • ثابت

این سیستم دستگاهی شامل یک تسمه است. جایی ‌که محصولات روی آن تسمه حرکت می ‌کند و دستگاه لیزر ثابت درحال تمیز کردن بخش خاصی از قطعه و یا محصول است.

  • کابینت

سیستم تمیز کننده دارای کابین به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که از کارکنان و اپراتورهای آن محفاظت کنند. این دستگاه ‌ها دارای محفظه ‌هایی هستند که می ‌توان مواد را برای پاک ‌سازی درون آن قرار داد و از راه دور کنترل کرد.

کاربرد دستگاه تمیزکننده لیزری در صنایع

یکی از کاربردهای وسیع پاک ‌سازی لیزری در صنایع تولید فولاد است. به‌ گونه ‌ای که برای از بین بردن زنگ ‌زدگی و رسوبات و سایر آلاینده ‌هایی که در فرآیند های طبیعی و مصنوعی تولید آن رخ می ‌دهد بکار گرفته می‌ شود. در تولید قطعات فولادی و یا حتی آلومینیومی و در فرآیند جوشکاری آن ها بر روی سطوح آن و اطراف ناحیه تحت حرارت تغییر رنگ و رسوبات سطحی ایجاد می‌ شود که برای ایجاد سطح صاف بر روی آن و تکمیل مراحل پیش ‌پرداخت آن را با لیزر پاک ‌سازی می‌ کنند.

عملیات آماده ‌سازی قبل ‌از جوشکاری که شامل حذف زنگ ‌زدگی و آلودگی پوشش الکترونیکی یا زدودن آلودگی‌ های سایر لایه‌ ها است.

از این سیستم لیزری برای تعمیرات و نگهداری موتور ها، قایق ‌های کوچک، اجزای حیاتی، لولا های درب قفل درب و چفت ها، حذف لکه ‌های آب نمک، رسوب زدایی موتور ها، ژنراتور ها، زنجیر، لنگر، اجزای سیستم دنده، پمپ سوخت، جداکننده ‌های آب، بدون نیاز به جداسازی قطعات استفاده می شود. این کار با هدف جلوگیری از خوردگی، حفظ عملکرد و جلوگیری از خرابی‌ های زودرس و کاهش آسیب به کشتی ‌ها انجام می ‌شود.

به غیر از خدمات پاک ‌سازی در حوزه کنترل کیفیت جوشکاری، موارد تعمیر و تولید لوله‌ های تازه جوش داده‌  شده مانند لوله‌ های سوخت مخازن، محفظه ‌های فشار و لوله ‌های آب با فشار بالا نیز کاربرد دارد.

 شرکت نوین تاک لیزر ارائه ‌دهنده انواع سیستم‌ های لیزری و برترین عرضه ‌کننده دستگاه ‌های لیزر صنعتی آماده عرضه محصولات از برترین تولیدکنندگان دنیا در کشورمان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با واحد فروش و مشاوران این مجموعه با شماره 02149063 در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *