دستگاه چاپ سه‌ بعدی و برش لیزری، هر دو فناوری‌ های بسیار مدرن و پیشرفته‌ ای هستند و در حال‌ حاضر نیز در بسیاری از صنایع جهت تولیدات گوناگون مورد استفاده قرار می‌ گیرند. هرکدام از این تجهیزات از قطعات و اجزای گوناگونی تشکیل شده و دارای ویژگی‌ ها، مزایا و معایب منحصر به خود می‌ باشند. همچنین هر دو دستگاه چاپ سه‌ بعدی و برش لیزری، جزئی از روش‌ های برشکاری محسوب شده و بر اساس کاربرد و نوع عملکرد دارای تفاوت‌ هایی با یکدیگر می‌ باشند. در این مقاله نیز قصد داریم تا با تفاوت‌ های میان چاپ سه‌ بعدی و دستگاه برش لیزری آشنا شویم. بنابراین بهتر است ابتدا هر یک از این روش‌ ها، مزایا و معایب آن‌ ها را بررسی کرده و سپس به مقایسه چاپ سه بعدی و برش لیزری بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چاپ سه‌ بعدی چیست؟

پرینت سه بعدی یا چاپ سه‌ بعدی، یک فناوری تولیدی است که در دهه ۱۹۸۰ اختراع شده و هم‌ اکنون نیز تحت عنوان یک فناوری بسیار مدرن و پیشرفته شناخته می‌ شود. در واقع چاپ سه‌ بعدی فرایندی است که در آن یک مدل دیجیتال به یک جسم جامد و سه‌ بعدی تبدیل می‌ شود و این فرایند را معمولاً با قرار دادن لایه‌ های نازک به‌ صورت متوالی انجام می‌ دهد. تجهیزات چاپ سه‌ بعدی، نوعی چاپگر طراحی مواد هستند که مدل‌ ها و محصولات دستگاه‌ ها و قطعات را با استفاده از موادی چون پلاستیک و فلز طراحی و می‌ سازند. فرایند انجام چاپ سه‌ بعدی در این دستگاه نیز به این صورت است که ابتدا طرح اولیه توسط نرم‌افزار مدل‌ ساز سه‌ بعدی به دستگاه داده شده و سپس دستگاه جهت خواندن و اجرای فایل، آن را وارد مرحله برش می‌ نماید. نرم‌ افزار برش در دستگاه چاپ سه‌ بعدی، طیفی از پارامتر ها را کنترل کرده و این کنترل سبب خروجی چاپ سه‌ بعدی بهتر و با کیفیت‌ تر خواهد شد. سپس فایل برش شده از طریق نرم‌ افزار اسلایسر به چاپگر سه‌ بعدی ارسال شده و با فشار دادن یک دکمه، چاپگر شروع به چاپ لایه‌ به‌ لایه جسم می‌ کند و تا زمانی‌ که جسم کامل و آماده برای بازیابی شود، فعالیت خود را ادامه می‌ دهد.

مزایا و معایب چاپ سه‌ بعدی

از جمله مزایای چاپ سه‌ بعدی می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان استفاده از انواع پلاستیک جهت تولیدات گوناگون در چاپ سه‌ بعدی
  • امکان تولید اجسام و قطعات بسیار پیچیده با استفاده از فلز و پلاستیک
  • سرعت و دقت بالا

از جمله معایب چاپ سه‌ بعدی می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هزینه و قیمت بسیار بالا در تولید قطعات و اجسام فلزی
  • محدودیت استفاده از چاپ سه‌ بعدی در تولید قطعات بزرگ‌ تر

دستگاه برش لیزری

دستگاه برش لیزری چیست؟

برش لیزری همانند چاپ سه‌ بعدی، فناوری بسیار مدرن و پیشرفته ای است که با استفاده از پرتو لیزر، بسیاری از مواد و ورق‌ های فلزی را به‌ صورت دو بعدی برش و حکاکی می‌ نماید. از دستگاه برش لیزری در صنایع، به طور معمول جهت برش و حکاکی انواع ورق های فلزی استفاده‌ شده و از جمله مهم‌ ترین کاربرد های آن می‌ توان به استفاده از برش لیزری در صنایع طلا و جواهرات، خودروسازی، هوافضا، صنعت چوب و غیره اشاره نمود.

مزایا و معایب برش لیزری

از جمله مزایای برش لیزری، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تطبیق پذیری و امکان برش و حکاکی طرح‌ های بسیار پیچیده بر روی متریال
  • سرعت و دقت بسیار بالا
  • عملکرد آسان و امکان استفاده در بسیاری از صنایع
  • امکان برش و حکاکی طیف گسترده‌ ای از مواد
  • قیمت ارزان و مقرون‌ به‌ صرفه در مقایسه با سایر روش‌ ها در برش و حکاکی فلزات

از جمله معایب برش لیزری، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم امکان برش و حکاکی بر روی ورق‌ های فلزی با ضخامت‌ های بالا
  • هزینه نسبتاً بالا در خرید و نگهداری

مقایسه چاپ سه‌ بعدی و برش لیزری

با توجه به توضیحات ارائه‌ شده در رابطه با هر یک از فناوری‌ های چاپ سه‌ بعدی و برش لیزری و مقایسه چاپ سه‌ بعدی و برش لیزری می‌ توان دریافت که هر دو این تجهیزات دارای کاربرد، مزایا و معایب متفاوتی در صنایع هستند و بنابراین از تفاوت‌ های گوناگونی نیز با یکدیگر برخوردار می‌ باشند. از جمله تفاوت‌ های چاپ سه‌ بعدی و برش لیزری می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرعت عمل انجام برش و حکاکی در دستگاه برش لیزری بسیار بالاتر از دستگاه چاپ سه‌ بعدی بوده و در کمترین زمان می‌ تواند ورق‌ های فلزی را در تیراژ بالا، برش و حکاکی نماید.
  • هزینه و قیمت دستگاه برش لیزری در صنایع جهت تولید محصولات بسیار مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر از دستگاه چاپ سه‌ بعدی می‌ باشد.
  • پرینت یا چاپ سه‌ بعدی دارای محدودیت متریال جهت تولید محصولات است اما در دستگاه برش لیزری، می‌ توان از انواع متریال چوب، فلز، سرامیک، پلاستیک و غیره استفاده نمود.
  • هر دو فناوری چاپ سه‌ بعدی و برش لیزری، از پرتو لیزر پر قدرت جهت تولید محصولات استفاده می کنند، اما امکان تولیدات در حجم بالا در برش لیزری بسیار بیشتر از چاپ سه‌ بعدی می‌ باشد.

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر از سال ۱۳۸۴، فعالیت خود را در زمینه ارائه ماشین‌ آلات صنعتی آغاز نموده و هم‌ اکنون نیز یکی از شرکت‌ های پیشرو در این حرفه می‌ باشد. از جمله دستگاه‌ های این مجموعه نیز می‌ توان به دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات، دستگاه پرس برک، دستگاه جوش لیزر، دستگاه لیزر حکاکی و قطعات یدکی اشاره نمود. مشتریان عزیز می‌ توانید جهت اطلاع از چگونگی خرید محصولات و دریافت راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم، با مجموعه نوین تاک لیزر تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *