امروزه در صنعت از انواع روش های جوشکاری برای اتصال دو یا چند قطعه استفاده می‌شود. در گذشته از روش جوشکاری برای اتصال انواع متریال‌های فلزی استفاده می‌شده است اما با پیشرفت های ویژه و قابل‌توجهی که در این صنعت به دست آمده‌است از این روش جهت اتصال متریال‌های غیرفلزی از جمله چوب نیز استفاده می‌شود.

انواع اتصالات در جوشکاری عبارتند از :

  1. اتصالات موقت

در اتصالات موقت امکان برداشتن اتصال و جدا کردن قطعات از هم وجود دارد، همچون انواع پیچ و مهره.

  1. اتصالات نیمه موقت

در این روش اتصال امکان برداشتن اتصال و جدا کردن قطعات با سختی امکان‌پذیر است، همچون انواع پرچ و لحیم.

  1. اتصالات دائم

در این روش از اتصالات امکان جدا کردن قطعات وجود ندارد. به‌عبارتی برای جدا کردن قطعات از هم باید آن‌ها را برش داد و یا با شکستن قطعات را از هم جدا کرد. همچون جوشکاری که دائمی ترین نوع اتصال بشمار می‌رود.

در صنعت جوشکاری روش‌های بسیار متنوع و مختلفی دارد که کاربرد هرکدام از این انواع روش های جوشکاری در تولیدات کسب‌وکار و صنایع مختلف متفاوت است.

از جمله جوشکاری به وسیله دستگاه‌های لیزر فرآیندی است که بار دیگر قابلیت‌ها و مزایای این دستگاه‌های مدرن و نوین را اثبات می‌کند.

در این مقاله شمارا با انواع روش های جوشکاری و عملکرد و کاربرد هر کدام از آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

انواع روش های جوشکاری

  • جوشکاری مقاومتی

روش جوشکاری مقاومتی از پرسابقه‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های جوشکاری در این صنعت می‌باشد که گرمای مورد نیاز برای انجام عملیات جوشکاری با عبور جریان از قطعات به وجود می‌آید.

در واقع تولید گرمای آن از مقاومت قطعه در برابر عبور جریان به وجود می‌آید.

کاربرد این روش بیشتر در هوافضا و صنعت خودروسازی می‌باشد.

  • جوشکاری گاز اکسیژن

جوشکاری با گاز اکسیژن همراه با سوخت دیگری بنام استیلن انجام می‌شود، این روش جوشکاری از اولین روش‌های جوشکاری قطعات بشمار می‌رود. حرارت و گرمای مورد نیاز در این روش از واکنش شیمیایی اکسیژن با گاز استیلن تولید می‌شود.

سیلندر گاز استیلن، سیلندر گاز اکسیژن، لوله لاستیکی انتقال‌دهنده گاز به مشعل، رگولاتور تنظیم فشار گاز و مشعل جوشکاری از جمله تجهیزات اولیه این روش می‌باشند.

  • جوشکاری ذوبی

جوشکاری ذوبی خود در دو نوع دسته بندی می شود:

  1. جوشکاری قوس الکتریکی

روش جوشکاری با قوس الکتریکی از پرکاربرد ترین انواع جوشکاری ذوبی است. در این روش جوشکاری حرارت مورد نیاز جهت جوش دادن به‌وسیله‌ی قوس الکتریکی بین قطعه و الکترود به وجود می‌آید.

  1. جوشکاری لیزری

 ازجمله فرایندهای جوشکاری ذوبی است که طی سال‌های اخیر روشی بسیار کارآمد و مدرن در صنعت جوشکاری بوده است. کاربرد روش جوش لیزری در اتصال انواع فلزات است. در این روش با تابیدن اشعه لیزر به طرفین اتصال، ایجاد حرارت بسیار بالا و ذوب کردن آن‌ها موجب اتصال قطعات به یکدیگر می‌شوند. در این روش به دلیل گرمای ورودی اندک آن، جهت اتصال انواع فلزات حساس مثل ورقه‌های نازک فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جوشکاری لیزری برای اتصال انواع فلزات ازجمله آلومینیوم، مس، تیتانیوم، طلا، نقره، قلع، نیوبیوم، روی، نیکل و کروم استفاده می‌شود.

همچنین کاربرد دیگر این روش در اتصال ۲ نوع فلز  مختلف و ناهمگون مثل مس-برنج. مس-نیکل، مس-فولاد، مس-تیتانیوم، نیکل-تیتانیوم است.

واکنش این روش جوشکاری به وسیله لیزر بسیار سریع و تمامی عملیات ذوب و انجماد فلزات در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در عرض چند میکروثانیه انجام می‌شود به‌همین دلیل فرصتی برای واکنش بین اتمسفر و فلز مذاب نخواهد بود، درنتیجه در این روش جوشکاری نیازی به گاز محافظ نیست البته به‌استثنای آلیاژهای تیتانیوم.

کاربرد روش جوش لیزری در صنایع مختلف از جمله صنعت جواهر سازی، صنعت خودروسازی و ساخت لوازم خودرو، صنعت ارتباطات موبایل، ساخت قاب عینک، ساخت تجهیزات پزشکی، ساخت قطعات الکترونیک بسیار متنوع و قابل‌توجه صاحبان این صنایع است.

انواع جوشکاری لیزری

  1. جوشکاری لیزری خطی

 کاربرد این روش در تولیدات مختلف از جمله اتصالات وسایل پزشکی، ساخت قطعات الکترونیک، ساخت باتری، مونتاژ قطعات اتومبیل، ساخت موتور و ویبراتور موبایل، اتصال صفحات فولادی خودرو، و ساخت ورقه‌هایی با ضخامت یک میلی‌متر می‌باشد

  1. جوشکاری لیزری نقطه ای

کاربرد این روش در کارهای بسیار ظریف، حساس و کوچک و بسیار متنوع در صنعت جواهر سازی است، مثل تعمیر و اتصال طلا و جواهر، اتصال قطعات ریز الکترونیکی و … .

انواع اتصالات در روش جوش لیزر خود به ۳ دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • جوشکاری لب‌به‌لب
  • جوشکاری روی‌هم
  • جوشکاری ۹۰ درجه

توصیه می شود جهت شناخت دستگاه جوش لیزر و کاربرد های آن اینجا را کلیک کنید.

جوشکاری حالت جامد

در این روش جوشکاری برخلاف جوشکاری ذوبی برای اتصال و جوش قطعات از روش ذوب قطعات استفاده نمی‌شود.

در این روش، اتصال از طریق اعمال فشار است و کاربرد آن در اتصال فلزات نرم مثل نقره، آلومینیوم و مس می‌باشد.

در روش جوشکاری جامد به دلیل این‌که اتصال و جوش تحت فشار انجام می‌شود نسبت‌به روش‌های دیگر جوشکاری احتمال ترک خوردن قطعات بسیار پایین است و همین امر از بارزترین مزایای جوشکاری جامد است. از دیگر قابلیت‌ها و مزیت‌های جوشکاری در حالت جامد امکان اتصال و جوش فلزات سبک مثل آلومینیوم و فلزات غیرمشابه است.

انواع روش‌های جوشکاری حالت جامد عبارت‌اند از:

  • جوشکاری با امواج صوتی
  • جوشکاری اصطکاکی
  • جوشکاری انفجاری
  • جوشکاری آهنگری
  • جوشکاری فشاری

شرکت نوین تاک لیزر به‌عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت واردکننده دستگاه‌های لیزر و فعالیت چندین‌ساله و گسترده خود در صنعت لیزر کشورمان آماده ارائه بهترین دستگاه‌های لیزر اعم از دستگاه های حکاکی و برش لیزری، دستگاه جوش لیزر و … به مشتریان خود در اقصی نقاط کشور عزیزمان می‌باشد. در شرکت نوین تاک لیزر دستگاه مورد نیاز کسب‌وکار و تولیدات مختلف و متنوع متناسب با بودجه شما عزیزان موجود است. کارشناسان این مجموعه مقاله ای تحت عنوان نکات مهم در خرید دستگاه جوش لیزر که لازم است در صورت اقدام به خرید دستگاه جوش لیزر به طور کامل مطالعه نمایید، جهت دریافت اطلاعات کامل و جامع در این زمینه تهیه نموده و در اختیار شما مشتریان گرامی قرار داده اند. در صورت نیاز با شماره تلفن‌های ما در شرکت نوین تاک لیزر تماس گرفته و جهت کسب اطلاعات بیشتر راهنمایی‌های لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

مشخصات بدون اطلاع قبلی قابل تغییر است.

2 دیدگاه

  • کسی که با دستگاه جوش لیزر کار کنه و کیفیت خروجی کار رو ببینه محاله بتونه از روش های دیگه جوشکاری بازم استفاده کنه
    به نظر من جوشکاری لیزری بهترین و با کیفیت ترین نوع جوشکاری هست.

    • سلام و وقت بخیر
      بله دوست عزیز کاملاً حق با شماست.
      در استفاده از دستگاه جوش لیزر به علت سرعت بالای ذوب و انجماد و همچنین تشکیل حوضچه جوش کوچک و ظریف کیفیت جوش بسیار بالاست به گونه ای که در بسیاری از موارد نیازی به پرداخت جوشکاری نیز وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *