همان طور که از واژه دستگاه جوش پیداست و عموم مردم مختصر تعریفی از آن در ذهن خود دارند نقش جوشکاری را اتصال فلزات می دانند که تعریفی کاملاً واضح و درست است.

در صنعت جهت اتصال دو یا چند قطعه فلز از دستگاه های جوش استفاده می شود. به طور کلی اتصالات به ۲ دسته موقت و دائمی تقسیم بندی می شوند.

  • اتصالات موقت: زمانی از اتصالات موقت استفاده می شود که بتوانید اتصال را کاملاً باز کنید و به عبارتی امکان برداشتن اتصال و جدا کردن قطعات وجود داشته باشد، مثل اتصال پیچ و مهره.
  • اتصالات دائمی: این روش از اتصالات انواع مختلفی دارد از جمله لحیم کاری، جوشکاری و انواع چسب ها. هدف ما در این مقاله پرداختن به اتصالات جوشکاری، تعریف آن، انواع آن و توجه به نکاتی که در هنگام خرید دستگاه جوش لیزر باید به آن ها دقت کرد می باشد.

جوشکاری چیست؟

با توجه به انواع جوشکاری دائمی ترین نوع اتصال اتصالات جوشکاری است. جوشکاری فرآیندی است که در آن دو یا چند فلز طی واکنش هایی از جمله گرما و فشار که دستگاه جوش به وجود می آورد ذوب می شوند و بعد از تغییر شکل با هم ادغام شده و به یکدیگر متصل می شوند. اغلب متریال هایی که عملیات جوشکاری بر روی آن ها انجام می شود متریال های فلزی هستند اما امروزه با توجه به گسترش روز افزون علم و دانش در این زمینه لازم به ذکر است که این اتصال در چوب ها نیز قابل اجرا می باشد. در بسیاری از موارد علاوه بر جوش و اتصال قطعات، در برخی از موارد ساختار فلزات تحت دمای بسیار بالا کاملاً ذوب و با یکدیگر ادغام شده به طوری که چند قطعه تبدیل به یک قطعه می شود.

انواع روش های جوشکاری

همان طور که اشاره شد بسته به جنس قطعات و نوع کار، انواع روش های جوشکاری و نوع دستگاه های جوش متفاوت هستند.

انواع روش های جوشکاری عبارتند از :

  1. جوشکاری قوس الکتریکی (ARC)
  2. جوشکاری اصطکاکی (FRW)
  3. جوشکاری مقاومتی (RW)
  4. جوشکاری با پرتو لیزری (LBW)
  5. جوشکاری با پرتو الکترونیکی (EBW)

انواع دستگاه های جوش

  1. دستگاه جوش میگ (MIG) یا دستگاه جوش CO2
  2. دستگاه جوش الکترود (MMA)
  3. دستگاه جوش تیگ (TIG) یا دستگاه جوش آرگون
  4. دستگاه جوش پلاسما (PAW)
  5. دستگاه جوش قوس الکتریکی توپودری (FCAW)
  6. دستگاه جوش پرتو الکترونی (EBW)
  7. دستگاه جوش زیرپودری (SAW)
  8. دستگاه جوش اتمی هیدروژن (AHW)
  9. دستگاه جوش نقطه ای
  10. دستگاه جوش هوا گاز
  11. دستگاه جوش نقطه ای

دستگاه جوش لیزر 

دستگاه جوش لیزر از جمله روش های نوین در صنعت جوشکاری است که امکان اتصال متریال مختلف به یکدیگر با استفاده از تکنولوژی لیزر را فراهم می آورد. در این روش اشعه لیزر با ذوب نمودن متریال و ایجاد حوضچه جوش امکان اتصال آن ها به یکدیگر را ممکن می سازد. در خرید دستگاه جوش لیزر توجه به نکاتی از جمله صنعت مورد استفاده، میزان و حجم کار مورد نظر، میزان دقت و ظرافت محصول نهایی و … امری ضروری است.

نکات مهم در هنگام خرید دستگاه جوش لیزر

  1. روش جوشکاری

در هنگام تهیه دستگاه جوش نوع روش جوشکاری نقش بسیار مهمی دارد. هر روش جوشکاری، دستگاه مخصوص به خود را دارد. در نتیجه باید دستگاهی را تهیه کنیم که متناسب با روش جوشکاری مورد نظر ما باشد.

برای مثال جوشکاری میگ پرسرعت ترین روش جوشکاری است و کاربرد آن در پروژه های صنعتی و بزرگ است و مقابل آن جوشگاری تیگ است که روش کم سرعت و آهسته در جوشکاری است اما در بسیاری از جوشکاری های با کیفیت از این روش جوشکاری استفاده می شود.

  1. سرعت دستگاه

نکته مهم دیگر در تهیه دستگاه جوش توجه به سرعت انجام جوش و سهولت کار و به عبارتی دیگر اتوماتیک بودن یا نبودن دستگاه است. از مزایای دستگاه های جوش اتوماتیک قابلیت ذخیره کردن انواع برنامه های جوشکاری است. مکانیزم  جوش در دستگاه های اتوماتیک متناسب با ضخامت قطعه موردنظر به طور خودکار تنظیم شده و عملیات جوش انجام می شود. سرعت و سهولت در دستگاه جوش از ویژگی های اتوماتیک بودن دستگاه جوش است.

  1. قدرت دستگاه جوش

در واقع برای سنجیدن قدرت دستگاه جوش باید شدت جریان آن را مورد توجه قرار داد. در تهیه دستگاه جوش متناسب با کار خود باید قدرت جوش آن را که لازمه نوع کار شما است مورد بررسی قرار دهید. یعنی برای جوشکاری قطعات با ضخامت بیشتر به دستگاهی با شدت جریانی با آمپر بالا احتیاج است. در واقع قدرت و شدت جریان دستگاه رابطه مستقیمی با قیمت دستگاه دارد، یعنی هر چه قدرت و شدت جریان دستگاه بیشتر باشد قیمت دستگاه نیز بیشتر خواهد بود.

  1. ظرفیت دستگاه

در واقع ظرفیت دستگاه چرخه عملکرد آن است. چرخه عملکرد در یک دستگاه جوش به این معنی است که دستگاه بعد از چه مدت فعالیت خود خاموش می شود. مکانیزم دستگاه های جوش به گونه ای است که بعد از مدتی فعالیت داغ می شوند و برای مدتی خاموش می شود‌. پس در تهیه یک دستگاه جوش به ظرفیت آن با توجه به چرخه عملکرد آن توجه ویژه ای نیاز است.

  1. وزن دستگاه

نکته مهم دیگر در تهیه دستگاه جوش قابلیت حمل و جابجایی دستگاه است. بدون شک جابجایی دستگاه های جوش با وزن بالا مشکل و دردسر ساز خواهد بود‌. توصیه ما به شما عزیزان خرید دستگاه های چرخ دار است تا به آسانی بتوانید آن را جابجا کنید.

  1. قیمت دستگاه جوش لیزر

قدم اول در تهیه دستگاه جوش دستگاه متناسب با بودجه شما است. توجه داشته باشید که برند دستگاه، قدرت، ظرفیت و اتوماتیک بودن آن عوامل مؤثر در تعیین قیمت یک دستگاه جوش هستند.

شرکت نوین تاک لیزر به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین شرکت وارد کننده انواع دستگاه های لیزر با طراحی های به روز و کیفیتی فوق العاده همراه با تخصصی ترین تیم مهندسی خود در ارائه بهترین خدمات گام بزرگ و مؤثری در صنعت لیزر کشورمان برداشته است. این شرکت با بیش از 15 سال سابقه خود در تهیه و ارائه انواع دستگاه های نوین لیزر فلزات و غیر فلزات و اکنون با تهیه و ارائه برترین و بهترین دستگاه جوش لیزر فلزات در خدمت شماست. جهت نیاز به دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان نوین تاک لیزر با شماره 49063 تماس حاصل نمایید.

مشخصات بدون اطلاع قبلی قابل تغییر است.

2 دیدگاه

  • سلام
    بنده دنبال دستگاه جوش لیزر بودم. نکاتی که در این مقاله بهشون اشاره کردین خیلی کمک کننده بود در انتخاب بهترین دستگاه جوشکاری لیزری . ممنون از مقاله خوب و مفید شما

    • سلام و وقت بخیر
      خرسندیم که سبب شدیم انتخابی درست در خرید دستگاه جوش لیزر مورد نیاز خود داشته باشید. هدف ما کسب رضایت شماست.
      ممنون از لطف و نظر شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *