تیوب دستگاه لیزر، یکی دیگر از قطعات بسیار مهم در دستگاه‌ های برش و حکاکی لیزر است و بر اساس میزان توان و جنس دارای انواع متفاوتی است. انواع تیوب لیزر از لحاظ جنس بدنه، دارای ۲ نوع فلزی و شیشه‌ ای است که هر کدام نیز دارای ویژگی‌ ها و مزایای متفاوتی هستند. این قطعه بسیار حساس و مهم در انتهای دستگاه‌ های لیزر قرار گرفته و عملکرد صحیح آن در کیفیت تولیدات دستگاه لیزر بسیار تأثیرگذار است. 

انواع تیوب لیزر 

تیوب لیزر، قطعه ای بسیار حساس و گران قیمت در دستگاه‌ های لیزر است و در قسمت انتهایی این دستگاه قرار گرفته و به شکل استوانه‌ای از جنس فلز و یا شیشه است. تیوب های لیزر بر اساس متریالی که برای برش انتخاب می‌ کنید متفاوت هستند و هر کدام مناسب برای برش مواد گوناگونی می‌ باشند. انواع تیوب دستگاه لیزر از ۳ لایه تشکیل شده اند که محتوی لایه اول دارای چندین گاز بوده و لایه دوم با گردش آب، لایه اولی را خنک‌ سازی کرده و لایه سوم نیز از محتویات کلی تیوب محافظت می‌ نماید. عملکرد اصلی تیوب در دستگاه برش لیزری، ایجاد پرتو لیزر جهت برش می‌ باشد و طول عمر مفید آن نیز بر اساس عوامل گوناگونی متفاوت است. 

در ادامه مقاله به بررسی انواع تیوب دستگاه لیزر پرداخته و هر کدام را به‌ طور مجزا بررسی خواهیم کرد.

انواع تیوب دستگاه لیزر بر اساس جنس 

تیوپ دستگاه لیزر بر اساس جنس بدنه به دو نوع شیشه‌ ای DC و فلزی RF تقسیم‌ بندی می‌ شود. 

تیوب لیزر شیشه‌ ای 

تیوب های شیشه‌ ای نسبت‌ به تیوب‌ های فلزی از هزینه‌ ی پایین‌ تری برخوردار هستند و طول عمر آن‌ ها نیز از تیوب‌ های فلزی بسیار کم‌ تر است. این تیوب ها پرتو های بسیار با کیفیتی را تولید نموده اما به‌ تدریج توان خروجی آن‌ ها کاهش یافته و بنابراین سرعت برش نیز کاهش خواهد یافت. تیوب‌ های شیشه‌ ای نسبت‌ به تیوب‌ های فلزی بسیار حساس‌ تر هستند و در بازار داخلی کشور نیز این نوع از تیوب ها موجود می‌ باشند. 

تیوب لیزر فلزی 

تیوب‌ های فلزی نسبت‌ به تیوب‌ های شیشه‌ ای از طول عمر و دوام بالاتری برخوردار هستند و در دستگاه‌ های برش لیزری، برش‌ های بسیار ظریف تری را انجام می‌ دهند. تیوب‌ های فلزی با توان کم‌ تر توسط هوا خنک شده و بسیار گران‌ تر از تیوب‌ های شیشه‌ ای هستند. سرعت برش نیز در این تیوب ها بسیار بالا بوده و با کیفیت و وضوح بیشتری انواع حکاکی و برش را بر روی متریال بدون هیچ‌ گونه آسیبی به نتیجه کار انجام می‌ دهند. 

 

انواع تیوب دستگاه لیزر بر اساس توان 

تیوب های لیزر بر اساس توان نیز دارای انواع متفاوتی هستند که از جمله آن‌ ها می‌ توانیم به موارد زیر اشاره نماییم: 

تیوب لیزر ۱۳۰ تا ۱۵۰ وات 

این تیوب ها دارای ضخامت ۱۵ میلی‌ متر هستند و نسبت‌ به تیوب های دیگر، ضخامت بیشتری را در متریال ها برش می‌ دهند. از جمله کاربرد این تیوب ها در صنایع نیز می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در صنعت برش چوب، صنعت نساجی، صنعت خودرو سازی و غیره اشاره نمود. 

تیوب لیزر ۱۰۰ تا ۱۲۰ وات 

این نوع از تیوب ها دارای ضخامت ۱۰ میلی متر هستند و از جمله کاربرد آن‌ ها می‌ توان به استفاده در صنایع پزشکی، برش پارچه، برش چوب، برش پلکسی و غیره اشاره نمود. 

تیوب لیزر ۸۰ تا ۱۰۰ وات 

این تیوب ها دارای ضخامت ۸ میلی‌ متر هستند و از جمله کاربرد آن‌ ها در صنایع می‌ توان به استفاده در صنعت برش ام دی اف، برش چرم، برش پلکسی، برش پارچه و غیره اشاره نمود. 

تیوب لیزر ۶۰ تا ۸۰ وات 

این نوع از تیوب ها به دلیل ضخامت بسیار کم خود، مناسب برای برش متریال هایی با ضخامت بسیار کم‌ تر هستند و جهت حکاکی بر روی متریال هایی چون پارچه، چرم، چوب و غیره بسیار مناسب می‌ باشند. 

در پایان 

شرکت نوین تاک لیزر از سال ۱۳۸۴ در زمینه ارائه انواع ماشین‌آلات صنعتی مشغول به فعالیت بوده و اکنون نیز یکی از شرکت‌ های موفق و بسیار محبوب در این حرفه است. از جمله محصولات این مجموعه نیز می‌ توان به انواع دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات، دستگاه جوش لیزر، دستگاه لیزر حکاکی، دستگاه پرس برک و قطعات یدکی تمامی ماشین‌آلات صنعتی اشاره نمود. شما می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و یا خرید هر یک از محصولات شرکت نوین تاک، توسط شماره‌ های موجود در سایت اصلی با این مجموعه تماس حاصل کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *