اساس کار دستگاه‌ های جوش لیزر، ذوب و یا تبخیر فلزات با استفاده از اشعه لیزر است. اما انواع دستگاه ‌های جوش لیزر براساس تکنولوژی ‌هایی که از آن برخوردار هستند عملکرد متفاوت داشته و به همین دلیل ما باید براساس هدف خود از یک دستگاه مناسب استفاده کنیم. برای مثال ما در این مطلب قرار است به مقایسه لیزر سینگل مد و مالتی مد در دستگاه جوش لیزر بپردازیم چون این دو قابلیت باعث می ‌شوند که نتیجه نهایی لیزر کاملاً متفاوت باشد. پس در این مطلب با ما همراه باشید تا تفاوت این دو لیزر فیبری را با یکدیگر بررسی کنیم.

بررسی تفاوت ها و مقایسه لیزر سینگل مد و مالتی مد

اجازه دهید قبل از پرداختن به مقایسه لیزر سینگل مد و مالتی مد، ابتدا در مورد علت نامگذاری این دو لیزر نوری مطالبی را با یکدیگر مرور کنیم. لیزر سینگل مود به دلیل اینکه فقط می ‌تواند یک نوع از حالت نور را انتقال دهد به همین دلیل تحت عنوان لیزر سینگل مود شناخته می‌شود اما در لیزر مالتی مود امکان انتقال حالت ‌های مختلف نور وجود دارد. با توجه به آنچه که گفته شد اکنون با یکدیگر  تفاوت لیزر سینگل مود و مالتی مود را بررسی خواهیم کرد:

قطر هسته فیبر‌های نوری

در اولین نکته در مقایسه لیزر سینگل مد و مالتی مد باید گفت که قطر هسته نوری در لیزر سینگل مود نسبت به لیزر مالتی مود کوچکتر است به همین علت لیزر مالتی مود می ‌تواند امکان عبور حالت‌ های مختلف نور را فراهم خواهد کرد.

دستگاه جوش لیزری

میزان افت فیبر نوری

با توجه به اینکه قطر هسته در لیزر مالتی مد بزرگتر است در نتیجه میزان افت نوری در این لیزر نسبت به لیزر‌های سینگل مود بیشتر خواهد بود. در واقع وقتی که هسته فیبر نوری کوچک می‌شود نور با حداقل انعکاس از آن عبور کرده و ما حداقل افت فیبر نوری را مشاهده خواهیم کرد. زمانی که می‌ خواهند دستگاه‌ های جوش لیزر را طراحی کنند حتماً باید میزان افت نوری اندازه‌ گیری گردد. در صورتی که میزان افت از حد استاندارد بیشتر شود عملکرد این لیزر نامناسب خوانده شده و نباید از آن استفاده کنیم.

اندازه لکه لیزر

یکی دیگر از نکات مهم در مقایسه لیزر سینگل مد و مالتی مد در این است که وقتی شما لیزر تک حالته یا سینگل مود را استفاده می‌ کنید اندازه لکه لیزر در نقطه کانونی به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت در صورتی که چنین شرایطی را شما در لیزر چند حالته مشاهده نمی ‌کنید.

تفاوت در چگالی انرژی

با توجه به اینکه چگالی انرژی در لیزر تک مود یا سینگل مود نسبت به لیزر ‌های مولتی مود بیشتر است بنابراین برای جوشکاری بر روی فلزاتی همچون مس استفاده از لیزر سینگل مود گزینه مناسب ‌تری خواهد بود.

در پایان

دستگاه‌ های جوش لیزری که در بازار وجود دارند هر یک از قابلیت ‌های لیزر سینگل مود و یا سینگل مولتی مود بهره‌ مند هستند. شرکت نوین تاک مفتخر است به شما اعلام نماید که با بهره‌ گیری از تکنولوژی لیزر سینگل مود در طراحی انواع دستگاه‌ های جوش لیزر بیشترین میزان بازدهی جوش لیزر را برای شما فراهم خواهد کرد. این دستگاه‌ ها دارای گارانتی و خدمات پس از فروش طولانی هستند. جهت آشنایی بیشتر با هر یک از تکنولوژی ‌های لیزر سینگل مود و لیزر مولتی مود می ‌توانید توسط شماره تلفن 02149063 با کارشناسان در ارتباط باشید و براساس شرایط کاری خود دستگاه جوش لیزر مناسب را خریداری نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *