جوشکاری لیزری با استفاده از دستگاه جوش لیزری یکی از راهکارهای نوین جوشکاری فلزات است که نتیجه ای تمیز، دقیق و مستحکم دارد. در این مطلب به معرفی اجزای دستگاه جوش لیزر و نحوه عملکرد اجزای این دستگاه می پردازیم.

نحوه عملکرد دستگاه جوش لیزر یک فرآیند جوشکاری ذوبی است که در آن دو قطعه فلزی که قرار است به یکدیگر متصل شوند با استفاده از  انرژی پرتو لیزر در محل تابش ذوب شده و به یکدیگر پیوند می خورند.

پرتوهای لیزر به حفره بین دو قطعه فلزی که قرار است به یکدیگر متصل شوند تابیده و متمرکز می شوند. پرتوهای لیزر انرژی کافی دارند و هنگامی که به قطعات فلزی برخورد می کنند حرارت تولید می کنند که مواد دو قطعه فلزی را ذوب کرده و حفره را پر می کند. پس از سرد شدن یک جوش قوی بین دو قطعه تشکیل می شود. این یک فرآیند جوشکاری بسیار کارآمد است و می توان آن را به راحتی با ماشین آلات رباتیک وتمام اتوماتیک به صورت خودکار در صنایع بزرگی همچون خودروسازی و کشتی سازی بکار برد. در مقیاس کوچکتر و در کارگاه های جوشکاری استفاده از دستگاه های جوش لیزری دستی مرسوم تر است.

قطعات و اجزای دستگاه های جوش لیزری

هر دستگاه لیزری از چندین جز  مجزا و اصلی تشکیل شده است که هر کدام از آنها خود دارای بخش ها و قطعات کوچکتر هستند. اما اگر بخواهیم به بخش های اصلی آن اشاره کنیم 4 بخش اصلی در هر دستگاه جوش لیزر وجود دارد که عبارتنداز:

  • پاور سورس

سورس دستگاه لیزر یا منبع تغذیه مهمترین قسمت از یک دستگاه لیزر است که پرتو لیزر در این قسمت تولید می شود.

در قسمت سورس، یک ولتاژ بسیار قوی در دوسر این قسمت اعمال می شود. با اعمال ولتاژ به ماده مولد لیزر که عموما به صورت گازی( نیتروژن، هلیوم، کربن دی اکسید)، جامد(کریستال یاقوت مصنوعی، نئودیمیم در گارنت، آلومینیوم، ایتریوم) و یا لیزر فیبر نوری است پرتو لیزر تولید می شود. سورس دستگاه لیزر شامل بخش های دیگری نیز هست تیوب دستگاه که می تواند فلزی و یا شیشه ای باشد. همچنین بخش آینه دستگاه لیزر که برای هدایت و همسو کردن پرتوها و تبدیل به نور قطبی لیزر تعبیه شده است.

  • بدنه دستگاه

بدنه دستگاه لیزر از که بخش های مختلف آن را در برگرفته است شامل هد دستگاه، بخش های متصل به سیستم هدایتی و سیم کشی ها و…

  • سیستم CAM

همانگونه که اشاره شد دستگاه های جوش لیزری در صنایع بزرگتر در به صورت روباتیک و  کاملا اتوماتیک و یا نیمه اتومات هستند که در این صورت دارای سیستمی با نام اختصاری CAM هستند. CAM مخفف عبارت انگلیسی Computer Aided Manufacturing   به معنای تولید و طراحی به کمک کامپیوتر است.

به این صورت که با استفاده از این سیستم، تمام مراحل جوشکاری با استفاده از طراحی و مدلی که برای آن تعریف شده است انجام می شود. وجود سیستم های طراحی و کنترل کننده خودکار کمک بسیاری در زمینه تسریع در تولیدات صنعتی می کند. در زمینه تولید دیجیتال همچون دستگاه های لیزر خودکار، ابزارهای بسیار کارآمدی را برای کنترل سیستم کامپیوتری در تولید به کار می برد. تولید به کمک کامپیوتر بر روی ماشین های تولید مبتنی بر نرم افزار مانند CNC/DNC یک نمونه در دستگاه های برش لیزری فلزات است.

با استفاده ازین سیستم دستورالعمل های خود را با کمک طراح در زمینه طراحی نرم افزار به صورت G-code یا M-code آماده می کنید. این کدها چیزی جز یک فایل متنی معمولی نیستند که به دستگاه داده می شود و بر طبق آن دستگاه لیزر تصمیم میگیرد که چه نواحی باید جوش داده شوند و به صورت خودکار این عمل انجام می شود.

  • سیستم CAD

سیستم CAD برای طراحی و ترسیم شی مورد استفاده قرار می گیرد. با کمک این نرم افزارها می توان طراحی دو بعدی و سه بعدی را تهیه کرد. این ابزارها اغلب توسط مهندسین مکانیک، برق، عمران و الکترونیک و غیره استفاده می شوند. این امکان را به شما می دهد تا با استفاده از طراحی دو بعدی یا سه بعدی، ایده های خود را بر روی سیستم القا کنید. AutoCAD، SolidWorks و Creo برخی از نرم افزارهایی هستند که در دسته CAD قرار می گیرند.

  • چیلر دستگاه جوش لیزری

سیستم خنک کننده یا چیلر دستگاه لیزر بخش جدایی ناپذیر ازین دستگاه ها هستند. چیلر یک دستگاه مجزا از بدنه اصلی دستگاه جوش است که به آن متصل می شود. چیلر همانطور که از نامش پیداست وظیفه خنک سازی دوقسمت مهم در سیستم های لیزری را بر عهده دارد. یکی هد دستگاه لیزر و دیگری سورس یا همان منبع تغذیه است.

هر قسمت از دستگاه که پرتو در آن تولید و منتقل می شود می تواند به شدت گرم شده و آسیب زا باشد. لذا با اتصال دستگاه چیلر یک واحد تبریدی یک می تواند آب یا سیالات دیگر باشد در این قسمت ها جریان پیدا کرده و گرمای تولید شده جذب کرده و به دستگاه چیلر می برد و به همین ترتیب به طور مرتب در دستگاه جریان دارد تا اطمینان حاصل شود که بخش های دستگاه در دمای مناسب کار می کنند.

  • هد دستگاه جوش لیزری

از دیگر اجزای دستگاه جوش  لیزری قسمت هد دستگاه لیزر است که وظیفه انتقال و اعمال پرتو لیزر را برعهده دارد. در این قسمت است هد دستگاه جوش یا به صورت اتوماتیک حرکت می کند و جوشکاری را انجام می دهد و یا به صورت دستی توسط اپراتور جوشکار کنترل می شود.

هد تفنگی از جمله هدهای جدید و نوین است که دربرخی مدل ها دارای تعدای نازل مختلف برای موقعیت های مختلف جوشکاری است. تفنگ جوش مجهز  به 4 نوع نازل برای انجام 4 نوع عملکرد است. پنج نوع نازل عبارتند از: نازل جوش تخت، نازل جوش داخلی، نازل جوش فیله خارجی و نازل سیم پر کننده.

  • گاز محافظ

گاز محافظ در دستگاه جوش از اثرات هوای جو برروی جوش تازه تشکیل شده محافظت می کند تا از اثرات مخرب آن که سبب عدم مقاومت و شکننده بودن نقاط جوش خورده می شود، جلوگیری کند.

علاوه بر این قطعات یدکی دستگاه لیزر هرکدام وظیفه خاصی را برعهده دارند  تا ماشین لیزر را تبدیل به یکی از مهمترین دستگاه ها برای جوشکاری بدون عیب و نقص و کاملا دقیق با حوضچه جوش کوچک و اتصالات قوی کنند.

شرکت نوین تاک لیزر  ارائه دهنده انواع سیستم های لیزری و دستگاه های جوش و برش لیزری فلزات و غیر فلزات آماده ارائه محصولات خود به متقاضیان گرامی است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه از طریق شماره تماس 02149063 در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *