تیوب لیزر، قطعه یدکی و بسیار مهم در تمامی دستگاه‌ های لیزر صنعتی است و از جمله گران‌ ترین قطعات موجود در دستگاه‌ های لیزر نیز محسوب می‌ شود. وظیفه اصلی این قطعه در دستگاه لیزر، انتشار پرتو لیزر پر قدرت است تا این پرتو از طریق مجموعه‌ ای از آینه ها منعکس شده و در نهایت از طریق یک عدسی بر روی متریالی که به‌ دنبال پردازش آن هستید، منعکس شود. بنابراین عملکرد صحیح تیوب لیزر در دستگاه، در کیفیت کار و خروجی تولید تأثیر بسیار مستقیمی داشته و از این‌ رو نحوه کارکرد و سلامت این قطعه در دستگاه بسیار حائز اهمیت است. دلایل بسیار متعددی نیز سبب تمام شدن تیوب لیزر در دستگاه لیزر صنعتی می‌ شوند که در ادامه به بررسی آن‌ ها خواهیم پرداخت.

طول عمر تیوب لیزر چقدر است؟

تیوب های لیزر در دستگاه برش لیزر صنعتی، یکی از قطعات یدکی موجود در دستگاه هستند که پس‌ از مدتی استفاده نیاز به تعویض خواهند داشت. عمر متوسط یک تیوب لیزر در دستگاه، به‌ شدت به نوع تیوب، دما، کیفیت قطعه و همچنین قدرت لیزر مورد استفاده بستگی داشته و انواع آن می‌ توانند قدرت‌ های متفاوتی از لیزر را در دستگاه تأمین کنند. به‌ همین جهت نیز در هنگام انتخاب تیوب لیزر، به‌ طور حتم این قطعه را متناسب با قدرت دستگاه لیزر خود انتخاب نمایید.

تیوب لیزر دارای طول عمر بسیار محدودی است و در طول زمان استفاده در دستگاه، کارایی آن به‌ تدریج کاهش یافته و در نهایت به‌ طور کلی از کار خواهد افتاد. طول عمر و مدت زمان ماندگاری تیوب لیزر به عوامل گوناگونی از جمله نوع تیوب لیزر، شدت استفاده، نوع برش و حکاکی و همچنین کیفیت تیوب لیزر بستگی داشته و به‌ طور کلی این قطعات دارای طول عمر حدودی بین ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ ساعت هستند.

بهترین زمان تعویض تیوب لیزر

علایم گوناگونی نشان‌ دهنده تمام شدن تیوب لیزر در دستگاه برش لیزری هستند و اپراتور ها با مشاهده این علائم متوجه می شوند که زمان تعویض تیوب لیزر در دستگاه فرا رسیده است. از جمله علایم تمام شدن تیوب لیزر در دستگاه، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

دستگاه لیزر صنعتی

کاهش عملکرد دستگاه

یکی از مهم‌ ترین علایم تمام شدن تیوب لیزر، کاهش عملکرد دستگاه در حین برش و حکاکی می‌ باشد. در هنگام تمام شدن تیوب لیزر، قدرت آن نسبت‌ به گذشته بسیار کاهش یافته و بنابراین دقت و کیفیت در کار نیز بسیار کم‌ تر خواهد شد.

کاهش نور پرتو

یکی دیگر از علائم تمام شدن تیوب لیزر، ضعیف‌ تر شدن و یا روشن‌ تر شدن نور پرتو لیزر در دستگاه می‌ باشد. همچنین در مواقعی نیز یکی از علائم تمام شدن تیوب لیزر، حالت سوسو زدن پرتو نور در دستگاه است.

تغییر رنگ تیوب لیزر

اگر عمر تیوب لیزر در دستگاه تمام شده باشد، نشانه‌ هایی از ترک خوردگی و یا تغییر رنگ در قسمت بیرونی تیوب لیزر به‌ راحتی قابل‌ مشاهده خواهد بود.

افت کیفیت در برش و حکاکی

همان‌ طور که می‌ دانید دستگاه برش لیزری، وظیفه حکاکی و انجام برش بر روی متریال هایی همچون فلز را داشته و وجود دقت و کیفیت دستگاه در تولیدات خود به دلیل صنعتی بودن آن، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین زمانی‌ که تیوب لیزر در دستگاه تمام می‌ شود، دقت در انجام حکاکی و برش بر روی متریال ها بسیار کاهش یافته و ممکن است دستگاه برش های کاملاً ناهماهنگ، غیراصولی و با ضخامت‌ های متفاوت انجام دهد.در صورت مشاهده افت کیفیت و دقت در تولیدات خود نیز می‌ توانید متوجه شوید که عمر تیوب لیزر به پایان رسیده است.

صدا های غیر عادی

یکی دیگر از علایم تمام شدن تیوب لیزر در دستگاه، تولید صدا های غیرعادی در دستگاه لیزر حین فعالیت می‌ باشد.

اگر متوجه هر کدام از این علائم در دستگاه لیزر خود شدید، احتمالاً زمان تعویض تیوب لیزر فرارسیده است و بهتر است برای تعویض آن اقدام نمایید.

اینجا بخوانید: تعویض آب تیوب لیزر

در پایان

شرکت نوین تاک، ارائه دهنده انواع دستگاه های لیزر توان بالا و ماشین‌ آلات صنعتی است و در حال‌ حاضر نیز از جمله شرکت‌ های پیشرو در این حرفه شناخته می‌ شود. این مجموعه با هدف ارائه ماشین‌ آلات صنعتی، فعالیت خود را به‌ طور رسمی از سال ۱۳۸۴ آغاز نموده و از جمله محصولات آن نیز می‌ توان به انواع دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات، دستگاه پرس برک، دستگاه جوش لیزر، دستگاه لیزر حکاکی و قطعات یدکی هر کدام از ماشین‌ آلات صنعتی اشاره نمود.

شما عزیزان می‌ توانید جهت دریافت راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم برای خرید هر کدام از دستگاه‌ های لیزر صنعتی، توسط شماره تلفن 02149063 با شرکت نوین تاک تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را از کارشناسان این مجموعه دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *