پیش از صحبت در مورد تعویض آب تیوب لیزر تیوب لیزر را بشناسیم. تیوب لیزر، یکی از مهم‌ ترین قسمت‌ های دستگاه لیزر صنعتی است و وظیفه آن، انتشار پرتو لیزر پر قدرت در دستگاه بوده و بنابراین به‌ عنوان منبع انرژی دستگاه لیزر برش صنعتی شناخته می‌ شود. تیوپ لیزر، قطعه‌ ای بسیار حساس و مهم در دستگاه لیزر است و از آن جهت برش و حکاکی انواع متریال همچون شیشه، پارچه، سنگ، چوب، چرم و غیره استفاده می‌ شود. تیوب دستگاه لیزر نیز همانند سایر قطعات، از اجزا و تجهیزات گوناگونی تشکیل شده‌ است و در داخل آن آب به‌ طور مداوم در حین عملیات برش و حکاکی جریان دارد. همچنین آب موجود در تیوب لیزر به‌ مرور زمان و انجام برش و حکاکی های مداوم، دچار آلودگی شده و از این‌ رو جهت افزایش کیفیت فرایند برش، باید تعویض شود. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه املاح و کثیفی در آب تیوب لیزر، به‌ سرعت آن را تعویض نمایید. زیرا وجود این املاح علاوه‌ بر تأثیر در عملکرد نادرست دستگاه، کیفیت کار را نیز به‌ سرعت کاهش خواهد داد. فرآیند تعویض آب تیوب لیزر نیز دارای مراحل گوناگونی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. 

تیوب لیزر چیست؟ 

تیوب یکی از قطعات اصلی در دستگاه برش لیزر صنعتی است و در ۲ جنس شیشه‌ ای و فلزی عرضه می‌ شود که نوع شیشه‌ ای آن دارای بیشترین کاربر در دستگاه‌ های برش لیزر می‌ باشد. تیوب لیزر از ۳ لایه اصلی شامل لایه مرکزی، لایه دوم و لایه آخر تشکیل شده‌ است که لایه مرکزی، قسمتی است که در آن لیزر تولید شده و لایه دوم با استفاده از آب، لایه‌ های دیگر را خنک کرده و لایه آخر نیز وظیفه محافظت از تیوب دستگاه لیزر را دارا می‌ باشد. تیوب های لیزر بر اساس نوع دستگاه و میزان توان، دارای ابعاد متفاوتی هستند و جهت خنک کردن این قطعه، از آب یا جریان گاز استفاده می‌ شود. 

مراحل تعویض آب تیوب لیزر 

از جمله مراحل تعویض آب تیوب لیزر می‌ توان به مراحل زیر اشاره نمود: 

باز کردن تیوب

وجود آلودگی و املاح در آب تیوب لیزر، نشان‌ دهنده زمان تعویض آب تیوب لیزر بوده و از این‌ رو اولین مرحله برای تعویض آب تیوب لیزر، باز نمودن بست های تیوب لیزر از دستگاه برش لیزر می‌ باشد. 

تخلیه آب 

همان‌ طور که می‌ دانید تیوب لیزر، در ۲ انتهای خود دارای یک بخش ورودی آب و یک بخش خروجی آب می‌ باشد. بنابراین جهت تخلیه آب از تیوب لیزر، شیلنگ خروجی آب را از تیوب جدا نموده و آب ر به‌ طور کامل تخلیه نمایید. پس‌ از تخلیه کامل آب از شیلنگ خروجی، شلنگ را مجدداً به تیوب متصل کرده و آب چیلر را فراهم و سپس تیوب را روشن می‌ کنیم. 

حباب گیری آب تیوب

از دیگر مراحل تعویض آب تیوب لیزر حباب گیری آب تیوب است. پس‌ از روشن کردن تیوب، آب از قسمت ورودی به تیوب داخل شده و از قسمت شیلنگ خروجی نیز خارج می‌ شود. در این حین حباب‌ های موجود در داخل آب نیز خارج شده و جهت تخلیه کامل حباب ها، می‌ توانید آب را پمپاژ نمایید. جهت پمپاژ آب نیز شیلنگ ورودی تیوب را به‌ طور مداوم و به شکل دستی فشار داده و تمامی حباب‌ ها را به‌ طور کامل خارج نمایید. 

به این نکته نیز توجه داشته باشید که وجود حباب در تیوب دستگاه لیزر، در حین فعالیت برش و حکاکی می‌ تواند سبب ترکیدگی تیوپ شده و از این‌ رو هواگیری آب تیوب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. 

بستن تیوب 

پس‌ از گذشت حدود چند دقیقه، آب موجود در تیوب دستگاه لیزر به‌ طور کامل هواگیری شده و می‌ توانید تیوپ را به دستگاه متصل کرده و بست های آن را ببندید. پس‌ از تعویض آب تیوب لیزر و بستن مجدد تیوب دستگاه نیز باید آینه‌ ها و اشعه دستگاه لیزر را جهت برش و حکاکی، مجدداً تنظیم نمایید.


اینجا بخوانید: راهنمای نصب چیلر لیزر و چگونگی تعویض آب آن

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده انواع دستگاه‌ ها و ماشین‌ آلات صنعتی می‌ باشد و دارای سال‌ ها سابقه و تجربه پرافتخار در این حرفه است. این مجموعه تمامی ماشین‌ آلات صنعتی خود را باکیفیت‌ های بسیار بالا از برترین برند های جهانی به مشتریان خود ارائه داده و از جمله محصول آن نیز می‌ توان به دستگاه لیزر فلزات، دستگاه لیزر غیر فلزات، دستگاه لیزر حکاکی، دستگاه جوش لیزر ، دستگاه پرس برک و غیره اشاره نمود. شما می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و چگونگی سفارش هر یک از محصولات این مجموعه و دریافت راهنمایی‌ های لازم، توسط شماره 02149063 با نوین تاک تماس حاصل کرده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *