در دنیای امروز دستگاه‌ های لیزر، به ابزاری همه‌ کاره در فضا های صنعتی تبدیل شده ‌اند. از زمان اختراع دستگاه لیزر در دهه ۱۹۶۰، توانایی این دستگاه در برش، علامت‌ گذاری و جوش دادن مواد سخت به یکدیگر در طیف گسترده‌ ای از متریال ها بسیار تقویت شده و با وجود این پیشرفت‌ ها، دستگاه لیزر به یک جزء حیاتی در ساخت بسیاری از محصولات روزمره تبدیل شده‌ است.

با توجه به عملکرد های بسیار دستگاه لیزر در صنایع مختلف، این دستگاه انرژی حرارتی بسیار زیادی را تولید کرده و یکی از نقطه‌ ضعف‌ های کار با سیستم لیزر محسوب می‌ شود. اگر این حرارت و دمای بیش‌ از اندازه به‌ درستی کنترل نشود، گرمای آن می‌ تواند لیزر را از بین برده و کارایی آن را کاهش داده و از عملکرد مناسب آن جلوگیری کند. همچنین این حرارت می‌ تواند طول عمر تجهیزات را بسیار کوتاه کرده و در نتیجه اثرات مطلوبی را از خود برجای نگذارد. در اکثر لیزر های صنعتی، از قطعاتی استفاده می‌ شود که در فرآیند کاهش این مشکلات کمک بسیار شایانی می‌ کند. این قطعه چیلر نامیده شده و نوع آن در فرایند یکپارچه سازی و روش حذف حرارت بسیار تأثیر گذار است.

چیلر لیزر چیست؟

چیلر ها در دستگاه لیزر، واحد های مستقلی هستند که وظیفه آن‌ ها خنک‌ سازی دستگاه و گردش آب بر روی ژنراتور لیزری است. چیلر ها دمای دستگاه را در هنگام فعالیت کنترل کرده و حرارت آن را جهت افزایش عمر دستگاه تنظیم می‌ نمایند. چیلر ها در مدل‌ های استاندارد و با ظرفیت‌ های خنک‌ کننده از ۶۰ وات تا چند کیلو وات عرضه شده و بر اساس نوع دستگاه لیزر و عملکرد آن انتخاب می‌ شوند. چیلر ها جزء اصلی‌ ترین و ضروری‌ ترین قطعات به‌ کار رفته در دستگاه‌ های لیزری بوده و جهت تضمین عملکرد در کیفیت بسیار بالا و افزایش طول عمر لیزر های صنعتی استفاده می‌ شوند. چیلر دارای انواع متفاوتی چون چیلر های قابل‌ حمل، چیلر های لیزری، چیلر های آبی، چیلر های روی قفسه و چیلر های مبدل حرارتی هستند که می‌ توانند از قطعات مختلف دستگاه لیزر در برابر حرارت تولید شده محافظت نمایند.

نکات مهم در نصب چیلر لیزر

از جمله راهنمایی‌ ها و نکات مهم در نصب چیلر لیزر می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در اولین مرحله تکنسین مربوطه باید پکیج چیلر آب را باز کرده و دستگاه را از لحاظ کیفیت و شرایط مطلوب عملکرد بررسی نماید. همچنین پرسنل و یا تکنسین مربوطه نیز باید از چگونگی نصب و تعویض آب چیلر لیزر، از دانش کافی برخوردار باشد.
  • در مرحله دوم تکنسین باید تمامی تجهیزات و ابزارآلات لازم جهت نصب چیلر در مکان درست خود در دستگاه لیزر را فراهم کند.
  • در این مرحله نیز باید دریچه ورودی آب دستگاه را باز کرده و آب خنک‌ کننده را کم‌ کم به آن اضافه نمایید. در هنگام اضافه کردن آب، تکنسین‌ ها باید تنها از آب خالص و خنثی در دستگاه چیلر استفاده کرده و هیچ‌ گونه ماده جامدی را به آن اضافه نکنند. زیرا وجود هر گونه ماده دانه‌ ای شکل و جامدی می‌ تواند به سیستم آب خنک کننده دستگاه برش لیزری آسیب برساند.
  • در هنگام نصب چیلر در آب‌ و هوای سرد، تکنسین‌ ها باید دقت داشته باشند که از ضد یخ به میزان استاندارد در آب داخلی آن استفاده کرده و سبب عدم یخ‌ زدگی در دستگاه شوند.
  • سپس پرسنل باید از صاف بودن کانال‌ های ورودی و خروجی هوای چیلر اطمینان حاصل کرده و اجسام خارجی را در دستگاه قرار ندهند.
  • پس‌ از انجام این مراحل، ورودی آب را به خروجی لوله ‌ای که در دستگاه لیزر موجود است متصل نمایید. در صورت انجام درست تمامی این مراحل، دستگاه را روشن کرده تا پمپ شروع به فعالیت نماید.
  • پس‌ از بررسی عدم نشتی در لوله‌ های آب دستگاه، جهت ادامه فعالیت کمپرسور، فن ها و همچنین دریچه‌ های مغناطیسی از خاموش کردن دستگاه لیزر جداً خودداری نمایید.

یکی از مهم‌ ترین نکات در هنگام نصب چیلر دستگاه لیزر، رعایت احتیاط‌ های لازم جهت حفظ ایمنی می‌ باشد.

چند ویژگی مهم چیلر های آب لیزر

انتخاب یک چیلر با کیفیت می‌ تواند سال‌ ها به عمر دستگاه لیزر افزوده و دقت در پردازش را بهبود بخشد. در این قسمت نیز به چند ویژگی مهم موجود در چیلر ها خواهیم پرداخت.

  • جریان آب

جریان مداوم آب خنک کننده در قسمت سر لیزر یا صفحه‌ سرد جهت عملکرد آن با توان متوسط کافی می‌ باشد. با این‌ حال استفاده از چیلر آب صنعتی چرخشی جزء کارآمد ترین تجهیزات خنک کننده لیزری برای لیزر های پر قدرت است.

  • آلارم‌ های داخلی

وجود گزینه‌ هایی که دمای بسیار پایین و دمای بسیار بالا را می‌ توانند هشدار دهند، از هر گونه آسیب به دستگاه لیزر شما جلوگیری کرده و علاوه‌ بر آن وجود کامپیوتر و هشدار های تصویری و صوتی نیز می‌ توانند از ایجاد آسیب‌ های پر هزینه به چیلر آبی جلوگیری نمایند.

  • صفحه نمایش دیجیتال

نمایشگر های دیجیتال دما، یک به روزرسانی دائمی از عملکرد دستگاه را ارائه می‌ دهند تا بتوانید سطوح دمای دستگاه را تعیین نمایید. اگر قطعه چیلر شما دارای نمایشگر های دیجیتالی دما نمی ‌باشد، می‌ توانید از یک دماسنج جهت بررسی دما استفاده نمایید.

  • پنجره مشاهده

از آن‌ جایی‌ که چیلر های آبی در دستگاه‌ های لیزر صنعتی دارای محفظه‌ های کاملاً بسته‌ ای هستند که از تبخیر آن‌ ها جلوگیری شود، وجود یک پنجره‌ شیشه ‌ای به شما این امکان را می‌ دهد که به‌ راحتی سطح آب چیلر لیزری خود را کنترل نمایید.

  • عدم سر و صدا و جابجایی راحت

یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های چیلر های با کیفیت و استاندارد، تولید سر و صدای بسیار کم در هنگام فعالیت است. همچنین اگر مرتباً نیاز به جابجایی چیلر لیزری خود را دارید، می‌ توانید با استفاده از چرخ‌ های موجود آن‌ ها را در محیط کاری جا به‌ جا نمایید.

  • گارانتی

چیلر های استانداردی که در شرکت‌ های بسیار معتبر ساخته و عرضه می‌ شوند، دارای گارانتی و ضمانت نامه بوده و با خرید آن‌ ها از این مراکز، می‌ توانید از خدمات پس‌ از فروش و ضمانت‌ نامه آن‌ ها بهره ‌مند شوید.

  • قیمت چیلر دستگاه لیزر

عوامل و فاکتور های بسیار زیادی در تعیین قیمت چیلر دستگاه‌ های لیزر تأثیر گذار هستند که از جمله این عوامل می‌ توان به نوع شرکت سازنده‌ دستگاه، خدمات پس‌ از فروش، آب یا هوا خنک بودن آن، نوع کمپرسور چیلر، ضد یخ استفاده‌ شده در آن، میزان ظرفیت برودتی چیلر و غیره اشاره نمود.


اینجا بخوانید: معرفی تمامی قطعات دستگاه های لیزر صنعتی

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده انواع دستگاه‌ ها و ماشین‌ آلات لیزری نظیر انواع دستگاه لیزر صنعتی و دستگاه جوش لیزری در صنایع گوناگون بوده و تمامی محصولات خود را با ضمانت‌ نامه و خدمات پس‌ از فروش به مشتریان عرضه می‌ کند. کسانی که قصد خرید ماشین‌ آلات لیزری و قطعات آن همچون قطعه چیلر را دارند، می‌ توانند جهت اطلاع از قیمت و چگونگی خرید آن، با شرکت نوین تاک لیزر تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *