بسیاری از صنایع در مقیاس بزرگ وکوچک و در بخش‌ های تولید قطعات و ماشین کاری برای پروژه ‌ها و خدمات خود به برش لیزری نیاز دارند. کاهش هزینه برش لیزری برای اکثر شرکت ها فاکتوری مهم است چرا که در تولیداتی با حجم بالا مبلغ قابل توجهی را شامل می شود.

 برش لیزری به فرآیند استفاده از پرتو لیزر برای سوراخ کردن مواد و ذوب آن در یک خط دقیق جهت اطمینان از خروجی تمیز اشاره دارد. این یک روش محبوب در محیط های صنعتی محسوب می شود، چرا که پس از برش هیچ اثر ناخوشایند و ضایعاتی تولید نمی کند.

با توجه به توانایی آن در برش انواع مواد فلزی و غیر فلزی با دقت بالا، اکثر تولید کنندگان و سایر مشاغل می توانند حجم بالایی از پروژه های خود را با کارایی بیشتری انجام دهند. با این حال، لازم است بدانید که برش لیزری می تواند گران قیمت باشد. تجهیزات لیزری به دلیل سیستم پیچیده و کاملاً اتومات اغلب جزء ماشین آلات گران قیمت هستند و گاهی برای تازه واردان به این حوزه می تواند هزینه های بالایی را در برداشته باشد. استفاده مداوم از برش لیزری می تواند برای بسیاری از شرکت های تولیدی به صرفه نباشد، بنابراین اگر شما هم با هزینه های گران برش لیزری دست و پنجه نرم می کنید، در این مقاله تلاش شده چند راه حل برای کاهش هزینه های برش لیزری برای دارندگان آن ذکر شود.

کاهش هزینه برش لیزری

از جمله راهکار های کاهش هزینه برش لیزری عبارتند از:

  • برون سپاری پروژه

گاهی همکاری با شرکت‌ های با تجربه ‌ای که متخصصان ماهری در زمینه برش لیزری دارند بهترین نتیجه را به ‌همراه دارد. خرید تجهیزات لیزری با صرف هزینه زیاد و زمان کافی برای آموزش کار با آن به‌ علاوه هزینه‌ های تعمیر و نگهداری همراه است. چنانچه زمان و بودجه کافی برای تهیه این تجهیزات را ندارید این چالش را می‌ توانید با برون سپاری بخشی از پروژه که به برش لیزر نیاز دارد به ‌راحتی پشت سر بگذارید. درصورتی‌ که برایتان مسجل شده که به ‌صورت مداوم به برش لیزری نیاز ندارید و بخشی از تولیدات شرکت شما مکرراً به این تجهیزات وابسته نیست، می‌ توانید با همکاری با یک تیم متخصص در هزینه و زمان خود صرفه ‌جویی کنید.

  • طراحی نمونه اولیه

چنانچه از تازه‌ واردان به صنعت تولید هستید، باید توجه کنید که برای هر پروژه تولید قطعات و یا محصول نیازمند یک طرح و نمونه‌ اولیه هستید. برش لیزری صفحات فلزی و یا غیرفلزی برای ساخت نمونه اولیه ممکن است با آزمون خطا همراه باشد که دراین ‌صورت با صرف هزینه و زمان بالاتری همراه است. برای گذر از این چالش ایجاد نمونه اولیه به ‌صورت دیجیتال روی مقوا و یا موادی که به آن نیازی ندارید، طرح خود را با رعایت فاصله و ابعاد و اندازه دقیق ایجاد کنید و نقاط مشکل ‌ساز را بررسی و پیدا کنید، تا هزینه‌ های اولیه را بتوانید کاهش دهید. این نوع از آماده‌ سازی هم عاقلانه است و هم به یک نتیجه باکیفیت که تطابق بالایی با برش لیزری پروژه اصلی دارد منجر خواهد شد.

  • کاهش زمان برش لیزری

کاهش زمان  برش لیزری را می ‌توان با بهینه‌ سازی و محدود سازی مسیر برش اعمال کنید. جزئیات رفت ‌و برگشت و مسیرهای اضافی را به ‌هنگام برش بررسی کنید و هر گونه خطوط اضافی و منحنی‌ ها را کاهش دهید. طراحی خود را بررسی کنید و ببینید که می ‌توان با حذف خطوطی خاص نتیجه بدون تغییر باقی بماند یا خیر!

می ‌دانید که هرچه مسیر خطوط طولانی ‌تر باشد، هزینه و زمان پردازش ورق‌ هایی که نیاز به برش دارند افزایش می ‌یابد. بنابراین استفاده از خطوط و مسیر برش کوتاه‌ تر کاهش هزینه‌ ها را به‌ همراه دارد. برای بهینه ‌سازی برش لیزری استفاده از برخی تکنیک‌ ها مؤثر است. بدین ‌صورت که اگر لبه‌ های برش دو قطعه نزدیک به هم باشد می ‌توانید آن‌ ها را ترکیب کنید. طراحی خطوط در فایل طراحی به ‌گونه‌ ای باید باشد که دو مسیر برش مجزا بر روی  یکدیگر قرار نداشته باشند زیر لیزر آن ناحیه را ۲ برابر حساب و طی می‌ کند و هر برش اضافی مساوی با هزینه و زمان بیشتراست.

نرم ‌افزارهای طراحی شامل میانبرهایی برای حذف هم ‌پوشانی با ترکیب خطوط در یک نمونه طراحی واحد بدون اینکه مسیر جداگانه ‌ای برای هر خط طی کنند هستند. از آن‌ ها برای بهینه ‌سازی برش لیزری قطعات بهره ببرید.

  • بررسی نوع و ضخامت ورق

دستگاه برش لیزر فلزات توانایی برش اکثر ورق‌ های فلزی ‌مانند فولاد نرم، فولاد ضد زنگ، آهن، آلومینیوم، مس و برنج را دارند. یکی از موارد مهم در کاهش زمان برش لیزری که مستقیماً بر هزینه‌ های برش اثرگذار است سرعت برش است. سرعت برش نیز به‌ طور مستقیم با ضخامت ورق و قطعه کار در ارتباط است. بدین ‌گونه که هرچه ضخامت بیشتر باشد سرعت برش کاهش پیدا می ‌کند، درنتیجه هزینه ‌ها بالاتر می ‌رود. هر یک از فلزات نامبرده دارای ضخامت برش بهینه هستند که در این سرعت بدون تاب برداشتن و اعوجاج لبه ‌ها، برش به‌ صورت پایدار و بدون آلودگی انجام می‌ شود.

برش ورق فلزات ضخیم و متراکم، با طراحی پیچیده به‌ شدت سرعت انجام کار را پایین می ‌آورد. درنتیجه قبل ازین که هر پروژه برش را قبول کنید این موارد را برای حفظ بهره‌ وری تولید باید لحاظ کنید. اگر ناچار به استفاده از ورق با ضخامت بالا هستید طراحی را ساده ‌تر کنید تا هزینه‌ ها متعادل ‌تر شود. بررسی کنید که کدام فلز برای اهداف و عملکرد شما بهترین نتیجه را می ‌دهد و آن را به‌ عنوان فاکتوری مهم در تعیین هزینه ‌های برش لیزری در نظر داشته باشید.

  • ساخت سفارش‌ های کوچک

چک لیستی از چندین فلز و طراحی‌ ها را تهیه کنید و شروع به ساخت و پردازش قطعات لازم با انواع فلزات و طراحی‌ های مختلف کنید. نکته مثبت در اجرای طراحی ‌های کوچک این است که در صورت وجود عارضه متحمل هزینه‌ های زیاد نمی‌ شوید. هنگامی ‌که از تطابق نوع فلز با طراحی و مقاصد خود اطمینان پیدا کردید این ‌بار با خیال آسوده به سراغ پروژه‌ های بزرگ‌ تر می ‌توانید بروید. با انجام نمونه ‌های آزمایشی نحوه عملکرد خود را مدیریت کنید.

  • بهینه‌ سازی طراحی برش

در یک ورق قطعه کار که قرار است اشکالی را بر روی آن برش دهید، سعی کنید که مسیرهای برش به گونه ‌ای باشد که کمترین ضایعات را به وجود آورد. فضاهای خالی بین نواحی برش را به حداقل برسانید. به ‌صورت یک اصل کلی این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه هد برش مسیر کمتری را برای برش بعدی طی کند ضایعات کمتری تولید می ‌شود، در نتیجه هزینه‌ های شما کاهش می ‌یابد. یک روش مهم برای کاهش ضایعات این است که قطعاتی را که قرار است برش داده شوند را به‌ گونه‌ ای مرتب کنید که لبه ‌های مشترک داشته باشند و خطوط مکمل برروی یکدیگر قرار بگیرند.

  • بهینه‌ سازی هد دستگاه برش

اغلب زمانی‌ که هد دستگاه لیزر یک قطعه را برش می‌ دهد و قرار است به سراغ قطعه بعدی برود به ‌صورت خودکار بالا می ‌رود تا از برخورد با ورق و قطعه کار جلوگیری کند. با بهینه ‌سازی طراحی و مسیرهای طولانی ‌تر قطعه ‌های مشترک از لیفت هد دستگاه که اغلب به آن نیازی نیست جلوگیری می ‌شود. اگر پروژه برش به گونه ‌ای باشد که هیچ ‌گونه لیفت هد برش اتفاق نیفتد به ‌صورت یکپارچه مسیر را طی کند در زمان صرفه‌ جویی قابل‌ توجهی می‌ توان انجام داد.

شرکت نوین تاک لیزر برترین عرضه کننده انواع تجهیزات برش لیزری و دستگاه های برش فلزی فایبر آماده ارائه هرگونه دستگاه لیزر صنعتی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین این مجموعه با شماره 02149063 در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *