انواع دستگاه لیزر حکاکی و برش لیزری برای حکاکی و برش انواع مختلفی از متریال ها همچون چوب، فولاد، آلومینیوم و… کاربرد دارند و قادرند بر روی این سطوح طرح و نقش های گوناگونی را حکاکی و لیزر کنند. استفاده از این دستگاه ها به صورت دستی نمی باشد یعنی اینطور نیست که شما به روش دستی حکاکی روی سطح را انجام دهید بلکه نیاز به نرم افزاری دارد که طرح در آن اجرا شده است و به دستگاه دستور می دهد چگونه کار کند. نرم افزار های مورد استفاده برای دستگاه های لیزر انواع مختلفی دارند که نرم افزار RDWORKS یکی از آن هاست. این نرم افزار نصب و تنظیمات ساده ای دارد که در ادامه مطلب به معرفی و آموزش نرم افزار RDWORKS خواهیم پرداخت. لطفاً همراه ما بمانید.

معرفی نرم افزار RDWORKS

دستگاه لیزر دستگاهی است که با کمک گرفتن از پرتو لیزر، تصاویر را بر روی سطح ایجاد می کند. این دستگاه برای برش و حکاکی سطوحی از جنس های فلز، شیشه، پلاستیک، سنگ و چوب کاربرد دارد و می توان آن را برای سطوح مختلف تنظیم کرد.

همانطور که در بخش اول مطلب هم اشاره شد، دستگاه لیزر قابل کنترل به صورت دستی نیست و به نرم افزار های حکاکی و برش متکی است تا به دستگاه با زبان برنامه نویسی دستور دهد که به کجا حرکت کند و چه طرح و نقشی را ایجاد نماید.

برنامه RDWORKS یکی از نرم افزار هایی است که برای دستگاه لیزر استفاده می شود و می توان با آن طرح هایی مانند لوگو یا علامت تجاری را روی سطوح ایجاد کرد.

آموزش نصب نرم افزار RDWORKS

در این بخش، آموزش نرم افزار RDWORKS و مراحل نصب این  نرم افزار را ارائه می دهیم تا بتوانید بدون مشکل این نرم افزار را دانلود و نصب کنید و از آن در دستگاه لیزر خود استفاده نمایید.

  • برای نصب RDWORKS، بعد از اینکه آن را دانلود کردید وارد پوشه ای که در قرار آن قرار دارد شوید و سپس بر روی گزینه RDWorksV8Setup کلیک کنید.
  • در مرحله بعدی صفحه ای باز می شود که شما باید گزینه Install را بزنید.
  • بعد از انتخاب گزینه Install، صفحه ای باز می شود؛ اگر دستگاه لیزر به USB وصل است، گزینه Install USB driver را انتخاب کنید تا نیازی به آپدیت کردن دستی سخت افزار ها نباشد اما در غیر این صورت، لازم است بر روی My Computer خود کلیک نمایید و بعد از انتخاب گزینه Manage، صبر کنید تا صفحه ای نمایش داده شود.
  • در صفحه نمایش داده شده، وارد قسمت Port در Device Manager شوید.
  • سپس بر روی گزینه Update Driver Software کلیک کنید تا یک صفحه نمایش داده شود.
  • حال در صفحه پیش رو می توانید گزینه Browse my computer for driver software را انتخاب کنید تا فایل درایوی که تمایل دارید درایور نرم ‌افزار خود را از آن ها نصب کنید، پیدا کنید.
  • پس از انتخاب آدرس پوشه در قسمت قبلی، حالا می توانید برای نصب درایور نرم افزار بر روی گزینه Next کلیک نمایید.
  • بعد از تمام شدن مراحل نصب نرم افزار RDWORKS، آیکون نرم افزار بر روی صفحه دسکتاپ کامپیوتر شما قرار خواهد کرد که برای هر بار کار کردن باید بر روی آن کلیک کنید.

آموزش حکاکی و برش با RDWORKS

بعد از نصب برنامه کامپیوتر خود، می توانید حکاکی و برش را با آن آغاز کنید البته قبل از حکاکی طرح بر روی سطح ابتدا باید طرح را با برنامه بکشید و سپس سرعت و اولویت ها برای برش و حکاکی را تعیین کنید.

در این نرم افزار، قسمت هایی که قرار است برش بخورند را با یک رنگ و قسمت هایی که قرار است حکاکی شوند را با یک رنگ تعیین کنید همچنین بخش هایی که باید خط بندازند را با یک رنگ دیگر تعیین کنید.

بعد از تعیین کردن بخش های حکاکی، برش و خط انداز، نوبت به تعیین اولویت بندی هاست. در بخش لایه ‌ها یا همان Layer، قسمتی که برای حکاکی در نظر گرفته اید را اول قرار دهید سپس قسمت خط انداز را دوم و در نهایت قسمت برش ها را در اولویت آخر قرار دهید.

بعد از اولویت بندی، بر روی لایه اول کلیک کنید تا یک صفحه با گزینه های زیر نمایش داده شود :

  • گزینه اول : انتخاب رنگ
  • گزینه دوم : برای انتخاب اینکه آیا رنگ در خروجی اجرا شود یا خیر
  • گزینه Speed : برای تعیین سرعت حکاکی که می توانید از 100 تا 500 تنظیم کنید
  • گزینه Processing Mode : این گزینه باید روی قسمت Scan تنظیم شود
  • گزینه پنجم : تعیین حداقل و حداکثر توان
  • بخش Scan Mode : برای تعیین گزینه حکاکی در دو محور افقی و عمودی
  • بخش X_swing : برای انجام برش در محور xها
  • Y_swing : برای انجام برش در محور عمودی

پس از اعمال تنظیمات بر روی لایه اول، حالا باید تنظیمات لایه خط انداز را تنظیم کنید. برای اینکار دو بار بر روی لایه آن کلیک کنید تا صفحه ای با مشخصات صفحه قبل نمایش داده شود. در لایه دوم، سرعت خط انداختن را بر روی 100 تنظیم کنید و Processing Mode را روی Cut قرار دهید. در قسمت Through power نیز می توانید میزان توان استارت را مشخص کنید.

در پایان تنظیمات لایه سوم را هم انجام دهید، سرعت مناسب برای این لایه 30 و توان هم 60 است Processing Mode را نیز روی Cut قرار دهید.

با انجام مراحل فوق، تنظیمات هر سه لایه انجام شده است و با کلیک بر روی گزینه Ok، تمام تنظیمات ذخیره می شوند.

برای ارسال فایل برای برش و آماده ‌سازی می‌توانید به 3 روش زیر عمل کنید:

  • در بخش laser work به‌ صورت مستقیم روی دکمه start کلیک نمایید تا دستگاه شروع به کار کند.
  • بر روی گزینه download کلیک کنید تا بر روی مین برد دستگاه لیزر ذخیره شود.
  • گزینه savetoufile را انتخاب کنید و سپس مسیری را انتخاب نمایید تا فایل ذخیره شود و با فلش مموری آن را به دستگاه انتقال دهید.

دانلود نرم افزار RDWORKS

این نرم افزار را می توانید به صورت رایگان ازبخش پشتیبانی دانلود کنید و نیازی نیست که برای دانلود آن هزینه ای پرداخت کنید. اگر هم برای استفاده از نرم افزار معرفی شده با مشکلی روبرو شدید و نیاز به راهنمایی داشتید، کارشناسان نوین تاک لیزر آموزش نرم افزار RDWORKS را به شما ارائه می دهند.


اینجا بخوانید: معرفی برترین نرم افزار های چیدمان برش لیزر جهت ایجاد کمترین ضایعات

سؤالات متداول

نرم افزار RDWORKS چیست؟

دستگاه های حکاکی و لیزر برای ایجاد برش ها و حکاکی بر روی سطوح نیاز به نصب نرم افزار دارند و RDWORKS یکی از این نرم افزار هاست.

برنامه RDworks چه کاربردی در دستگاه لیزر دارد؟

این برنامه بعد از نصب شدن بر روی کامپیوتر و اعمال تنظیمات بر روی آن، به دستگاه لیزر دستور می دهد که طرح و نقش را چگونه حکاکی کند.

برای دانلود نرم افزار RDworks به کدام سایت مراجعه کنیم؟

شما می توانید این برنامه را به صورت رایگان از وبسایت نوین تاک لیزر  دانلود کنید و آموزش نرم افزار RDWORKS را به طور کامل و جامع دریافت نمایید.

جهت برقراری ارتباط با این مجموعه با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *