برش لیزری روشی بسیار دقیق و مهندسی شده جهت حکاکی و برش متریال هایی چون شیشه، پلاستیک، چوب و به‌ ویژه فلز است و توسط پیشرفته‌ ترین نرم‌ افزار های این دستگاه، علاقه‌ مندان می‌ توانند انواع طرح ‌ها را در کیفیت بسیار بالا جهت تولید محصولات مختلف ایجاد نمایند. استفاده از دستگاه برش لیزر، روشی بسیار نوین در صنعت امروزی بوده و فناوری است که در آن اجسام به‌ ویژه فلزات بدون هیچگونه تاب برداشتگی و خمیدگی، به هر شکل و اندازه ‌ای برش خورده و محصولاتی در کیفیت و ظرافت بسیار بالا تولید می‌ شوند.

در دستگاه‌ های برش لیزر، نرم‌ افزار های گوناگونی وجود دارند که توسط این نرم‌ افزار ها، قطعات متریال به‌ ویژه ورق‌ های فلز در کنار یکدیگر قرار گرفته و در هنگام برش کمترین ضایعات را نسبت‌ به سایر روش‌ ها تولید می‌ نمایند. به این مدل از نرم‌ افزار ها، نرم‌ افزار چیدمان برش لیزری گفته می‌ شود که در ادامه به بررسی و معرفی انواع آن خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

نرم‌ افزار چیدمان برش لیزر چیست؟

در هنگام استفاده از دستگاه برش لیزری جهت برش و یا حکاکی مواد، اگر قطعات و یا به‌ طور مثال ورق‌ های فلز در فواصل بسیار زیادی از یکدیگر قرار داشته و یا فاصله میان آن‌ ها از حد استاندارد کمتر باشد، ممکن است در هنگام برش حرارت ایجاد شده سبب آسیب به لبه‌ های قطعات شده و محصولاتی با دقت و کیفیت بسیار بالا تولید نشود. به‌ همین علت نرم‌ افزار های به خصوصی تحت عنوان نرم‌ افزار های چیدمان برش لیزر در این دستگاه تعبیه شده‌ اند که علاوه‌ بر قرار دادن قطعات مواد در فواصل استاندارد در کنار یکدیگر، آن‌ ها را به‌ طور دقیق برش داده و به دلیل صرفه‌ جویی در مصرف ورق فلزات، ضایعات بسیار کمتری را نیز تولید می‌ نماید. عوامل بسیار گوناگونی همچون تعداد قطعه مصرفی، ضخامت و جنس ورقه مورد نظر، پیچیدگی قطعه و غیره در هنگام برش در نظر گرفته می‌ شود و طراح با توجه به این نکات، طراحی لازم برای برش قطعات را توسط نرم‌ افزار های چیدمان انجام داده و سپس شروع به برش می‌ نماید.

معرفی برترین نرم‌ افزار های چیدمان برش لیزر جهت ایجاد کمترین ضایعات

از جمله مهم‌ ترین نرم‌ افزار های چیدمان برش لیزر که امروزه در صنایع داخلی استفاده می‌ شوند می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نرم افزار Pro Nest

نرم‌افزار پرونست، یکی از قوی ‌ترین و شناخته‌ شده‌ ترین نرم‌ افزار های چیدمان برش لیزری است که نسبت به سایرین رایگان نبوده و از ویژگی‌ های بسیار گوناگونی برخوردار می‌ باشد. نرم‌ افزار پرونست ساخت کشور آمریکا است و جزء نرم‌ افزار های پرکاربرد در اپراتور های واتر جت، لیزر، سی ان سی، پلاسما و غیره می‌ باشد. این نرم‌ افزار از ویژگی‌ ها و کارایی های بسیار متفاوتی برخوردار است که می‌ توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

یکی از مهم‌ ترین قابلیت‌ های نرم‌ افزار Pronest، تغییر تنظیمات آن توسط اپراتور برای ایجاد طرح‌ ها و برش‌ های مختلف جهت تولید ضایعات کمتر و همچنین صرفه‌ جویی در مصرف اکسیژن و گاز می‌ باشد.

نرم‌ افزار پرونست از ویژگی چیدمان به‌ صورت اتوماتیک برخوردار بوده و جهت تولید ضایعات کمتر می‌ تواند قطعات را به صورت اتومات در کنار یکدیگر قرار دهد.

این نرم‌ افزار قابلیت پشتیبانی از برش واتر جت، هوا گاز، لیزر و پلاسما را دارد.

نرم‌ افزار پرونست می‌ تواند کنترلر های متفاوت را پشتیبانی کرده و سرعت تولید برای برش را افزایش دهد.

این نرم‌افزار از (Post Proccessor) پست پروسسور بسیار قدرتمندی جهت تولید خروجی های مختلف برخوردار بوده و دارای ویژگی مشترک سازی خطوط برش می‌ باشد.

با بهره‌ مندی از نرم‌ افزار پرونست در دستگاه برش لیزری، علاقه‌ مندان در این حرفه می‌ توانند محصولات بسیار گوناگونی را با دقت و ظرافت بسیار بالا در زمان بسیار کوتاهی تولید کرده و همچنین ضایعات بسیار کمتری را نیز تولید نمایند.

همچنین این نرم‌ افزار به‌ طور عمده در دستگاه‌ های برش سی ان سی در صنایع خودرو سازی و ساختمان سازی استفاده‌ شده و با چیدمان فلزات در کنار یکدیگر با ضخامت‌ های گوناگون، آن‌ ها را با کمترین ضایعات برش می‌ دهد.

  • نرم افزار SVGnest

این نرم‌ افزار جزء نرم‌ افزار های چیدمان برش لیزر رایگان بوده و یکی از مهم‌ ترین مزایای استفاده از این نرم‌ افزار، دسترسی همیشگی به آن از طریق اینترنت می‌ باشد. افراد می‌ توانند بدون نصب این نرم‌ افزار در سیستم خود، به‌ راحتی از آن استفاده کرده و پس‌ از طراحی نوع برش بر روی قطعه مورد نظر، می‌ توانند فایل طراحی را به‌ صورت SVG در سیستم خود داشته باشند.

  • نرم افزار Deepnest

نرم‌ افزار چیدمان برش لیزر Deepnest نیز به‌ صورت رایگان عرضه شده و از جمله مهم‌ ترین مزایای استفاده از این نرم‌ افزار، قابلیت اجرای آن در تمامی سیستم‌ های عامل امروزی می‌ باشد. در این نوع از نرم‌ افزار چیدمان، امکان ویرایش طرح مورد نظر وجود نداشته و شما می‌ توانید به راحتی پس‌ از انتخاب طرح مورد نظر، از چیدمان های مختلف قطعات در کنار یکدیگر در این نرم‌ افزار استفاده کرده و پس‌ از انتخاب طرح، فایل مورد نظر را ذخیره و سپس آن را به دستگاه برش لیزری جهت انجام برش وارد نمایید.

  • نرم افزار RDWorks

این نوع از نرم‌ افزار های چیدمان برش لیزری در دستگاه‌ های برش لیزری غیر فلزات کاربرد داشته و امکان ویرایش طراحی انجام‌ شده در چیدمان در RDWorks وجود دارد. با استفاده از این نرم‌ افزار، قطعات مواد غیر فلزی در کنار یکدیگر قرار گرفته و با تولید کمترین ضایعات به‌ طور دقیق برش خورده و محصولات نهایی تولید می‌ شوند.

  • نرم افزار CypCut

نرم‌ افزار سیپکات، در دستگاه‌ های برش لیزری فلزات استفاده‌ شده و در واقع نرم‌ افزار تخصصی برای چیدمان برش لیزری نمی ‌باشد. اما این نرم‌ افزار می‌ تواند همانند سایر نرم‌ افزار های چیدمان، قطعات ورق‌ های فلزی را در کنار یکدیگر قرار داده و علاوه‌ بر افزایش سرعت برش، ضایعات بسیار کمتری را نیز تولید نماید. نرم‌ افزار سیپکات، یکی از پر کاربرد ترین و رایج‌ ترین نرم‌ افزار ها در صنایع داخلی بوده و علت آن، رایگان بودن این نرم‌ افزار و دسترسی آسان به آن می‌ باشد. در این مدل از نرم‌ افزار، امکان ویرایش برای طراحان وجود داشته و می‌ توانند از آن جهت تولید محصولات خود در کارگاه‌ های برش لیزری استفاده نمایند.


اینجا بخوانید: سیستم نرم افزار CypCut  آموزش و لینک دانلود آن

  • نرم افزار Lantek Expert Cut

این نوع از نرم‌ افزار چیدمان نسبت‌ به سایر نرم‌ افزار های هم‌ نوع خود، از انعطاف‌ پذیری بسیار بالایی برخوردار بوده و قابلیت چیدمان ورق‌ ها در آن به‌ صورت دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک وجود خواهد داشت. از این نوع نرم‌ افزار در دستگاه‌ های برش با هوا گاز، لیزر، پلاسما و واتر جت استفاده‌ شده و می‌ تواند به‌ صورت اتومات در هنگام برش، قطعات پرتی و باقی‌ مانده را تشخیص داده و قبل‌ از قرار دادن ورق‌ های جدید، از ورق های قدیمی جهت ادامه برش استفاده نماید.

  • نرم افزار MyNesting

نرم‌ افزار MyNesting نیز یکی دیگر از نرم‌ افزار های چیدمان برش لیزری می‌ باشد که امکان ویرایش طرح در این نرم‌ افزار وجود نداشته و جزء نرم‌ افزار های نیمه رایگان محسوب می‌ شود. این نوع نرم‌ افزار بسیار مناسب برای استفاده در کارگاه‌ های کوچک برش لیزری بوده و جزء نرم‌ افزار های پر کاربرد شناخته می‌ شود. جهت استفاده از این نرم‌ افزار ابتدا باید نسخه رایگان آن را در سیستم خود نصب کرده و پس‌ از انتخاب طرح مورد نظر و چیدمان قطعات و تأیید آن، با پرداخت مبلغی مشخص طرح چیدمان نهایی را دانلود کرده و برای به‌ صرفه تر بودن می‌ توانید از اشتراک‌ های ۳ ماهه این نرم‌ افزار استفاده نمایید.

در پایان

شرکت صنعتی نوین تاک لیزر ، از سال ۱۳۸۴ در زمینه ارائه انواع دستگاه لیزر صنعتی همچون دستگاه لیزر حکاکی، دستگاه لیزر فلزات، دستگاه لیزر غیر فلزات و دستگاه جوش لیزر مشغول به فعالیت بوده و علاوه‌ بر عرضه‌ این ماشین‌ آلات به مشتریان، تمامی تجهیزات و قطعات یدکی مرتبط با هر برند را نیز به آن‌ ها ارائه می‌ دهد. این مجموعه از بهترین و شناخته‌ شده‌ ترین برند ها در عرضه محصولات خود بهره‌ مند بوده و آن‌ ها را با قیمتی مناسب و خدمات پس‌ از فروش به مشتریان عرضه می‌ کند. علاقه‌ مندان جهت خرید و اطلاع از قیمت ماشین‌ آلات لیزری می‌ توانند با شماره تلفن 02149063 با این مجموعه تماس گرفته و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *