دستگاه پرس برک، یک ابزار پردازش مکانیکی بسیار پرکاربرد در صنایع است و جهت خمکاری و شکل دادن به ورق‌ های فلزی با ضخامت‌ های گوناگون مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در این دستگاه بخش بالایی برای فرم دهی به ورق‌ های فلزی، پانچ نامیده شده و بخش پایینی آن نیز قالب نامیده می‌ شود. قالب‌ ها در دستگاه پرس برک دارای اشکال بسیار مختلفی هستند و از این‌ رو با قابلیت تنظیم زوایای خمش، اشکال و زوایای متفاوتی در ورق‌ های فلزی را می‌ توان به وجود آورد. دستگاه‌ های پرس برک دارای انواع متفاوتی همچون دستگاه پرس برک هیدرولیکی، دستگاه پرس برک مکانیکی، دستگاه پرس برک cnc و غیره هستند و به‌ طور کلی از تجهیزات و قطعات بسیار پیشرفته و متفاوتی تشکیل شده‌ اند که یکی از مهم‌ ترین قطعات آن ها، تیغه پرس برک می‌ باشد.

در این مقاله نیز قصد داریم تا با تیغه پرس برک آشنا شده و عملکرد آن را در دستگاه مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی عملکرد دستگاه پرس برک

دستگاه پرس برک یکی از دستگاه‌ ها و تجهیزات بسیار اصلی و پرکاربرد در صنایع آهن و فولاد است و جهت خم کردن ورق های فلزی به‌ کار برده می‌ شود. در طراحی و ساخت دستگاه‌ های پرس برک، از مواد درجه یک و بسیار با کیفیت استفاده می‌ شود و نسبت به سایر دستگاه‌ ها، انرژی و برق بسیار کمتری را مصرف می‌ کنند و نیاز به تعمیر و نگهداری در آن‌ ها بسیار پایین می‌ باشد. دستگاه‌ های پرس برک هیدرولیک، دارای لرزش و سر و صدای بسیار کمی در هنگام فعالیت هستند و از سرعت عمل، دوام و دقت بسیار بالایی برخوردار می‌ باشند. نحوه عملکرد دستگاه نیز به این صورت است که ورق فلزی بر روی ماتریس دستگاه قرار داده‌ شده و توسط فشار وارد شده از دستگاه به صورت ثابت قرار می‌ گیرد. سپس سنبه دستگاه با نیرو و زوایای تنظیم شده بر روی ورق فلزی فشار وارد کرده و سبب خمکاری ورق فلزی می‌ شود.

اینجا بخوانید: نحوه عملکرد پرس برک

تیغه پرس برک چیست؟

سنبه و ماتریس در دستگاه پرس برک، از جمله اجزای بسیار مهم و اصلی در این دستگاه هستند و تمامی فعالیت‌ های خمکاری ورق‌ های فلزی توسط سنبه و ماتریس در دستگاه پرس برک انجام می‌ شود. سنبه در دستگاه پرس برک، تحت عنوان تیغه دستگاه شناخته می‌ شود و با دقت و کیفیت بسیار بالا خمکاری بر روی ورق‌ های فلزی را انجام می‌ دهد. در طراحی و ساخت سنبه و ماتریس، برای جلوگیری از استهلاک و افزایش دوام آن‌ ها برای خمکاری ورق‌ های فلزی، از متریال بسیار مرغوب و باکیفیتی همچون فولاد استفاده‌ شده و این ابزار ها با توجه به نوع خمکاری و همچنین جنس فلز، دارای اشکال و جنس های بسیار متفاوت هستند.

 

پرس برک

سنبه و ماتریس در دستگاه پرس برک

سمبه یا سنبه، تحت عنوان تیغه در دستگاه پرس برک نیز شناخته شده و ابزاری قابل حرکت در این دستگاه برای خمکاری ورق‌ های فلزی است. این ابزار در پرس برک از جنس فولاد بسیار مقاوم و مستحکم ساخته‌ شده و محل قرارگیری آن در دستگاه پرس برک نیز در فک بالایی آن می‌ باشد.

ماتریس نیز یکی دیگر از ابزار های بسیار مهم در دستگاه پرس برک است و محل قرارگیری آن در بخش پایینی دستگاه بوده و برخلاف سنبه یا تیغه، بخش ثابت دستگاه جهت نگهداری از ورق فلزی برای خمکاری می‌ باشد. بخش ماتریس در دستگاه پرس برک به‌ طور معمول به صورت V شکل است و برای عملیات خمکاری، ورق فلزی مابین ماتریس و سنبه قرار گرفته و با اعمال فشار از طریق سنبه و یا تیغه بر روی فلز، ورق به داخل شیار V شکل ماتریس فرو رفته و فرم دهی لازم بر روی آن اعمال می‌ شود.

همان طور که گفته شد، ابزار های سنبه و ماتریس در دستگاه پرس برک برای انواع خمکاری بر روی صفحات فلزی دارای اشکال و حالت‌ های گوناگونی هستند و با توجه به نوع فرم دهی خود، نیرو و فشار متفاوتی را نیز بر روی فلزات وارد می‌ کنند.

قیمت خرید سنبه ماتریس در دستگاه پرس برک

قیمت خرید سنبه ماتریس در دستگاه پرس برک بر اساس عوامل و فاکتور های گوناگونی متفاوت است و از جمله عوامل تأثیرگذار در تعیین هزینه نهایی آن‌ ها می‌ توان به نوع دستگاه، جنس فلز استفاده‌ شده، نوع خمکاری، جنس سنبه ماتریس، کیفیت تیغه، شرکت تولید کننده و غیره اشاره نمود.

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در زمینه ارائه ماشین ‌آلات صنعتی به‌ طور رسمی آغاز نموده و و با بهره‌ مندی از نیرو های با تجربه و متخصص خود، کلیه ماشین‌آلات صنعتی خود را در کیفیت های بالا و از بهترین برند های جهانی به مشتریان خود عرضه می‌ کند. از جمله دستگاه‌ های صنعتی این مجموعه نیز می‌ توان به دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات، دستگاه پرس برک، دستگاه جوش لیزر، دستگاه لیزر حکاکی و قطعات یدکی هر کدام از ماشین ‌آلات صنعتی اشاره نمود.

مشتریان عزیز می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و دریافت راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم برای خرید هر یک از ماشین‌آلات صنعتی، با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نموده و تمامی اطلاعات لازم را از کارشناسان این مجموعه دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *