یکی از ویژگی ‌های منحصر ‌‌به‌ فرد فلزات، انعطاف پذیری بالا است. در حقیقت فلز ها به جای آنکه مانند شیشه بشکنند، دچار خم شدگی می ‌شوند. از دستگاه ‌های پراهمیت در صنعت که به لطف تکنولوژی تولید شده است، می ‌توان به دستگاه پرس برک اشاره کرد. این دستگاه ‌ها نقش بسزایی در صنایع فلزی کشور داشته‌ اند. نوین تاک لیزر یک شرکت بزرگ در زمینه تولید این وسایل است که در ادامه می ‌خواهیم به نحوه عملکرد پرس برک بپردازیم.

پرس برک چیست؟

 قبل از آشنایی با نحوه عملکرد پرس برک، بهتر است با خود این وسیله آشنا شوید. آیا تا به حال از خود پرسیده ‌اید که در صنایع فولاد و آهن چگونه فلز ها برای ساخت وسایل مختلف خم می ‌شوند؟ این عملیات با استفاده از دستگاهی به نام پرس برک به نتیجه خواهد رسید. این تجهیزات از قاب، بلوکه کشویی، قفسه بارگیری از جلو و عقب، قالب، سیستم هیدرولیک، سیستم الکتریکی و… تشکیل شده‌ اند که با استفاده از آن ‌ها ورق ‌های فلزی را فرآوری می‌ کند. این وسیله پرکاربرد انواع متفاوتی دارد که نوع هیدرولیک آن بسیار قدرتمند و سریع است.

دستگاه پرس برک

عملکرد دستگاه پرس برک چگونه است؟

برای سر در آوردن از نحوه عملکرد پرس برک، لازم است با دو قطعه مهم آن آشنا شوید. در حقیقت پرس برک شامل یک قسمت ثابت به نام ماتریس و یک بخش متحرک توخالی موسوم به سنبه است. برای آنکه بتوان فلز ها را خم کرد، باید ابتدا ورق فلزی بر روی ماتریس گذاشته شود و از طریق صفحاتی با استفاده از فشار در جای خود ثابت نگه داشته شود. در مرحله بعد، بخش سنبه از بالا به ورق فشار وارد می ‌کند و در نهایت ورق با زوایای خواسته شده خم می ‌شود. ورق ‌های فولادی متفاوت که دارای زوایای گوناگونی هستند در بسیاری از وسایل روزمره به چشم می ‌خورند؛ برای مثال کیس کامپیوتر، پروفیل درب و پنجره و… حاصل تلاش ‌های همین دستگاه ‌ها هستند. کارکنان باید به دقت حواسشان به فشار وارد شده از طرف سنبه باشد؛ زیرا فشار وارده، رابطه مستقیمی با زاویه خمکاری دارد. مقدار خم شدن ورق نیز شکل نهایی آن را می ‌سازد. برای بهتر عمل کردن این دستگاه خوب است که به نکات زیر توجه نمایید:

دستگاه‌ های پرس برک می ‌توانند انواع فلزات را خم کنند؛ اما حتماً باید به نوع خم، میزان نیروی فشاری و جنس ورق فلز توجه ویژه ‌ای شود؛ برای مثال اگر به دقت نوع فلز را مورد بررسی قرار دهید، می ‌توانید آن را به طور مؤثرتری توسط پرس برک خم کنید؛ برای مثال میزان خم پذیری فولاد نسبت به آلیاژ های آلومینیوم کمتر است. این مسئله تا حدی باعث تغییر نیروی فشاری بر این دو فلز خواهد شد؛ به عبارت دیگر دیگر لازم نیست نیروی فشاری بر این دو فلز یکسان باشد.

 همچنین همانطور که گفتیم دو قطعه مهم در این دستگاه ماتریس و سنبه هستند. ماتریس باید بسیار مقاوم و سخت باشد و از لحاظ ظاهری یک قطعه توخالی به حساب می ‌آید که ورق شکلی شبیه به آن خواهد گرفت؛ اما برخلاف ماتریس، سنبه یک بخش توپر به شمار می‌ رود که قرار است با تمام قوا به ورق فشار وارد آورد. پس شکل این دو و کارکرد درستشان تأثیر بسزایی در عملکرد صحیح دستگاه پرس برک دارد.


اینجا بخوانید: مقایسه انواع press brake

در پایان

پرس برک دستگاهی است که انواع فلز را خم می ‌کند. خم کردن فلز ها برای استفاده از آن‌ ها در صنایع مهمی مثل خودرو سازی، نظامی، لوازم خانگی و… بسیار مهم است. در این مطلب نحوه عملکرد دستگاه پرس برک را مورد بررسی قرار دادیم؛ اما تنها دانستن و اطلاع یافتن از کارایی این دستگاه پرطرفدار کافی نیست؛ بلکه باید پا به عرصه عمل گذاشته و یکی از آن‌ ها را از نوین تاک لیزر که شرکت بزرگ و معتبری است، خریداری نمایید. جهت بر قراری ارتباط با این مجموعه با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نمایید.

سوالات متدوال

کاربرد دستگاه پرس برک چیست؟

 از پرس برک معمولاً در تولید قطعات خودرویی، ساخت قطعات ساختمانی مانند درب و پنجره، تولید قطعات الکترونیکی ، ساخت قطعات هوافضا، ساخت قطعات نظامی و دفاعی، تولید لوازم خانگی و… بهره گرفته می ‌شود.

تفاوت انواع پرس برک ‌ها در چیست؟

پرس برک ‌ها از نظر مقدار نیرویی که تولید می ‌کنند، باهم تفاوت ‌هایی دارند. همچنین دقت و سرعت عمل آن ها نیز با هم یکسان نیست.

قیمت دستگاه پرس برک در نوین تاک لیزر به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت این دستگاه در نوین تاک لیزر معمولاً به عواملی مانند اندازه، عملکرد ، برند، قدرت، سرعت، نوع خم شدن، داشتن یا نداشتن لوازم جانبی، داشتن یا نداشتن شبکه‌ های کنترل و نکات فنی بستگی دارد؛ پس نمی ‌توان قیمت ثابتی برای انواع آن در نظر گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *