در صنعت تجهیزات پزشکی، وجود دقت و ایمنی جهت تولید محصولات و تجهیزات بسیار باکیفیت و مؤثر، کاملاً حیاتی می‌ باشد. زیرا این تجهیزات و محصولات، به طور مستقیم با بدن انسان سر و کار دارند و بنابراین کیفیت و دقت در تولید آن ها، از اهمیت بسزایی برخوردار می‌ باشد. دستگاه‌ های برش لیزری، ابزاری بسیار توانمند و ضروری در صنعت تجهیزات پزشکی هستند و با قابلیت‌ های خود، امکان برش اشکال ظریف و پروفیل‌ های پیچیده را با دقت و تکرارپذیری بالا فراهم می‌ کنند. در واقع دستگاه‌ های حکاکی و برش لیزر صنعتی، ابزاری بسیار کارآمد در تولید دستگاه‌ های پزشکی هستند و علاوه بر استفاده از آن ها در تولید تجهیزات جراحی، دندانپزشکی، ابزار های پزشکی و غیره، دارای ایمنی و مزایای بسیار بالایی نیز هستند. در این مقاله قصد داریم تا با برش لیزر در صنعت پزشکی آشنا شده و مزایای استفاده از آن را در این صنعت بررسی نماییم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت برش لیزر در صنعت پزشکی

در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی، از برش لیزر به دلیل کیفیت و دقت بسیار بالا، در صنعت پزشکی به وفور استفاده شده و از جمله مهم‌ ترین کاربرد های آن می‌ توان به استفاده از برش در تولید دستگاه‌ های پزشکی، میکروپزشکی، قطعات پزشکی و جراحی اشاره نمود. دستگاه‌ های cnc و فایبر، از جمله مهم‌ ترین دستگاه‌ های لیزر استفاده‌ شده در تولید دستگاه‌ های پزشکی هستند و جهت درک بهتر اهمیت برش لیزر در صنعت پزشکی نیز می‌ توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

دقت بسیار بالا در تولید کوچک‌ ترین اجزا

در حال‌ حاضر دستگاه‌ های پزشکی و اجزای آن‌ ها جهت افزایش دقت و کیفیت بالا در حین جراحی و تشخیص بیماری در افراد، بسیار کوچک و کوچک‌ تر می‌ شوند. از آن‌ جایی‌ که لیزر ها تأثیر بسیار کمی بر روی مواد در حین برش می‌ گذارند، بنابراین در هنگام تولید تجهیزات پزشکی توسط لیزر، می‌ توان از خواص مواد به‌ طور بهینه استفاده کرده و تجهیزاتی با کوچک‌ ترین ابعاد و اشکال را نیز در کیفیت و دقت بسیار بالا تولید نمود.

عملکرد قابل‌ اعتماد

سیستم‌ های لیزری در تولید دستگاه‌ ها و تجهیزات، بسیار قابل‌ اعتماد هستند و حداکثر در دسترس بودن را بدون هیچ‌ گونه خرابی به افراد ارائه می‌ دهند. این ویژگی در برش لیزری، امکان تولید محصولات پزشکی با کیفیت عالی را فراهم کرده و از این‌ رو ابزاری بسیار ضروری در صنعت پزشکی محسوب می‌ شوند.

تولید خودکار

روش‌ های لیزری برای تولید خودکار در هر صنعتی مناسب هستند. این ابزار ها به‌ دلیل فناوری و تکنولوژی پیشرفته خود، می‌ توانند با سیستم‌ های تولید ادغام شده و طور خودکار انواع محصولات را تولید نمایند.

کاربرد همه کاره برای انواع متریال

برش های لیزری، ابزاری بسیار انعطاف‌ پذیر هستند و با توجه به نوع پرتو، طول موج، نوع عملکرد و غیره برای برش و حکاکی بر روی متریال‌ های متفاوتی به‌ کار برده می‌ شوند. از جمله مهم‌ ترین متریال‌ های به کار برده شده در صنعت پزشکی که دارای سازگاری با برش لیزری هستند نیز می‌ توان به تیتانیم، سرامیک، پلیمر ها، منیزیم، شیشه، آلومینیوم، فولاد و غیره اشاره نمود.

دستگاه های حکاکی و برش لیزر صنعتی

کاربرد برش لیزر در صنعت پزشکی

دستگاه‌ های برش لیزری در تولید محصولات و تجهیزات پزشکی، دارای کاربرد بسیار گسترده‌ ای هستند و با توجه به ویژگی‌ های خود، در تولید ابزار های گوناگون پزشکی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. از جمله مهم‌ ترین کاربرد برش لیزر در تولید دستگاه‌ ها و تجهیزات پزشکی، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تولید ابزار های جراحی همچون چاقو، ایمپلنت ها و غیره
  • تولید ابزار ها و تجهیزات دندان‌ پزشکی
  • تولید دستگاه‌ های احیای قلب
  • تولید ایمپلنت های ارتوپدی
  • ساخت اندام‌ های مصنوعی
  • کاشت حلزون و سمعک
  • ساخت قیچی جراحی
  • و غیره

اینجا بخوانید: کاربرد دستگاه لیزر در صنایع مختلف

مزایای برش لیزری در صنعت پزشکی

از جمله مهم‌ ترین مزایای استفاده از برش لیزر در صنعت پزشکی و تولید دستگاه‌ های پزشکی، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دقت و کیفیت بسیار بالا در تولید دستگاه‌ های پزشکی
  • فرآیندی بسیار کارآمد در ساخت قطعات پزشکی در کوتاه‌ ترین زمان
  • حداقل تولید ضایعات از متریال
  • کاهش هزینه‌ ها در تولید تجهیزات پزشکی و صرفه‌ جویی در زمان
  • امکان برش انواع اشکال بسیار پیچیده و ظریف
  • امکان تولید انواع دستگاه‌ های پزشکی سفارشی
  • تولید حداقل حرارت برای برش و جلوگیری از تاب برداشتن متریال تجهیزات فلزی
  • استفاده و کاربرد برای طیف گسترده‌ ای از متریال ها همچون فلز، کامپوزیت، پلاستیک و غیره
  • ظرافت، حساسیت و دقت بسیار بالا در تولیدات

با توجه به توضیحات و مطالب ارائه‌ شده در این مقاله در رابطه با کارایی برش لیزر در صنعت پزشکی، می‌ توان دریافت که تولید تجهیزات، قطعات و دستگاه‌ های پزشکی بدون استفاده از برش لیزری، در دقت و کیفیت های بسیار بالا امکان‌ پذیر نبوده و بنابراین این فناوری در صنعت پزشکی ابزاری بسیار کارآمد و حائز اهمیت است. دستگاه cnc و دستگاه برش لیزر فایبر نیز از جمله مهم‌ ترین دستگاه‌ های لیزر استفاده‌ شده در صنعت پزشکی هستند و قابل‌ استفاده برای طیف گسترده‌ ای از متریال همچون چوب، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، کامپوزیت، تیتانیم، برنج، پلاستیک، مس و سایر مواد اولیه استفاده‌ شده در صنایع پزشکی می‌ باشند.

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر، ارائه دهنده انواع ماشین‌ آلات صنعتی در کیفیت‌ های بسیار بالا و از برترین برند های شناخته‌ شده است و فعالیت رسمی خود را در این حرفه از سال ۱۳۸۴ آغاز نموده است. از جمله مهم‌ ترین محصولات این مجموعه نیز می‌ توان به دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات، دستگاه لیزر حکاکی، دستگاه جوش لیزر، دستگاه پرس برک و قطعات یدکی تمامی ماشین ‌آلات صنعتی اشاره نمود. شما عزیزان می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و چگونگی خرید هر یک از ماشین‌ آلات این مجموعه، با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *