امروزه استفاده از فناوری لیزر و دستگاه‌ های حکاکی و برش لیزری در دنیای مدرن و بسیاری از صنایع دارای کاربرد فراوان بوده و از آن در تولیدات مختلف به کار برده می‌ شود. دستگاه‌ های لیزر در واقع ماشین‌ آلات صنعتی هستند که توسط لیزر پر قدرت خود، تمامی اعمال حکاکی، برش، جوش و غیره را بر روی متریال‌ های گوناگون من‌ جمله انواع فلزات انجام داده و محصولات تولید شده از کیفیت و ظرافت بسیار بالایی برخوردار هستند. دستگاه‌ های لیزری در ابعاد و اندازه‌ های گوناگونی عرضه شده و مناسب برای استفاده در صنایع مختلف هستند.

از صنعت خودرو گرفته شده تا صنایع دارو، از دستگاه لیزر استفاده‌ شده و جزء دستگاه‌ های بسیار پر کاربرد در صنایع امروزی به شمار می‌ روند. در این مقاله نیز قصد داریم تا با کاربرد دستگاه لیزر در صنایع مختلف آشنا شده و هر کدام از آن‌ ها را به‌ طور مجزا بررسی نماییم. پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

کاربرد انواع دستگاه های لیزر در صنایع مختلف

در کاربرد دستگاه لیزر در صنایع مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برش لیزری

یکی از مهم‌ ترین کاربرد های دستگاه‌ لیزر در صنایع گوناگون، برش لیزری است. برش فلزات گوناگون در ضخامت‌ های مختلف یک محرک مهم در نوآوری و یک روش حیاتی در بسیاری از صنایع تولیدی امروزی است. دستگاه‌ های لیزر با دقت و ظرافت بسیار بالایی انواع برش‌ ها را بر روی فلزات انجام داده و به نوعی از استاندارد های صنعتی جهت برش انواع فلزات تبدیل شده ‌اند. با استفاده از دستگاه لیزر فلزات ، شما می‌ توانید در صنایع مختلفی چون صنعت خودرو سازی، صنعت پزشکی، صنایع الکترونیک، صنایع هوافضا و غیره تمامی اشکال و قطعات پیچیده را بر روی فلزات برش داده و محصولاتی بسیار با کیفیت را ایجاد نمایید. همچنین این دستگاه قادر به برش انواع متریال های غیر فلزی در صنایع گوناگون نیز می باشد.

  • حکاکی و علامت‌ گذاری

دستگاه‌ های لیزر به‌ طور گسترده ‌ای در بخش تولیداتی برای علامت‌ گذاری و حکاکی نام‌ ها، نماد ها و آرم‌ های خاص استفاده می‌ شوند و به محصولات تولیدی می‌ توانند هویت منحصر به‌ فردی را ببخشند. استفاده از دستگاه لیزر حکاکی در این تولیدات، به دلیل این است که لیزر ها می‌ توانند بر روی سطح هر ماده، مقاومت مکانیکی، کنتراست بالا و شکل‌ های غیر قابل تقلید و بسیار ظریف را ایجاد نمایند. در استفاده از دستگاه لیزر در صنایع حکاکی و علامت‌ گذاری، از هیچ‌ گونه افزودنی های شیمیایی و جوهر استفاده نشده و این فرآیند هیچ تغییر مکانیکی را در ساختار مواد ایجاد نمی ‌کند. همانطور که گفته شد دستگاه‌ های لیزر در ابعاد و اندازه های متفاوتی در بازار وجود داشته و با پیشرفت تکنولوژی، می‌ توان از این نوع دستگاه جهت حکاکی و علامت گذاری در منازل برای تولیدات استفاده کرده و از لحاظ هزینه نیز بسیار مقرون‌ به‌ صرفه هستند.

حکاکی‌ های انجام‌ شده توسط دستگاه لیزر بسیار انعطاف ‌پذیر، ظریف و با دقت هستند و در صنایعی که بر روی فلزات، الکترونیک، مواد آلی، پلاستیک و غیره تولیدات خود را انجام می ‌دهند استفاده می‌ شود.

  • جوش لیزر

امروزه بسیاری از صنایع جهت تولیدات محصولات خود، از دستگاه‌ های لیزر جهت جوش دادن قطعات مختلف به یکدیگر استفاده می‌ کنند. در فناوری جوش لیزر در دستگاه‌ های لیزر، از حرارت بسیار کم استفاده‌ شده و به‌ همین دلیل برای صنایعی که در تولیدات باتری‌ های لیتیومی، ضربان ساز های قلبی و سایر تجهیزات پزشکی مشغول به فعالیت هستند، به دلیل عدم تولید آلودگی و تغییر شکل جوشکاری، گزینه بسیار مناسبی برای تولیدات می‌ باشند.


اینجا بخوانید: کارآفرینی با دستگاه جوش لیزری

  • کاربرد لیزر در زمینه پزشکی

یکی دیگر از کاربرد های دستگاه لیزر، در صنایع پزشکی و همچنین تولیدات تجهیزات پزشکی است. دستگاه و فناوری لیزر کمک شایانی به صنعت پزشکی و جراحی کرده است. به‌ عنوان مثال می‌ توان به استفاده از لیزر در جراحی چشم و اصلاح عیوبی مانند دور بینی، نزدیک‌ بینی، آستیگماتیسم، اختلالات شبکیه و غیره اشاره نمود. از دستگاه لیزر نیز برای تولید انواع تجهیزات پزشکی استفاده‌ شده و دلیل کاربرد فراوان این دستگاه در صنایع پزشکی، دقت و کیفیت بسیار بالای آن در تولید محصولات است.

  • صنعت تبلیغات

دستگاه لیزر در صنایع تبلیغات نیز دارای کاربرد های فراوانی بوده و از این دستگاه جهت تولید استند های نمایشگاهی، تابلو های تبلیغاتی و همچنین تندیس‌ های تبلیغات به کار برده می‌ شود.


اینجا بخوانید: دستگاه برش لیزری در تابلوسازی

  • صنعت خودرو سازی

همانطور که می‌ دانید در تمامی خودرو های امروزی، قطعات و اجزای بسیار گوناگونی وجود دارند که ساخت آن‌ ها با دست به‌ همراه دقت و ظرافت بسیار بالا غیرممکن بوده ولی با استفاده از دستگاه‌ های لیزر می‌ توان آن‌ ها را به‌ راحتی برش داده و به یکدیگر متصل نمود. با استفاده از دستگاه لیزر در صنعت خودرو سازی، انواع قطعات فلزی در ضخامت‌ های گوناگون قابل برش هستند و می‌ توان فلزات مختلف را توسط دستگاه‌ های لیزر به یکدیگر جوش داده و محصولی بسیار با کیفیت و ظریف را ایجاد نمود. همچنین با استفاده از دستگاه لیزر در این صنعت، امکان ایجاد قطعات دسته بعدی نیز وجود داشته و به‌ آسانی می ‌توان آن‌ ها را در ابعاد و اندازه‌ های گوناگون تولید نمود.


اینجا بخوانید: کاربردهای دستگاه جوش لیزر در صنعت خودروسازی

  • صنعت چوب

یکی دیگر از کاربرد های دستگاه لیزر، استفاده از آن‌ ها در صنایع چوب می‌ باشد. به‌ طور کلی دستگاه‌ های لیزر دارای ۲ نوع دستگاه برش لیزر و دستگاه جوش لیزر هستند که در صنایع چوبی از دستگاه برش لیزری برای برش انواع چوب استفاده می‌ شود. با استفاده از دستگاه برش لیزر در صنایع چوبی، می‌ توان انواع محصولات چوبی مانند میز، صندلی، درب و غیره را با ظرافت و دقت بسیار بالا برش داده و محصولاتی بسیار با کیفیت را ایجاد نمود.


اینجا بخوانید: حکاکی و برش لیزری چوب

  • دکوراسیون و ساخت لوازم خانگی

دکوراسیون داخلی فضا های گوناگون و همچنین وسایل به‌ کار رفته در منازل، از انواع متریال ها ساخته‌ شده و در اندازه‌ ها و شکل‌ های گوناگونی موجود هستند. دستگاه‌ های لیزر نیز قادر به برش و متصل کردن انواع متریال‌ های فلزی و غیر فلزی بوده و به‌ همین دلیل از آن‌ ها در انواع دکوراسیون داخلی و ساخت لوازم خانگی به کار برده می‌ شود. عنوان مثال در دکوراسیون داخلی فضا های گوناگون، از دستگاه لیزر جهت حکاکی بر روی شیشه، برش و حکاکی بر روی انواع پارچه و مقوا، چرم و چوب‌ های طبیعی و غیر طبیعی استفاده‌ شده و در تولید لوازم خانگی نیز در ساخت ماشین‌ های لباسشویی و ظرفشویی نیز از آن استفاده می‌ شود.


اینجا بخوانید: کاربرد دستگاه لیزر در دکوراسیون داخلی

کلام آخر

با توجه به توضیحات ارائه‌ شده، می‌ توان دریافت که دستگاه‌ های لیزر دارای کاربرد فراوانی در صنایع مختلف امروزی هستند و بدون وجود آن‌ ها، تولید محصولات در کیفیت و ظرافت بسیار بالا غیر ممکن بوده و زمان و انرژی بسیار طولانی را برای تولید به خود اختصاص خواهند داد. بنابراین حضور این دستگاه‌ ها و ماشین‌آلات صنعتی در صنایع امروزی بسیار حائز اهمیت است و می‌ تواند تولیدات محصولات گوناگون را بسیار افزایش دهد. جهت خرید و اطلاع از چگونگی عملکرد انواع دستگاه‌ های لیزر، می‌ توانید به شرکت نوین تاک مراجعه کرده و راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده انواع ماشین‌ آلات و دستگاه‌ های لیزری بوده و از شناخته‌ شده‌ ترین و با کیفیت‌ ترین برند های جهانی در ارائه محصولات خود استفاده می‌ کند. تمامی دستگاه‌ های لیزری ارائه شده در نوین تاک، دارای خدمات پس‌ از فروش هستند و عزیزانی که قصد اطلاع از قیمت دستگاه‌ های لیزر را دارند، می‌ توانند توسط شماره‌ تلفن 02149063 با نوین‌ تاک تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *