تیوب دستگاه لیزر یکی از قطعات و تجهیزات مصرفی است که دارای طول عمر مفید است و پس از افت عملکرد نیاز است با نمونه جدید تعویض و یا نسبت به شارژ تیوب لیزر و نصب دوباره آن در دستگاه اقدام شود. باتوجه به اهمیت نصب صحیح این قطعه و البته شکننده بودن تیوب های شیشه ای مراحل نصب دارای حساسیت بالایی است. راهنمای تعویض و نصب تیوب دستگاه لیزر در این مقاله کمک می کند این کار را با دقت و به صورت اصولی انجام دهید.

نحوه تعویض تیوب لیزر

اگر دستگاه دارای یک تیوب قدیمی باشد اولین قدم این است که تیوب قدیمی را جدا کنید که در زیر نحوه انجام آن را توضیح داده ایم. اگر نیز تیوب را قبلاً جدا کرده اید ازین مرحله بگذرید.

تیوب در قسمت پشت دستگاه برش لیزر واقع شده است، درب را بازکرده تا به آن دسترسی پیدا کنید.

تیوب لیزر برروی پایه هایی قرار گرفته است. تیوب در قسمت ابتدا و انتها، دارای یک سیم ولتاژ (HV) قرمز و سیاه رنگ است که به سیم های دستگاه لحیم شده است و باید جدا شود. نقاطی که سیم در آن لحیم می شود ممکن است با نوار عایق، درزگیر سیلیکونی و غیره پوشانده شده باشد. البته در برخی مدل ها این سیم ها با پیچ به قسمت فلزی سر تیوب متصل شده که می توانید آن را براحتی باز کنید.

در صورتی که سیم ها لحیم ­­کاری شده باشند ابتدا پوشش را با یک کاتر برش دهید تا سیم و لحیم را ببینید. لحیم کاری را با یک آهن لحیم کاری گرم کنید در حالی که به آرامی سیم را می کشید، باید از بین برود. این کار را برای هر دو انتهای لوله یعنی سیم قرمز یا مشکی تکرار کنید.

دومین بخش که نیاز به جدا سازی دارد لوله های آب دستگاه چیلر است که به هر دو سمت تیوب متصل می شود.

لوله های چیلر آب را از هر انتهای لوله لیزر قدیمی بیرون بکشید، چند گیره (فیکسچر) وجود دارد که لوله را در شاسی لیزر نگه می ‌دارد، گیره‌ ها را باز کرده و لوله لیزر را بیرون بیاورید.

مراحل نصب تیوب دستگاه لیزر

پس از جداسازی صحیح تیوب قدیمی می توانید برای نصب مجدد تیوب جدید طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • قرار دادن تیوب روی پایه ها

ابتدا با دقت تیوب را از جعبه خارج کرده و آن را با دقت بدون اینکه به جایی برخورد کند و باعث شکستگی شود روی پایه ها قرار دهید. سر تیوب دارای یک قسمت فلزی است و جایی است که لیزر از آن خارج می شود. این قسمت باید روبروی آینه اول قرار بگیرد. در حالیکه انتهای تیوب شامل یک بخش فنر مانند در داخل آن است.

یک نکته مهم این است که سر تیوب با آینه باید به گونه ای تنظیم شود که فاصله ای 10 الی 15 سانتی متری با آینه اول داشته باشد. رعایت این فاصله برای تمیز کردن آسان آینه و لنز تیوب مهم است.

  • اتصال لوله آب چیلر

دو لوله سیلیکونی، آب دستگاه چیلر را به داخل تیوب وارد و سپس از آن خارج می کند. لوله ورودی آب باید به انتهای تیوب و به بخشی که رو به پایین است متصل شود و آب از سر تیوب توسط لوله دیگر که به سمت بالا است خارج شود. اگر لوله ها به راحتی متصل نشد، مقداری آن را در آب گرم قرار دهید و سپس متصل کنید.

  • هواگیری

پس از اتصال لوله های آب چیلر ممکن است مقداری حباب هوا در تیوب وجود داشته باشد. برای هواگیری یا تیوب را از سر بلند کرده تا از قسمت انتهایی بالا تر قرار بگیرد و حباب هوا از آن خارج شود. ویا می توانید با فشار دادن مکرر لوله آب حالتی از پمپ خلاً را در آن ایجاد کنید تا حباب هوا بیرون رود. چرخاندن تیوب نیز می تواند مؤثر باشد.

  • اتصال سیم های ولتاژ منبع تغذیه

اکنون زمان اتصال و لحیم کردن سیم های منبع تغذیه دستگاه و سیم های تیوب لیزر است. قبل از اینکه سیم قرمز ولتاژ بالا (HV) یا های ولتاژ و مثبت (آند) تیوب و دستگاه را متصل کنید ابتدا یک لوله سیلیکونی را برای پوشاندن قسمت لخت سیم ها به سیم وارد کرده و پس از اتصال دو سیم با استفاده از لحیم دو سیم را به خوبی متصل کنید. لحیم کاری باید با دقت انجام شود تا بتوان از ولتاژ مناسب ورودی اطمینان حاصل کرد.

پس از آن با محافظ های اتصال و نوارهای عایق به خوبی قسمت لحیم شده را بپوشانید و سپس لوله سیلیکونی را روی آن بکشید. این عمل را برای سیم سیاهرنگ در ابتدای تیوب نیز انجام دهید.

  • فیکس کردن تیوب برروی پایه

دو لیبل  نقره ای رنگ برروی تیوب فاصله دو پایه را به خوبی برای ایجاد تعادل تیوب مشخص کرده اند. فاصله مناسب پایه های تیوب معمولاً 80 سانتی متر باید باشد که 4الی3 سانت اختلاف چندان مهم نیست. در انتها فیکسچرها را نصب کنید. و تمام، تیوب آماده کار کردن است.

پیش از تست دستگاه مطمئن شوید اتصالات آب ورودی و خروجی محکم باشد و جایی نشتی نداشته باشد.

ایمنی خیلی مهم است، این را فراموش نکنید. کار با دستگاه های لیزری به خصوص اتصال تیوب بسیار حساس است. از آوردن فشار به تیوب شیشه ای خودداری کنید و مطمئن شوید تیوب به جایی برخورد نداشته باشد.

در این مقاله تلاش شد راهنمای نصب تیوب دستگاه لیزر را برای اپراتورهای دستگاه های برش لیزر CO2 ارائه دهیم. در صورتی که هر گونه سؤالی در مورد نصب داشته باشید می توانید با کارشناسان شرکت نوین تاک لیزر از طریق شماره تماس 02149063 در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *