ریل دستگاه لیزر، یکی دیگر از قطعات مهم در دستگاه‌ های لیزر فلزات و غیر فلزات در صنایع است. دستگاه برش لیزر، از جمله پر کاربرد ترین ماشین‌ آلات مورد استفاده در برش و حکاکی متریال‌ های فلزی و غیر فلزی است و در انواع گوناگون نیز با توجه به نوع کاربرد و مدل در بازار عرضه می‌ شوند. این نوع از ماشین‌ آلات صنعتی دارای قطعات و تجهیزات بسیار پیشرفته و پیچیده‌ ای هستند و عمل برش و حکاکی را بر روی متریال ها، با کیفیت و دقت بسیار بالایی انجام می‌ دهند. ریل دستگاه لیزر نیز یکی از قطعات مهم در این ماشین‌ آلات بوده و بر اساس نوع عملکرد و کاربرد دارای انواع متفاوتی است که در ادامه مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

ریل دستگاه لیزر چیست؟

ریل دستگاه لیزر، یکی از قطعات بسیار مهم و حساس در ماشین‌ آلات لیزر صنعتی است و از قطعات یدکی دستگاه‌ های لیزر محسوب می‌ شود. وظیفه اصلی ریل در دستگاه لیزر، کمک به رفت‌ و برگشت دستگاه لیزر بر روی متریال‌ های فلزی و غیر فلزی جهت انجام برش و حکاکی بوده و بر اساس نوع کاربرد نیز دارای انواع متفاوتی می‌ باشد. در تعریف ریل دستگاه لیزر به بیان ساده‌ تر نیز می‌ توان گفت که این قطعه وظیفه تنظیم هد دستگاه لیزر در محور های x و y را داشته و از جمله انواع آن نیز می‌ توان به ریل تخت، ریل سریع واگنی و ریل مدور اشاره نمود.

قطعه یدکی ریل در دستگاه‌ های لیزر، امکان انجام برش و حکاکی با ظرافت بالا را بر روی متریال‌ های فلزی و غیرفلزی با انواع طرح‌ ها و اشکال امکان‌ پذیر نموده و علاوه‌ بر افزایش دقت در تولید، سرعت عمل کار را نیز بسیار افزایش می‌ دهد. این قطعات نیز به‌ طور معمول از جنس فولاد بسیار مقاوم و ضد زنگ ساخته می‌ شوند و دارای ابعاد بسیار استاندارد می‌ باشند.

کاربرد ریل در دستگاه لیزر

به‌ طور کلی کاربرد قطعه ریل در دستگاه لیزر، کمک و تنظیم حرکات رفت‌ و برگشت دستگاه بر روی متریال‌ های فلزی و غیرفلزی جهت انجام انواع برش و حکاکی می‌ باشد و با کمک ریل در دستگاه لیزر صنعتی، حرکات رفت‌ و برگشت بر روی متریال به‌ راحتی قابل کنترل بوده و علاوه‌ بر آن دقت و سرعت عملکرد را نیز بسیار افزایش می‌ دهد. این قطعات نیز در اندازه‌ ها و انواع استاندارد و گوناگونی تولید می‌ شوند و هرچه اصطکاک آن در دستگاه کم‌ تر باشد، سرعت عمل دستگاه در انجام برش و حکاکی بر روی محصولات نیز بالاتر بوده و دقت آن نیز افزایش خواهد یافت.

دستگاه برش لیزر صنعتیانواع ریل در دستگاه لیزر

از جمله انواع ریل در دستگاه لیزر فلزات و دستگاه لیزر غیر فلزات، می‌ توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

ریل تخت

ریل‌ های تخت، یکی از پرکاربرد ترین ریل‌ های به کار برده شده در دستگاه‌ های لیزر برش و حکاکی هستند و در دستگاه‌ های لیزری که دارای حرکات رفت‌ و برگشت بسیار طولانی می‌ باشند، استفاده می شوند. همچنین این ریل‌ ها بسیار مناسب جهت انجام برش و حکاکی بر روی متریال هایی چون پی وی سی، ام دی اف و پلکسی هستند.

ریل سریع واگنی

این نوع ریل ها در دستگاه‌ های لیزر، جهت انجام برش در طرح‌ ها و اشکال بسیار پیچیده و پر پیچ‌ و خم می‌ باشند. ریل های سریع واگنی نسبت‌ به ریل های تخت از لحاظ هزینه و قیمت بسیار اقتصادی‌ تر و مناسب‌ تر هستند و جهت برش بر روی متریال‌ های پارچه‌ ای استفاده می‌ شوند. این ریل‌ ها از دقت بسیار پایینی در انجام حکاکی بر روی متریال ها برخوردار هستند و به‌ همین منظور نیز از آن‌ ها برای انجام برش استفاده‌ شده و نسبت‌ به ریل های تخت، نیاز به نگهداری بسیار پایین‌ تری خواهند داشت.

ریل مدور

ریل مدور نیز یکی دیگر از انواع ریل‌ ها در دستگاه‌ های لیزر صنعتی می‌ باشد. این نوع ریل ها بسیار مناسب برای انجام حکاکی‌ های بسیار ظریف و پیچیده‌ ای هستند و جهت افزایش دقت و طول عمر آن‌ ها نیز باید به‌ طور مداوم روغن‌ کاری شوند.

قیمت انواع ریل دستگاه لیزر

قطعه ریل در دستگاه‌ های لیزر در ابعاد و اندازه‌ های بسیار گوناگون و استانداردی تولید می‌ شوند و هر کدام نیز بر اساس نوع خود، دارای کاربرد های متفاوتی می‌ باشند. بنابراین این نوع از قطعات یدکی در دستگاه‌ های لیزر صنعتی، دارای هزینه مشخصی نبوده و نوع برند آن‌ ها و شرکت تولید کننده نیز در تعیین قیمت این قطعات بسیار تأثیرگذار است.

اینجا بخوانید: پاور دستگاه برش لیزری

در پایان

شرکت نوین تاک از سال ۱۳۸۴ فعالیت رسمی خود را با هدف ارائه ماشین‌آلات صنعتی آغاز نموده و اکنون نیز یکی از مجموعه‌ های پیشرو در این حرفه است. از جمله محصولات این مجموعه نیز می‌ توان به انواع دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات، دستگاه لیزر حکاکی، دستگاه جوش لیزر و غیره اشاره نمود. مشتریان عزیز می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و یا چگونگی سفارش هر یک از محصولات و قطعات یدکی این مجموعه، با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *