دستگاه‌ جوش لیزر  ابزار ها و تجهیزاتی بسیار قدرتمند هستند که از پرتاب لیزر بسیار پر انرژی جهت اتصال دو قطعه فلز یا ترموپلاستیک‌ ها استفاده می‌ کنند. عواملی چون سرعت، دقت و توانایی‌ های بسیار پیشرفته در دستگاه‌ های جوش لیزر جهت انجام جوش‌ های بسیار باکیفیت و با دوام، سبب محبوبیت این تجهیزات در بسیاری از صنایع شده و امروزه نیز جهت افزایش کیفیت جوشکاری از انواع دستگاه جوش لیزر استفاده می‌ نمایند. 

از جمله کاربرد های دستگاه‌ های جوش لیزر نیز می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در صنایع الکترونیک، صنعت جواهر سازی، صنعت هوافضا، صنعت ساخت تجهیزات پزشکی، صنعت خودروسازی و غیره اشاره نمود. همچنین در زمینه کیفیت جوشکاری با دستگاه جوش لیزر نیز می‌ توان گفت که با استفاده از این نوع دستگاه، جوشکاری تمامی اندازه‌ ها، اشکال و طرح‌ های بسیار پیچیده و یا ظریف امکان‌ پذیر بوده و در جوشکاری قسمت‌ هایی از متریال که دسترسی به آن‌ ها سخت است، استفاده از دستگاه‌ های جوش لیزر بسیار ایده‌آل و کاربردی می‌ باشد. 

به‌ طور کلی دستگاه‌ های جوش لیزری از توانایی بسیار بالایی در جوشکاری طیف گسترده‌ای از مواد با ضخامت‌ های گوناگون برخوردار هستند و همانند سایر ماشین‌ آلات صنعتی، از ویژگی‌ ها، مزایا و کاربرد های متنوع برخوردار بوده و عوامل و فاکتور های گوناگونی نیز سبب افزایش کیفیت جوشکاری با دستگاه جوش لیزر می‌ شوند که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت. 

راهنمای افزایش کیفیت جوشکاری با دستگاه جوش لیزر

در تعریف کلی عملکرد دستگاه جوش لیزر، می‌ توان گفت که این دستگاه از پالس‌ های لیزری بسیار پر انرژی جهت حرارت دادن موضعی متریال ها استفاده کرده و آن‌ ها را توسط هدایت گرما در ماده پخش و سبب ذوب شدن قسمت جوش خواهد شد. پس‌ از ذوب قسمت مشخصی از مواد نیز، یک حوضچه مذاب خاص را تشکیل داده و با دقت، کیفیت و سرعت بسیار بالا دو متریال را به یکدیگر جوش می‌ دهد. با استفاده از دستگاه جوش لیزر می‌ توان انواع جوش نقطه‌ای، جوش دوخت، جوش لب‌ به‌ لب و همچنین جوشکاری آب‌ بندی را انجام داده و محصولاتی بسیار با کیفیت را تولید نمود. همچنین شما می‌ توانید با رعایت برخی نکات و تنظیم برخی پارامتر ها در دستگاه جوش لیزر، سبب افزایش کیفیت جوشکاری با دستگاه جوش لیزر شوید. 

از جمله این نکات نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود: 

تنظیم عرض پالس لیزر

یکی از نکات مهم در افزایش کیفیت جوشکاری با دستگاه جوش لیزر، تنظیم صحیح عرض پالس لیزر می‌ باشد. پالس لیزر پارامتری بسیار مهم در دستگاه جوش لیزر بوده و هر چه عرض آن بیشتر باشد، ناحیه تحت تأثیر حرارت آن نیز بزرگ‌ تر می باشد. در واقع می‌ توان گفت که برای هر جنس متریال، عرض پالس لیزر مشخصی وجود داشته و شما می‌ توانید با اطلاع از این موضوع، سبب افزایش کیفیت جوشکاری با دستگاه جوش لیزر شوید. 

چگالی توان لیزر

چگالی توان لیزر یکی دیگر از پارامتر های مهم پردازش لیزر در دستگاه جوش لیزر بوده و تمامی دستگاه‌ های جوش لیزر دارای آستانه مشخصی از چگالی انرژی لیزر می‌ باشند. زمانی‌ که چگالی توان لیزر دستگاهی زیر حد استاندارد باشد، عمق نفوذ بسیار کاهش یافته و بالاتر از حد استاندارد نیز عمق نفوذ را به میزان قابل‌ توجهی افزایش خواهد داد. بنابراین می‌ توان دریافت که چگالی توان بالا جهت فرایند هایی چون پانچ، حذف مواد و برش و حکاکی بسیار مناسب بوده و در چگالی توان پایین، چندین میلی‌ ثانیه زمان لازم است تا دمای سطح به نقطه جوش رسیده و لایه زیرین قبل‌ از تبخیر از سطح به نقطه ذوب خود می‌ رسد و بنابراین این میزان از توان می‌ تواند عملکرد جوشکاری خوب را تسهیل کند. بنابراین می‌ توانید با تنظیم چگالی توان لیزر دستگاه با توجه به نوع عملکرد، سبب افزایش کیفیت جوشکاری با دستگاه جوش لیزر شوید.

تنظیم شکل موج پالس لیزر 

یکی دیگر از پارامتر های تأثیرگذار در افزایش کیفیت جوشکاری با دستگاه جوش لیزر، تنظیم شکل موج پالس لیزر می‌ باشد. شکل پالس لیزر پارامتری بسیار مهم در جوشکاری لیزری به‌ ویژه جوشکاری ورق بوده و جهت جوشکاری‌ های بسیار مؤثر، از لیزر هایی با شکل موج‌ های متفاوت استفاده می‌ شود. در هنگام استفاده از دستگاه جوش لیزر، می‌ توان شکل موج پالس را با توجه به ویژگی‌ های جوش مواد متفاوت تنظیم کرده و جهت جوشکاری مواد شکننده از شکل موج پالس انرژی با کاهش آهسته جهت کاهش سرعت خاموش شدن دستگاه استفاده نمود. 

مزایای جوشکاری با دستگاه جوش لیزر 

از جمله مزایای دستگاه جوش لیزر علاوه بر کیفیت جوشکاری با دستگاه جوش لیزر می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • صرفه‌ جویی در مصرف انرژی به دلیل مصرف برق بسیار پایین 
  • قابلیت جوشکاری تمامی فلزات با ضخامت‌ های گوناگون بدون هیچگونه سوختگی و ذوب شدگی 
  • عدم ایجاد دود های سمی و آلودگی در هنگام عملکرد 
  • سرعت بسیار بالای جوشکاری نسبت‌ به روش‌ های قدیمی 
  • افزایش در دقت و کیفیت جوشکاری با دستگاه جوش لیزر
  • قابلیت جوشکاری دو نوع فلز گوناگون همچون فلز مس و برنج، فلز مس و نیکل، فلز تیتانیوم و طلا و غیره 
  • عدم نیاز به گاز محافظ در هنگام عملکرد 
  • قابلیت جوش انواع پلاستیک به یکدیگر و ظرافت در تولید محصولات 

اینجا بخوانید: نکات ایمنی در جوشکاری لیزری

با توجه به مطالب ارائه‌ شده در این مقاله در رابطه با راهکار های افزایش کیفیت جوشکاری با دستگاه جوش لیزر، می‌ توان دریافت که عوامل بسیار گوناگونی در افزایش کیفیت جوشکاری تأثیرگذار هستند و علاوه‌ برآن‌ها نوع کیفیت دستگاه جوش لیزر، تسلط کامل بر چگونگی کارکرد دستگاه، استفاده از متریال‌ های باکیفیت، رسیدگی مداوم به قطعات و تجهیزات دستگاه‌ و همچنین انجام سرویس‌ های دوره‌ای آن نیز می‌ تواند در افزایش کیفیت جوشکاری بسیار مؤثر واقع شوند. 

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در زمینه ارائه ماشین‌ آلات صنعتی آغاز نموده و اکنون نیز جزء شرکت‌ های بسیار پیشرو و موفق در این حرفه است. از جمله محصولات این مجموعه نیز می‌ توان به دستگاه لیزر فلزات ، دستگاه لیزر غیر فلزات، دستگاه لیزر حکاکی، دستگاه جوش لیزر و غیره اشاره نمود. شما نیز می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و یا خرید هر کدام از دستگاه‌ های این مجموعه، با شماره تلفن 02149063  تماس گرفته و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *