عمل جوشکاری توسط دستگاه جوش لیزر ، مانند هر شغل صنعتی دیگری خطرات بسیار زیادی را به‌ همراه داشته اما با این‌ حال این روش از جوشکاری یکی از ایمن‌ ترین روش‌ ها در دنیای امروزی محسوب می‌ شود. در هنگام انجام جوشکاری قوس الکتریکی، رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات حفاظتی بسیار الزامی بوده و اپراتور ها می‌ توانند با انجام نکات ایمنی، جوشکاری را با خطرات بسیار کمتری در صنایع انجام دهند.

انجام جوشکاری چه در یک کارگاه تولیدی کوچک و یا در یک کارخانه چند میلیاردی باشد، اگر نکات ایمنی در آن رعایت نشود، می‌ تواند خطرات مشابهی را داشته و علاوه‌ بر ایجاد مشکلات بسیار زیاد، خسارات هنگفتی را نیز به بار می‌ آورند. در واقع می ‌توان گفت که اصل کار جوشکاری لیزری، با استفاده از پالس لیزر پر انرژی جهت گرم کردن ناحیه کوچکی از ماده بوده و انرژی در دمای بالا از سطح مواد به داخل پخش شده و پس‌ از ذوب، یک حوضچه مذاب کوچک را تشکیل می‌ دهد. در کل مواد در حالت دمای بالای قرار داشته و بنابراین سوالی که مطرح می‌ شود این است که چگونه می‌ توانیم با خیالی آسودهآآ از دستگاه جوش لیزر استفاده کنیم؟

ما در این مقاله قصد داریم جهت پاسخ به این سؤال، با چند نکات ایمنی در جوشکاری لیزری آشنا شده و هر کدام را به‌ طور مجزا مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

خطرات احتمالی در جوشکاری لیزری

همانطور که گفته شد، جوشکاران با خطرات احتمالی مختلفی در محل کار مواجه بوده و ایمنی در جوشکاری بسیار الزامی است. برخی از رایج‌ ترین این خطرات عبارت ‌اند از:

  • شوک الکتریکی

تخلیه ناگهانی برق به بدن می‌ تواند منجر به ایجاد صدمات جدی و در برخی مواقع نیز منجر به مرگ شود. برق‌ گرفتگی توسط دستگاه جوش لیزری زمانی رخ می‌ دهد که جوشکار یا اپراتور، دو جسم فلزی را که بین آن‌ ها ولتاژ وجود دارد لمس کرده و آن‌ ها را وارد مدار الکتریکی کند. هر چه ولتاژ بالاتر باشد، جریان نیز افزایش یافته و منجر به خطر بیشتری برای جوشکار می‌ شود.

  • تنفس گاز ها و دود

دود هایی که در هنگام عمل جوشکاری توسط دستگاه جوش لیزر تولید می‌ شوند، حاوی انواع فلزات مضر از جمله آرسنیک، آلومینیوم، سرب، منگنز و بریلیم هستند. همچنین از دیگر گاز هایی که در هنگام جوشکاری به‌ طور اغلب تولید می‌ شوند می‌ توان به گاز های حاوی دی ‌اکسید کربن، مونوکسید کربن، نیتروژن، آرگون و هیدروژن فلوراید اشاره کرد. زمانی‌ که جوشکار بیش‌ از حد در معرض این گاز ها قرار گرفته و آن‌ ها را تنفس کند، می‌ تواند منجر به مشکلات جدی تنفسی در فرد شده و سبب ایجاد اختلال در گفتار و حرکت نیز شود.

  • انفجار و آتش‌ سوزی

قوس جوشکاری در دستگاه جوش لیزری، دمای بسیار بالایی را ایجاد کرده و به‌ هنگام رعایت نکردن نکات ایمنی، می‌ تواند سبب آتش‌ سوزی و انفجار شود. در هنگام جوشکاری، قوس دارای دمای ده‌ هزار درجه فارنهایت است و از شایع‌ ترین دلایل آتش‌ سوزی در زمان جوشکاری می‌ توان به قرار گیری جرقه و پاشش در مقابل مواد اشتعال زا در اطراف دستگاه جوشکاری اشاره کرد.

  • ایجاد آسیب‌ های جسمی

اپراتور ها و جوشکاران بدون استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی مناسب، می‌ توانند با انواع خطرات فیزیکی مانند بریدگی دست و پا، آسیب به چشم، مشکلات تنفسی، سوختگی و یا حتی از بین رفتن انگشتان دست‌ و پا مواجه شوند. این آسیب‌ ها بسیار جدی بوده و در برخی از موارد می‌ تواند فرد را از کار افتاده کند.

رعایت نکات ایمنی در جوشکاری لیزری

از جمله نکات ایمنی که توصیه می شود جوشکاران عزیز آن ها را در حین کار رعایت کنند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خواندن دفترچه راهنمای عملیات جوشکاری

دفترچه راهنمای دستگاه‌ های جوش لیزری، حاوی اطلاعات و نکات مهم ایمنی بوده و بنابراین تمامی اپراتور ها و جوشکاران، باید با استفاده از این دفترچه، آشنایی کامل با دستگاه و اجزای آن را داشته و بتوانند با رعایت نکات ایمنی از آن جهت جوشکاری استفاده کنند.

  • استفاده از لباس مناسب

جوشکاری توسط دستگاه جوش لیزر، سبب تولید پرتو های مضر فرابنفش و مادون قرمز شده که این پرتو ها برای پوست بسیار دردناک و خطرناک است. همچنین در صورت عدم وجود لباس ایمنی در حین کار، وجود جرقه‌ ها در حین جوشکاری نیز می‌ تواند به قسمت‌ هایی چون دست و پوست صورت نیز آسیب وارد کرده و سبب خسارات جبران‌ ناپذیری شود. بنابراین سعی کنید که از لباس‌ های ایمنی مرتبط با کار جوشکاری استفاده کرده و از خطرات آسیب به بدن خود جلوگیری نمایید. لباس‌ های ایمنی مخصوص کار با دستگاه جوش لیزر در برابر آسیب ها بسیار مقاوم بوده و از پارچه‌ هایی بسیار مستحکم تشکیل شده و در برابر حرارت و دمای بسیار بالا و به‌ خصوص آتش‌ سوزی مقاوم هستند.

  • استفاده از دستکش های ایمنی

متریال به‌ کار رفته در ساخت دستکش ها نیز بسیار پیشرفت کرده و مقاوم در برابر آسیب‌ هایی چون بریدگی و آتش‌ سوزی بوده و با طرح‌ های مختلفی جهت فرآیند های جوشکاری خاص در دسترس هستند. از جمله انواع دستکش های ایمنی می‌ توان به دستکش‌ های سنگین، متوسط و دستکش هایی که مهارت لمس بیشتری را ارائه می‌ دهند اشاره کرد.

  • استفاده از کفش‌ های ایمنی

استفاده از کفش‌ های ایمنی در هنگام کار با دستگاه جوش لیزر نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید در هنگام استفاده از این چکمه‌ ها، پاچه های شلوار را در داخل آن قرار دهید.

  • استفاده از عینک ایمنی

تنها یک لحظه قرار گرفتن در معرض پرتو های قوس جوشکاری، سبب می‌ شود که چشم‌ ها در معرض خطرات بسیار دردناکی قرار گرفته و ممکن است دچار نابینایی اپراتور ها شود. به‌ همین دلیل در چنین شرایطی تمامی جوشکاران باید از عینک های محافظتی و یا ایمنی در هنگام کار با دستگاه جوش لیزر استفاده کرده و از چشمان خود در برابر پرتو های مضر جوشکاری حفاظت نمایند.

  • استفاده از کلاه‌ های ایمنی

کلاه هایی که برای جوشکاری استفاده می‌ شوند، دارای یک فیلتر مناسب جهت محافظت از صورت و چشم‌ های اپراتور بوده و این کلاه‌ ها دارای محافظ هایی هستند که بر روی محافظ گوش و چشم قرار گرفته و ایمنی مناسبی را برای فرد فراهم می‌ کنند.

  • کپسول آتش‌‌ نشانی را در دسترس قرار دهید

امکان آتش‌ سوزی در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام جوشکاری با دستگاه لیزر ممکن بوده و به‌ همین دلیل بهتر است که کپسول آتش‌ نشانی را در نزدیکی دستگاه قرار دهید. همچنین بهتر است تمامی پارچه‌ ها، کاغذ ها و سایر مواد اشتعال زا در محیط را از پرتو لیزر محافظت نشده دور نمایید.

  • تمیز کردن دستگاه

بهتر است به‌ طور مداوم دستگاه لیزر، میز و اطراف آن را تمیز کرده و عاری از گرد و خاک و آن را روغن کاری نمایید.

در هنگام کار با دستگاه، مکرراً آن را روشن خاموش نکرده و پس‌ از هر خاموش شدن، حداقل ۳ دقیقه به دستگاه برای روشن شدن بعدی زمان دهید.

پس‌ از خاموش شدن دستگاه جهت جلوگیری از بروز حوادث ناگوار، به مدت ۱۵ دقیقه از دست زدن به اجزای داخلی دستگاه جلوگیری نمایید.

از قرار گیری مستقیم در مقابل نور لیزر خودداری نمایید. زیرا قرار گرفتن پوست بدن در معرض مستقیم نور لیزر، می‌ تواند سبب سوختگی شدید شود.

دستگاه جوشکاری لیزری باید در اماکن بسیار خشک راه‌ اندازی شده و در صورت وجود هر گونه اتصال در سیم‌ های دستگاه‌ ها، از دست زدن به آن‌ ها جلوگیری نمایید.

با رعایت تمامی نکات ذکر شده، اپراتور ها می‌ توانند عملیات جوشکاری را توسط دستگاه جوش لیزر انجام داده و محصولات خود را با بالا ترین کیفیت و بدون ایجاد خطرات تولید نمایند.


اینجا بخوانید: سؤالات متدوال در جوشکاری لیزری

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده و عرضه کننده انواع ماشین‌ آلات صنعتی همچون انواع دستگاه برش لیزر صنعتی و دستگاه جوش لیزری بوده و از بهترین و با کیفیت ‌ترین برند ها در محصولات خود استفاده می‌ کند. این مجموعه تمامی محصولات خود را با مناسب‌ ترین قیمت به مشتریان خود عرضه کرده و تمامی محصولات این مجموعه از خدمات گارانتی برخوردار هستند. مشتریان عزیزی که قصد اطلاع از قیمت ماشین‌ آلات صنعتی و یا اطلاع از چگونگی خرید آن‌ ها را دارند، می‌ توانند با مجموعه نوین تاک و شماره تلفن 02149063 تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *