برش لیزری یک فناوری جدید و به روز است که می‌توان بوسیله‌ی آن بر روی اجسام مختلف توسط اشعه لیزر، برش های دلخواه خود را ایجاد کرد. فرآیند برش در دستگاه لیزر برش فلزات بدین گونه است که اشعه‌ی لیزر از مجرایی مخصوص بر روی جسم مورد نظر می‌تابد.این کار باعث می‌شود که بخش مورد نظر سوزانده شده و از طریق فشار گاز از جسم جدا شود. این دستگاه انواع مختلفی دارد که دستگاه لیزر برش فلزات یکی از مهمترین آنها محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم که به موضوع لیزر برش فلزات چیست و مزایای استفاده از لیزر برش فلزات در سال 2021 بپردازیم.

لیزر برش فلزات چیست؟

لیزر برش فلزات، یک پرتو لیزری است که توسط ژنراتور لیزر تولید می‌شود. دستگاه برش لیزر فلزات با متمرکز شدن پرتو‌های نور لیزری بر روی مواد (قطعه فلز) کار خود را انجام می‌دهد. پرتو لیزر در دستگاه برش لیزر فلزات به سطح قطعه کار برخورد می‌کند؛ هنگامی که به نقطه ذوب یا نقطه جوش برسد، گاز فشار قوی با پرتوی لیزری هم تراز شده و فلز ذوب می‌شود. با حرکت پرتو و نزدیک شدن به قطعه کار، سر انجام مواد برش داده شده و به هدف برش لیزری خود می‌رسیم. برش لیزری با پرتو نامرئی خود جایگزینی برای روش های سنتی مکانیکی برش می‌باشد.

از مزایای این دستگاه به دقت بالا، سرعت برش بالا، عدم وجود محدودیت در الگو های برش، برش بدون اشکال و هزینه نگهداری و پردازش کم می‌توانیم اشاره کنیم که در مقاله مزایای کار با لیزر های فایبر شرح داده شده اند، در ادامه با دیگر مزایای این دستگاه بیشتر آشنا می‌شویم.

دیگر مزایای استفاده از لیزر برش فلزات در سال 2021

  • قسمت مکانیکی دستگاه هیچ برخوردی با قطعه کار ندارد و هیچ خراشیدگی در قطعه کار ایجاد نمی‌کند.
  • لیزر برش فلزات بسیار سریع است و بدون اشکال کار برش را انجام می‌دهد. همچنین این سرعت بالا باعث ایجاد خراشیدگی در قطعه کار نیز نمی‌شود. سرعت فوق‌العاده‌ی لیزر برش فلزات بدلیل بالا بودن توان منبعی است که اشعه‌ی لیزر در آن تولید می‌شود.
  • منطقه تحت تاثیر گرمای برش و صفحه تغییر شکل کوچک است و شکافی که توسط دستگاه ایجاد می‌شود بسیار باریک است. (بین ۰.۱ میلی متر تا ۰.۳ میلی متر)
  • بدون استرس های مکانیکی و بدون قطعه های تیغ برای برش (تمامی کار‌ها توسط اشعه لیزر انجام می‌شود)
  • دقت بالا در ماشین کاری، تکرار پذیری خوب و بدون آسیب رسانی به سطح مواد
  • با استفاده از برنامه نویسی کنترل عددی می‌توانید هر گراف یا نمودار مسطحی را پردازش کنید.
  • با استفاده از این دستگاه بدون باز کردن قالب، می‌توانید هر قطعه بزرگی را برش دهید و در زمان صرفه جویی کنید.
  • در این نوع برش پس از اتمام کار نیازی به سرویس کردن دستگاه نیست و تمامی قطعات به طور کاملا مکانیزه و پیشرفته برای مراحل بعدی کار آمادگی دارند.
  • در لیزر برش فلزات پس از اتمام کار در روی سطح فلز موردنظر هیچ نوع سوختگی قابل مشاهده نخواهد بود.
  • دستگاه برش لیزری هر گونه طرحی را از نقشه‌های پیچیده گرفته تا طراحی‌هایی که توسط نرم افزارهای مهندسی انجام شده باشد را می‌تواند بروی فلزات انجام دهد.

دستگاه لیزر برش فلزات

دستگاه لیزر برش فلزات چگونه کار می‌کند؟

دستگاه برش از  پرتو لیزری به عنوان منبع گرما در برش استفاده می‌کند و نحوه کار آن مشابه لیزر جوشکاری می‌باشد. دمای مورد نیاز برای برش لیزری فلزات ۱۱۰۰۰ درجه سلسیوس می‌باشد که می‌تواند هرگونه گاز رسانی مواد را نیز انجام دهد. بنابر این گاز رسانی به مواد در کنار ذوب در فرآیند برش لیزری نقش مهمی دارد. فرآیند برش بعضی از مواد مانند کربن و برخی از سرامیک ها، صرفا به فرآیند گاز رسانی نیاز دارد.

در لیزر برش فلزات عمدتا ژنراتور لیزر به صورت مداوم کربن دی اکسید پر قدرتی را تولید و منتشر می‌کند. در هنگام برش، جریان گاز بی اثر را اسپری کنید و برش صاف و مناسبی را اجیاد کنید. همچنین با استفاده از جریان اکسیژن جت (Jet’s Oxygen Flow) می‌توانید سرعت برش را افزایش دهید. برش لیزری یک برش بسیار نازک را در اندازه دقیق ، صاف و با کیفیت برش عالی نسبت به دیگر روش های برش به شما ارائه می‌دهد. تقریبا تمامی فلزات را می‌توانید با دستگاه برش لیزری ، برش دهید. از فلزات با ضخامت چند میکرون تا ورق ۵۰ میلی متری این دستگاه می‌تواند برش دهد. سرمایه گذاری بر روی تجهیزات برش لیزری بسیار بالا و محبوب است، به طور کلی این دستگاه برای فلزات زیر ۱۲ میلی متر استفاده می‌شود. فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ، تیتانیوم و آلیاژ تیتانیوم، فلز نسوز و فلزات گرانبها از سری فلزاتی هستند که با این دستگاه می‌توانیم برش دهیم. همچنین با این دستگاه می‌توانید مواد غیر فلزی مانند پلاستیک، چوب، پارچه، گرافیت و سرامیک را نیز برش دهید. البته پیشنهاد می‌کنیم برای برش مواد غیر فلز از دستگاه برش CO2 یا دستگاه برش غیر فلزات استفاده کنید تا به دستگاهتان فشاری وارد نشود.

در این مقاله ما با دستگاه لیزر برش فلزات و کارایی آن همچنین مزایا و روشهای استفاده از آن آشنا شدیم. شرکت نوین تاک با تجربیات چندین ساله در تولید این دستگاه‌ها می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در خرید و استفاده از آنها باشد.

اگر نظر و پیشنهاد و سوالی درباره‌ی این مقاله دارید می‌توانید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *