این مقاله در مورد اینکه چرا لیزر فایبر بهترین انتخاب از انتخابات موجود در برنامه های برش و مزایای لیزر فایبر است. در بین سه روش مرسوم برش یعنی برشکاری اکسیژنی (Oxyfuel) ، پلاسما و لیزر، مطمئنا بدون هیچ تردیدی می‌دانیم که بهترین کیفیت برش را لیزر ارائه می‌دهد. لیزر در مواردی که کار نیازمند ایجاد ویژگی های خاص و سوراخ ها نیز باشد بسیار خوب عمل می‌کند و این خصوصیت لیزر را به مناسب ترین روش برش تبدیل کرده است. در دسته برش از طریق لیزر ها، دو فناوری اصلی لیزر گاز (CO2) و لیزر های مخصوص فلزات وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با یکی از زیر مجموعه های لیزر های مخصوص فلزات یعنی لیزر های فایبر صحبت کنیم. از زمان عرضه لیزر های فایبر، این لیزر توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرد، زیرا سرعت و کیفیت برش این لیزر همانند لیزر CO2 بوده ولی هزینه ی کارکرد و نگهداری آن به میزان قابل توجهی کمتر است.

دستگاه لیزر فایبر

تعریف لیزر فایبر

دستگاه لیزر فایبر شباهت زیادی به دستگاه لیزر Co2 دارد. این لیزر برای برش فلزات از پرتو لیزر استفاده می‌کند. البته در نظر داشته باشید، لیزر فایبر و لیزر Co2 از نظر شدت نور تولید شده و نحوه انتقال نور (انتقال پرتو) از منبع انرژی متفاوت هستند. سیستم های لیزر فایبر برای تولید پرتو لیزر طول موج بسیار کمتری را نسبت به سیستم های لیزر Co2 نیاز دارند. (طول موج ۱ میکرون برای لیزر فایبر در برابر طول موج ۱۰ میکرون برای CO2) پس از تولید پرتو، پرتو ها از طریق کابل فیبر نوری انعطاف پذیر به سر لیزر برش انتقال می‌یابد. از طرف دیگر، لیزر های Co2 به آینه ها متکی هستند که در فاصله معینی نسبت به یکدیگر نصب شده اند و پرتو لیزر را منتقل می‌کنند.

مزایای لیزر فایبر

استفاده از کابل فیبر نوری به جای آینه، مزایای بسیاری را برای شما فراهم می‌کند:

انعطاف پذیری بیشتر در هنگام اندازه و تنظیمات میز در لیزر فایبر

هیچ محدودیتی برای اندازه میز لیزر های فلزات وجود ندارد. یک میز برش بزرگتر فقط به دستگاه لیزر فایبر بزرگتری نیاز دارد. درواقع، می‌توان سر برش لیزر فایبر را درست در کنار سر برش پلاسما روی میز برش پلاسما نصب کرد، امکانی که در لیزر های CO2 وجود ندارد.

 هزینه کمتر برای برق و خنک کننده در دستگاه لیزر فایبر

یکی دیگر از مزایای مهم لیزر فایبر، بهره‌وری انرژی آن می‌باشد. به علت اینکه لیزر فایبر یک لیزر حالت جامد دیجیتال با طراحی یکپارچه می‌باشد، از راندمان دیافراگم بالاتری برخوردار است. برای هر واحد نیرویی که از یک دستگاه لیزر Co2 عبور می‌کند، فقط ۸ الی ۱۰ درصد از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه با استفاده از لیزر فایبر، کاربران می‌توانند راندمان انرژی در حدود ۳۱ درصد باشد. به عبارت دیگر، یک دستگاه لیزر فایبر حدود ۳ تا ۵ برابر انرژی کمتری مصرف می‌کند و تقریبا ۸۶ درصد قدرت بیشتری نسبت به لیزر های CO2 دارد.

امکان برش فلزات غیر رسانا توسط لیزر فلزات

فایده سوم دستگاه برش فایبر ، توانایی برش فلزات غیر رسانا است. لیزر های فایبر از ویژگی های مثبتی مانند طول موج کوتاه تر برخوردار هستند.این امکان باعث افزایش جذب پرتو بر روی مواد کار می‌شود و امکان برش فلزات غیر رسانا را ایجاد می‌کند.

هزینه تعمیر و نگهداری کمتر دستگاه لیزر فلزات

مزیت نهایی لیزر فایبر، نگهداری آن است. سیستم های لیزر Co2 نیازمند بررسی منظم هستند. آینه ها باید همیشه بررسی و کالیبره شوند. تشدید کننده ها و توربین هایی که گاز را جا به جا می‌کنند نیز، باید به مرور تعویض شوند. از طرف دیگر دستگاه های لیزر فایبر نیازی به تعمیر و نگهداری آن چنانی ندارند زیرا به آینه ها متکی نیستند. در ادامه با شرایط نگهداری لیزر فایبر بیشتر آشنا می‌شویم.

 

مزایای لیزر فایبر

نگهداری از دستگاه لیزر فایبر

در هنگام استفاده از لیزر فایبر می‌بایست به چند نکته بسیار مهم توجه کنیم که مواد مورد نظر برای برش اولین آن هاست. با اینکه لیزر فایبر در برش بسیاری از مواد عالی عمل می‌کند، به دلیل طول موج کوتاهی که دارد، نمی‌تواند اکریلیک یا پلی کربنات را برش دهد. همچنین این دستگاه تنها در موارد محدودی می‌تواند چوب و پارچه را برش دهد.

نکته دیگر ضخامت مواد قابل برش می‌باشد. مواد ضخیم تر، به ویژه فولاد، به قدرت برش بیشتری نیاز دارند و در این موارد، برش لیزری ممکن است گزینه مناسبی برای برش مواد نباشد. در این موارد می‌توان از قابلیت نصب سر برش لیزر فایبر درست در کنار سر برش پلاسما استفاده کرد. در این سناریو، اپراتور ها می‌توانند قبل از جا به جایی مواد به پلاسما، مواد نازک تر را با استفاده از لیزر فایبر برش دهند و سپس به راحتی برای برش نهایی، مواد را به پلاسما منتقل کنند. حتی می‌توان یک قطعه را به دو هر دو روش برش داد. به عنوان مثال، اپراتور ها می‌توانند سوراخ های داخلی، شکل ها و قسمت های ظریف یک قطعه را با لیزر فایبر و نمای بیرونی را با پلاسما برش دهند.

نکته دیگری که باید در مورد لیزر فایبر بدانید این است که طول موجی که توسط دستگاه لیزر فایبر تولید می‌شود ۱ میکرون می‌باشد. در صورت برخورد پرتو این لیزر با چشم، از طریق قرنیه چشم به شبکیه منقل می‌شود. بنابراین ایمنی چشم در برابر این نوع لیزر مسئله چندانی نیست زیرا با یک محفظه ایمنی ویا عینک می‌توانید امنیت کامل خود را محیا سازید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله نکات ایمنی در حین استفاده از دستگاه برش لیزر مراجعه نمایید.

جمع بندی

به طور خلاصه، دستگاه های برش لیزر فایبر مزایای بسیاری نسبت به روش های سنتی و دستگاه های برش لیزر Co2 دارند. آنها کارآمد تر هستند ، هزینه کمتری برای نگهداری نیازمند هستند و به راحتی طرح های مورد نظرتان را بر روی فلزات ایجاد می‌کنند. با اینحال ، لیزر فایبر ممکن است که برای همه موارد مناسب نباشد. نوع و ضخامت مواد مورد نظر برای برش و همچنین کیفیت برش مورد نیاز مواد کار، از جمله مواردی است که باید قبل از انتخاب راه حل برش مواد در نظر بگیرید.

نوین تاک لیزر با تجربه چندین و چند ساله در تولید دستگاه های برش لیزری می‌تواند در انتخاب راه حل مناسب شما را همراهی کند.

امیدواریم از این مقاله استفاده کرده باشین، لطفا نظر و بازخورد خود را در رابطه با این دستگاه در بخش مقالات برایمان ارسال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *