دستگاه های برش لیزری از ماشین آلاتی هستند که به افزایش سرعت تولید و پیشرفت صنایعی همچون صنایع خودرو، جواهر سازی، الکترونیک و… کمک بسیاری می کنند. برای استفاده از این دستگاه ها نیاز به نصب نرم افزارهای ویژه ای می باشد تا طرح موردنظر را به دستگاه ارسال کنند و فرایند حکاکی و برش روی سطح آغاز شود. نرم افزار Ezcad یکی از نرم افزار های قدرتمند برای دستگاه های لیزر است که در ادامه می خواهیم ضمن معرفی این نرم افزار، چگونگی نصب و استفاده از آن را آموزش دهیم. لطفاً با ما همراه باشید.

معرفی نرم افزار  Ezcad

Ezcad  یکی از نرم افزار های کاربردی برای برش و نشانگذاری لیزری در سطوح مختلف است. این نرم افزار در انواع دستگاه برش لیزر صنعتی استفاده می شود و می تواند در صنایع مختلفی مانند پزشکی، جواهر سازی، الکترونیک و… مورد استفاده قرار بگیرد.

از ویژگی های نرم افزار Ezcad می توانیم به طراحی و برش با دقت بالا، حکاکی، علامت‌ گذاری، برجسته ‌سازی و برش چند بعدی اشاره کنیم همچنین این نرم افزار قادر به پشتیبانی از زبان های مختلف انگلیسی، چینی، روسی و… می باشد.

قابلیت ها و امکانات نرم افزار  ezcad  

نرم افزار Ezcad می تواند برای انواع مختلفی از دستگاه های لیزری از جمله لیزرهای فلزی، لیزرهای فیبر، لیزر های کربن دی اکسید استفاده شود همچنین این نرم افزار از طریق پروتکل‌ های متفاوتی مثل USB، RS232،  Ethernet  و… به دستگاه لیزر وصل می شود و کنترل و مدیریت دقیق فرآیند حکاکی و برش را انجام دهد. علاوه بر این ها، برنامه Ezcad از فرمت های مختلف فایل به شرح DXF، DWG، PLT، BMP،  JPG  و… پشتیبانی می کند.

با وجود این قابلیت ها و امکانات نرم افزار  Ezcad، می توان گفت که یک نرم افزار تخصصی برای برش و حکاکی در دستگاه های لیزری است.

کاربرد های نرم افزار  Ezcad

همانطور که گفته شد، نرم افزار ezcad برای برش و حکاکی با لیزر در سطوح مختلف استفاده می شود. این نرم افزار در صنایع مختلفی کاربرد دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

·        صنایع خودرو

استفاده از برنامه Ezcad در صنعت خودرو برای علامت گذاری قطعاتی مانند شاسی، موتور، گیربکس، لوله ها و سیستم های دیگر رایج است.

·        الکترونیک

از نرم افزار ezcad در صنعت الکترونیک هم استفاده می شود زیرا دقت و سرعت بالایی در علامت گذاری دارد و باعث بهبود کیفیت و دقت تولید قطعات الکترونیکی می شود.

·        جواهرسازی

بیشترین کاربرد دستگاه های لیزر در صنعت جواهر سازی است و نرم افزار Ezcad نیز به عنوان یک نرم افزار پر استفاده در این صنعت شناخته شده است.

حکاکی لیزری و ساخت جواهراتی با طراحی، نوشته ها و علائم خاص، با کمک نرم افزار Ezcad ممکن می شود همچنین با این نرم افزار می توان برش های دقیق و تمیزی را بر روی جواهرات ایجاد کرد.

استفاده دیگر نرم افزار Ezcad در صنعت طلا سازی، برای پوشش لیزری است و اگر بخواهیم بر روی سطح جواهرات یک پوشش خاص ایجاد کنیم، با این نرم افزار می توان انجام داد.

·        پزشکی

با استفاده از برنامه Ezcad در صنعت پزشکی، طراحی انواع رستوریشن ها و کامپوزیت های دندانی، شبیه سازی روش های جراحی ایمپلنت و کاشت دندان، آموزش روش های ترمیمی و زیبایی به دندانپزشکان و دستیاران و… امکان پذیر می شود.

·        بسته ‌بندی

در صنعت بسته بندی برای برش و نشانه گذاری روی بسته بندی ها می توان از برنامه Ezcad کمک گرفت.

·        تولید اسباب بازی

دیگر کاربرد نرم افزار Ezcad در صنعت تولید اسباب بازی است. با استفاده از این نرم افزار می توان تصاویر متعدد و ساختار های مختلف برای اسباب بازی ایجاد کرد.

دانلود نرم افزار ezcad و آشنایی با آن

دانلود نرم افزار Ezcad به صورت رایگان از وبسایت نوین تاک لیزر امکان پذیر است و نیازی نیست که برای آن هزینه پرداخت کنید:

لینک دانلود نرم افزار Ezcad

بعد از دانلود و نصب نرم افزار  Ezcad برای استفاده از این نرم افزار باید با نوار ابزار های آن آشنا شوید که در این بخش توضیح می دهیم:

·        نوار ابزار چپ

بعد از ورود به محیط برنامه  Ezcad، در سمت چپ یک نوار ابزار مشاهده می کنید که با آن می توانید طراحی را شروع کنید. در ساده ترین حالت، می توانید بخش تکست را انتخاب کرده و بعد از تایپ متن مورد نظر، سایز و فونت آن را مشخص کنید.

·        نوار ابزار بالا

در بخش نوار ابزار بالای Ezcad قسمت های زوم، Align کردن و تنظیمات حکاکی وجود دارند.

·        نوار ابزار راست

در نوار ابزار راست برنامه Ezcad می توانید تنظیمات مهم توان، سرعت، قدرت و لایه ‌بندی را انجام دهید که به صورت زیر است:

  • گزینه LOOP COUNT برای تنظیم تعداد تکرار حکاکی.
  • گزینه SPEED برای تنظیم سرعت حکاکی نرم افزار که بر اساس میلی متر بر ثانیه است.
  • گزینه CURRENT PEN برای تنظیم پاور و توان دستگاه که می توانید از 0 تا 100 تنظیم کنید.
  • گزینه Frequency برای تغییر رنگ.

·         نوار ابزار پایین

در نوار ابزار پایین نرم افزار Ezcad دو زمان مهم قرار دارد که زمان بالایی، زمان آخرین کار انجام شده را نشان می دهد و زمان پایینی هم نشان‌ دهنده زمان کار جدید است.

در این نوار گزینه های زیر قرار دارند:

  • گزینه continuous برای حکاکی به صورت مداوم
  • گزینه mark select برای حکاکی فقط در محل انتخاب شده که باید با گزینه RED، موقعیت مکانی برای حکاکی را مشخص کنید و پس از انتخاب گزینه MARK، عملیات حکاکی را آغاز نمایید.
  • گزینه HACH1 برای تنظیم فاصله بین خطوط، زاویه در موارد مورب، نوع حکاکی و…
  • گزینه galvo1 و galvo2 در بخش field برای تعیین سایزهای دلخواه حکاکی
  • گزینه offset برای جابجایی و درجه دادن در عملیات حکاکی
    گزینه laser control برای تنظیم توان دستگاه
  • گزینه Port برای تنظیم پورت های ورودی و خروجی دستگاه
  • گزینه Other برای تنظیم مختلف مانند مکث قبل و بعد حکاکی، حداقل و حداکثر سرعت مورد استفاده توسط کاربر و…
  • گزینه Red Light Pointer برای تنظیم نور قرمز دستگاه

موارد فوق، تمام بخش های نرم افزار EZCAD بودند. اگر هم در نصب و تنظیمات این نرم افزار مشکلی داشتید، می توانید با کارشناسان فنی شرکت نوین تاک لیزر تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.


اینجا بخوانید: آموزش تنظیمات و لینک دانلود نرم افزار RDWORKS

جهت برقراری ارتباط با این مجموعه با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نمایید.


سؤالات متداول

نرم افزار EZCAD چه کاربردی دارد؟

کاربرد برنامه EZCAD در دستگاه های لیزر و در صنایع مختلفی همچون طلاسازی، خودروسازی و… است.

آیا برنامه EZCAD رایگان است؟

بله شما می توانید از طریق لینک دانلود نرم افزار ezcad که در این صفحه قرار داده شده است، نرم افزار را دانلود و در کامپیوتر خود نصب کنید.

برنامه EZCAD برای کدام دستگاه های لیزر قابل استفاده است؟

نرم افزار EZCAD برای انواع دستگاه های لیزر از جمله لیزرهای فلزی، لیزرهای فیبر، لیزرهای کربن دی اکسید قابل نصب و استفاده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *