دستگاه ‌های لیزر در صنعت با اهداف مختلفی تولید شده‌اند و هر کدام کاربرد و مزایای خاص خود را دارند. طراحی لیزر در این دستگاه‌ ها به گونه‌ای است که تولید اشعه و انرژی هرکدام از آن ها متفاوت است و هر کدام کاربردهای متفاوت در صنایع مختلف دارند.

در صنعت دستگاه‌ های لیزر با انواع مختلفی از لیزر تولید شده اند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ازجمله لیزر شیمیایی، لیزر رادیواکتیو، لیزر گازی و لیزر جامد ازجمله این لیزرها هستند.

لیزر گازی و جامد بیشترین کاربرد را در بین سایر لیزرها در صنعت دارند.

انواع دستگاه‌ های لیزر با طراحی‌های متفاوت و کاربردهای گسترده متناسب با صنایع مختلف جهت برش انواع متریال‌های فلزی و غیرفلزی، جوش دادن آن‌ها، مارک زنی و چاپ زنی بر روی انواع متریال ها تولید و آماده ارائه به صاحبان صنایع مختلف هستند.

انواع دستگاه ‌های برش لیزری و تفاوت آن‌ ها

تفاوت انواع دستگاه های لیزر را میتوان به شرح ذیل ارائه نمود:

دستگاه‌ های برش لیزری در ۲ نوع دستگاه‌های برش لیزری فایبر و دستگاه‌های برش لیزری CO2 وجود دارند.‌

دستگاه ‌های برش لیزری  co2 یا دستگاه لیزر غیر فلزات مناسب برای برش انواع متریال هایی از جنس شیشه، چوب، پلاستیک، آکریلیک، پارچه، چرم، سنگ و فویل هستند.

دستگاه‌ های برش لیزری co2 مناسب برای اجرای برش و حکاکی متریال‌های غیرفلزی هستند.

دستگاه‌ های برش لیزری فایبر یا دستگاه لیزر غیر فلزات و ND:YAG از لیزرهای جامد این صنعت هستند که مناسب برای برش و حکاکی انواع متریال‌های فلزی و حتی متریال های غیر فلزی از جمله انواع فلزات مثل آلومینیوم، آهن، مس، طلا، نقره، پلاستیک، سرامیک، سنگ و شیشه می‌باشند.

دستگاه ‌های برش لیزری فایبر و CO2 در برش فلزات عملکرد مشابهی دارند اما تفاوت آن‌ها در شدت اشعه تولید شده و انتقال آن از منبع تغذیه به سر برش می‌باشد.

ازآنجایی‌که قطعات مورد استفاده در تولید دستگاه‌های لیزر فایبر بی‌حرکت و ثابت طراحی شده‌اند هزینه نگهداری آن ها بسیار کمتر از دستگاه‌های co2 می‌باشد.

تفاوت دیگر دستگاه‌ های لیزر فایبر و CO2 تفاوت در عملکرد برش متریال ها با جنس‌های متفاوت است. دستگاه‌های لیزر فایبر قابلیت برش مواد صیقلی و بازتابنده را مثل انواع فلزات آلومینیوم و برنج و غیره را بدون خطر و انعکاس نور به دستگاه‌ها دارند.

دستگاه‌ های لیزر فایبر قابلیت برش مواد نازک را با سرعت بسیار بالاتری نسبت‌به دستگاه‌های لیزر CO2 دارند. و این سرعت دستگاه‌های لیزر چندین برابر دستگاه لیزر co2 می‌ باشد.

طراحی فشرده لیزر در دستگاه‌ های لیزر فایبر به گونه‌ای است که هیچ‌گونه آلودگی و خطری برای محیط نخواهد داشت. و احتمال بروز حادثه و خطر در این دستگاه‌ها به حداقل رسیده و اپراتور می‌تواند به‌آسانی و با اطمینان کامل انواع متریال های فلزی را برش دهد. توصیه میشود مقاله نکاتی که یک اپراتور دستگاه لیزر صنعتی باید بداند بطور کامل توسط اپراتور های دستگاه های لیزر مطالعه شود.

دستگاه‌ لیزر ND:YAG از دیگر دستگاه‌های لیزری است که کاربرد آن در حکاکی و مارک زنی پلاستیک و انواع فلزات می‌باشد.

همان‌طور که گفته شد دستگاه‌ های لیزر ND:YAG مشابه دستگاه لیزر فایبر به در دسته لیزرهای جامد قرار می‌گیرد. اما تفاوت آن با دستگاه‌های لیزر فایبر هزینه‌ ها و طول عمر آن‌ها می‌باشد. دستگاه لیزر ND:YAG دیود پمپ‌های گران‌تری نسبت به دستگاه لیزر فایبر دارند همچنین عمر و دوام آن‌ها از دستگاه لیزر فایبر کمتر است.

دستگاه‌های لیزر CNC از دیگر دستگاه‌های لیزر و بسیار پرکاربرد و پرطرف‌دار در این صنعت است و کاربرد آن در برش انواع فلزات، مثل آلومینیوم، استیل و آهن، برش لیزری پارچه، برش لیزری طلا و برش لیزری انواع چوب و غیره است.

مزایای دستگاه‌های لیزر  CNC

  • انواع برش و حکاکی متریال‌های مختلف با سرعت و دقت بسیار بالا در برش در عین حفظ کیفیت و ظرافت
  • برش و حکاکی انواع متریال ها با کمترین میزان ضایعات
  • توانایی برش و حکاکی انواع متریال ها و تولید محصولات متنوع در تعداد بالا و امکان تولید انبوه
  • هزینه کم و مقرون‌به‌صرفه نگهداری و تعمیر دستگاه‌های CNC
  • برش انواع متریال ها در سایز و ضخامت‌های مختلف

علاوه‌بر کاربردی که دستگاه‌های لیزر در برش و حکاکی انواع متریال‌های فلزی و غیرفلزی دارند بسیاری از دستگاه ‌های لیزر دیگر با طراحی‌های متفاوت عملکرد و کاربردهای متنوعی دارند که بسیار مورد توجه صاحبان صنایع مختلف قرار گرفته است.

از جمله دستگاه‌ های جوش لیزر از دیگر دستگاه‌های لیزر است که بر خلاف دستگاه‌های برش لیزری جهت اتصال و جوش دادن دو یا چند قطعه و حتی در برخی موارد با کامل ذوب کردن قطعات موجب تبدیل آن‌ها به یک قطعه است.

تفاوت دستگاه ‌های لیزر مارکینگ

همان طور که پیش تر گفته شد دستگاه ‌های لیزر کاربردهای بسیار زیاد و منحصربه‌فردی در چاپ و مارک زنی بر روی انواع متریال‌های فلزی و غیرفلزی است.

دستگاه ‌های لیزر حکاکی مارکینگ از جمله دستگاه‌های لیزری است که قابلیت چاپ و مارک زنی اجسامی با جنس سخت را دارد.

در مقابل دستگاه‌های لیزر مارکینگ CO2 هستند که توانایی مارک زنی و چاپ بر روی انواع متریال‌های غیرفلزی و پلاستیک های فشرده را دارند.

دستگاه‌های لیزر مارکینگ که جهت مارک زنی و چاپ زنی انواع متریال ها مورد استفاده قرار می‌گیرند در فلزات و غیر فلزات از نظر سرعت، دقت و حفظ کیفیت با هم مشابه هستند و تنها تفاوت آن‌ها در جنس متریال هایی است که بر روی آن‌ها انواع مارک زنی و چاپ زنی ها اجرا می‌شود.

نوین تاک لیزر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده انواع دستگاه‌های لیزر آماده ارائه بهترین خدمات و به روزترین دستگاه های لیزر به مشتریان خود در اقصی نقاط کشورمان می‌باشد.

در شرکت نوین تاک لیزر دستگاه لیزر متناسب با کسب‌وکار و بودجه‌ی شما عزیزان موجود است.

همچنین در رابطه با نصب و راه‌اندازی دستگاه‌ های لیزر کارشناسان و مهندسان ما راهنمایی‌های لازم را به شما عزیزان ارائه خواهند داد. در صورت نیاز با شماره تماس پنج رقمی 49063 تماس حاصل نموده و راهنمایی‌ها و اطلاعات بیشتر و جامع تری را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

مشخصات بدون اطلاع قبلی قابل تغییر است.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *