دستگاه ‌های لیزر صنعتی امروزه بسیار پر کاربرد و پرطرف‌دار در صنایع گوناگون هستند. به ‌علت مدرن بودن دستگاه ‌های لیزر صنعتی و طراحی ‌های منحصربه‌فرد و همچنین حساس بودن آن‌ها انجام انواع برش‌ها و حکاکی‌ها و کار با دستگاه‌ های لیزر صنعتی نیازمند تخصص و مهارت خاص می‌باشد. لازم است اپراتورهای دستگاه لیزر صنعتی نکات ایمنی در رابطه با کار با دستگاه‌ های حکاکی و برش لیزری را به‌طور کامل بدانند و آن‌ها را رعایت کنند تا از هرگونه آسیب به خود جلوگیری نمایند.

در رابطه با دستگاه‌ های لیزر صنعتی همان گونه که شاید خیلی از افراد بدان آگاه باشند خطرات مربوط به استفاده‌ی نادرست و بدون رعایت نکات ایمنی از دستگاه لیزر صنعتی می‌باشد. اشعه لیزر این دستگاه‌ ها برای بدن انسان خطرات بسیار زیادی به همراه دارد و این خطرات براساس قدرت لیزر و طول ‌موج آن متغیر است. تشعشعات مضر و پرخطر لیزر خطرات جبران‌ناپذیری برای ارگان‌های مختلف بدن ازجمله پوست، چشم، ناخن و موی انسان ها دارد. پس شناخت نکات ایمنی دستگاه لیزر صنعتی و رعایت آن‌ها امری مهم و حیاتی برای اپراتور می‌باشد، زیرا در صورت هرگونه خطر واردشده به هر نقطه ای از بدن هزینه‌های درمانی بسیار زیادی متوجه اپراتور خواهد شد.

به ‌طورکلی کار با دستگاه‌ های لیزر به دلیل کامل بودن و طراحی‌ های فوق‌العاده‌ای که در ساخت و تولید آن‌ها به‌کاررفته است کار پیچیده و مشکلی نیست، آموزش ‌های لازم کار با دستگاه ‌های لیزر بسیار صریح و با بیانی ساده به اپراتورها داده می‌شود، درنتیجه اپراتورها با گذراندن این کلاس‌ها و آشنایی کامل با نکات ایمنی کار با دستگاه‌های لیزر می‌توانند به‌آسانی انواع برش و حکاکی ها را به کمک دستگاه‌های لیزر به بهترین شکل ممکن ارائه دهند.

نکاتی که یک اپراتور دستگاه لیزر صنعتی باید بداند عبارت اند از :

  • اپراتور دستگاه لیزر صنعتی حتماً باید دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی مورد نیاز جهت کار با دستگاه لیزر را گذرانده باشد. ازجمله کلاس‌های آموزشی مربوط به نرم‌افزار و سخت‌افزار دستگاه لیزر از الزامات آموزش اپراتور می‌باشد. پس گذراندن کلاس‌های آموزشی اپراتوری دستگاه ‌های لیزر جهت آشنایی اپراتور با نحوه کارکرد لیزر، دستگاه اپراتوری دستگاه لیزر و آموزش کامل نرم‌افزارهای لیزر می‌باشد.
  • از نکات مهم دیگر که اپراتور باید به آن توجه داشته باشد این است که هنگامی‌که دستگاه فعال و در حال کار است اپراتور در محل دستگاه حضور داشته باشد و درصورتی‌که مجبور به رفتن از محل می‌شود دستگاه را در حالت (paste) قرار دهد. زیرا روشن بودن دستگاه بدون نظارت اپراتور ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری مثل خطر آتش‌سوزی را به دنبال داشته باشد.
  • اپراتور در حین کار با دستگاه حتماً باید از عینک مخصوص استفاده کند تا به این وسیله از برخورد تشعشعات لیزر به چشمان خود جلوگیری کند. تشعشعات لیزر اثرات مخربی بر روی شبکیه چشم دارند و به‌شدت موجب ضعیف شدن چشم‌ها می‌شوند.
  • نکته مهم دیگر در کار با دستگاه ‌های لیزر صنعتی شرایط محل دستگاه است. قرار گرفتن دستگاه باید در مکانی باشد که مسقف و دارای درب باشد. نصب برچسب های ایمنی، علائم هشداردهنده و اخطار تشعشعات لیزر در محل استقرار دستگاه الزامی می‌باشد.
  • ورود افراد متفرقه به اتاقی که دستگاه لیزر در آن قرار دارد ممنوع است، زیرا قرار گرفتن افراد در معرض اشعه لیزر خطرناک است.
  • اپراتور دستگاه لیزر باید توجه داشته باشد که در حین فعال بودن دستگاه درب یا محافظ دستگاه بسته باشد.
  • در کل مدت زمان کار با دستگاه لیزر از ابتدای فعال کردن دستگاه تا انتهای خاموش کردن دستگاه حتماً باید اپراتور در اتاق دستگاه لیزر حضور داشته باشد و نظارت کامل بر کارکرد دستگاه داشته باشد تا در صورت بروز هر گونه مشکل و اتفاقی بتواند به ‌سرعت مانع ایجاد خطر شود.
  • پس‌ از اتمام کار دستگاه لیزر حتماً باید دستگاه برش لیزر را خاموش کرده و در پایان از خاموش بودن دستگاه و تمام وسایل مرتبط با آن مطمئن شوید.
  • در صورت حساس بودن کار با دستگاه‌ های لیزر صنعتی و امکان ایجاد خطرات احتمالی وجود تجهیزات اطفاء حریق در محلی که دستگاه لیزر در آن قرار دارد الزامی می‌باشد‌ تا از وقوع هر گونه خطر احتمالی جلوگیری شود.

شرکت نوین تاک لیزر به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شرکت وارد کننده دستگاه‌های لیزر در کشور عزیزمان و اقصی نقاط آن فعالیت دارد. شما عزیزان با تماس با شماره 49063 شرکت نوین تاک لیزر می‌توانید مشاوره‌های لازم را از کارشناسان ما دریافت کرده و اقدام به تهیه دستگاه لیزر مورد نیاز خود از جمله دستگاه لیزر فلزات، دستگاه لیزر غیر فلزات، دستگاه لیزر مارکینگ، دستگاه جوش لیزر و … نمایید.

 هرگونه دستگاه لیزری که مورد نیاز و مدنظر شما عزیزان باشد در شرکت نوین لیزر با طراحی‌های خاص و منحصربه‌فرد و متناسب با بودجه شما عزیزان موجود می‌باشد. علاوه‌بر مهارتی که اپراتور دستگاه لیزر صنعتی باید از قبل کسب کرده باشد در رابطه با نصب دستگاه و چگونگی کار با انواع دستگاه‌های لیزر مهندسان و کارشناسان مجرب ما راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار خواهند داد.

2 دیدگاه

    • سلام و وقت بخیر
      جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره لطفاً با شماره 49063 تماس بگیرید. کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *