انواع دستگاه‌ برش لیزر صنعتی، از فناوری لیزر برای برش مواد مختلفی همچون فلزات و غیر فلزات استفاده می کنند و با تمرکز پرتو لیزر بر سطح آن‌ ها، متریال را به ابعاد و قطعات متفاوتی برش می‌ دهند. دستگاه‌ های برش لیزری، از جمله انعطاف‌ پذیر ترین ابزار های برشی در صنایع امروزی هستند و از تجهیزات و قطعات متفاوتی نیز تشکیل شده‌ اند. این دستگاه از آینه و لنز جهت انعکاس و تمرکز پرتو لیزر بر روی قطعه کار استفاده کرده و با توان و حرارت بالا، شروع به حکاکی و برش قطعه می‌ نماید. اگر آینه‌ دستگاه کاملاً تمیز باشد، در زمان برخورد پرتو لیزر به آینه، تمامی انرژی پرتو در مسیر مشخص شده منعکس شد و بر قطعه کار ساطع می‌ شود. وجود هر یک از رایج ترین مشکلات تیوب و آینه لیزر که در ادامه به آن ها می پردازیم، می‌ تواند در خروج پرتو لیزر تأثیرات منفی گذاشته و سرانجام سبب ایجاد اختلال در برش و حکاکی مواد شود. در این مقاله قصد داریم تا با رایج‌ ترین مشکلات تیوب و آینه لیزر آشنا شده و راه‌ حل‌ های رفع آن‌ ها را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

رایج ترین مشکلات آینه‌ لیزر و راه‌ حل آن

از جمله رایج ترین مشکلات ایجاد شده در آینه‌ لیزر، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تغییر شکل آینه لیزر

یکی از مهم‌ ترین مشکلات ایجاد شده در آینه‌ لیزر، تغییر شکل آن در اثر افزایش توان دستگاه برای برش های پر قدرت است. زمانی‌ که اپراتور، قدرت دستگاه را برای افزایش اثرات برش بر روی متریال‌ های خاص بیشتر می‌ کند، آینه‌ی لیزر در دستگاه بیش‌ از حد حرارت دیده و گرما سبب تغییر شکل آن می‌ شود. با تغییر شکل آینه، پرتو لیزر به‌ درستی متمرکز نشده، نقطه‌ کانونی بزرگ‌ تر شده و در نتیجه کنترل لیزر در دستگاه از بین خواهد رفت.

راه‌ حل

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی در آینه‌ لیزر، در حد توان دستگاه قدرت آن را افزایش داده و آینه های با کیفیت و متناسب با مدل دستگاه لیزر استفاده نمایید.

کثیف شدن آینه لیزر

پرتو لیزر در دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات، برای ساطع شدن نیاز به آینه لیزر خواهد داشت. وجود هرگونه کثیفی و لک بر روی آینه لیزر، از ساطع شدن کامل پرتو جلوگیری نموده و کیفیت در تولیدات را بسیار کاهش خواهد داد.

راه‌ حل

برای جلوگیری از این مشکل، آینه‌ های لیزر را در فواصل معین تمیز کرده و از تجهیزات و شوینده های خاص استفاده نمایید.

ترک خوردن آینه لیزر

یکی دیگر از مشکلات موجود در آینه‌ لیزر، ترک خوردن آن است. آینه‌ های دستگاه‌ های برش لیزری، از متریال‌ های خاصی ساخته می‌ شوند که می‌ توانند نور مادون قرمز را تا حدود ۹۸ درصد منعکس کنند. این آینه‌ ها باید هفته‌ ای یک‌ بار با الکل ۷۰ درصد به‌ طور کامل تمیز شوند. اگر کثیفی‌ ها بیش‌ از حد روی آینه‌ لنز بنشینند، انرژی بیشتری در هنگام برش و حکاکی توسط آن‌ ها جذب شده و بنابراین ممکن است سبب ترک‌ خوردگی آن‌ ها شود.

راه‌ حل

برای جلوگیری از ترک خوردگی آینه لیزر، آن‌ ها را به‌ طور مرتب توسط الکل ۷۰ درصد یا ۹۰ درصد تمیز کرده و از آینه‌ های لنز باکیفیت استفاده نمایید.

دستگاه لیزر صنعتی

رایج‌ ترین مشکلات تیوب لیزر و راه‌ حل آن

تیوب در دستگاه‌ های برش لیزری، از جمله مهم‌ ترین قطعات موجود در دستگاه بوده و به‌ دلیل گران بودن این قطعه، پیشگیری از بروز مشکلات در آن در کیفیت تولیدات و صرفه‌ جویی در هزینه بسیار تأثیرگذار است. از جمله مشکلات رایج در تیوب لیزر نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

وجود جرقه و انفجار در حین برش

این مشکل در دستگاه‌ های برش لیزری، به‌ دلیل عدم فشار کافی در دستگاه و یا برش خیلی سریع ایجاد می‌ شود.

راه‌ حل

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، پارامتر های برش، فشار و گاز دستگاه را چک کرده و از فاصله مناسب نازل و جریان گاز اطمینان حاصل نمایید.

ایجاد برش ناهموار و یا بریدگی در قطعه کار

وجود چنین مشکلی به‌ دلیل موقعیت نامناسب فوکوس پرتاب لیزر و همچنین قدرت پایین پرتو لیزر است.

راه‌ حل

جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی، از تمیز بودن تیوب لیزر و آینه لیزر اطمینان حاصل کرده و موقعیت لنز فوکوس را بررسی نمایید.

عدم برش مستقیم یا زاویه‌ دار

این مشکل به‌ دلیل وجود ناهمواری‌ ها و تغییر شکل در ظاهر تیوپ لیزر در دستگاه اتفاق می‌ افتد.

راه‌ حل

برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است تیوب‌ های لیزر با کیفیت خریداری نموده و ریل‌ های دستگاه را روغن‌ کاری نمایید.

ایجاد اکسید در قسمت برش

کیفیت نامناسب گاز برش و یا دمای بسیار بالا در برش، دلیل به وجود آمدن چنین مشکلی یعنی پدید آمدن اکسید در تولیدات دستگاه لیزر است.

راه‌ حل

برای جلوگیری از این مشکل، از گرم شدن بیش‌ از حد دستگاه و تیوب لیزر جلوگیری کرده و گاز برش مناسب را با توجه به قطعه کار خود انتخاب نمایید.


اینجا بخوانید: علائم تمام شدن تیوب لیزر

در پایان

پس از پرداختن به مشکلات تیوب و آینه لیزر و راه حل رفع آن ها باید بگوییم شرکت نوین تاک لیزر، بزرگ‌ ترین وارد کننده و ارائه دهنده انواع دستگاه‌ های لیزر صنعتی نظیر دستگاه جوش لیزر و W300، دستگاه لیزر غیر فلزات و دستگاه لیزر فلزات می باشد. این مجموعه دارای بیش‌ از ۱۵ سال سابقه و تجربه حرفه‌ ای در این زمینه است. این شرکت علاوه‌ بر ارائه ماشین ‌آلات صنعتی بسیار با کیفیت، قطعات یدکی مورد نیاز آن‌ ها را نیز تأمین نموده و شما عزیزان می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و دریافت راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم، با مجموعه نوین تاک لیزر تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را از کارشناسان این مجموعه دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *