دستگاه های برش لیزری می توانند مواد مختلفی از جمله اکریلیک، چوب، فولاد، آلومینیوم و … را برش داده و یا بر روی آن ها حکاکی کند. حکاکی و برش لیزری روشی است که در طیف وسیعی از صنایع، از مهندسی گرفته تا هوافضا استفاده می شود.

این دستگاه ها به صورت دستی کنترل نمی شوند و متکی بر نرم افزار های حکاکی و برش لیزری است که به دستگاه با زبان برنامه نویسی دستور می دهد که به کجا حرکت کند. همچنین جهت ایجاد و ویرایش طرح های قبلی فرآیند حکاکی نیز به نرم افزار نیاز است. بدون شک حکاکی و برش لیزری در صورتی که نرم افزار مناسب آن را داشته باشید یک فرایند نسبتاً آسان است.

 در این مقاله به معرفی بهترین نرم افزار های حکاکی و برش لیزری و همچنین محاسن و معایب این نرم افزار ها خواهیم پرداخت.

بهترین نرم افزار های حکاکی و برش لیزری

  • Inkscape (اینک ‌اِسکِیپ)

Inkscape یک ابزار عالی و البته رایگان برای ایجاد تصاویر با دستگاه های لیزری است و دارای نرم افزاری شگفت انگیز برای ویرایش است. اگرچه این یک نرم افزار تخصصی برش لیزر نیست، اما همچنان می توان از آن جهت انجام حکاکی استفاده کرد.

 مزایا این نرم افزار این است که بسیار سریع و آسان بوده که باعث می شود برای مبتدیان انتخاب مناسبی باشد، با انواع فرمت های فایل مانند SVG ، PNG و DXF سازگار است و همچنین می تواند به عنوان یک برنامه طراحی گرافیکی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این نرم افزار بر روی انواع پلتفرم ها از جمله iOS ، Windows و Linux  قابل اجرا می باشد.

معایب برنامه ی inkscape این است که با برخی از فرمت ها مانند psd سازگار نیست زیرا این فرمت از بیت مپ استفاده می کند که فقط توسط نرم افزارهای شرکت Adobe خوانده می شود. بنابراین اگر به دنبال گزینه ای مقرون به صرفه برای ایجاد تصاویر حرفه ای با حکاکی لیزری هستید، Inkscape بهترین گزینه نیست.

  •  LaserWeb4 (لیزر وب 4)

Laser web یک برنامه رایگان است که برای کنترل برش لیزری شما و بر اساس طراحی شما استفاده می شود. یکی از ویژگی هایی که این نرم افزار حکاکی لیزری را بسیار مفید می کند این است که می توانید چندین فایل را با فرمت های مختلف در یک پروژه واحد وارد کنید، بنابراین بسیار منعطف بوده و میتواند انتظارات شما را برآورده کند  مزیت دیگری که در برخی نرم افزارهای دیگر دیده نمی شود، ابزار برآورد هزینه کار است، بنابراین برای بودجه بندی بسیار مفید است، چیزی که برای مبتدیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از این نرم افزار می توان برای کنترل حکاکی از طریق فایل های برداری و شطرنجی استفاده کرد، بنابراین برای حکاکی پروژه های کوچک و بزرگ ایده آل است. همچنین تنظیمات زیادی وجود دارد که می توانید برای سفارشی کردن جنبه های مختلف حکاکی خود استفاده کنید، از جمله عمق عبور، سرعت برش، حکاکی نرم و همچنین قطر بیشتر برش.

  • LightBurn (لایت بورن)

Lightburn یک نرم افزار حکاکی لیزری همه کاره است، چرا که به شما این امکان را می دهد تا طرح های خود را مستقیماً به دستگاه برش خود ارسال کرده و نیاز به استفاده از برنامه های اضافی را از بین ببرید.

Lightburn دارای ویژگی های بسیار مفیدی است که باعث محبوبیت آن در بین اپراتورهای دستگاه های برش لیزری می شود. Lightburn یک نرم افزار همه کاره است که به شما امکان می دهد آثار هنری را به راحتی در انواع قالب های گرافیکی و تصویری وارد کنید. همچنین از اکثر کنترلرهای Ruida ، Trocen ، TopWisdom و g-code پشتیبانی می کند و به زودی موارد بیشتری اضافه می شود. با این نرم افزار می توانید تصاویر را با فرمت های گرافیکی مختلف (مانند AI ، EPS ، PDF ، JPEG ، DXF ، PNG ، JPG ، GIF ،  (BMP به نرم افزار حکاکی لیزری وارد کنید تا نتیجه دقیق تری حاصل شود.

این نرم افزار به شما این امکان را می دهد که اشکال برداری را با ویرایشگر خود مرتب و ویرایش کنید و حتی می توانید با کمک ویژگی های قدرتمند آن اشکال جدیدی ایجاد کنید. همچنین می توانید قدرت، سرعت، ترتیب برش، روشنایی و کنتراست، تعداد عبورها و موارد دیگر را هنگام حکاکی تنظیم کنید.

  • Adobe Illustrator

Adobe Illustrator که یکی از نرم افزارهای شرکت سرشناس Adobe می باشد یک برنامه پرکاربرد مبتنی بر بردار است که برای طراحان گرافیک طراحی شده است و این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که طرح خود را ایجاد کرده و آن را در هر سایز و اندازه ای بدون کاهش کیفیت تغییر دهید و آنرا شخصی سازی کنید.

از ویژگی های این نرم افزار می توان به رابط کاربری  مفید آن و همچنین کار بر روی چندین فایل بصورت همزمان اشاره کرد. از دیگر ویژگی این نرم افزار شیت بندی راحت تصاویر، مدیریت سایز فایل و همچنین اجرا آن بر روی تمامی پلتفرم ها می باشد. استفاده همه گیر از این نرم افزار در بین کاربران طراحان گرافیک قطعاً به علت تولید تصاویر با کیفیت باشد که یکی دیگر از مزیت های این برنامه است.

یکی از معایب این نرم افزار این است که فضای بسیار زیادی از کامپیوتر شما را اشغال می کند.

  • CorelDRAW

CorelDRAW یک ویرایشگر گرافیکی برداری است و یکی از محبوب ترین ها در صنعت به شمار می آید. برنامه CorelDRAW دارای بسیاری از عملکردهای پیشرفته است، اما در مقایسه با بسیاری دیگر از نرم افزارهای موجود در صنعت، یکی از کم ابزار ترین نرم افزارها است. این نرم افزار با اکثر فرمت های گرافیکی مانند SVG و PNG سازگار است.

یکی از بزرگترین معایب این نرم افزار عدم سازگاری با سیستم عامل های غیراز Windows می باشد که کمی کار را برای کاربران سخت می کند.

  • LaserGRBL

LaserGRBL یک نرم افزار حکاکی لیزری برای ویندوز و کاملاً رایگان است. از طریق این نرم افزار، شما به سرعت طرح های از پیش طراحی شده را می توانید برشکاری و حک کنید. برخلاف اکثر نرم افزارها LaserGRBL اختصاصاً برای حکاکی و برش با لیزر طراحی شده که به این دلیل یادگیری این نرم افزار ممکن است کمی برای کاربران دشوار باشد. محیط این نرم افزار نسبت به دیگر برنامه ها ساده تر است اما تمام امکانات لازم برای کار با دستگاه لیزر را دارا می باشد.

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه این نرم افزار، عملکرد وارد کردن تصویر شطرنجی (تصویر غیر برداری) آن است. با این کار، می توانید هر نوع تصویری، از جمله عکس، کلیپ آرت، نقاشی با مداد و نمادها را در LaserGRBL بارگذاری کرده و بدون هیچ گونه نرم افزار اضافی آن را به gcode تبدیل کنید.

تصاویر شطرنجی گرافیکی متفاوت از بردارهایی است که در اکثر نرم افزارهای حکاکی لیزری استفاده می شود. بردارها را می توان بدون از دست دادن کیفیت جا به جا کرد، بنابراین از آنها برای برش متریال و حکاکی خطوط نازک استفاده می شود، در حالی که گرافیک شطرنجی از پیکسل های کوچک تشکیل شده و برای برش و حک کردن مناطق بزرگتر استفاده می شود. این بدان معناست که نرم افزار برش لیزری GRBL می تواند برای طیف گسترده ای از پروژه های برش لیزری مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان

در پایان میتوان گفت انتخاب مناسب ترین  و بهترین نرم افزار های حکاکی و برش لیزری به نوع فعالیت شما بستگی دارد اگر کارگاه کوچکی دارید یا در منزل برای کارهای شخصی و یا قطعات کوچک از دستگاه های برش لیزری استفاده می کنید تقریبا تمام نرم افزار ها بطور کامل پاسخگو نیاز شما می باشد، اما اگر بصورت تخصصی در این صنعت فعالیت دارید باید بنا به نیاز خود و پاسخگویی نرم افزار تخصصی انتخاب کنید.

جهت دانلود نرم افزار های مورد نیاز خود به قسمت پشتیبانی سایت مراجعه نمایید.

نوین تاک لیزر با بیش از 15 سال سابقه درخشان در زمینه تولید و واردات انواع دستگاه های حکاکی و برش لیزری همچون دستگاه لیزر فلزات، دستگاه لیزر غیر فلزات، دستگاه لیزر حکاکی و جوش لیزر با فراهم نمودن مجموعه ای کامل از انواع ماشین آلات صنعتی با قیمت ها و توان های متفاوت آماده ارائه خدمات به شما صنعتگران گرامی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره پنج رقمی 02149063 تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *