تسمه دستگاه لیزر یا تسمه تایمینگ لیزر، یکی دیگر از مهم‌ ترین قطعات موجود در تمامی دستگاه‌ های لیزر است و عملکرد صحیح آن یعنی به عبارتی رگلاژ تسمه دستگاه لیزر تأثیر مستقیمی بر کیفیت تولیدات خواهد داشت. به‌ طور کلی از تسمه در دستگاه لیزر جهت حرکت دقیق محور های X و Y استفاده‌ شده و به‌ همین دلیل نیز به آن‌ ها تسمه محور X و Y و یا تسمه محور ها نیز گفته می‌ شود. دقت در عملکرد تسمه دستگاه لیزر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و عملکرد آن همانند چرخ‌ دنده و زنجیر می‌ باشد. تسمه تایم موجود در دستگاه‌ های لیزر، دارای دندانه‌ های یک اندازه جهت درگیری با شیار های چرخ‌ دنده بوده و بسیار متفاوت از تسمه‌ های v شکل می‌ باشد. تسمه دستگاه لیزر، از الیاف‌ های کشش‌ ناپذیری همچون رشته‌ های ابریشم و یا سیم فولادی و همچنین از ترکیب مواد پلیمری بسیار منعطف ساخته‌ شده و به دلیل دندانه دار بودن این تسمه، در هنگام عملکرد امکان لیز خوردن و یا کشش در آن وجود نخواهد داشت. رگلاژ تسمه دستگاه لیزر نیز جهت بهبود عملکرد آن و افزایش کیفیت تولیدات در دستگاه لیزر بسیار حائز اهمیت بوده و به دلیل عملکرد مداوم قطعات محرک تسمه و قرارگیری آن‌ ها در معرض سایش و فرسایش، باید به‌ طور منظم بررسی و جایگزین شوند. 

رگلاژ تسمه دستگاه لیزر 

رگلاژ تسمه دستگاه لیزر، امری بسیار تخصصی بوده و بهتر است توسط تجهیزات و ابزارآلات مخصوص و همچنین تکنسین‌ های حرفه‌ ای در این زمینه انجام شود. رگلاژ کردن تسمه در دستگاه برش لیزر، به‌ معنای تنظیم کردن تسمه است و اگر تسمه از حد استاندارد خود شل تر و یا سفت‌ تر باشد، با رگلاژ کردن به‌ درستی تنظیم شده و سبب بهبود عملکرد دستگاه خواهد شد. در دستگاه‌ های لیزر، تسمه دستگاه توسط پیچ و اتصالاتی به نازل دستگاه متصل شده و جهت رگلاژ کردن آن می‌ توانید توسط آچار آلن در سایز های متفاوت با توجه به نوع اتصالات، در صورت شل بودن تسمه پیچ‌ ها را کمی سفت کرده و در صورت کشش بیش‌ از اندازه تسمه، پیچ‌ ها را کمی شل کرده و سبب حرکت آزادانه تسمه در دستگاه شوید. جهت اطمینان از رگلاژ بودن تسمه، نازل دستگاه را به سمت راست کشیده و دو دست خود را به فاصله ۵۰ سانتی‌ متر بر روی تسمه دستگاه قرار داده و آن را به سمت پایین فشار دهید. اگر نوار تسمه بالایی به اندازه استانداردی به سمت نوار تسمه پایین هدایت شود، یعنی تسمه دستگاه به‌ درستی رگلاژ شده‌ است. فنری بودن تسمه دستگاه لیزر نشان از رگلاژ درست و صحیح آن داشته و اگر بیش‌ از اندازه سفت و یا شل باشد، نیاز به رگلاژ مجدد خواهد داشت.

اهمیت تسمه دستگاه لیزر

تسمه در دستگاه برش لیزر، سبب انتقال حرکت در بین قطعات دستگاه شده و اندازه آن باید به‌ گونه‌ ای باشد که تیوپ دستگاه تابش درستی داشته و آینه‌ دستگاه نیز دارای تنظیم استاندارد باشد. وجود تسمه تایم با کیفیت در دستگاه لیزر، سبب سرعت و دقت حرکتی دستگاه شده و علاوه‌ بر طول عمر بسیار بالا، در هنگام فعالیت نیز سبب تولید آلودگی صوتی در محیط نخواهد شد. رگلاژ تسمه دستگاه لیزر و یا به عبارتی تراز بودن تسمه در دستگاه از لرزش دستگاه جلوگیری کرده و کشش بیش‌ از اندازه آن سبب آسیب به شفت و بلبرینگ ها شده و طول عمر آن را نیز کاهش خواهد داد.


اینجا بخوانید: معرفی تمامی قطعات دستگاه های لیزر صنعتی

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را به‌ طور رسمی با هدف ارائه ماشین‌ آلات صنعتی آغاز نموده و اکنون نیز جزء شرکت‌ های پیشرو در این حرفه است. این مجموعه انواع ماشین‌ آلات صنعتی همچون دستگاه لیزر فلزات، دستگاه لیزر غیر فلزات، دستگاه جوش لیزر، دستگاه پرس برک و همچنین قطعات یدکی آن‌ ها را در کیفیت‌ های بالا و برند های شناخته‌ شده به مشتریان خود عرضه کرده و تمامی محصولات این مجموعه نیز دارای گارانتی و خدمات پس‌ از فروش می‌ باشند. شما می‌ توانید جهت برقراری ارتباط با شرکت نوین تاک توسط شماره‌ تلفن 02149063 با این مجموعه تماس حاصل کرده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *