فلز آلومینیوم، یکی از رایج‌ ترین فلزات استفاده‌ شده در صنایع امروزی است و به دلیل وزن سبک، خاصیت انعطاف‌ پذیری، مقاومت مناسب و همچنین کیفیت بسیار بالای خود، پس‌ از آهن از جمله فلزات پرکاربرد می‌ باشد. همچنین این فلز در برابر آسیب‌ هایی چون خوردگی و زنگ‌ زدگی نیز بسیار مقاوم بوده و به دلیل بازیافت این فلز و سازگاری بالا با محیط‌ زیست، در تولید و ساخت بسیاری از تجهیزات فلزی از آن استفاده می‌ شود. برش آلومینیوم توسط دستگاه های لیزر صنعتی نیز از دیگر روش‌ های استفاده از این فلز در صنایع است و در ابعاد و ضخامت‌ های متفاوتی توسط دستگاه‌ های لیزر صنعتی برش داده می‌ شوند.

در این مقاله نیز قصد داریم تا با برش لیزری آلومینیوم بیشتر آشنا شده و مزایا و هزینه برش این فلز با لیزر را بررسی نماییم. پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

فرآیند برش آلومینیوم توسط دستگاه لیزر

همان‌ طور که گفته شد، آلومینیوم فلزی بسیار منعطف و نرم است، بنابراین برش آن در ضخامت‌ های گوناگون نسبت‌ به فلزات سختی همچون آهن و فولاد بسیار دشوار تر است. زیرا این فلز نسبت‌ به سایر فلز ها در هنگام برش با لیزر، حرارت دستگاه را با سرعت بالا و در سطح وسیع‌ تری منتقل می‌ نماید و از این‌ رو برش فلز آلومینیوم توسط دستگاه برش لیزر بسیار سخت‌ تر و نیازمند دقت و مهارت بالاتری است. فلز آلومینیوم قابلیت ترکیب و تولید آلیاژ با فلزات دیگری همچون مس، منگنز، روی و غیره را داشته و تمامی آلیاژ های آن نیز قابل برش و حکاکی با دستگاه‌ های لیزر صنعتی هستند. ترکیب آلومینیوم با فلزات دیگر، مقاومت و استحکام این فلز را بسیار افزایش داده و برش آن را نیز با دستگاه لیزر بسیار آسان‌ تر می‌ نماید. همچنین بسیاری از مجموعه‌ ها نیز جهت برش فلز آلومینیوم توسط این دستگاه، از گاز اکسیژن استفاده می‌ نمایند که این گاز در حین برش، کیفیت و دقت کار را بسیار کاهش می‌ دهد. استفاده از گاز نیتروژن در دستگاه لیزر بر خلاف اکسیژن، می‌ تواند دقت و کیفیت برش آلومینیوم را بسیار افزایش داده و امروزه نیز جهت برش آلومینیوم در این دستگاه ها به‌ طور معمول از دستگاه فایبر و برش لیزر CO2 استفاده می‌ شود. در این ماشین آلات صنعتی نیز لیزر با قدرت بسیار مناسب، صفحات آلومینیوم را با دقت و ظرافت بالایی برش می دهد و لبه های برش خورده آن نیز در پایان کار نیاز به پرداخت نخواهند داشت.

دستگاه برش لیزر

مزایای برش آلومینیوم با دستگاه لیزر

برش و حکاکی فلز آلومینیوم به این روش نسبت‌ به سایر روش‌ ها، دارای مزایای بسیار زیادی است که از جمله آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دقت، ظرافت و سرعت بسیار بالا در حین برش
  • کاهش تولید ضایعات در حین برش
  • صرفه‌ جویی در زمان و هزینه
  • قابلیت پیاده‌ سازی انواع طرح حکاکی و برش در فلز آلومینیوم
  • کیفیت بسیار بالا در قسمت‌ های برش خورده و لبه‌ های آلومینیوم
  • صرفه‌ جویی در مصرف مواد اولیه
  • عدم نیاز به استفاده از هیچ‌ گونه ریخته‌ گری و قالب در برش
  • بهره‌ مندی از بروزترین تکنولوژی دنیا و ایجاد برش‌ های بسیار دقیق و تمیز بر روی فلز آلومینیوم
  • امکان برش آلومینیوم در ابعاد و ضخامت‌ های گوناگون
  • انجام حکاکی و برش بر فلز آلومینیوم و آلیاژ های آن
  • عدم ایجاد تغییر در ساختار آلومینیوم

هزینه برش آلومینیوم با دستگاه لیزر

هزینه برش آلومینیوم با این دستگاه بر اساس عوامل و فاکتور های گوناگونی بسیار متفاوت می‌ باشد. از جمله این فاکتور ها نیز می‌ توان به ضخامت فلز آلومینیوم، میزان حجم کار، نوع حکاکی و برش بر روی فلز آلومینیوم، نوع دستگاه لیزر، گاز مورد استفاده در دستگاه لیزر، فلز خالص آلومینیوم و آلیاژ آن و غیره اشاره نمود. بنابراین با توجه به این موارد، این روش برش آلومینیوم دارای هزینه مشخصی نمی باشد.


اینجا بخوانید: برش لیزر استیل

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر، ارائه دهنده انواع دستگاه برش لیزر و سایر ماشین‌ آلات صنعتی است و تمامی محصولات این مجموعه نیز از بهترین و باکیفیت ترین برند ها و تجهیزات می‌ باشند. این مجموعه از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را به‌ طور رسمی در زمینه ارائه انواع ماشین‌ آلات صنعتی در حوزه‌ های گوناگون آغاز نموده و اکنون نیز یکی از شرکت‌ های پیشرو در این حرفه است. از دیگر محصولات شرکت نوین تاک نیز می‌ توان به دستگاه پرس برک، دستگاه جوشکاری لیزری، دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات و همچنین دستگاه لیزر حکاکی اشاره نمود. شما عزیزان می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و چگونگی خرید هر یک از ماشین‌ آلات این مجموعه، با شرکت نوین تاک توسط شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نموده و از پشتیبانی و خدمات مفید این مجموعه بهره‌ مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *