از زمان معرفی اولین لیزر در ابتدای سال 1960، این فناوری منحصر به فرد یک تحول سریع و رو به جلویی را تجربه کرده است. در دوران مدرن، تکنولوژی لیزر در انواع مختلف کاربردها، از کاربرد صنعتی تا تسلیحات نظامی مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، به لطف پیشرفت مداوم و قابل درک فناوری لیزر، ماشین آلات لیزر کارآمدتر، قدرتمندتر، کوچکتر و اقتصادی تر از نسل های قبلی خود شده اند.

پیش از این به معرفی انواع روش های جوشکاری پرداخته ایم، در این مقاله قصد داریم به معرفی جوش لیزری و بررسی مزایای جوشکاری لیزری نسبت به جوشکاری سنتی بپردازیم.

جوشکاری لیزری

صنعتی که از پیدایش فناوری لیزر بسیار سود برده است جوشکاری لیزری است. در طول این فرایند یک پالس نور با ارائه یک منبع حرارتی متمرکز و قوی باعث اتصال چندین قطعه فلز می شود. چگالی بالای انرژی لیزر به سطح مواد اجازه می دهد تا در مدت کوتاهی به حالت مایع تبدیل شوند و قطعات به هم متصل شوند. این فرایند جوشکاری زمان تولید را بسیار سریعتر نسبت به دیگر روش های سنتی جوشکاری انجام می دهد و به دلیل سرعت بالای جوشکاری  برای کاربردهای با حجم بالا بسیار خوب عمل می کرده است. جوشکاری لیزری اغلب با دو روش هدایت شونده و ایجاد سوراخ انجام می شود که هرکدام از این روش ها مزیت های جداگانه ای دارد. جهت مطالعه انواع روش های جوشکاری با لیزر اینجا را کلیک کنید.

مزیت های جوش لیزری نسبت به جوشکاری سنتی

از جمله مزایای جوشکاری لیزری نسبت به جوشکاری سنتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمیزی و ظرافت

قطعاتی که نیاز به ظاهری با کیفیت بالا دارند کاندیدای مناسبی برای استفاده از جوشکاری لیزری هستند، چراکه فرآیند جوشکاری لیزری نسبت به جوشکاری های سنتی با ظرافت و تمیزی بیشتری همراه است. این مزیت، جوشکاری لیزری را به ویژه برای کاربردهای که نیاز به ورق های فلزی دارد مناسبتر می کند. ورق فلز به طور معمول بسیار نازک است و در جوشکاری نیاز به حرارت کمی دارد. در مواردی مانند لوازم خانگی که از ورق فلزی استفاده می شود و نیاز به ظاهری شیک و تمیزی دارد، بهترین گزینه برای جوش، استفاده از دستگاه های جوشکاری لیزری می باشد.

  • کوتاه تر کردن زمان تولید

قطعاً این جمله را شنیده اید که وقت طلاست، این ضرب المثل در صنایع تولیدی بیشتر خود را نشان می دهد که ثانیه ها هم نیاز به برنامه ریزی دارد تا از برنامه تولید مورد نظر عقب نمانید. در جوشکاری سنتی اغلب بدلیل تمیز نبودن فرآیند جوشکاری نیاز است بعد از فرآیند جوشکاری گوشه ها و سطح کار را با دستگاه فرز سنگ زده و صاف کنید تا به ظاهری قابل قبول برسید که این خود هدر دادن زمان است، اما با استفاده از دستگاه جوش لیزری دیگر نیاز به این فرآِیند ندارید که باعث می شود امر تولید با سرعت بیشتری پیش برود و بهره وری به حداکثر میزان خود برسد و در زمان خود صرفه جویی کنید.

  • سرعت بالا جوشکاری لیزری

همیشه سرعت بالا در انجام امور کارها باعث کاهش کیفیت و دقت می شود اما جوشکاری لیزری از این قاعده مستسنا شده است. فکر کنید پروژه ای به شما سپرده شود و از شما بخواهند اتصالات جوشکاری آن را با سرعت، دقت و کیفیت بالا انجام دهید. قطعاً روش های سنتی جوشکاری نمیتواند پاسخگوی نیازهای مشتری شما باشد زیرا یا باید کیفیت را فدای سرعت کنید یا سرعت را فدای کیفیت، اما جوشکاری لیزری میتواند اتصالات شما رو با سرعت، دقت و کیفیت بالاتر جوش دهد و مشتریان شما را همیشه راضی نگه می دارد.

  • مناسب برای مواد و ضخامت های مختلف

در روش سنتی جوشکاری با عوض شدن ماده، انجام جوشکاری دچار چالش می شود یا حتی ممکن است برای غیر فلزات و آلیاژ ها نا ممکن شود اما با استفاده از لیزرها می توان بسیاری از مواد مختلف را جوش داده یا به هم متصل کرد چه هم فلزی باشد و چه غیرفلزی. این مواد شامل فولاد، فولاد ضد زنگ، آلیاژهای آلمینیوم، تیتانیوم و نیکل، پلاستیک و منسوجات می باشد. علاوه بر این ضخامت مواد قابل جوشکاری بسته به نوع و قدرت لیزر مورد استفاده می تواند از زیر 1 میلی متر تا حدود 30 میلی متر باشد.

  • جوشکاری بدون تماس

جوشکاری لیزری هیچ گونه نیرویی به قطعات که بر روی آن کار می کنیم وارد نمی کند و باعث تغییر شکل و یا تغییر اندازه قطعه نمی شود و بیشتر اوقات یک فرآیند یک طرفه است، در روش های دیگر جوشکاری ناخواسته نیرو به قطعه مورد نظر وارد می شود، حال اگر ما بخواهیم دو قطعه را جوش دهیم و وارد نشدن هیچ نیروی اضافی و تغییر شکل ندادن قطعات برایمان مهم باشد راهی جز استفاده از جوشکاری لیزری نخواهیم داشت.

  • انعطاف پذیری در جوشکاری لیزری

تصور کنید دو قطعه روی هم چیده شده دارید و قصد جوش دادن آن ها را بهم دارید اما بدلیل استفاده ویژه این قطعات اجازه جوشکاری دور تا دور دو قطعه را ندارید، برای جوش دادن این دو قطعه چه پیشنهادی دارید؟ جوش کاری لیزری می تواند این دو قطعه را به آسانی بدون آنکه به جوشکاری دور تا دور آن باشد از سطح دو قطعه استفاده کند و  بهم جوش دهد.

  • جوشکاری در حالت عادی

برخی از روش های جوشکاری برای کاربردهای ویژه نیازمند است حتماً در شرایط خلا انجام شود، اما شما می توانید همین کار را در شرایط عادی با جوش لیزری انجام دهید. البته محافظ گاز برای جلوگیری از اکسیداسیون جوش ها اغلب لازم است.

  • صرفه جویی در ضایعات

جوش کاری با دستگاه لیزر به طور قابل توجهی نسبت به روش سنتی جوش دارای ضایعات کمتری می باشد که این باعث می شود محیط کار شما تمیز تر باشد، در هزینه نهایی صرفه جویی می شود و از همه مهم تر اثرات مخرب کمتری نسبت به روش های دیگر بر روی محیط زیست می گذارد. اما ضایعات و پسماندی که از جوشکاری سنتی به جا میماند عمدتاً غیرقابل بازیافت بوده و بر محیط زیست تاثیر مخربی می گذارد.

  • قابل برنامه ریزی و رباتیک

جوشکاری لیزری قابل برنامه ریزی و رباتیک شدن را دارد، امروزه از این قابلیت برای جوشکاری در مناطقی که دسترسی به آنها آسان نیست یا حضور انسان باعث صدمه دیدن به سلامتی آن می شود استفاده می شود. در برخی از شرکت های بزرگ که نیروی انسانی کمتری دارند، فرآیند جوشکاری را کاملاً رباتیک کرده و درهزینه نیروی انسانی صرفه جویی کرده اند.

با  بررس مزایای جوشکاری لیزری نسبت به جوشکاری سنتی می توان نتیجه گرفت که روش لیزری جوشکاری دارای سرعت،دقت و کیفیت بالاتری می باشد و در صنایع تولیدی در هزینه نهایی محصول صرفه جویی بیشتری خواهد شد. چنانچه برای استفاده از صنایع تولیدی خود نیاز به جوشکاری دارید توصیه ما به شما استفاده از جوشکاری لیزری به جای روش های سنتی جوشکاری است. اما اگر برای جوشکاری دقت و کیفیت برایتان مهم نیست و فقط نیاز دارید دو قطعه بهم متصل باشند روش سنتی جوشکاری می تواند پاسخگو نیاز شما باشد.

شرکت نوین تاک لیزر یکی از بزرگترین ارائه دهندگان دستگاه جوش لیزری در سرتاسر کشور است. این شرکت با بیش از پانزده سال سابقه درخشان خود در صنعت لیزر آماده ارائه به روز ترین و باکیفیت ترین دستگاه ها همراه با آخرین تکنولوژی های روز در دنیا و پاسخگوی سؤالات شما عزیزان می باشد.

علاوه بر فروش برترین دستگاه لیزر فلزات، دستگاه لیزر غیر فلزات، دستگاه لیزر حکاکی مارکینگ، دستگاه جوش لیزر و تمامی قطعات یدکی این دستگاه ها تیم فنی مهندسی نوین تاک لیزر در تمام مراحل نصب، راه اندازی و پشتیبانی با ارائه با کیفیت ترین خدمات پس از فروش آماده ارائه خدمات در سراسر کشور به شما مشتریان گرامی هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا کارشناسان این مجموعه با شماره  02149063 تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *