همان‌ طور که مطلع هستید، در تولید و طراحی مدرن، المان های دقت و نوآوری، دو نیروی محرک برای پیشرفت هستند و ابداع برش لیزری سه‌ بعدی نیز یک فناوری بسیار فوق پیشرفته است که هنر ساخت و تولید اشکال پیچیده را با دقت و کیفیت بی‌ سابقه‌ ای متحول کرده‌ است. در واقع دستگاه برش لیزر سه‌ بعدی، یک فرآیند تولید بسیار دقیق است که از خواص خارق‌ العاده پرتو لیزر بسیار متمرکز، جهت برش و یا حکاکی مواد به صورت سه‌ بعدی استفاده می‌ کند.

در این مقاله قصد داریم تا با لیزر سه‌ بعدی و کاربرد آن در صنایع بیشتر آشنا شده و مراحل و مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

معرفی لیزر سه‌ بعدی

لیزر سه‌ بعدی، یکی از مهم‌ ترین نوآوری‌ ها و بهترین دستاورد های بشر در زمینه پردازش لیزر است و از این فناوری فوق پیشرفته جهت برش و حکاکی مواد و متریال‌ های بسیار مختلف همچون فلزات، برای تولیدات با اشکال و طرح‌ های فوق پیچیده به‌ کار برده می‌ شود. این دستگاه‌ های لیزر، به شما این امکان را می‌ دهند که در سطح وسیعی تولیدات خود را با دقت و کیفیت بسیار بالا انجام داده و در تمامی صنایع و تولیدات گوناگون از آن استفاده نمایید. دقت و سرعت دستگاه لیزر سه‌ بعدی نسبت‌ به نوع دو بعدی آن، بسیار بالاتر بوده و به‌ دلیل تولیدات بسیار با کیفیت با طرح‌ های پیچیده توسط این دستگاه، تحولی بسیار عظیم را در صنعت امروزی به وجود آورده است. این نوع از دستگاه‌ های برش لیزر، فناوری بسیار کاربردی در صنعت هستند و پردازش این دستگاه نیز براساس متمرکز کردن پرتو نور در یک منطقه محدود است تا بتواند مواد را با بالاترین کیفیت و دقت برش و یا حکاکی کند.

مراحل انجام لیزر سه‌ بعدی

برش لیزری سه‌ بعدی، در واقع یک فرآیند بسیار دقیق است که از خواص لیزر بسیار متمرکز جهت برش متریال‌ های متفاوت در اشکال سه‌ بعدی استفاده می‌ کند. این فرایند به‌ طور کاملاً برنامه‌ ریزی‌ شده توسط مراحل زیر انجام می‌ شود:

  • اولین مرحله برای انجام لیزر سه‌ بعدی، استفاده از ژنراتور لیزر پر قدرت است که معمولاً از CO2 و یا فیبر استفاده می‌ شود. انتخاب ژنراتور لیزر با توجه به متریال مورد پردازش و همچنین نوع برش و حکاکی انجام می‌ شود.
  • در مرحله بعدی پرتو لیزر در این دستگاه، توسط برخی اپتیک ها بسیار متمرکز شده و دقت ژنراتور لیزری نیز افزایش می‌ یابد.
  • سپس این پرتو لیزر بسیار متمرکز، به سطح متریال مورد نظر هدایت شده و با تماس با سطح، ماده به‌ سرعت گرم، ذوب و یا تبخیر می‌ شود.
  • سپس با کمک نرم‌ افزار های کامپیوتری دستگاه لیزر سه‌ بعدی، طرح مورد نظر برای برش، انتقال داده شد و با دقت و کیفیت بسیار بالا بر روی ماده اجرا می‌ شود.
  • در مرحله بعدی، این دستگاه لیزر به‌ دلیل توانایی عملکرد سه‌ بعدی در محور های y، x و z، برش را با توجه به طرح سه‌ بعدی مدنظر انجام داده و این انعطاف‌ پذیری استثنایی، لیزر را قادر می‌ سازد که مسیر های پیچیده سه‌ بعدی را دنبال و اشکال، خطوط و هندسه‌ های پیچیده را با دقت بسیار بالا انجام دهد.

در تمامی مراحل انجام برش لیزر سه‌ بعدی نیز قدرت، تمرکز و سرعت لیزر به‌ طور مداوم توسط نرم‌ افزار های دستگاه، کنترل و تنظیم شده و بنابراین تولیدات کاملاً بی‌ عیب و نقص و همچنین با کیفیت بالا انجام می‌ شود.

مزایای لیزر سه‌ بعدی

دستگاه برش لیزر سه‌ بعدی، یک فناوری همه کاره و با دقت بسیار بالا است و بسته به کاربرد خود، دارای مزایای بسیار گوناگونی در صنایع می‌ باشد. از جمله مزایای اصلی آن نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

دقت و کیفیت بالا

این دستگاه‌ ها، دقت بسیار بالایی را در تولیدات ارائه می‌ دهند و به‌ همین جهت برای تولید طراحی‌ های پیچیده بر روی متریال‌ های فلزی و غیر فلزی بسیار ایده‌ آل هستند.

دستگاه برش لیزر غیر فلزات

تطبیق‌ پذیری بالا

این نوع از دستگاه‌ های لیزر، قابل استفاده برای برش متریال‌ های متفاوتی از جمله فلزات، کامپوزیت ها، سرامیک‌ ها، پلاستیک‌ ها و غیره هستند و از این‌ رو از تطبیق‌ پذیری بسیار بالایی در صنایع برخوردار می‌ باشند.

افزایش سرعت و کارایی

این دستگاه‌ های برش در مقایسه با سایر روش‌ های برش، از سرعت و کارایی بسیار بالاتری برخوردار هستند و سبب بهبود در راندمان کلی تولید می‌ شوند.

تولید حداقل ضایعات

برش لیزر سه‌ بعدی، کمترین ضایعات مواد را به‌ دلیل کنترل دقیق لیزر تولید نموده و از این‌ رو سبب صرفه‌ جویی در هزینه‌ های تولید می‌ شود.

انجام برش بدون تماس

انجام برش و حکاکی بر روی متریال توسط این دستگاه برش لیزر، بدون تماس اپراتور انجام‌ شده و تمامی مراحل آن به طور کاملاً اتومات و توسط نرم‌ افزار انجام می‌ شود.

سیستم اتوماسیون

این دستگاه‌ های برش قابل ترکیب با نرم‌ افزار های سه‌ بعدی هستند و می‌ توانند برش را به‌ طور کاملاً کنترل‌ شده و خودکار توسط کامپیوتر انجام دهند.

عدم صرف هزینه برای قالب

این دستگاه‌ ها برای برش متریال، نیاز به تعویض قالب نداشته و از این‌ رو سبب صرفه‌ جویی در زمان و هزینه خواهند شد.

نیاز به نگهداری و تعمیر کمتر

این دستگاه‌ های لیزر برای برش و حکاکی متریال نیاز به ابزار و تجهیزات فیزیکی نداشته و از این‌ رو کیفیت آن‌ ها در مدت زمان طولانی ثابت مانده و نیاز به تعمیر و نگهداری در آن‌ ها کمتر می‌ باشد.

کاربرد های لیزر سه‌ بعدی

این نوع از دستگاه‌ های لیزر به‌ دلیل دقت و کیفیت بسیار بالا در تولیدات و همچنین امکان انجام برش طرح‌ های فوق پیچیده، دارای کاربرد های فراوانی در صنایع هستند که از جمله مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صنایع ساخت‌ و ساز و ساختمانی
  • صنایع تولید جواهرات
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع تولید قطعات الکترونیکی
  • صنایع هوافضا
  • صنایع فلزی
  • صنایع ساخت موشک
  • صنایع ساخت آسانسور
  • صنایع کشتی‌ سازی
  • صنایع تولید ظروف آشپزخانه
  • و غیره

اینجا بخوانید: برش لیزر در تولید دستگاه های پزشکی

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر، در زمینه عرضه انواع ماشین‌ آلات صنعتی مشغول به فعالیت بوده و تمامی تجهیزات صنعتی خود را در بالاترین کیفیت و مناسب‌ ترین قیمت به مشتریان خود ارائه می‌ دهد. شما عزیزان می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت دستگاه لیزر صنعتی  و یا چگونگی خرید هر کدام از دستگاه‌ های لیزر فلزات، دستگاه برش لیزری co2، دستگاه جوش لیزر، دستگاه پرس برک و غیره با این مجموعه شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نموده و با کارشناسان آن در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *