در حال‌ حاضر از روش‌ های بسیار نوین و گوناگونی در شکل‌ دهی و فرم دهی ورق های فلزی به‌ ویژه ورق‌ های آهنی به کار برده می‌ شود که از جمله پرکاربرد ترین آن‌ ها می‌ توان به خمکاری ورق آهن اشاره نمود. همان‌ طور که می‌ دانید ورق‌ های آهنی، از جمله کاربردی‌ ترین ورق های فلزی در تمامی صنایع و بسیاری از ساخت‌ و ساز ها هستند و برای افزایش کاربرد و کیفیت استفاده از آن‌ ها، از روش‌ های گوناگونی جهت شکل‌ دهی آن‌ ها استفاده می‌ شود. از جمله کاربرد های مهم ورق آهن در صنایع نیز می‌ توان به استفاده از آن‌ ها در تولید لوازم خانگی، صنعت کشاورزی، تولید ماشین‌ آلات صنعتی، صنعت خودروسازی، صنعت ساخت هواپیما، صنعت کشتی‌ سازی، صنعت دامداری، صنعت ساخت‌ و ساز و غیره اشاره نمود.

ورق آهن چیست؟

ورق آهن، در واقع به آلیاژ فولادی که دارای پایه آهن است گفته‌ شده و در ضخامت ها و ابعاد گوناگون جهت مصارف متفاوت تولید می‌ شوند. ورق های آهن دارای انواع گوناگونی همچون ورق های رنگی، ورق گالوانیزه، ورق های روغنی و غیره هستند و در بسیاری از صنایع و تولیدات دارای کاربرد می‌ باشند. همچنین از روش‌ های گوناگونی نیز در شکل‌ دهی و فرم دهی ورق های آهن به کار برده شده و این ورق ها به‌ دلیل خاصیت شکل‌ پذیری خود، به اشکال متفاوتی خمکاری می‌ شوند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

انواع خمکاری در ورق آهن

از جمله انواع روش‌ های خمکاری ورق آهن، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

خمکاری یو شکل

در این روش از خمکاری، قالب‌ ها دارای زوایای یو شکل هستند و با قرار گرفتن قالب ها بر روی صفحات آهنی، فشار از قسمت پانچ دستگاه به بخش‌ های میانی ورق وارد شده و کار تا پایان قالب گیری صفحات آهنی انجام می‌ شود.

خمکاری V شکل

خمکاری به روش V شکل، یکی از رایج ترین روش‌ ها در خمکاری ورق های آهنی بوده و در بسیاری از صنایع نیز از این روش برای شکل دهی و فرم دهی ورق‌ های فلزی به‌ کار برده می‌ شود. در این روش پانچ ها دارای زوایای وی شکل هستند و پس‌ از قرارگیری قالب بر روی ورق‌ های فلزی، فشار بر روی قسمت مورد نظر وارد آمده و با توجه به میزان اندازه خمکاری، فرآیند ادامه می‌ یابد. زاویه وی در خمکاری ورق های آهنی نیز در دستگاه قابل تغییر است و فشار آن نیز قابل تنظیم می‌ باشد.

نوین تاک لیزر

خمکاری به‌ شکل رول

این نوع روش در خمکاری ورق‌ های آهنی نیز یکی از کاربردی‌ ترین و بهترین روش‌ های شکل‌ دهی ورق‌ های فلزی می‌ باشد و در صنایع بسیار زیادی دارای کاربرد است. در این روش، ورق‌ های آهنی به اشکال متفاوتی همچون مخروطی، لوله، رول و همچنین اشکال منحنی تغییر شکل‌ یافته و در این خمکاری نیز از غلطک های بخصوصی برای فرم دهی به‌ کار برده می‌ شود.

خمکاری به شکل سکه‌ ای

این روش نسبت‌ به سایر روش‌ های خمکاری، از دقت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به‌ طور معمول در خمکاری‌ های بسیار کوچک در ورق‌ های فلزی به‌ کار برده می‌ شود. در روش خمکاری سکه‌ ای، ورق‌ های آهنی در دو قالب روی یکدیگر فشرده و پرس می‌ شوند و جهت ایجاد اشکال بسیار پیچیده در صنایع دارای کاربرد هستند. از جمله کاربرد های خمکاری سکه‌ ای در ورق‌ های فلزی نیز می‌ توان به ثبت حروف برجسته در ورق های آهنی اشاره نمود.

خمکاری به شکل لبه

در روش خمکاری لبه، ورق آهن در دستگاه توسط دو گیره در جایگاه خود ثابت شده و لبه‌ های آن به واسطه پانچ در شکل مورد نظر خمکاری می‌ شوند.

خمکاری به شکل مرحله‌ ای

در خمکاری مرحله‌ ای، ورق آهن توسط دو قالب در دستگاه فیکس شده و پانچ دستگاه نیز با توجه به نوع خمکاری در ورق، به‌ صورت مرحله ای حرکت کرده و اشکال مورد نظر را در ورق آهنی خمکاری می‌ کند.

خمکاری به شکل چرخشی

در خمکاری چرخشی نیز همانند خمکاری مرحله‌ ای، ورق آهنی توسط دو قالب در دستگاه فیکس شده و قالب به شکل چرخشی بر روی ورق حرکت کرده و آن را به اشکال مورد نظر خمکاری می‌ کند.

مزایای خمکاری ورق آهن

از جمله مزایای خمکاری ورق آهن می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش دقت و کیفیت در شکل‌ دهی ورق‌ های آهنی
  • کاهش ضایعات در فرآیند تولید
  • عدم نیاز به فرایند جوشکاری در فرم دهی ورق های آهنی
  • ایجاد اشکال بسیار پیچیده در ورق های آهنی
  • فرم دهی و شکل‌ دهی در ابعاد بسیار کوچک

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر در زمینه ارائه ماشین‌ آلات صنعتی، فعالیت خود را به‌ طور رسمی از سال ۱۳۸۴ آغاز نموده و اکنون نیز محصولات خود را در کیفیت‌ های بسیار بالا به مشتریان عرضه می‌ کند. از جمله محصولات این مجموعه نیز می‌ توان به انواع دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات، انواع دستگاه لیزر حکاکی و جوش لیزر و همچنین دستگاه پرس برک و خمکاری ورق‌ های فلزی و غیر فلزی اشاره نمود. شما عزیزان می‌ توانید جهت اطلاع از چگونگی خرید و قیمت ماشین‌ آلات صنعتی، با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *