فلزات یکی از پرکاربرد ترین و رایج‌ ترین متریال مورد استفاده در تمامی صنایع و تولید محصولات گوناگون هستند و از ویژگی‌ هایی چون دوام، استحکام و مقاومت بسیار بالا برخوردار می‌ باشند. در واقع می‌ توان گفت که فلزات عناصر شیمیایی هستند که به دلیل قابلیت انعطاف‌ پذیری بالا در تمامی صنایع دارای کاربرد بوده و از جمله انواع آن ها می‌ توان به فلزاتی چون آهن، آلومینیوم، استیل، فولاد، ورق‌ های گالوانیزه، مس و برنج اشاره نمود. به‌ طور کلی فلزات به ۲ دسته فلزات آهنی و غیرآهنی تقسیم‌ بندی می‌ شوند که در ادامه این مقاله قصد داریم تا با فلزات غیر آهنی یا همان فلزات رنگی و نحوه برش فلزات رنگی بیشتر آشنا شویم. پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

فلزات رنگی چه نوع فلزاتی هستند؟

همانطور که گفته شد، فلزات به ۲ دسته فلزات آهنی و غیر آهنی تقسیم‌ بندی می‌ شوند که به فلزات غیر آهنی همان فلزات رنگی گفته می شود. در واقع فلزات آهنی به فلزاتی گفته می‌ شود که در آن‌ ها آهن خالص و یا ترکیبات و آلیاژ هایی چون فولاد چدن به کار رفته و به دلیل مقاومت و استحکام بسیار بالا در ساخت بسیاری از قطعات و تجهیزات از آن‌ ها استفاده می‌ شود. فلزات رنگی نیز به دسته‌ ای از فلزات به جز آهن و ترکیبات آن گفته‌ شده که از این نوع فلزات نیز در بسیاری از صنایع در تولید محصولات گوناگون استفاده می‌ شود.

از جمله فلزات غیر آهنی نیز می‌ توان به سرب، برنج، مس، قلع، آلومینیوم، برنزه و روی اشاره نمود.

انواع روش های برش فلزات رنگی

نحوه استفاده از فلزات غیر آهنی در مقایسه با فلزات آهنی در صنایع جهت تولید محصولات بسیار متفاوت می‌ باشد. زیرا تمامی فلزات رنگی نسبت‌ به فلزات آهنی از حساسیت بالاتری برخوردار بوده و به دلیل انتقال حرارت بسیار بیشتر، احتیاج به دقت و حساسیت بیشتری در برش خواهند داشت. امروزه نیز با پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین پیدایش ماشین‌ آلات و تجهیزات بسیار پیشرفته، برش فلزات رنگی بسیار آسان‌ تر و راحت‌ تر از زمان گذشته شده و می‌ توان با دقت و ظرافت بیشتری حتی در ابعاد کوچک، این فلزات را برش داده و در مصارف گوناگون استفاده نمود.

همانطور که گفته شد به دلیل حساسیت بسیار بالای فلزات رنگی برش آن ها توسط ماشین آلات و دستگاه های پیشرفته انجام می شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برش فلزات رنگی با دستگاه برش لیزر فایبر

در تمامی دستگاه‌ های برش لیزری، از قطعات و تجهیزات گوناگونی استفاده‌ شده و هر کدام دارای ویژگی‌ ها و کاربرد های متفاوتی هستند. در این مدل از دستگاه برش فلزات نیز از لیزر فایبر جهت برش فلزات به کار برده شده و دارای توان و قدرت بسیار بالایی می‌ باشد. دقت و حساسیت دستگاه برش لیزر فایبر نسبت‌ به سایر دستگاه‌ های برش لیزری، بسیار بیشتر بوده و مناسب برای برش فلزات غیر آهنی است. شما می‌ توانید به‌ راحتی توسط فناوری‌ های به‌ کار رفته در این نوع از دستگاه برش لیزری، تمامی فلزات رنگی را با دقت، حساسیت و ظرافت بالا در ضخامت ها و ابعاد گوناگون برش دهید.

فلزات رنگی همچون مس یا آلومینیوم، در هنگام برش اشعه بیشتری را نسبت‌ به فلزات آهنی از خود بازتاب می کنند. همچنین می‌ توان گفت که اشعه دستگاه برش لیزری فایبر نسبت‌ به سایر پرتو های لیزری بسیار کم‌ تر منعکس شده و بنابراین شما می‌ توانید محصولات فلزی بسیار با کیفیتی را در زمانی بسیار کوتاه تولید نمایید.

مزایای برش فلزات غیر آهنی با دستگاه برش لیزر فایبر

از جمله مزایای استفاده از این دستگاه در برش انواع فلزات غیر آهنی نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دمای برش در این دستگاه قابل تنظیم بوده و بر اساس هر نوع فلز رنگی می‌ توانید دمای مورد نیاز جهت برش را تنظیم نمایید.
  • این دستگاه در برش فلزات رنگی، از دقت و ظرافت بسیار بالایی برخوردار بوده و همچنین در مدت زمان بسیار کوتاهی فلزات را برش می‌ دهد.
  • برش‌ های انجام‌ شده توسط دستگاه برش لیزر فایبر بر روی فلزات غیر آهنی کاملاً بر اساس داده‌ های موجود در دستگاه بوده و نیاز به هیچ گونه پردازشی نخواهند داشت.
  • منطقه‌ ای بر روی فلزات غیر آهنی که لیزر دستگاه جهت برش بر آن حرارت وارد می‌ نماید بسیار محدود است و سبب هیچ گونه تغییر شکلی در قسمت‌ های مجاور صفحه فلزی نخواهد شد.
  • همچنین می‌ توان گفت که شکاف ایجاد شده توسط لیزر دستگاه بسیار باریک بوده و در حدود ۱ الی ۳ میلی‌ متر می‌ باشد.
  • در زمان استفاده از دستگاه برش لیزر فایبر جهت برش فلزات رنگی، هیچ‌ گونه خراش و ضربه به سطح فلز وارد نشده و سطح کار دارای هیچ‌ گونه تماسی با بخش مکانیکی دستگاه نمی‌ باشد.
  • برش فلزات غیر آهنی با واتر جت

یکی دیگر از روش‌ های پرکاربرد در برش فلزات رنگی، استفاده از برش واتر جت می‌ باشد. در این روش با استفاده از فشار بسیار زیاد آب، فلزات را در ضخامت ها و ابعاد مختلف با دقت و ظرافت بالا برش می‌ دهند. در روش برش واتر جت، از هیچ‌ گونه حرارت و تنش گرمایی در برش استفاده نشده و از تمامی فلزات رنگی می‌ توان در این روش استفاده نمود.

  • برش فلزات رنگی با دستگاه CNC هوا گاز

دستگاه‌ های برش CNC هوا گاز امروزی دارای میکروکامپیوتر و تجهیزات و پیشرفته‌ ای هستند که توسط این کامپیوتر ها، دستگاه داده‌ های لازم جهت برش را دریافت کرده و بر طبق آن به‌ صورت اتوماتیک برش‌ های متفاوت را بر روی انواع فلزات به‌ ویژه فلزات رنگی انجام می‌ دهد. در این روش از برش فلزات، از یک جریان اکسیژن و یک مشعل جهت پاشش گاز استیلن استفاده‌ شده و تمامی ورق های فلزی با ضخامت‌ های متفاوت را برش می‌ دهد. در این روش از برش فلزات رنگی، سرعت کار بسیار پایین بوده اما در مقابل کیفیت و دقت برش در لبه‌ های ورق‌ های فلزی بسیار بالا می‌ باشد.

با توجه به توضیحات ارائه‌ شده در رابطه با انواع روش‌ های برش فلزات غیر آهنی، دستگاه برش لیزری فایبر از کیفیت، دقت، ظرافت و سرعت عمل بالایی برخوردار بوده و توسط آن می‌ توان انواع برش‌ های ظریف حتی در ابعاد بسیار کوچک را بر روی فلزات رنگی انجام داد.


اینجا بخوانید: نکات ایمنی در حین استفاده از دستگاه برش لیزر

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر از سال ۱۳۸۴ در زمینه ارائه انواع ماشین‌ آلات صنعتی مشغول به فعالیت است و با بهره ‌مندی از تیمی متخصص و حرفه ‌ای، محصولات خود را در بالاترین کیفیت و مناسب‌ ترین قیمت به مشتریان خود عرضه می‌ کند. از جمله محصولات نوین تاک نیز می‌ توان به دستگاه لیزر فلزات ، دستگاه جوش لیزر، دستگاه لیزر غیر فلزات، دستگاه لیزر حکاکی و همچنین قطعات یدکی انواع ماشین‌ آلات صنعتی اشاره نمود. در صورت برقراری ارتباط با مجموعه نوین تاک با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *